تاریخ : Tue 24 May 2022 - 02:33
کد خبر : 71901
سرویس خبری : ورزش

جدال نابرابر پیکان در جام باشگاه‌های جهان

شاگردان اکبری به مصاف نمایندگان لهستان، برزیل و ایتالیا می‌روند

جدال نابرابر پیکان در جام باشگاه‌های جهان

مسئولان برگزار‌کننده مسابقات قهرمان باشگاه‌های جهان نشان داده‌اند که این مسابقات ساختار مشخصی ندارد و با عدم یک فرم و قالب مشخص 3 دوره اخیر رقابت‌ها را در 2018، 2019 و 2021 با حضور 8، 4 و 6 تیم برگزار کردند.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: تیم والیبال پیکان تهران در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا 2022 که در بازه زمانی 24 تا 30 اردیبهشت 1401 در مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد با اتکا به حضور سعید معروف، محمدطاهر وادی، اروین انگاپت، پوریا فیاضی، حمزه زرینی، آرمین افشین‌فر، محمدرضا مشهدی، نیمبر عبدالعزیز، پوریا یلی، سیدمحمد موسوی، آرمین تشکری، علی شفیعی، محمدرضا حضرت‌پور و آرمان صالحی موفق شد تیم‌های گاز جنوبی عراق، سانتوری سانبردز ژاپن و ناخون راتچاسیمای تایلند را در مرحله گروهی شکست دهد و با عبور از سد اربیل عراق، تاراز قزاقستان و سانتوری سانبردز ژاپن در مراحل یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و فینال، هشتمین قهرمانی تاریخ خود را در مسابقات باشگاه‌های آسیا بعد از 11 سال تجربه کند و راهی مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان شود.
مسئولان برگزار‌کننده مسابقات قهرمان باشگاه‌های جهان نشان داده‌اند که این مسابقات ساختار مشخصی ندارد و با عدم یک فرم و قالب مشخص 3 دوره اخیر رقابت‌ها را در 2018، 2019 و 2021 با حضور 8، 4 و 6 تیم برگزار کردند. نکته جالب و قابل تامل این مسابقات عدم حضور نماینده آفریقا در 4 دوره اخیر و عدم حضور نماینده آمریکای شمالی در 5 دوره اخیر رقابت‌هاست. اما در نابسامان و نامنظم‌ترین وضعیت ممکن به جز تیم پیکان حضور تیم‌های ساداکروزیرو برزیل، زاکسا کوژله لهستان و ترنتینو ایتالیا در این مسابقات قطعی و واضح است.

تیم‌های قدرتمند جهان سد راه رویا‌پردازی پیکان
نماینده کشور برزیل که در 2 دوره اخیر مسابقات باشگاه جهانی موفق شده به فینال رقابت‌ها صعود کند در سال 2019 اسیر قدرت بازیکنان لوبه مثل برونو رزنده، سیمونه آنزانی، یواندی لئال، عثمانی خوانتورنا، کمیل ریچلیکی و روبرتلندی سیمون شد و عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورد اما در سال 2021 با شکست لوبه پرستاره که هدایتش برعهده جانلورنزو بلنجینی بود چهارمین قهرمانی خود را در مسابقات قهرمانی جهان کسب کرد. این تیم در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آمریکای جنوبی 2022-2021 در فینال مسابقات با اتکا به ستارگانی مثل والاس دسوزا، ایساک سانتوس، فرناندو کرلینگ و میگوئل آنخل لوپز با شکست ویوو میناس برزیل هشتمین قهرمانی خود را در این مسابقات کسب کرد. زاکسا کوژله لهستان در مسابقات قهرمانی لیگ قهرمانان والیبال اروپا با اتکا به بازیکنان تاثیرگذاری همچون لوکاس کاچمارک، اریک شوجی، داوید اسمیت، توماش کلمبکا، مارچین یانوش، الکساندر شیوکا، نوربرت هابر و کمیل سمنیوک با عبور از سد مرکور ماریبور اسلوونی، لوکوموتیو نووسیبیرسک روسیه، لوبه ایتالیا، دیناموی مسکو روسیه، یاستشمسکی لهستان و ترنتینوی ایتالیا دومین قهرمانی متوالی خود را در این رقابت‌ها کسب کرد و راهی مسابقات قهرمانی والیبال باشگاه‌های جهان شد.
تیم ترنتینوی ایتالیا که با هدایت آنجلو لورنزتی و با اتکا به حضور ستارگانی مثل ماتی کازیسکی، الساندرو میچیلتو، مارکو پودراشچانین و سرچکو لیسیناچ در نیمه‌نهایی لیگ ایتالیا اسیر قدرت تیم کهکشانی لوبه شد و در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل زاکسای لهستان شکست خورد اما در 2 دوره اخیر مسابقات نایب‌قهرمان لیگ قهرمانان اروپا نیز مجوز حضور در مسابقات را کسب کرده است و اگر متولیان برگزاری رقابت‌ها تغییری در ساختار تیم‌های حاضر ندهند این تیم پرافتخار ایتالیایی در رقابت‌های سال 2022 حاضر خواهد شد.

