تاریخ : Mon 16 May 2022 - 06:33
کد خبر : 71740
سرویس خبری : دانشگاه

فداکار مثل مدافع سلامت دانشگاه آزادی

از 11 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در یازدهمین دوره آیین تندیس ملی فداکاری تقدیر شد

فداکار مثل مدافع سلامت دانشگاه آزادی

دانشکده ادبیات دانشگاه تهران روز گذشته میزبان جوانانی بود که علی‌رغم سن کم‌شان توانسته بودند کارهای بزرگی انجام دهند؛ کارهایی شبیه نشاندن لبخند بر لب کودکان یا قرص‌کردن دل زنان این سرزمین.

مریم طیبی‌نظری، زهرا رمضانی، گروه دانشگاه: این‌بار سوژه‌ای که ما را به دل دانشگاه تهران کشاند، سوژه‌ای علمی یا فناوری نبود؛ موضوعی از جنس انسانیت، عشق و ازخودگذشتگی بود. دانشکده ادبیات دانشگاه تهران روز گذشته میزبان جوانانی بود که علی‌رغم سن کم‌شان توانسته بودند کارهای بزرگی انجام دهند؛ کارهایی شبیه نشاندن لبخند بر لب کودکان یا قرص‌کردن دل زنان این سرزمین. برگزاری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان امروز همان مساله‌ای است که باعث شد به سالن فردوسی دانشکده ادبیات این دانشگاه برویم. هرچند دانشجویانی که به این سالن آمده بودند، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در کشور انجام دادند، اما بخش اصلی فعالیت‌های دانشجویی با توجه به شرایطی که دوسالی کشور درگیرش بود، حضور در خط‌مقدم مبارزه با ویروس کرونا بود؛ کاری که باعث شد دانشجویان در شهرهای مختلف به کمک دستگاه‌های متولی بیایند و در این میان به برخی از آنها لقب دانشجوی فداکار هم اعطا شود.
برگزاری این آیین به‌حدی اهمیت داشت که حد فاصل در شرقی دانشگاه تا دانشکده ادبیات، پر باشد از بنر جوانان تقدیرشده در این دوره از رویداد؛ جوانانی که از گوشه و کنار کشور و با حوزه فعالیت‌های مختلف همگی دورهم جمع شده بودند تا مسئولان با اعطای تندیس ملی فداکاری به آنان گوشه‌ای از تلاش‌هایشان را جبران کنند.

 تقدیر از 43 دانشجو و گروه دانشجویی در یازدهمین دوره تندیس ملی فداکاری
کل شرکت‌کنندگان در این دوره از تندیس ملی فداکاری 500 دانشجو بودند، برخی به‌صورت مستقل و برخی نیز از طریق سازمان‌هایی مانند وزارتین علوم و بهداشت، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، سازمان جهاد علوم پزشکی تهران، سازمان بهزیستی، سازمان انتقال خون، بنیاد شهید، کمیته امداد و دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به ثبت‌نام کرده بودند و درنهایت ۵۲ نفر به‌عنوان برگزیده انتخاب و تقدیر شدند. ۳۶    دانشجو، هفت گروه دانشجویی،‌ سه معلم و یک دانش‌آموز فداکار (خانواده شهید علی لندی)، یک قاضی، سه پزشک فداکار، یک دانشجوی جانباز مدافع‌حرم منتخب سازمان‌های مشارکت‌کننده و دانشگاه‌های سراسر کشور به‌عنوان برگزیدگان این دوره هستند. این افراد در زمینه‌های مختلف اعم از امور خیریه، اهدای عضو، محرومیت‌زدایی، فعالیت‌های داوطلبانه در محیط‌زیست، فعالیت‌های داوطلبانه در امور پزشکی و بهداشتی، اردو‌های جهادی و... فعال بودند.

 سهم 31درصدی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان فداکار کشور
نکته قابل‌توجه در این دوره از آیین اعطای تندیس ملی فداکاری این است که بخش قابل‌توجهی از دانشجویان این دوره از دانشجویان دانشگاه آزاد بودند؛ به‌طوری که 11 دانشجوی این دانشگاه از واحدهای مختلف روز گذشته موردتقدیر قرار گرفتند. مجید قنواتی، سیدامیدعلی داستان، محمدحسن مظاهری‌بودانی، آلاء معیری،‌ محمدامین غلامی‌فرد، ‌هاتف مردانی‌کرانی،‌ حدیثه شرری،‌ معین جعفری‌نیا،‌ محمدرضا فلاحی، فاطمه ملک‌محمودی و خانواده دانشجوی شهید مدافع حرم احسان تفتحی‌چمخانی از دانشگاه آزاد جزء برگزیدگان روز گذشته بودند. یعنی 31 درصد از جمعیت دانشجویان فداکار را دانشگاه آزادی‌ها تشکیل داده‌اند.

