تاریخ : Sat 28 May 2022 - 01:25
کد خبر : 71939
سرویس خبری : ورزش

جدال مدعیان توپ طلا

امشب نگاه‌ها در پاریس به ستاره‌های مسلمان رئال و لیورپول است

جدال مدعیان توپ طلا

فصل 2022-2021 فوتبال اروپا قرار است پایانی هیجان‌انگیز داشته باشد و فینال لیگ قهرمانان اروپا بین لیورپول و رئال‌مادرید می‌تواند اختتامیه‌ای باشکوه برای این فصل پرفرازونشیب باشد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: فصل 2022-2021 فوتبال اروپا قرار است پایانی هیجان‌انگیز داشته باشد و فینال لیگ قهرمانان اروپا بین لیورپول و رئال‌مادرید می‌تواند اختتامیه‌ای باشکوه برای این فصل پرفرازونشیب باشد. به‌رسم هرساله که فینال این تورنمنت مهم اروپایی پایان‌بخش فصل برای باشگاه‌های بزرگ قاره است، این‌بار هم دو تیم مدعی این فصل به فینال رسیده‌اند تا درنهایت مشخص شود که آیا این رئال‌مادرید است که فاصله زیاد خود با رقبا در فهرست پرافتخارترین باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان را بیشتر خواهد کرد یا قرمزها درکنار میلان به دومین تیم با بیشترین قهرمانی در این مسابقات تبدیل خواهند شود. لیورپولی‌ها پس از ناکامی در یکی از مهم‌ترین اهداف خود در این فصل برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر با برتری در مسابقه امشب می‌توانند فصل را با سه جام به پایان ببرند. آنها اگرچه نتوانستند به نخستین تیم تاریخ تبدیل شوند که هر چهار جام ممکن در یک فصل را در فوتبال انگلیس فتح می‌کنند اما رسیدن به هفتمین قهرمانی در اروپا و قرار گرفتن درکنار میلان که سال‌هاست نامش را به‌عنوان دومین تیم پرافتخار قاره مطرح کرده است، شیرینی زیادی دارد. ازسوی دیگر رئالی‌ها هم پس از فتح مقتدرانه لالیگا به لطف عملکرد عالی بازیکنان و همچنین مربیگری هوشمندانه کارلو آنچلوتی حالا در تلاشند یک‌بار دیگر فاتح جامی شوند که تا پیش از این 13بار قهرمانی در آن را جشن گرفته‌اند.

