تاریخ : Tue 17 May 2022 - 02:08
کد خبر : 71743
سرویس خبری : ورزش

جام پنجم برای ملی‌پوش نیمکت‌نشین

روند نزولی و نگران‌کننده محرمی که پرافتخارترین لژیونر است!

جام پنجم برای ملی‌پوش نیمکت‌نشین

صادق محرمی امسال نیز به‌همراه دینامو زاگرب موفق شد جام قهرمانی در لیگ کرواسی را بالای سر ببرد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: صادق محرمی امسال نیز به‌همراه دینامو زاگرب موفق شد جام قهرمانی در لیگ کرواسی را بالای سر ببرد، با این تفاوت که برخلاف سال‌های قبل دیگر نامش به‌عنوان مدافع راست اصلی و کلیدی این تیم مطرح نیست و به‌نظر می‌رسد همچنان روند نزولی او در تیمش ادامه دارد. محرمی حالا به‌همراه آزمون پرافتخارترین لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا به‌شمار می‌روند و هر دو تاکنون با 4 قهرمانی لیگ و یک جام حذفی افتخاراتی مشابه در روسیه و کرواسی کسب کرده‌اند. با این فرق که آزمون در قهرمانی‌های زنیت نقش به مراتب مهم‌تری ایفا کرده و با گلزنی‌های او بوده که تیم سرگئی سماک به این درجه از موفقیت در روسیه رسید. محرمی اما با وجود اینکه در هر 6 فصل اخیر قهرمانی در لیگ (2 بار با پرسپولیس و 4 بار با دینامو زاگرب) را تجربه کرده است اما در دو فصل اخیر و به‌خصوص امسال نتوانسته مهره‌ کلیدی در تیمش باشد و در بیشتر بازی‌ها از روی نیمکت شاهد درخشش هم‌تیمی‌هایش بوده است. در این شرایط و درحالی‌که به جام‌جهانی 2022 قطر نزدیک می‌شویم این افت او به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دراگان اسکوچیچ تبدیل شده و با ادامه این روند حتی ممکن است در لیست نهایی تیم ملی برای حضور در قطر نیز نامش دیده نشود.

 انتخاب مناسب و شروع خوب
محرمی در تابستان 2018 از پرسپولیس جدا شد و تصمیم گرفت فوتبالش را در اروپا دنبال کند. به همین دلیل کرواسی را انتخاب کرد و به تیمی پیوست که از قدرت‌های اصلی فوتبال کرواسی به‌شمار می‌رود و در این 4 سال این موضوع را به‌خوبی ثابت کرده است. از همان ابتدا می‌شد حدس زد که محرمی انتخاب خوبی انجام داده و می‌تواند در صورتی که ‌انگیزه و پشتکار لازم را داشته باشد در فوتبال اروپا پیشرفت کند و به لیگ‌های معتبرتری هم برسد. او در نخستین فصل حضورش در این تیم خیلی زود به ترکیب اصلی رسید اما پس از 5 هفته به‌تدریج سرمربی تیم تصمیم گرفت تا از سیستم چرخشی برای تیمش استفاده کند و به همین دلیل او بیشتر یک بازی در میان فرصت حضور در زمین را پیدا می‌کرد. محرمی در سال اول در 19 بازی در لیگ کرواسی تنها یک پاس گل به ثبت رساند و در لیگ اروپا هم فقط در یک بازی دور حذفی برابر ویکتوریا پلژن توانست فرصت بازی پیدا کند. در مرحله یک‌هشتم نهایی دینامو زاگرب به بنفیکا باخت و از دور مسابقات کنار رفت.
مدافع سابق قرمزها در ابتدای دومین فصل حضورش در کرواسی تصمیم گرفت موقتا و به‌صورت قرضی راهی لوکوموتیو زاگرب شد اما در 12 مسابقه‌ای که فرصت بازی برای این تیم را داشت تنها در 7 بازی از ابتدا در ترکیب تیمش قرار گرفت و فقط دو کارت زرد حاصل عملکرد او در این تیم بود. در نیم‌فصل محرمی به دینامو برگشت و در 17 مسابقه 9 بار در ترکیب اصلی تیمش در پست مدافع راست به میدان رفت که یک پاس گل هم داد تا در این فصل هم کارش با همین یک اثرگذاری به پایان برسد.
در سال سوم دینامو به دیدارهای مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کرد اما محرمی در دیدارهای ابتدایی در لیست تیمش قرار نداشت و فقط برابر کلوژ رومانی در 12 دقیقه پایانی وقت‌های اضافه راهی زمین شد. دینامو به مرحله گروهی این مسابقات نرسید و راهی لیگ اروپا شد. حضور در این مسابقات فرصت خوبی برای محرمی بود تا قابلیت‌هایش را در یکی از تورنمنت‌های مهم اروپایی به‌چالش بکشد. او در گروهی که فاینورد، زسکا مسکو و وولفسبورگر اتریش در آن حضور داشتند در 4 بازی از ابتدا برای دینامو به میدان رفت تا برخلاف دوسال اول به یکی از مهره‌های ثابت و کلیدی تیمش تبدیل شود. محرمی حالا در ترکیب دینامو جا افتاده بود و انتخاب نخست سرمربی برای حضور در سمت راست خط دفاعی بود. او به‌همراه دینامو راهی دور حذفی شد و در لیگ هم در 12 بار در ترکیب اصلی به میدان رفت و سایر رقبایش را تقریبا نیمکت‌نشین کرده بود اما در اوایل نیم‌فصل دوم با مصدومیتی شدید مواجه شد تا عملا ادامه فصل را از دست بدهد. او که در فرم بسیار خوبی قرار داشت و می‌توانست در مراحل حذفی برابر تیم‌هایی چون تاتنهام و ویارئال بدرخشد، مجبور شد ادامه دیدارهای تیمش را از تلویزیون تماشا کند و به این ترتیب فرصت خوبی در اختیار دیگر مدافعان راست تیم قرار گرفت تا جای او را بگیرند.