رشد 3 برابری دانشجویان شرکت‌کننده در یازدهمین دوره تندیس ملی دانشجوی فداکار
جواد رحیمیان، دبیر یازدهمین دوره آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «شروع این کار همزمان با اولین سالگرد زلرله بم بوده است؛‌ چراکه آن زمان تصمیم برآن شد تا دانشجویانی که در این زلزله به امدادرسانی پرداختند، شناسایی و از آنها تجلیل شود؛ اما بعد از آن این مراسم ادامه یافت و به‌صورت سالانه به مصداق فداکاری اضافه کردیم. یعنی صرفا این مراسم به دانشجویان شرکت‌کننده در حوزه امداد و نجات محدود نشد و بحث‌های خیریه، ‌اردوهای جهادی، مدافعان حرم، حفاظت محیط‌زیست، عمران و آبادی کشور، اهدای عضو و... را هم به‌عنوان مصداق فداکاری در نظر گرفتیم و همین مساله باعث شد طیف گسترده‌تری از دانشجویان را مدنظر قرار دهیم.»
او با تاکید بر اینکه درکنار دانشجویان و گروه‌های جهادی، تلاش می‌کنیم به‌صورت سالانه دو صنف را نیز به جمع گروه‌های فداکار کشور اضافه کنیم، ‌بیان داشت:‌ «این کار براساس مصوبه شورای عالی تندیس دنبال می‌شود و امسال معلمان و دانش‌آموزان را به‌عنوان صنف‌های جدید در این دوره از این مراسم داشتیم و نفرات برگزیده آن نیز معرفی شدند.»
دبیر یازدهمین دوره آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان اظهار داشت:‌ «قطعا کار فداکاری نقطه مقابل فرهنگ غرب یعنی خودخواهی و خودپرستی است، همچنین این مهم درمقابل نازیبایی‌هایی است که در جامعه خودمان وجود دارد. از این‌رو می‌توان عنوان کرد ترویج فداکاری به‌نوعی ترویج امر به معروف محسوب می‌شود.»
رحیمیان به افزایش استقبال دانشجویان و نسل جوان از مراسم تندیس ملی فداکاری اشاره و تصریح کرد:‌ «امروز بعد از برگزاری 10 دوره شاهد استقبال بی‌نظیر نسل جوان هستیم. به‌طوری‌که در یازدهمین دوره از برگزاری این آیین با رشد 300 درصدی استقبال روبه‌رو هستیم و نسل جوان استقبال سه برابری داشته‌اند. معتقدیم باید این مهم را ترویج دهیم تا جامعه به‌تدریج به سمت خوبی‌ها و سجایای اخلاقی پیش رود.» 

راه‌اندازی کاروان‌های نیکوکاری و سلامت برای مناطق کم‌برخوردار
حدیث شرری، دبیر کانون دانشجویی هلال‌احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در گفت‌وگو با‌ «فرهیختگان» با بیان اینکه، روز گذشته توانستیم جزء برگزیدگان تندیس فداکاری دانشجویان ایران تلقی شویم،‌ گفت: «این مساله به ما اثبات می‌کند که توانسته‌ایم برای جامعه‌مان تاثیرگذار باشیم. برای کارهای بشردوستانه‌ای که به همراه دیگر دانشجویان انجام دادیم به نمایندگی از کانون، ‌به‌عنوان دانشجوی فداکار انتخاب شدم. یکی از اصلی‌ترین دلایل برای انتخاب به‌عنوان دانشجوی فداکار، ‌اقداماتی است که در دوران پاندمی کرونا انجام دادیم؛ چراکه در مراکز واکسیناسیون به‌صورت داوطلبانه اقدام به ارائه خدمات می‌کردیم. همچنین در بیمارستان‌ها هم به کمک کادر درمان رفتیم.»
او ادامه داد: «راه‌اندازی کاروان‌های نیکوکاری و سلامت در مناطق کم‌برخوردار هم از دیگر فعالیت‌های ما به‌شمار می‌رود و امیدوارم بتوانیم همچنان در این مسیر حضور داشته باشیم، زیرا می‌خواستیم باری را از روی دوش مردم‌مان برداریم و این اصلی‌ترین هدف‌مان از انجام کارهای داوطلبانه بوده است.»
دبیر کانون دانشجویی هلال‌احمر دانشگاه آزاد واحد آستارا اظهار داشت: «طبیعی است که وقتی وارد مسیری می‌شویم، با چالش‌هایی هم همراه می‌شویم اما هیچ‌کدام از مشکلات سر راه باعث نشد برای ادامه مسیر دلسرد شویم بلکه ثابت‌قدم‌تر هم شده‌ایم. به‌طور مثال یکی از چالش‌های ما در واکسیناسیون این بود که اوایل اطلاع‌رسانی درستی به مردم ارائه نشده و مردم تمایل چندانی به این کار نداشتند،‌ اما درنهایت با کارهایی که در این زمینه صورت گرفت،‌ شاهد تغییر وضعیت بودیم.»

