تاریخ : Wed 25 May 2022 - 06:33
کد خبر : 71936
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

گفت‌وگوی داغ دانشجویان دانشگاه شریف با رئیس رسانه ملی

گفت‌وگوی داغ دانشجویان دانشگاه شریف با رئیس رسانه ملی

ما برای متروپل شبکه خبر را به خط کردیم از همه‌جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک‌ساعت و دوساعت (به این موضوع بپردازید) و بس است دیگر. ریزه‌کاری‌هایی دارد انعکاس اعتراض که اگر گاهی دور یک میز بنشینیم می‌توان درباره آن همفکری کرد.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما بعدازظهر سه‌شنبه سوم خردادماه در دیدار با دانشجویان دانشگاه شریف در سخنانی با یادی از شهدای دانشگاه و همچنین آزادسازی خرمشهر، از افتخارات فرهنگی و علمی دانشگاه شریف یاد کرد و گفت: «یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی را که بخش زیادی از آنها دانشجوی این دانشگاه بودند، گرامی می‌دارم. قول‌وقراری برای ۱۶ آذر داشتم که پیش شما بیایم اما خواهشم این بود که قبل از آن طرح تحول مطلوب خود را در قالب یک طرح اجرایی بیاورید و بعد به نتیجه برسیم، اما از آن روز چیزی دست ما نرسیده است. با وجود این باکمال افتخار ترجیح دادم اینجا باشم. دوره‌هایی بود که این جلسات با نفرات محدود برگزار و صرفا از شبکه خبر پخش می‌شد.»

برای متروپل خواهش و تقاضا و دستور رسید که بس است!
رئیس سازمان صداوسیما افزود: «ما برای متروپل شبکه خبر را به خط کردیم از همه‌جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک‌ساعت و دوساعت (به این موضوع بپردازید) و بس است دیگر. ریزه‌کاری‌هایی دارد انعکاس اعتراض که اگر گاهی دور یک میز بنشینیم می‌توان درباره آن همفکری کرد.»
جبلی خطاب به دانشجویان گفت: «به‌نظر شما باید این اعتراض را انعکاس دهیم یا قبل از آن مطالبه را پیگیری کنیم. وقتی به کف خیابان می‌رسد دیگر نمی‌توانید اجازه دهید مسائل ذهنی گفته شود. وقتی اعتراض کف خیابانی می‌شود خیلی مسئولیت سنگین می‌شود. زمانی اعتراض کف خیابانی به بکش‌بکش و شیشه شکستن می‌رسد ما این را چگونه باید پوشش دهیم؟ در هر انعکاس اعتراضی باید به حواشی آن توجه داشت و در عین حال باید قبل از اعتراض کف خیابانی آن را مطالبه کنیم.»

فردوسی‌پور باید قواعد دوطرفه را بپذیرد


وی درباره عادل فردوسی‌پور گفت: «موضوع فردوسی‌پور در دوره من نبود، اگر در دوره من بود همه تلاشم را می‌کردم که این اتفاق نیفتد. از آن داستان سه‌سال گذشته و من الان مسئولیت را گرفته‌ام. الان میراث‌دار وضعیتی هستم و همه می‌خواهند درستش کنم. فکر می‌کنند با یک امضای طلایی جبلی درست می‌شود اما این‌گونه نباید دید. بحث دوطرفه است. او هم باید بازی تیمی را بپذیرد. قواعد دوطرفه را بپذیرد. سرمربی هم باید قدر بداند. در این مساله خاص هم فردوسی‌پور نظرات خاص خود را دارد، فارغ از اشخاص می‌گویم باید اصول مدیریتی را دید. نمی‌خواهم پاسخ دیپلماتیک و سربسته بدهم. خودم با فردوسی‌پور صحبت کرده‌ام.»
وی ادامه داد: «چقدر می‌توانیم امیدوار بمانیم؟ باز هم می‌گویم مساله دوطرفه است ولی وقتی آنتن در اختیار حتی یک هنرمند قرار می‌گیرد می‌رود و مثلا پشت سرش را نمی‌بیند. مدیریت چهره‌ها بسیار حساس است.»

برخی سریال‌های خانگی محتوای شیطان‌پرستی و مستهجن دارد
وی درباره نظارت بر شبکه خانگی به محتوای مبتذل برخی سریال‌ها اشاره کرد و گفت: «برخی از محتواهایی که آنجا بارگذاری می‌شوند محتواهای شیطان‌پرستی و مستهجن دارند. خود شما شاید همین الان رویتان نشود با خانواده اینها را ببینید. ما اگر ادعای نظارت داریم ادعای سلیقه‌ای ما نیست، وظیفه‌ای است که قانون اساسی برعهده ما گذاشته و ما موظف به حفظ امنیت فرهنگی جامعه هستیم. ما موظفیم به حفظ حریم خانواده و در نظارت بر محتوای صوت و تصویر نمی‌توانیم سهل‌انگاری کنیم. هیچ‌کدام از شما حاضر به نشستن و تماشای یکی از سریال‌هایی که الان درحال پخش است، نخواهید بود.»

