تاریخ : Sun 15 May 2022 - 04:40
کد خبر : 71710
سرویس خبری : ورزش

رقیب بارسا به‌دنبال دومین ایرانی

بررسی شرایط تیم فوتسال پالما در اسپانیا و اروپا

رقیب بارسا به‌دنبال دومین ایرانی

حسین طیبی به‌عنوان یکی از لژیونرهای موفق فوتسال ایران در بنفیکا توانسته عملکرد خوبی در دو فصل اخیر در بنفیکا داشته باشد و امسال هم تا آستانه فینال لیگ قهرمانان اروپا با این تیم پیش رفت.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: حسین طیبی به‌عنوان یکی از لژیونرهای موفق فوتسال ایران در بنفیکا توانسته عملکرد خوبی در دو فصل اخیر در بنفیکا داشته باشد و امسال هم تا آستانه فینال لیگ قهرمانان اروپا با این تیم پیش رفت، اما در نیمه‌نهایی شکست خوردند تا این ملی‌پوش 33 ساله ایرانی از رسیدن به دیدار نهایی این تورنمنت مهم محروم شود. حالا به‌نظر می‌رسد طیبی پس از دو فصل بازی در این تیم پرتغالی که با دو نایب‌قهرمانی در لیگ این کشور همراه بود، تصمیم دارد راهی کشور همسایه شده و احتمالا هم‌بازی یکی دیگر از ملی‌پوشان ایرانی در تیم پالما شود. مسلم اولادقباد اواخر اسفندماه با امضای قراردادی سه‌ساله به این تیم اسپانیایی پیوست تا از ابتدای فصل بعد لیگ اسپانیا این تیم را همراهی کند. پالما که ظاهرا از خرید این بازیکن رضایت دارد، حالا درتلاش است تا با جلب‌نظر طیبی، این ستاره باتجربه را نیز به ترکیب تیمش اضافه کند تا در فصل بعد تیمی پرقدرت‌تر را روانه مسابقات کرده و شاید بتواند در رقابت با بارسلونای قدرتمند که این فصل هم مدعی اصلی قهرمانی این مسابقات است، موفق باشد.

از حضور در دسته 4 تا نایب‌قهرمانی در لیگ
پالما باشگاهی اسپانیایی در شهری به همین نام است که در سال 1998 تاسیس شد و مدیران باشگاه در ابتدا به‌منظور گسترش این رشته ورزشی در شهر خود و همچنین جذب استعدادهای این شهر اقدام به تاسیس این تیم کردند. آنها در ابتدا در دسته چهار اسپانیا مشغول به فعالیت شدند، اما تنها پس از گذشت یک‌فصل به دسته سه صعود کردند و سال بعد از آن نیز به دسته دو رسیدند. روند پیشرفت این تیم در دوسال اول خوب بود، اما با شروع قرن جدید آنها در لیگ دسته دو درجا زدند و نتوانستند به سطح اول فوتسال اسپانیا صعود کنند. پس از 8 فصل تلاش بالاخره بازیکنان پالما در فصل 2008-2007 قهرمان دسته دو شدند و جشن صعود به لیگ «آنر» را برپا کردند، اما این موفقیت در پایان فصل با کسب رتبه پانزدهمی و سقوط دوباره به دسته پایین‌تر به ناکامی بدل شد. مدیران باشگاه اما ناامید نشدند و با تقویت تیم خود دوباره عنوان قهرمانی لیگ دسته دو را به‌دست آوردند و صعود به دسته یک را بار دیگر جشن گرفتند. از آن زمان تاکنون این تیم هیچ‌گاه سقوط نکرده و با برنامه‌ریزی مناسبی که داشته‌اند در این مدت روند رو به رشد بسیار خوبی را داشته‌اند.
آنها در 7 فصل اخیر همواره در بین 6 تیم برتر جدول قرار داشته‌اند و فصل قبل هم با نمایشی بسیار خوب در پایان مسابقات تنها به‌دلیل ناکامی در بازی رودررو پایین‌تر از ال‌پوزو مورسیال قرار گرفتند و نایب‌قهرمان شدند. البته در ادامه و در دیدارهای پلی‌آف فصل آنها در نیمه‌نهایی 2 بر یک به بارسلونا باختند تا آبی‌واناری‌ها درنهایت با قهرمانی در این مسابقات راهی لیگ قهرمانان اروپا شوند و درنهایت هم در دیدار نهایی این مسابقات با برتری قاطع برابر اسپورتینگ لیسبون قهرمان این مسابقات شدند. نکته جالب ماجرا این بود که مورسیا -که در فصل عادی قهرمان شده بود- در پلی‌آف در همان مرحله یک‌چهارم نهایی باخت و حتی به جمع 4 تیم برتر این مسابقات نرسید. درنهایت بارسا و لوانته بودند که راهی فینال شدند تا دو نماینده این کشور در لیگ قهرمانان اروپا لقب بگیرند. اسپانیا با در اختیار داشتن تیم‌های خوب فوتسال یکی از قدرت‌های این رشته در اروپا محسوب می‌شود و به‌همراه پرتغال، قزاقستان و روسیه جزء کشورهایی هستند که دو سهمیه در لیگ قهرمانان دارند. اسپانیایی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا پرافتخارترین کشور محسوب می‌شوند؛ چراکه باشگاه‌های آنها تاکنون 11 قهرمانی و 7 نایب قهرمانی را در این مسابقات به‌دست آورده‌اند که مووی‌استار اینتر با 5 و بارسلونا با 4 قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های قاره محسوب می‌شوند و جزء مدعیان اصلی فتح این تورنمنت در سال‌های اخیر بوده‌اند.

