تاریخ : Wed 18 May 2022 - 05:55
کد خبر : 71787
سرویس خبری : دانشگاه

تحول در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در آموزش عالی کشور تحول جدی ایجاد کند

تحول در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در آموزش عالی کشور تحول جدی ایجاد کند

ایجاد سامانه‌های آموزشی منجر به انسجام‌بخشی و انضباط مالی دانشگاه آزاد اسلامی شد و توانستیم اعتماد مردم به دانشگاه را برگردانیم، به‌طوری‌که طی دو سال گذشته با اصلاح شیب نزولی جمعیت دانشجویی، شاهد افزایش سالانه 100 هزار دانشجو هستیم.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر به استان همدان، روز گذشته در نشستی سه‌ساعته، با اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر طهرانچی در این نشست با ارائه سخنانی با موضوع «تحول در سازمان یا سازمان تحول» گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1393 سالانه 150 هزار نفر از تعداد دانشجویان آن کاهش می‌یافت؛ به‌طوری‌که جمعیت دانشجویی دانشگاه به یک میلیون نفر رسیده بود.»
وی افزود: «ایجاد سامانه‌های آموزشی منجر به انسجام‌بخشی و انضباط مالی دانشگاه آزاد اسلامی شد و توانستیم اعتماد مردم به دانشگاه را برگردانیم، به‌طوری‌که طی دو سال گذشته با اصلاح شیب نزولی جمعیت دانشجویی، شاهد افزایش سالانه 100 هزار دانشجو هستیم و اکنون تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده که این موضوع با توجه به شرایط کرونایی، یک دستاورد بزرگ است.»
دکتر طهرانچی با قدردانی از همراهی و به میدان آمدن همه اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مدت دو سال همه‌گیری کرونا، تصریح کرد: «اسفندماه 1398 ما در دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه‌ای صادر کردیم و از ۱۶ فروردین‌ماه 1399 به‌عنوان دانشگاه پیشگام آموزش مجازی را ادامه دادیم. همه اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی نشان دادند که پای این دانشگاه ایستاده‌اند و نگذاشتند پرچم آموزش پایین بیاید.»
وی افزود: «مردم به دانشگاه آزاد اسلامی اعتماد دارند و همچنان پشتیبان آن هستند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه همه تلاش مجموعه مدیریت این دانشگاه، حفظ کرامت و بهبود معیشت اعضای هیات‌علمی و کارکنان است، گفت: «ما به آینده دانشگاه آزاد اسلامی امیدواریم.»

 دانشگاه آزاد اسلامی یک عنصر جدی و اثرگذار در نظام آموزش عالی است
وی خاطرنشان کرد: «تغییر و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند تحول جدی در آموزش عالی کشور رقم بزند. دانشگاه آزاد اسلامی یک عنصر جدی و اثرگذار در نظام آموزش عالی است، به‌طوری‌که توانسته رتبه 4 نانو و رتبه 43 مکانیک را از آن خود کند و در بسیاری از رشته‌های مهندسی رتبه‌های زیر 75 جهانی را از آن خود کند. به همین دلیل هیچ‌گونه تبعیض علیه دانشگاه آزاد اسلامی را نمی‌پذیرم؛ چراکه به این مجموعه اعتماد کامل دارم و معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند آینده روشنی را رقم بزند.» دکتر طهرانچی با تاکید بر لزوم احیای رشته‌های مهندسی، تصریح کرد: «تعداد دانشجویان مهندسی و فناوری هر کشور، قدرت اقتصاد دانش‌بنیان آن را تعیین می‌کند اما در کشور ما شاهد کاهش رغبت جوانان به رشته‌های ریاضی فیزیک هستیم، به‌طوری‌که تنها 12درصد از شرکت‌کنندگان در کنکور، در رشته ریاضی هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند، به کاهش تعداد دانشکده‌های مهندسی می‌انجامد. بنابراین یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی، احیای رشته‌های مهندسی است. دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای موفق طرح پویش، نشان داد که می‌توان رشته‌های فنی‌ومهندسی را احیا کرد. به‌عنوان نمونه رشته مهندسی شیمی واحد زنجان که سال‌ها تعطیل شده بود، با اجرای طرح پویش اشتغال احیا شد و اکنون بسیاری از صنایع شوینده متقاضی جذب دانشجویان رشته مهندسی شیمی این واحد شده‌اند.» عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در کنار بسترسازی، یک الزام مهم برای تحول است، گفت: «یکی از اتفاقات جدیدی که در دانشگاه آزاد اسلامی رقم خورد، صدور «بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی» بود که پس از تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد و این رویکرد  جدید دانشگاه است که به جای بخشنامه به مدیران، بیانیه به اعضای هیات‌علمی می‌دهد؛ چراکه معتقدیم اراده فرد فرد مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در نگاه تحولی مهم است و باید دانشگاه را در کنار هم بسازیم.»