خط‌حمله ترسناک
41  سال پیش نیز دو تیم در یکی از فینال‌های نهایی این تورنمنت در شهر زیبای پاریس به مصاف هم رفتند و این‌بار دوباره دو نماینده انگلیس و اسپانیا راهی پایتخت فرانسه می‌شوند تا فینالی دیگر را در لیگ قهرمانان تجربه کنند. شاگردان یورگن کلوپ برای رسیدن به فینال امشب از سد تیم‌هایی چون اینترمیلان، بنفیکا و ویارئال عبور کردند که به‌نظر می‌رسد پس از قرار گرفتن در گروه مرگ، در دور حذفی راه به‌مراتب آسان‌تری نسبت به رقیب داشتند. رئالی‌ها اما درحالی به دیدار نهایی رسیده‌اند که در دور حذفی تیم‌های قدرتمندی چون چلسی (مدافع عنوان قهرمانی)، پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی را از پیش‌رو برداشتند و به‌خصوص برابر دو حریف آخر بخش مهمی از صعود خود را مدیون خوش‌شانسی و همچنین بی‌دقتی مهاجمان حریف هستند که نتوانستند از برتری خود در دیدارهای رفت محافظت کنند. رئال نه در دیدار برابر سیتی و نه مصاف با نماینده فرانسه، تیم برتر زمین نبود اما به لطف درخشش ستاره‌های خود به‌خصوص کریم بن‌زما و وینیسیوس توانست این دو تیم پرستاره را از پیش‌رو برداشته و راهی دیدار نهایی شود.
قرمزها اگرچه فصلی بسیار خوب را پشت‌سر گذاشتند و کمتر تیمی توان مقاومت برابر آنها را داشت اما درنهایت فعلا فقط دو جام‌حذفی و اتحادیه انگلیس را فتح کردند و در لیگ برتر بازهم با فاصله‌ای نزدیک و تنها با یک امتیاز کمتر از منچسترسیتی به نایب‌قهرمانی رضایت دادند. آنها حالا امیدوارند مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی اروپا را برای هفتمین‌بار فتح کرده و فصل را با نمره قبولی به پایان برسانند. هواداران این تیم امید زیادی داشتند که تیم‌شان بتواند هر چهار جام را در این فصل فتح کند و تا 15دقیقه مانده به پایان دیدارهای لیگ نیز این رویا کاملا در دسترس بود چراکه استیون جرارد، اسطوره این باشگاه که این روزها روی نیمکت استون‌ویلا مشغول مربیگری است توانست هبودسیتی را با دو گل شکست دهد اما ناگهان در عرض تنها پنج‌دقیقه ورق برگشت و این شاگردان گواردیولا بودند که با زدن سه‌گل قهرمانی خود را قطعی کردند و رویای چهارگانه را برای کلوپ و تیمش از بین بردند. در چنین شرایطی فتح دو جام داخلی در انگلیس نمی‌تواند دستاورد خوبی برای کلوپ و تیمش باشد و حالا که لیگ برتر نیز از دست رفته است، تنها دلخوشی هواداران می‌تواند قهرمانی در اروپا باشد.
بازی امشب دهمین حضور لیورپولی‌ها در فینال لیگ قهرمانان است که با هفت قهرمانی و سه ناکامی آمار قابل‌قبولی در این زمینه دارند اما سرمربی آلمانی به‌خوبی می‌داند که در مسابقه امشب کار راحتی برابر حریف اسپانیایی که در فرم خوبی هم در اواخر فصل قرار داشته، ندارد. نقطه‌قوت قرمزها بدون‌شک خط‌حمله ترسناک آنهاست که با صلاح، مانه، فرمینیو و دیه‌گو ژوتا که در نیم‌فصل لوئیس دیاز هم به جمع آنها اضافه شده، رقبا را به توپ می‌بندند. آنها در 12بازی خود در این فصل لیگ قهرمانان به‌جز دیدار برگشت برابر اینترمیلان در آنفیلد در سایر دیدارها حداقل دو گل به حریفان زده‌اند و این آمار فوق‌العاده، زنگ خطری جدی برای رئال‌مادرید محسوب می‌شود.
لیورپول آخرین‌بار در همان مسابقه برابر اینتر بود که شکست را تجربه کرد و پس از آن دیگر در هیچ مسابقه‌ای در تمامی تورنمنت‌ها باخت را تجربه نکرده است. به این ترتیب این تیم از 8مارس تاکنون در 18بازی بدون شکست بوده و در 10مسابقه از 11دیدار اخیر خود هم حریفان را شکست داده تا نشان دهد که در فرم ایده‌آلی قرار دارد. بخش عمده‌ای از تیم فعلی در فینال چهارسال پیش که برابر همین رئال‌مادرید برگزار شد، حضور داشتند. مسابقه‌ای که در شهر کی‌یف اوکراین برگزار شد و مصدومیت محمد صلاح توسط سرخیو راموس که بسیاری از هواداران لیورپول آن را عمدی می‌دانستند باعث شد این ستاره مصری خیلی زود تعویض شود و درنهایت این مادریدی‌ها بودند که قهرمان اروپا شدند. لیورپول اگرچه تیمش را در فرم خوبی می‌بیند اما این مربی آلمانی درطول دوران مربیگری خود تنها در 33درصد رویارویی‌هایش با رئال‌مادرید برنده بوده که بدترین آمارش برابر یک حریف محسوب می‌شود. او حالا در بازی امشب این شانس را دارد که طلسمش را برابر این تیم اسپانیایی بشکند و چهارمین ناکامی این تیم در فینال اروپا را رقم بزند.