 تغییرات زیاد مربیان در تیم مدعی
در فصل جاری محرمی پس از اینکه 5 هفته ابتدایی را از دست داد به‌تدریج به ترکیب اصلی برگشت و در 12 هفته بعدی 7 بار فرصت حضور در ترکیب اولیه را پیدا کرد و در مرحله گروهی لیگ اروپا نیز در 2 بازی از ابتدا و در دو مسابقه هم به‌عنوان بازیکن جانشین راهی زمین شد. دینامو در گروهش پس از وستهام دوم شد و جواز حضور در مرحله پلی‌آف را به‌دست آورد اما برابر سویا در مجموع دو بازی رفت‌وبرگشت شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. محرمی برابر این تیم اسپانیایی هم 12 دقیقه در بازی رفت، فرصت حضور در زمین را داشت. از سوی دیگر از هفته نوزدهم نیمکت‌نشینی و سکونشینی‌های او شروع شد و در 19 بازی اخیر تیمش تنها 2 حضور 19 و 59 دقیقه‌ای در ترکیب تیمش داشته است. این عملکرد او درحالی‌که اسکوچیچ اعتقاد خوبی به بازی‌اش دارد و حتی در روزهایی که در دینامو فرصت چندانی برای بازی پیدا نمی‌کرد و در تیم ملی فیکس بود هم می‌تواند نگران‌کننده باشد و نمایش نه‌چندان خوب او در دیدارهای اخیر تیم ملی هم باعث شده انتخاب مدافع راست تیم ملی در جام‌جهانی به یکی از دغدغه‌های اصلی سرمربی تیم تبدیل شود.
البته تغییرات زیاد روی نیمکت این تیم کروات نیز از دلایلی بوده که محرمی نتوانسته جایگاه ثابتی در ترکیب این تیم داشته باشد. دینامو اگرچه درطول این 4 سال مدعی اصلی قهرمانی بوده و در لیگ به تیم دیگری اجازه خودنمایی نداده است اما طی این مدت 6 سرمربی را روی نیمکت خود داشته که به‌نظر می‌رسد اعمال سلیقه آنها هم در عملکرد مدافع ایرانی تیم تاثیرگذار بوده است. نناد بیلیکا نخستین مربی‌ای بود که محرمی با او کار کرد و نزدیک به دوسال روی نیمکت دینامو زاگرب حضور داشت. ایگور یوویچویچ هم مدت کوتاهی هدایت دینامو را برعهده داشت تا از ابتدای فصل پیش زوران مامیچ هدایت این تیم را برعهده گرفت که بیشترین اعتقاد را به مدافع ایرانی تیمش داشت و محرمی در روزهایی که مامیچ روی نیمکت دینامو حضور داشت، بیشترین حضور را در ترکیب اصلی تجربه کرد. مامیچ اما کمی پس از نیم‌فصل از این تیم جدا شد و همزمان مصدومیت شدید محرمی هم باعث شد در ابتدای حضور دمیر کرزنار نتواند نظر مثبت این مربی را جلب کند اما در نیم‌فصل نخست امسال کرزنار فرصت خوبی را در اختیار این دفاع راست 26 ساله قرار داد تا بتواند دوباره به روزهای خوبش برگردد. از دسامبر 2021 تا ماه گذشته میلادی زلیکو کوپیچ هدایت دینامو را برعهده گرفت که در این مدت محرمی را بیشتر روی نیمکت این تیم مشاهده کردیم و ظاهرا این مربی اعتقاد زیادی به بازی او نداشت. در یک‌ماه اخیر هم آنته چاچیچ موقتا هدایت تیم را برعهده گرفته و محرمی همچنان از ترکیب اصلی دور مانده است.
در چنین شرایطی باید دید مدیران باشگاه برای فصل بعد چه کسی را به‌عنوان سرمربی جدید تیم انتخاب می‌کنند و محرمی در نیم‌فصلی که تا جام‌جهانی در پیش دارد چگونه می‌تواند شرایط خودش را در باشگاهش بهتر کند و جایگاه ثابتش در سمت راست خط دفاعی تیم ملی را پس بگیرد. به‌خصوص اینکه درحال‌حاضر بازیکنانی چون دانیال اسماعیلی‌فر، صالح حردانی و حتی نفراتی چون شجاع خلیل‌زاده و سامان قدوس را در این پست به‌عنوان رقیب خود می‌بیند و اسکوچیچ به‌نظر نمی‌رسد در چنین تورنمنت مهمی روی یک مدافع ناآماده و دور از فرم خوب ریسک کند.
در این میان اگر شرایط به همین منوال پیش برود انتقال قرضی یا حتی دائمی به تیمی دیگر می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش‌رو برای محرمی باشد؛ چراکه در صورت ادامه این روند بعید است بتواند شانسی برای بازی برابر ستاره‌های انگلیس و آمریکا پیدا کند. البته با توجه به اینکه هنوز سه‌سال دیگر از قرارداد محرمی با دینامو زاگرب باقی مانده است و ارزش این بازیکن هم در ترانسفرمارکت 1.5 میلیون یورو برآورد شده است با توجه به فرم نه‌چندان خوبی که در ماه‌های اخیر داشته، بعید است مشتری خوبی برای فصل بعد پیدا کند.