  توجه دانشگاه آزاد اسلامی به تعلیم‌وتربیت فرهنگی، اجتماعی و مهارتی دانشجویان
دکتر طهرانچی با بیان اینکه ماهیت علم‌وفناوری و دانشگاه تغییر کرده است، تصریح کرد: «معتقدیم باید با غلبه بر بحران‌های پیش‌رو، کارکرد تربیتی محیط آموزش را احیا کرده و از نگاه تک‌ساحتی به نگاه چندساحتی در ماموریت دانشگاه عبور کنیم؛ چراکه به عقیده ما علم تک‌ساحتی نیست و دانشگاه باید در کنار بینش، دانش و گرایش نیز به جوانان بیاموزد. دانشگاه آزاد اسلامی به تعلیم‌و‌تربیت فرهنگی، اجتماعی و مهارتی دانشجویان توجه ویژه دارد.»
شایان ذکر است پس از سخنرانی دکتر طهرانچی، اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی سوال‌ها، پیشنهادها، مسائل و... خود را با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند.

 «عصر امید» حرکت دانشگاه در گام دوم انقلاب اسلامی است
روح الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هماهنگی با منتخبان رویداد ملی «عصر امید» که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: «نخستین رویداد ملی «عصر امید» همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از 8 تا 11 خردادماه سال جاری در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار می‌شود که شرکت در این رویداد، فرصت بی‌نظیری برای ایده‌پردازان و صاحبان کسب‌وکار است.»
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی توانمند و دارای زیرساخت‌های علمی است، اظهار داشت: «توسعه و گستردگی جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی از امتیازات منحصربه‌فرد آن است. توان و پتانسیل علمی و صنعتی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی حیرت‌انگیز است و باید همه به‌ویژه خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در جریان توانمندی‌های این دانشگاه قرار گیرند.»
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه نزدیک به 20 هزار شرکت پتانسیل حضور در رویداد ملی عصر امید را داشتند، افزود: «از این تعداد 8500 شرکت به کمیته مرکزی معرفی شدند که از میان آنها برگزیده‌ها انتخاب شده و در رویداد عصر امید حضور خواهند داشت. نقطه ویژه زیست‌بوم فناوری، بسترسازی به‌همرسانی برای شرکت‌هاست. تمام اتفاقات نوآورانه در دورهمی‌های فناورانه روی داده است. یکی از اتفاقات مهم در رویداد ملی عصر امید، حضور هزار شرکت برگزیده در 10 حوزه متنوع است که این موضوع می‌تواند هم‌افزایی نوآورانه و فناورانه برای تولیدات جدید ایجاد کند.»
وی با تاکید بر اینکه تاکنون شاهد برگزاری چنین رویدادی با این ابعاد و گستردگی در سطح کشور نبودیم، گفت: «باید از این فرصت پیش‌آمده به نحو شایسته‌ای بهره ببریم. دانشگاه آزاد اسلامی دارای بهترین آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و زیرساخت‌هاست. روسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی موظف هستند بعد از پایان رویداد عصر امید، حداقل یک تفاهمنامه همکاری منعقد کرده باشند.»