 از ارائه مشاوره حقوقی به نیازمندان تا برپایی کلاس تدریس زبان انگلیسی
در ادامه یاسر خزایان، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب گفت:‌ «چند سالی است با اداره بهزیستی استان همدان همکاری کرده و تدریس دروس به‌ویژه زبان انگلیسی به دانش‌آموزان نیازمند را انجام می‌دهم. همچنین به‌عنوان مشاور حقوقی مددجویانی که با مسال حقوقی روبه‌رو هستند اما به دلایل مالی نمی‌توانند وکیل بگیرند،‌ درکنار آنها هستم.»
او ادامه داد: «تلاش می‌کنیم از این طریق در شرایط فعلی دلخوشی برای مردمی باشیم که با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. همچنین ‌از اینکه وقتی بین دو نفر صلح برقرار شده یا فردی که نیازمند است به خواسته‌اش در مسائل حقوقی می‌رسد، ‌لذت می‌برم.»

 برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم کهگیلویه‌و‌بویراحمد
سیدمهرداد متقی‌نژاد، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بحث اردوهای جهادی فعالیت می‌کنم، گفت:‌ «از آنجایی که شهرستان ما جزء مناطق محروم به شمار می‌رود، فعالیت‌های جهادی‌مان از همان مناطق محروم شروع شد و دانشجویانی از واحد علوم پزشکی نیز در این اردوها شرکت می‌کردند. فعالیت‌هایمان نیز در حوزه‌های مختلف و در راستای کمک به این مناطق بوده است.»
او با تاکید بر اینکه سازمان جهاد دانشگاهی در استان، ما را برای مراسم تندیس دانشجوی فداکاری معرفی کرده است،‌ ادامه داد:‌ «علاوه‌بر کمک‌های نقدی و معیشتی، فعالیت‌های پزشکی را نیز در این مناطق انجام می‌دادیم و درحقیقت اقدامات‌مان در این مناطق طیف وسیعی از حوزه‌ها را شامل می‌شد.»

 راه‌اندازی قرارگاه امام‌رضا(ع) همزمان با اوج‌گیری کرونا در رامهرمز
مجید قنواتی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد رامهرمز که تندیس خود را به همسرش اهدا کرد نیز با تاکید بر اینکه همزمان با آغاز کرونا اقدام به ایجاد قرارگاه جهادی امام‌رضا(ع) در سطح شهرستان کردیم، گفت:‌ «در 30 عرصه مختلف،‌ فعالیت‌هایی را در راستای مبارزه با کرونا انجام دادیم. همچنین در این میان نزدیک به هشت‌میلیارد تومان کمک از سوی دانشجویان جمع‌آوری شده بود که صرف اقدامات مختلف شد. درحال حاضر 250 جهادگر از دانشجویان دختر و پسر گرفته تا پزشک و مهندس و معلم در این قرارگاه عضو هستند و در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.»
او ادامه داد: «در ابتدای همه‌گیری توانستیم شهر را ضدعفونی کنیم، به‌طوری‌که تا دو ماه در رامهرمز هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کرونا نداشتیم و بعد از آن به سمت راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک رفتیم و سپس در بحث پخت غذا و تامین بسته‌های معیشتی وارد شدیم.»
دانشجوی دانشگاه آزاد واحد رامهرمز به چگونگی راه‌اندازی این قرارگاه اشاره کرد و گفت: «در ابتدا در خانه‌ام کارهای مربوط به مبارزه با این بیماری را انجام می‌دادم، اما به‌تدریج و با توجه به اینکه دانشجویان و افراد مختلف وارد این عرصه شدند، خانه را به ستاد تبدیل کردیم تا از این طریق بتوانیم فعالیت‌ها را گسترش دهیم.»
قنوایی بیان داشت:‌ «کار ستاد تا جایی پیش رفت که با حضور دیگر دانشجویان و جهادگران به سمت راه‌اندازی قرارگاه حرکت کرده‌ایم و درحال حاضر قرارگاه امام‌رضا(ع) فعال است و در حوزه‌های دیگر هم فعالیت می‌کند.»
او خاطرنشان کرد: «‌قطعا در ابتدا با سختی‌های زیادی روبه‌رو شدیم، به‌طوری‌که ضعف‌های اداری در کشور در برخی موارد برایمان مشکل‌ساز شد، اما امروز به جایی رسیده‌ایم که دستگاه‌های اجرایی خودشان درکنار ما قرار گرفتند.»