به لطف کارلتو و بن‌زما
رئال‌مادرید هم در فینال‌های اروپایی آمار بسیار خوبی دارد و از 16حضورش در این دیدارها تنها سه‌بار نتوانسته تیم برتر زمین لقب بگیرد. هرکدام از این دو تیم که در بازی امشب بازنده باشد چهارمین ناکامی‌اش در فینال را تجربه خواهد کرد که البته هنوز با آمار ضعیف یوونتوس در این زمینه فاصله زیادی دارند. یووه تاکنون 9بار به فینال رسیده اما با هفت شکست رکورددار عدم موفقیت در این دیدارهاست و پس از آنها نیز بایرن‌مونیخ و بنفیکا با پنج شکست در رده بعدی قرار دارند. اتلتیکومادرید هم تنها تیمی است که سه‌بار به فینال رسیده اما هرگز قهرمان نشده است.
زین‌الدین زیدان در دومین دوره حضورش در رئال‌مادرید نتوانست روزهای رویایی قبل را تکرار کند و این‌بار برخلاف برهه نخست چندان موفق نبود. درنهایت این مربی فرانسوی ترجیح داد از این باشگاه جدا شود و پرز در تصمیمی جالب به‌سراغ یک مربی باتجربه رفت تا رئال را از بحران خارج کند. کارلو آنچلوتی به بهترین نحو توانست در این فصل ماموریتش را انجام دهد و حالا نه‌تنها تیمش را فاتح لالیگا کرده، بلکه به فینال اروپا نیز رسانده است. اوج شاهکار او روی نیمکت تیم را در دیدارهای مرحله حذفی برابر پاری‌سن‌ژرمن، چلسی و سیتی شاهد بودیم. مقابل تیم فرانسوی درحالی‌که تیمش در بازی برگشت درمجموع با دو گل عقب بود به لطف نمایش بی‌نقص بن‌زما توانست سه گل بزند و حریف پرستاره را که با خرید مسی، دوناروما و راموس به‌دنبال نخستین قهرمانی‌اش در اروپا بود، ناکام گذاشت. در بازی بعد شاگردان او نمایش بهتری مقابل چلسی داشتند و در لندن بازهم این بن‌زما بود که هت‌تریک کرد و تیمش را در آستانه صعود قرار داد اما در برنابئو کار گره خورد و رئال تا 10دقیقه پایانی حذف شده بود اما گلزنی رودریگو و بن‌زما باعث شد در پایان 120دقیقه این رئال باشد که به جمع چهار تیم برتر برسد. در نیمه‌نهایی آنها در زمین سیتی اگرچه 4 بر 3 باختند اما زدن سه‌گل به سیتی کاری بود که کمتر تیمی در سال‌های اخیر موفق به انجام آن شده بود. در مسابقه برگشت بازهم تعویض طلایی کارلتو به داد رئال رسید و رودریگو با دو گل دقایق پایانی کار را به وقت اضافه کشاند و پنالتی بن‌زما تیر خلاص را به دیگر حریف انگلیسی زد. آنچلوتی حالا امیدوار است با کمک ستاره فرانسوی که مانند گلزن مصری و مسلمان لیورپول جزء مدعیان کسب توپ طلاست، سومین قدرت برتر فوتبال انگلیس را در این فصل نیز شکست داده و یک قهرمانی ارزشمند را به ویترین افتخاراتش اضافه کند.
آنچلوتی یک‌بار دیگر با رئال‌مادرید قهرمانی در این مسابقات را در سال2014 جشن گرفته و درکنار زیدان و باب پیسلی (لیورپول) به یکی از سه مربی پرافتخار تاریخ این مسابقات بدل شد که سه‌بار این جام را بالای سر برده است و درصورتی که تیمش امشب قهرمان شود به تنهایی در صدر برترین مربیان تاریخ این رقابت‌ها قرار خواهد گرفت. او که به‌تازگی با قهرمان کردن رئال در لالیگا به اولین مربی تاریخ بدل شد که توانسته در هر پنج لیگ معتبر اروپایی قهرمان شود، حالا این شانس را دارد که نه‌تنها در لیگ قهرمانان نیز نامش را جاودانه‌تر کند بلکه به سلطه سه‌ساله مربیان آلمانی در این مسابقات خاتمه دهد. قهرمانی او در سال2014 به‌همراه رئال آخرین موفقیت یک مربی ایتالیایی در این تورنمنت بود و حالا پس از اینکه کلوپ، فلیک و توخل در سه فصل اخیر جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند به‌دنبال این است تا بار دیگر مربیان ایتالیایی را به افتخاری مهم برساند.
در سال2015 و زمانی که لیورپولی‌های برای جانشینی برندان راجرز دنبال یک مربی خوب بودند به‌سراغ کارلو آنچلوتی رفتند و تقریبا کار امضای قرارداد با این مربی ایتالیایی تمام شده بود. تصور کنید اگر در آن زمان کارلتو راهی آنفیلد می‌شد و خبری از یورگن کلوپ روی نیمکت لیورپول نبود سرنوشت فوتبال در این سال‌ها چقدر تغییر می‌کرد. شاید حتی خبری از تیمی اینچنین یکدست و موفق در فوتبال اروپا نبود اما درنهایت چنین اتفاقی رخ نداد. آنچلوتی اگرچه در بیشتر تیم‌هایی که حضور داشته توانسته موفق باشد و با جام تیم را ترک کرده است اما معلوم نیست سرنوشت او در بندر لیورپول به کجا کشیده می‌شد. جالب اینکه او در سال‌های اخیر روی نیمکت اورتون، رقیب و همشهری قرمزها نیز حضور داشته و حالا خود را هوادار این تیم معرفی می‌کند.