دهقانی‌فیروزآبادی خاطرنشان کرد: «شرکت‌ها و استارتاپ‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل گستردگی قومی، محلی و اقلیمی بر پایه نیازهای واقعی جامعه ایجاد شده و منطبق با شرایط، زیست‌بوم مناطق و دارای زیست‌فناوری واقعی هستند که این موضوع زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری می‌شود.»
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، ایده‌های ناب و نیروی انسانی توانمند را بزرگ‌ترین منابع شرکت‌ها دانست و افزود: «فرصت طلایی برای جذب استارتاپ‌ها در رویداد ملی عصر امید مهیا شده است. بیش از 20 صندوق، پارک‌های علم‌وفناوری و رسانه‌ها در این نمایشگاه حضور دارند تا این به‌همرسانی به شکل ویژه‌ای انجام شود. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 1100 میلیاردتومان تفاهمنامه فرصت سرمایه‌گذاری امضا کرده و شرکت‌ها و استارتاپ‌ها باید از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنند.»
وی اظهار کرد: «دانشگاه‌‌ها برای ادامه حیات مجبور به تغییر نسل هستند و باید به دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پیشرو است.» دهقانی‌فیروزآبادی با تاکید بر اینکه رویداد ملی عصر امید حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی است، گفت: «در 6 ماه گذشته تقریبا 600 رویداد در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شده است. عملکرد مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد ملی عصر امید ملاک ارزیابی آنان قرار می‌گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی راهی جز تبدیل به دانشگاهی کارآفرین ندارد.» معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از تفاهمنامه با صداوسیما برای حضور شرکت‌های این دانشگاه در برنامه «همکار» خبر داد و افزود: «در برنامه 100 قسمتی همکار، 400 شرکت حضور دارند که با صداوسیما توافق کردیم 300 شرکت از دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شوند. بعد از اتمام این برنامه، 100 شرکت منتخب و برگزیده، در حضور مقامات عالی‌رتبه نظام به ارائه ایده‌های خود می‌پردازند.»
وی با بیان اینکه مردم از دانشگاه‌ها انتظار اشتغال‌آفرینی و اعتبار اجتماعی دارند، گفت: «متاسفانه در شرایط فعلی این نیاز مردم به‌طور کامل برطرف نمی‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی باید برای عموم مردم تبیین کند که این دانشگاه به‌دنبال ایجاد کسب‌وکار و کارآفرینی برای فرزندان آنان است. دانشگاه‌ها باید بازار کسب‌وکارها شوند و برند دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید بازسازی شود. روسای استان‌ها، واحدهای دانشگاهی و معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری مسئول رساندن پیام تغییر ریل دانشگاه به جامعه است.»
دهقانی‌فیروزآبادی تاکید کرد: «رویداد ملی عصر امید، تنها برنامه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری نیست، بلکه برنامه کل دانشگاه آزاد اسلامی است و باید همه در این برنامه مشارکت کنند. چهلمین سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی، نقطه‌عطف تغییر پارادایم دانشگاه در عصر امید خواهد بود.»

