تاریخ : Sat 28 May 2022 - 04:17
کد خبر : 71955
سرویس خبری : دانشگاه

امکان دفاع از رساله دکتری با تولید محصول دانش‌بنیان

امکان دفاع از رساله دکتری با تولید محصول دانش‌بنیان

دانشگاه آزاد اسلامی دارای زیرساخت بی‌نظیر در کشور، غرب آسیا و خاورمیانه است.

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه زنده اینستاگرامی با موضوع اشتغال همزمان با تحصیل که چهارشنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۱ پخش شد، درباره نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی دارای زیرساخت بی‌نظیر در کشور، غرب آسیا و خاورمیانه است.»  وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ۱۲۷ هزار قلم تجهیزات آزمایشگاهی و ۲۰ میلیون مترمربع فضای سرپوشیده دارد، افزود: «کارگاه‌ها و تجهیزاتی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که در دانشگاه‌های طراز اول کشور پیدا نمی‌شود. به همین دلیل، ادعا می‌کنم که این فضا در دانشگاه آزاد اسلامی بی‌نظیر است.»
دهقانی‌فیروزآبادی با اشاره به اینکه برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تجهیزاتی دارند که دانشجویان برای استفاده از آنها در دانشگاه دولتی باید چند ماه در نوبت باشند، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی استادانی دارد که بیرون از دانشگاه هم شاغل هستند. استادان دولتی همیشه دانشمند و پژوهشگر بوده‌اند که تمایل داشتند ارتباط با صنعت داشته باشند؛ اما استادان دانشگاه آزاد اسلامی معمولا کارگاه و کارخانه خود را دارند و بعد خواسته‌اند که عضو هیات‌علمی باشند.»
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تصریح بر اینکه دانشجویان معمولا دانشگاه و رشته خود را براساس رتبه‌شان انتخاب می‌کنند، یادآور شد: «اما اولویت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته موردعلاقه‌شان است. دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با علاقه رشته خود را انتخاب می‌کنند و چون دانشگاه هزینه دارد، ارزش آن را می‌دانند.»  وی در ادامه خاطرنشان کرد: «هزینه کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی ۱۵ میلیون تومان است درحالی که هزینه آزاد کردن مدرک در دانشگاه دولتی ۶۰ میلیون تومان است. این موضوع نشان می‌دهد که هزینه در دانشگاه آزاد اسلامی به صرفه‌تر است. جنس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کسب‌وکاری است و معمولا مدرک را برای شغل می‌خواهند.»  دهقانی‌فیروزآبادی با تاکید بر اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هدف دارند، افزود: «درحالی که دانشجویان دانشگاه‌های دولتی می‌گویند رتبه‌ام ۱۰۰ شده پس دانشگاه شریف و رشته برق را انتخاب می‌کنم. یکی دیگر از مزایای دانشگاه آزاد اسلامی گستردگی در سطح کشور است، به‌طوری‌که دانشگاه آزاد اسلامی در ۲۶۷ نقطه کشور، واحد فعال دارد.»  معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره دیگر مزایای این دانشگاه گفت: «هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی، مردم هستند. مردم به دانشگاه آزاد اسلامی شهر خودشان علاقه دارند. به همین دلیل، اجازه تعطیلی دانشگاه آزاد اسلامی را نمی‌دهند چون معتقدند دانشگاه شهر را رونق می‌دهد.»  وی در ادامه افزود: «ویژگی مثبت دیگر برای دانشگاه آزاد اسلامی این است که نسبت به دانشگاه دولتی چابک‌تر است. دانشگاه آزاد اسلامی خاص است و اگر تغییر نگاه پیدا کند در دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم بسیار موفق خواهد بود.»  دهقانی‌فیروزآبادی با بیان اینکه استادان دانشگاه آزاد اسلامی بسیار توانمند هستند، گفت: «من در ابتدای ورود به دانشگاه آزاد اسلامی قصد داشتم مدیران خود را از بیرون بیاورم؛ اما وقتی با استادان دانشگاه آزاد اسلامی آشنا شدم، متوجه شدم که این استادان بسیار توانمند هستند و هم‌اکنون تنها سه یا چهار نفر از همکاران خارج از دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند.»  معاون فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌های بسیاری در این دانشگاه وجود دارد که دانشجویان می‌توانند از ظرفیت‌های آن استفاده کنند، افزود: «ازجمله این آیین‌نامه‌ها می‌توان به آیین‌نامه سراهای نوآوری و بازار فناوری، آیین‌نامه هیات‌علمی فناور که به استاد اجازه می‌دهد استادکاری انجام دهد، آیین‌نامه دانشجوی فناور که از فعالیت‌های فناورانه دانشجویان حمایت می‌کند؛ اشاره کرد.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی تنها دانشگاهی است که به دانشجوی دکتری خود اجازه می‌دهد با محصول دانش‌بنیان خود دفاع کند و منظور از محصول، فقط محصول ملموس نیست، ممکن است دانشجویی یک راهکار ارائه دهد.»  دهقانی‌فیروزآبادی تصریح کرد: «آیین‌نامه چهارم از قراردادهای ارتباط با صنعت حمایت می‌کند و آیین‌نامه دیگر درباره دراختیار گذاشتن دانشگاه به شرکت‌ها و تیم‌هایی است که می‌خواهند فعالیت فناورانه داشته باشند. به این معنا که دانشگاه تجهیزات خود را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.»  معاون فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «متاسفانه دانشجویان در جریان نیستند که سرای نوآوری چیست؟ و آیین‌نامه‌های حمایتی چه هستند؟ درحالی‌که اگر دانشجویان و استادان از مسئولان دانشگاه مطالبه کنند، این اتفاق می‌افتد.»
وی خاطرنشان کرد: «امسال به مناسب چهلمین سالگرد دانشگاه به دنبال این هستیم که استادان، دانشجویان و مسئولان دانشگاه همه واحدها بتوانند با هم آشنا شوند. برنامه‌ این است که هزار زیرساخت دانشگاه، هزار شرکت دانشگاه و هزار ایده با هم ملاقات کنند. این ملاقات، فرصت‌های پیش‌رو را به دانشجویان نشان می‌دهد و باعث ایجاد خودباوری در دانشجویان می‌شود.»  دهقانی‌فیروزآبادی با بیان اینکه اینوتکس هفته گذشته با حضور 400 استارتاپ و شرکت برگزار شد و این قابل مقایسه با رویداد دانشگاه آزاد اسلامی نیست، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی هزار شرکت را گردهم آورده است. به همین دلیل رسانه‌ها مجبورند عظمت دانشگاه آزاد اسلامی را نشان دهند.»  معاون فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه 1200 میلیارد تومان تفاهمنامه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی بسته شده و دانشجویان باید از این فرصت استفاده کنند، یادآور شد: «هزار میلیارد تومان ظرفیت برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. از طرف دیگر، برنامه میدون در نمایشگاه عصر امید مستقر است و آدم‌های توسعه کسب‌وکاری حضور دارند، استارتاپ‌ها حضور دارند، همه این موارد فرصت است.»