 از حضور در نقاهتگاه‌های کرونایی تا جمع‌آوری کمک‌هزینه عمل جراحی یک کودک
درکنار دانشجویان دانشگاه آزاد، دانشجویانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هم در مراسم دیروز حضور داشتند. دانشجویانی که از همان ابتدا می‌شد فهمید عمده فعالیت آنها روی حوزه کرونا متمرکز بوده و برای فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام داده‌اند، قرار است از آنها تقدیر شود. فاضل دست‌آور، دبیر پویش دانشجویی مبارزه با کرونا از دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان یکی از همان دانشجویان به شمار می‌رود. او به «فرهیختگان» گفت:‌ «فعالیت ما کاملا به‌صورت گروهی دنبال شده و از همان ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا یعنی در اواخر بهمن 98، پویشی را به‌صورت جهادی راه‌اندازی کردیم که بیش از 450 دانشجو را در آن شرکت کردند. این پویش بستری شد تا به همراه دیگر دانشجویان در همه مراکزی که می‌توانستیم اقدام به فعالیت برای مبارزه با کرونا کنیم،‌ حضور داشته باشیم، یعنی از در آزمایشگاه‌های کرونایی گرفته تا نقاهتگاه‌ها اقدام به ارائه خدمات کردیم.»
او با تاکید بر اینکه در فعالیت‌های خیریه‌ای هم حضور داشته‌ایم، اظهار داشت: «‌البته فعالیت‌های ما تنها به حیطه کرونا محدود نشد؛ چراکه برای جمع‌آوری کمک‌هزینه مربوط به عمل جراحی یک کودک نیز وارد شدیم و در بحث تامین وسایل موردنیاز خانواده‌های مستضعف نیز اقداماتی را انجام دادیم. قطعا تمام این کارها به‌صورت خودجوش بوده و دانشجویان مختلف در آن شرکت کردند. طبیعی است که هر کاری سختی خودش را دارد اما خوشبختانه توانستیم با وجود همه سختی‌ها به فعالیت‌هایمان بپردازیم.»

 حضور در بیمارستان‌های کرونایی برای کمک به بیماران
حسینی‌مقدسی، ‌دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک به «فرهیختگان» گفت:‌ «در شرایط کرونا از دانشجویان درخواست کمک شد و در ابتدای همه‌گیری بود که به بیمارستان امیرالمومنین(ع) رفتیم تا بتوانیم کارها را انجام دهیم، هرچند در ابتدا به همراه چند نفر دیگر این کار را شروع کردیم اما بعد از مدتی تنها خودم باقی ماندم. 9 ماهی در این بیمارستان حضور داشتم و مسئولیت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم بعد از آن نیز به بیمارستان امیرکبیر و در بخش اطفال کرونا فعالیت می‌کردم.»
او ادامه داد:‌ «سه ماهی نیز بیمارستان خوانساری به ارائه خدمت به بیمارانی می‌پرداختم که نقص ایمنی داشتند، مانند بیماران پروانه‌ای. همچنین 9 ماه هم در بیمارستان ولیعصر مشغول فعالیت شدم. خوشبختانه تا امروز هم کرونا نگرفته‌ام اما آنچه در این مدت برایم مانده لبخند رضایت بیمار و همراهان آنهاست؛ چراکه شیفت‌های 48 ساعته و مشکلاتی که حین خدمت وجود داشت، همگی گذشتند.»