اختتامیه مسابقات کشتی پهلوانی و هنرهای فردی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور
مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات کشتی پهلوانی و هنرهای فردی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور شب گذشته با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن امام علی(ع) دانشگاه آزاد واحد همدان برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این مراسم گفت: «فضای مجازی که در دوران کرونا گسترش یافت، رخوتی در میان جوانان ایجاد کرد که برای از بین بردن این رخوت نیازمند برگزاری چنین مسابقات و جشنواره‌هایی هستیم تا دانشجویان فضای شاداب دانشگاه حضوری را درک کنند.»
وی با بیان اینکه مسابقات پهلوانی تنها ورزش نیست و درواقع فرهنگ و تربیت است، اظهار کرد: «این ورزش‌ها رشد و تعالی انسان را به‌همراه دارد و به‌دلیل آداب و احترامی که برای پیشکسوتان قائل است، در آداب اجتماعی دینی و فرهنگی کهن ما جای خود را حفظ کرده است. این ورزش و مکتب را باید بیش از پیش جدی گرفت.»
در این مراسم سردار مظاهر مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان، سردار مهدی ظفری مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، محمدجواد فرهنگ مشاور و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، ابوالفضل یداللهی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و برخی مدیران و مسئولان دانشگاهی حضور داشتند.
شایان ذکر است در پایان این دوره از مسابقات که با حضور 30 تیم از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای سراسر کشور، دانشگاه‌ سراسری، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه علمی- کاربردی و... برگزار شد، تیم‌ها و نفرات برتر تقدیر شدند.
شال ترویج فرهنگ پهلوانی توسط حسین مصری، کهن‌کسوت ورزش زورخانه‌ای کشور به دکتر طهرانچی اهدا شد. همچنین بازوبند پهلوانی توسط دکتر طهرانچی به امیرمحمدی طاهرخانی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان اهدا شد.

دانشگاه فرشچیان نسبت به معرفی آثار اصیل ایرانی به نسل جوان وظیفه دارد
واحد هنرهای ایرانی- اسلامی استاد محمود فرشچیان مراسم معرفی کتب خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران را با حضور یارزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشچیان، مهدی عتیقی و مولف کتاب، غلامرضا راهپیما برگزار کرد.
سجاد محمد‌یارزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد استاد محمود فرشچیان، ضمن تاکید بر اینکه دانشگاه فرشچیان وظیفه دارد این آثار و کتاب‌های اصیل ایرانی را به جامعه و نسل جوان علاقه‌مند به هنر اسلامی معرفی کند، درمورد یکی از سرفصل‌های این کتاب افزود: «یکی از عناصر اصلی هنر خوشنویسی قلم و قلمدان‌هاست. طراحان و آداب طراحی همین عنصر قلمدان‌ها در طول تاریخ هنر ایران روایت‌ها، هویت‌ها و ظرفیت‌های هنری نهفته در این هنر اصیل ایرانی دارد که نیاز به شناخت، احیا و ترویج دارد و وظیفه ذاتی دانشگاه و مراکز آموزش هنری کشف و اشاعه این ظرفیت‌های هنرمندان است و هنر فاخر به ترویج این هنر کمک می‌کند.»
او همچنین ضرورت دانست این مهم در جامعه امروزی موردتوجه قرار گیرد و کتاب‌های مرجع به جامعه دانشگاهی عرضه و به منابع درسی اختصاص داده شود تا بتواند شعور فرهنگی و هنری نسل جوان ما را ارتقا دهد. هدف ما پرداختن به زیبایی‌های خداوند عالم است تا بتوانیم به هنرمندانی بپردازیم که بیان خود را به جامعه عرضه کردند.

جلسه هماهنگی امور اجرایی رویداد «عصر امید» برگزار شد
جلسه هماهنگی امور اجرایی برگزیدگان استان‌ها در رویداد «عصر امید» روز گذشته به ریاست محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در میهمانسرای حافظ برگزار شد.
در این نشست که با حضور معاونان پژوهشی و نمایندگان تام‌الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها برگزار شد، مواردی ازجمله بررسی فعالیت‌های مرتبط با رویداد عصر امید، نحوه حضور و استقرار برگزیدگان در غرفه‌های رویداد، اقدامات رفاهی لازم برای حضور برگزیدگان در تهران ازجمله اسکان و پذیرایی و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین نمایندگان تام‌الاختیار و معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها به ارائه گزارشی از روند آماده‌سازی تیم‌ها برای حضور در رویداد عصر امید در استان‌های متبوع خود پرداختند.