تیم‌هایی که شانس بالایی دارند
طبق روال همیشگی یکی از سهمیه‌های مسابقات ورزشی باید به قهرمان کشور میزبان برسد که طبق شایعات و گمانه‌زنی رسانه‌های کشور برزیل قرار بود میزبان مسابقات سال 2022 و 2023 برعهده کشور چین باشد که به احتمال زیاد بعد از کناره‌گیری چینی‌ها از برگزاری چند رویداد مهم ورزشی این مسابقات نیز در کشوری دیگر برگزار شود. 2 دوره اخیر در سال‌های 2019 و 2021 برعهده شهر بتیم برزیل بود و اگر برای سومین دوره این کشور میزبان مسابقات باشد به دلیل قهرمانی ساداکروزیرو برزیل در لیگ داخلی تیم دوم سوپرلیگ برزیل باشگاه وویو میناس برزیل راهی مسابقات خواهد شد. البته این تیم به دلیل نایب‌قهرمانی در باشگاه‌های آمریکای جنوبی نیز شانس حضور در رقابت‌های باشگاه‌های جهان را داراست.
در دوره‌های اخیر مسابقات مسئولان برگزاری این رویداد بخشی از سهمیه‌های حضور در مسابقات را به وایلد کارت یا کارت دعوت از تیم‌های بزرگ اختصاص می‌دادند تا مسابقات با جذابیت زیادی دنبال شود و طبق شواهد و قرائن اگر روال دوره‌های گذشته تکرار شود تیم لوبه ایتالیا به دلیل وجهه بزرگ، ستارگان چشم‌نواز، نایب‌قهرمانی در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان 2021 و حضور در 4 فینال اخیر مسابقات باشگاه‌های جهان شانس بالایی برای تصاحب وایلد کارت رقابت‌ها دارد. این تیم پرستاره که از حضور بازیکنان بزرگی همچون عثمانی خوانتورنا، ریکاردو لوکارلی، ایوان زایتسف، روبرتلندی سیمون، لوسیانو دچکو، سیمونه آنزانی، جیری کوار، مارلون یانت هررا و فابیو بالاسو سود می‌برد توانست هفتمین قهرمانی خود را با عبور از سد پروجا به دست آورد اما در مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان اروپا اسیر قدرت آندره گاردینی در یاستشمسکی لهستان شد و این تیم لهستانی با شگفتی‌سازی به نیمه‌نهایی راه پیدا کرد.

تیمی که برای حضور در مسابقات جهانی باید تقویت شود
بعد از بررسی و توجه به رقیب‌های پیکان در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان متوجه خواهیم شد با ابزار و مهره‌های فعلی تیم پیکان کار شاگردان پیمان اکبری برای تکرار رتبه سوم سال 2010 که با حضور امیرحسینی، سیدمحمد موسوی، سیدمهدی بازارگرد، حسام بخششی، علی حسینی، فرهاد ظریف، ولی نورمحمدی، رحمان داودی، آرش کشاورزی، مهدی مهدوی، آرش کمالوند، رامین خانی و هدایت پیمان‌اکبری به دست آمد سخت، دشوار و تقریبا غیرممکن است. به نظر می‌رسد باتوجه به ظرفیت‌های والیبال ایران و حریفان قدرتمندی که در هر دوره از مسابقات قهرمانی باشگاه‌های والیبال جهان شرکت می‌کنند شاگردان پیمان اکبری راهی جز پیمودن راه الریان قطر در سال 2014 پیش روی خود ندارند که با استفاده از بازیکنان بزرگ و موثری همچون رافائل اولیویرا، روبرتلندی سیمون، ماتی کازیسکی و آلن باربوسا دومینگوس موفق شد از سد باشگاه‌های مطرحی همچون ترنتینوی ایتالیا و ساداکروزیرو برزیل بگذرد و در فینال رقابت‌ها حریف بلوگوری بلگورود روسیه شود.