تاریخ : Mon 23 May 2022 - 03:55
کد خبر : 71884
سرویس خبری : دانشگاه

گرجستان؛ مقصد بعدی بذرهای تولیدی دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان خبر داد

گرجستان؛ مقصد بعدی بذرهای تولیدی دانشگاه آزاد اسلامی

در رویداد عصر امید 130 استارتاپ، در حدود 100 شرکت فناور خلاق و گروه‌ها و هسته‌های پژوهشی بسیار خوبی از استان اصفهان شرکت دارند.

راضیه فلاح، خبرنگار: شمارش معکوس رویداد عصر امید دانشگاه آغاز شده است و واحدهای مختلف در تکاپوی آمادگی هرچه بیشتر برای حضور قوی‌تر در این ویژه برنامه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ازجمله استان‌های برتر این رویداد شناخته می‌شود. در همین راستا ۵۱ جریان و مدل رویداد فناورانه در بهمن و اسفند سال1400 توسط دانشگاه آزاد استان برای جذب حلقه‌ها و تیم‌های فعال و خلاق در سه محور اصلی رویداد ملی گام دوم برنامه‌ریزی و اجرایی شده که این 51 رویداد شامل 6چالش فناوری، دو جشنواره کسب‌وکار و 35 رویداد ایده‌آرا بوده است.
پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان درمورد نقش این استان در رویداد عصر امید، بیان کرد: «به لطف خدا توانستیم در رویداد عصر امید عملکرد خوبی داشته‌باشیم. در این رویداد حدود 400 نفر از استان اصفهان شرکت کرده‌اند و به همین دلیل توانستیم در ارائه تعداد طرح‌های فناورانه و پژوهشی مقام نخست را در کشور کسب کنیم. باتوجه به حضور صنایع، سراهای نوآوری و اتاق بازرگانی که در این رویداد حاضر می‌شوند و افراد بسیاری که در زمان برگزاری رویداد حضور خواهند داشت، هزار متر فضا را در اختیار خواهیم گرفت.»
وی افزود: «در رویداد عصر امید 130 استارتاپ، در حدود 100 شرکت فناور خلاق و گروه‌ها و هسته‌های پژوهشی بسیار خوبی از استان اصفهان شرکت دارند. همچنین توانستیم طرح‌های کلان ملی مانند تولید بذر و ریزگردها را نیز در این رویداد ارائه دهیم.» نجفی درخصوص میزان تاثیر برگزاری رویداد گام دوم در رشد و توسعه فناوری و نوآوری در استان اصفهان گفت: «دیده شدن فعالیت‌های دانشجویان از سوی دانشگاه برای دانشجویان خوب است و به‌معنای پرداخت جدی‌تر به کارهای آنهاست و باید این تغییر رویکرد در دانشگاه‌ها فرهنگ‌سازی شود. از نظر من ورود سرمایه‌گذارها در کارهای دانشجویان و ایجاد تعامل اقتصادی‌ای که میان آنها و دانشجویان برای شکل‌گیری استارتاپ‌ها ایجاد می‌شود، موجب یک جهش خوب و یک فرهنگ‌سازی مناسب خواهد شد.»  رئیس دانشگاه آزاد واحد خوراسگان درباره اقداماتی که دانشگاه آزاد اصفهان برای حضور در رویداد عصر امید انجام داده ‌است، عنوان کرد: «جلسات متعدد برای پیش از رویداد برگزار شد تا بتوانیم دانشجویان را به‌خوبی آشنا و توجیه کنیم تا ایده‌ها را کامل کنند و فن مذاکره و ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرند. در این مدت فرهنگ‌سازی خوبی هم انجام داده‌ و توانسته‌ایم تعداد زیادی پیش رویداد و جلسات حضوری و مجازی برگزار کنیم. درنتیجه جلسات، گروه‌های‌ پژوهشی‌ای در صنایع تشکیل شد که خیلی از آنها توسط خود صنایع نیز حمایت شدند، البته بسیاری از این جلسات در مکان‌های مختلف مانند اتاق بازرگانی، نظام مهندسی و ذوب‌آهن برگزار شدند.»
وی درخصوص نقش برگزاری رویداد بر افزایش حرکت دانشگاه به‌سمت رشد و توسعه عنوان کرد: «برگزاری این رویداد به‌طور قطع تاثیر دارد و نیاز است تا بعد از ایام کرونا، دانشجویانی که در دانشگاه‌ها حاضر شده‌اند از مسیر حرکت دانشگاه مطلع شوند. به بیان دیگر برگزاری رویداد، اعلام موضع دانشگاه برای ایام پساکرونا و شروع گام دوم به‌حساب می‌آید و حرکت به‌سمت آینده را اعلام می‌کند.»
نجفی همچنین با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در طرح بذر اصفهان گفت: «این طرح گام به گام جلو می‌رود و بازار خودش را نیز پیدا کرده است. درحال‌حاضر توانسته‌ایم دو محصول را به کشور‌های عراق و افغانستان صادرکنیم و مذاکراتی نیز برای صادرات آن به کشورهای شمالی مانند گرجستان انجام داده‌ایم.»
وی افزود: «محصولاتی مانند بذر برای پیدا کردن بازار خود نیاز به زمان دارند تا کشاورز به آن اعتماد کند و نتیجه را ببیند، مدت زمانی طول می‌کشد. کشاورز باید ابتدا محصول را کشت کند و بعد نتیجه را ببیند. تنها محصول خیار و گوجه‌فرنگی را تولید می‌کنیم و درحال تهیه بذر 10 گیاه مختلف مانند انواع ملون‌، فلفل، پیاز و ... هستیم. همچنین درتلاشیم چند گلخانه همچون گلخانه دولت‌آباد را در سطح استان برای کشت بذرها بسازیم. از طرفی دیگر کارخانه تولید بذر مجلسی در دست اقدام است و دو هکتار آن زیرکشت رفته و سازه‌های 10 هزار هکتار دیگر برای کشت رفته است، برای مرحله و پروژه اصلی نیز 13 هکتار دیگر را در نظر گرفته‌ایم.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد خوراسگان درخصوص اقدامات انجام‌شده برای طرح ذوب‌آهن، عنوان کرد: «این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌‌آباد انجام شده است. استادان دانشگاه با مسئولان ذوب‌آهن مذاکراتی را انجام داده‌اند و به‌جای موضوع دادن، تعدادی موضوع را با کمک هم پیدا کرده‌اند، برای مثال در روند کار متوجه شده‌اند این پیچ در قسمت خود گیر دارد یا آن غلتک مشکلش چیست، درجه حرارت چه چالشی دارد، فضا چگونه است، کارگران افسرده شدند و مسائلی از این قبیل را که در خود محیط کارخانه پیدا می‌شوند، احصا کرده‌اند. حدود هفت‌ماه زمان برد تا استادان دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد توانستند با همیاری کارکنان ذوب آهن مشکلات را شناسایی کنند. تجربه این همکاری نیز مدلی برای دیگر فعالیت‌هایی شد که درحال انجام است.»
نجفی در پایان بیان کرد: «درحال‌حاضر یک دفتر از دانشگاه آزاد در کارخانه ذوب آهن داریم و کارهای خود را ادامه می‌دهیم. مذاکراتی را با فولاد مبارکه در دست انجام داریم و توانسته‌ایم ارتباط خوبی را برقرار کنیم، البته امیدواریم این ارتباط با دیگر صنایع استان نیز ایجاد شود.»