7 برزیلی و 7 اسپانیایی
در این فصل رقابت‌های لیگ اسپانیا و درحالی‌که تنها 4 هفته تا پایان مسابقات باقی مانده است بارسلونا فاصله‌ای 6 امتیازی با نزدیک‌ترین تعقیب‌کنندگانش ایجاد کرده و سه تیم کارتاگنا (50)، مووی‌استار اینتر (50) و پالما (49) برای کسب رتبه دوم و رقیبی آسان‌تر در دیدارهای پلی‌آف انتهای فصل تلاش می‌کنند.
یاران اولادقباد البته در 4 هفته پایانی تنها یک دیدار نسبتا دشوار برابر ال‌پوزو مورسیا در پیش دارند و به همین دلیل شانس خوبی برای تکرار عنوان نایب‌قهرمانی خود دارند. با این حال نباید فراموش کرد که تکلیف حضور این تیم در لیگ قهرمانان در مرحله پلی‌آف مشخص می‌شود و آنها باید برای کسب سهمیه خود را به فینال این مرحله برسانند. پالما در 5 بازی اخیر خود در لیگ دو شکست را برابر مووی‌استار اینتر و سانتا کولوما تجربه کرد تا کمی از صدر جدول فاصله بگیرد اما همچنان امیدوارند تا در مسابقات پلی‌آف بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند و یکی از دو نماینده اسپانیا در لیگ قهرمانان لقب بگیرند. پالما که درحال‌حاضر در ورزشگاه خانگی خود به نام «سن‌مویکس» بازی می‌کند که 4116 نفر ظرفیت این سالن است در این فصل در دیدارهای خارج از خانه عملکرد بهتری داشته و در 13 مسابقه با 8 برد، 3 تساوی و 2 باخت نشان داده که در زمین رقبا بهتر بازی می‌کند. درحالی‌که در سالن خانگی خود 5 شکست را تجربه کرده و این برای شاگردان آنتونیو وادیو سانچز کمی نگران‌کننده است.
تعداد برزیلی‌های این تیم با تعداد بازیکنان بومی آنها برابر است و در این فصل 7 برزیلی را در ترکیب خود داشته‌اند که بیشتر آنها هم در ترکیب اصلی این تیم به میدان می‌روند. پالما همچنین چاگوینا از گرجستان و کاینان دی‌مانتوس از ایتالیا را به‌عنوان لژیونرهای خارجی در اختیار دارد و حالا از فصل بعد مسلم اولادقباد و احتمالا حسین طیبی هم به این جمع اضافه خواهند شد تا با تیمی چندملیتی برای فتح لیگ اسپانیا و شاید موفقیت در اروپا تلاش کنند.