ایرج طهماسب و رضا عطاران خط نخورده‌اند
وی در پاسخ به نبود برخی چهره‌ها هم گفت: «حیاتی در دوره من روی آنتن بود و در این سال‌ها هم که رفت. او بازنشسته شده است اما یقین دارم به‌هیچ‌وجه صداوسیما مشکلی با او ندارد. خیلی هم راحت است اما قابلیت‌هایی را که از یک مجری خبر انتظار داریم شاید از چهره جوان‌تر بهتر بتوان کمک گرفت. ایرج طهماسب هم بزرگ‌شده صداوسیماست، سرمایه صداوسیماست. کلاه قرمزی برند ثبت‌شده سازمان است. مساله چیزی دیگر است، امسال قرار بود عید در خدمت او باشیم اما مشکلی پیش آمد. نه طهماسب، نه عطاران هیچ‌یک جزء قلم‌خورده‌ها نیستند.»
جبلی درباره 20:30 گفت: «در 20:30 حتما باید موضوعات جدیدتر باشد. قرار بود این بخش به مسائلی بپردازد که جایی دیگر مطرح نمی‌شوند اما چون پربیننده شد همه حساسیتی نسبت به آن پیدا کردند و انتظار دارند. اما بخش‌های پربیننده را به آهنگ خود برمی‌گردانیم. فکر کنم باید 20:40 راه بیندازیم!»

همه مدیران شبکه‌ها در معرض تغییر هستند
وی درباره چرایی تغییر نکردن علی فروغی در شبکه سه اظهار کرد: «مدیران شبکه‌های سلامت، پنج و دیگر شبکه‌ها هم تغییر نکرده‌اند. ملاک ما برای حفظ و عزل فقط یک شخص باید باشد؟ همه در معرض تغییر هستند عقد اخوت با هیچ‌کس نداریم.»
جبلی درباره پوشش رسانه‌ای ماجرای هواپیمای اوکراین عنوان کرد: «یک‌بار دیگر یاد آنها را که برادرزاده خودم هم جزء آنها بوده است گرامی می‌دارم اما وقتی مسئولان می‌گویند شلیک نبوده صداوسیما می‌تواند بگوید بوده است؟ فرض کنید یک بلندگو بیفتد پایین یکی بگوید تقصیر فلانی بود. هر دستگاهی مسئول دارد. اگر عادلانه نگاه کنیم، دستگاهی که باید اعمال‌نظر می‌کرد گفته که نبوده و صداوسیما چطور می‌توانست بگوید که بوده است؟ این انتقاد بیش از اینکه متوجه رسانه باشد متوجه مسئولانی است که بلافاصله گفته‌اند نبوده و به آن شکل اطلاع‌رسانی کرده‌اند.»

دل ما هم از تبلیغات خون است
جبلی درباره تبلیغات بازرگانی یادآور شد: «دل ما هم خون است، چه بگوییم. تبلیغات بازرگانی از این حیث که معرفی محصولات کشور است خوب است اما چون مجبوریم محتوایی را تحمل کنیم که سوهان روح مخاطب است، بد است. ان‌شاءالله هم کمی و کیفی تغییر دهیم.»
وی در پاسخ به انتقال دانشجویی از حضور سلبریتی‌ها در برنامه‌های نوروز و تحویل سال بیان کرد: «در سلبریتی‌محوری در نوروز حق دارید. ما هم شرمنده شما شدیم و باید عذرخواهی کنیم.»
وی درباره تغییر رویکرد «بدون‌توقف» تصریح کرد: «قطعا بررسی خواهم کرد، اگر برنامه‌ای تغییر جهت داده باشد حتما بررسی می‌کنیم.»

شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم
جبلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پخش اعتراضات مردمی گفت: «این ما بودیم که اعتراضات اصفهان را پخش کردیم و برخی نمی‌خواستند و خودشان هفته بعدش هم برای صداوسیما و هم مردم اصفهان خط‌ونشان کشیدند، چون می‌خواستند مردم به کف خیابان بیایند. اما ما شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم. هر رسانه‌ای در دنیا در پوشش اعتراض مدلی دارد، ما هم استثنا نیستیم. هرکدام از این اعتراض‌ها مدلی لازم دارند.»
وی در پاسخ به نقدها درباره کیفیت پرداخت رسانه ملی به موضوع ارز ترجیحی تصریح کرد: «من این نقد را می‌پذیرم که در موضوع ارز ترجیحی سهم نقدها باید بیشتر می‌شد اما اجرای این طرح اگر با کار درست پیش برود، هیچ‌مقام مسئولی نمی‌گوید ما صبح‌جمعه فهمیدیم. شبهاتی که ما پرسیدیم عینا شبهات مردم بود.»
جبلی در پاسخ به دانشجویی که از ابتدا تا انتهای جلسه از عادل فردوسی‌پور می‌پرسید، گفت: «من همه جزئیات را گفتم. او نگاه متفاوت خود را دارد. فردوسی‌پور یک نگاه دارد، اقتضای مدیریتی یک نگاه دارد، تجربه‌های آینده هم اقتضائاتی دارند.»
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حذف ربنای شجریان و همچنین پخش موسیقی‌ها و سریال‌های سخیف و کم‌مایه گفت: «ویروسی که باعث شد این عوارض در بدنه محتوای رسانه دیده شود، همین است که به هر قیمتی باید آنتن را پر کرد. وقتی مثلا فکر می‌کنند روزی 500 قطعه موسیقی پخش کنند. مگر چقدر می‌شود محتوای فاخر داشت؟ رو آوردیم به پر کردن آنتن به هر قیمتی و به لایه‌های پنهان در متن توجه نکرده‌ایم. نه مرجعیت و نه کیفیت را حفظ نکرده‌ایم. مخاطب هم خوشش نمی‌آید. طبیعی است رویشان را برمی‌گردانند. برای اینها همان عمل جراحی لازم است تا آن دمل را حذف کنیم.»
رئیس رسانه ملی در پایان سخنانش عنوان کرد: «اینها نتایج طبیعی سیاست‌های گذشته بوده است. احتیاج به صبر و تحمل دارد.»