تخفیف از ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی شهریه المپیادی‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی
محمد علی‌اکبری در گفت‌وگو با مهر، از تخفیف شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی ویژه المپیادی‌ها خبر داد و گفت: «براساس آیین‌نامه‌هایی که داریم المپیادی‌ها می‌توانند از تخفیف شهریه بهره‌مند شوند. تاکنون به دلیل مشکلات مالی دانشگاه این‌گونه تسهیلات اجرایی نمی‌شد اما در دوره جدید بنا داریم به مرحله اجرا برسانیم.»
سرپرست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب که واحدها می‌توانند تا ۲۰ درصد به المپیادی‌ها تخفیف شهریه دهند، افزود: «باشگاه پژوهشگران اگر تشخیص دهد کسی توانایی مالی ندارد، تا ۱۰۰ درصد تخفیف شهریه می‌دهد.»
علی‌اکبری ادامه داد: «اقدامات در باشگاه از جنس پیگیری است؛ چراکه آیین‌نامه‌های تدوین شده در دوره‌های گذشته خوب است و هرجا هم مشکل باشد در هیات‌امنا رفع می‌کنیم. مشکلی که وجود داشته این بوده که آیین‌نامه‌ها اجرا نمی‌شده است.»
وی با اشاره به تسهیلات باشگاه برای پژوهشگران و دانشجویان استعداد درخشان گفت: «دانشجویان استعداد درخشان می‌توانند در صورت تایید و تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه، در دو رشته همزمان تحصیل کنند. همچنین حمایت از محصولات فناورانه در راستای معرفی و عرضه در بازار از دیگر تسهیلات به‌شمار می‌رود.»
علی‌اکبری با اشاره به تسهیلات توانمندسازی کارآفرینی ویژه اعضای باشگاه گفت: «معرفی طرح‌های پژوهشی اعضای باشگاه به صنایع، افزایش مهارت اعضا و کسب‌وکار از طریق کارگاه آموزشی کارآفرینی، معرفی برای استقرار مجریان طرح‌های نهایی شده باشگاه در مراکز رشد و پارک علم‌وفناوری وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله این تسهیلات به‌شمار می‌رود.»
سرپرست باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حمایت مالی از طرح‌های پژوهشی پژوهشگران باشگاه گفت: «دانشجویان عضو در باشگاه می‌توانند بدون کنکور ادامه تحصیل دهند یا همزمان با تحصیل، کمک‌یار استاد شوند و حق‌الزحمه دریافت کنند.»

* نسرین رستمی