تاریخ : Sat 14 May 2022 - 07:00
کد خبر : 71692
سرویس خبری : دانشگاه

پوشش مناسب و رفتار عفیفانه بخشی از حقوق دانشجویان است

دکتر طهرانچی:

پوشش مناسب و رفتار عفیفانه بخشی از حقوق دانشجویان است

از آنجایی که مساله آراستگی و شئون رفتاری زیرمجموعه تعلیم و تربیت اجتماعی است، همه مسئولان دانشگاهی باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند و این موضوع صرفا به معاونت یا اداره خاصی اختصاص ندارد.

چهل‌وهفتمین گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور مصطفی رستمی، رئیس این نهاد در دانشگاه‌ها، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع فرهنگی فدک الزهرا مشهد مقدس برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این گردهمایی در سخنرانی با موضوع «تعلیم و تربیت اجتماعی، رسالت فراموش شده دانشگاه ایرانی اسلامی» با بیان اینکه در موضوع تربیت، تزکیه بسیار مهم است، از تقلیل مفهوم «آموزش» به «تدریس» در نظام آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: «در نظام آموزش عالی کشور، آموزش محدود به آموزش تخصصی شد و در دانشگاه با مفاهیمی همچون آموزش عالی، دوره تحصیلات تکمیلی و دوره تحصیلات عالی مواجه هستیم. این درحالی است که در کشورهای غربی ترجمه آموزش مترادف با تحصیلات دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و شخصیت است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه به‌عنوان نهاد برآمده از مدرنیته بین خانواده و جامعه قرار گرفته است، گفت: «این نهاد قرار است آموزش تخصصی، مهارتی و اجتماعی ارائه دهد.»
وی دانشگاه را متشکل از چهار محیط آموزشی، رفاقتی، زندگی و کار دانست و افزود: «متاسفانه ما این چهار محیط را از هم جدا کرده و استاد را از محیط آموزشی دور و وارد محیط سازمان کرده‌ایم که در نتیجه این سیاست دچار مشکلات فراوانی شدیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «زمانی که استاد در محیط آموزشی وجود نداشته باشد، دیگر دغدغه تعلیم و تربیت دانشجو را ندارد و به جای آن در تلاش برای ارتقای مرتبه علمی، بهبود معیشت، چاپ مقاله و... است که این موضوع سم مهلکی برای نظام آموزشی کشور است. غربی‌ها نیز معتقدند که کارکردگرایی و تخصص‌گرایی سبب خروج محیط آموزشی از شاگردپروری شده است.»
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه حکمرانی فرهنگی توسط محیط رفاقتی انجام می‌شود، اظهار کرد: «محیط رفاقتی تحت‌تاثیر فضای مجازی و محیط عمومی و زندگی، متأثر از محیط مجازی است.»
وی افزود: «محیط رفاقتی از تاثیرگذارترین محیط‌های تربیتی است. بیشترین ساعات زیست و زندگی فرزندان ما در محیط‌های رفاقتی سپری می‌شود و آنها به‌شدت از این محیط الگو می‌گیرند.»

باید محیط آموزشی را به‌عنوان محیط تعلیم و تربیت احیا کنیم
وی با تاکید بر اینکه باید محیط آموزشی را به‌عنوان محیط تعلیم و تربیت احیا و در مقابل هجمه‌های غرب چاره‌اندیشی کنیم، گفت: «دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است و القای محبت باید در محیط آموزشی رخ دهد. دانشجو باید جلوی چشمان استاد باشد. در همین رابطه معیت و همراهی دانشجو و استاد بسیار مهم است.»

رسالت و مأموریت اصلی دانشگاه تعلیم و تربیت اجتماعی است
عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «دانشگاه باید دستاورد اجتماعی داشته باشد. «تحصیل» و «رفتارسازی اجتماعی» دو دستاورد دانشگاه است. دانشگاه باید رفتارساز باشد.»
وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت اجتماعی رسالت فراموش شده دانشگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: «مأموریت دانشگاه صرفا ارائه تعلیم و تربیت تخصصی نیست، بلکه رسالت و مأموریت اصلی دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی است، دانشگاه باید علم گرایش‌ساز، کنش‌ساز و بینش‌ساز ارائه دهد.»
دکتر طهرانچی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: «در امر به معروف و نهی از منکر، مهم‌تر از ادبیات، نتیجه است. یعنی باید به‌گونه‌ای صحبت کنیم که نتیجه موردنظر از امر به معروف و نهی از منکر حاصل شود.»

کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاه‌ها هستند
وی با بیان اینکه درخصوص هنجارهای پوششی و رفتاری در محیط دانشگاه به این باور رسیدیم که باید ادبیات و چهارچوب نظری را تغییر دهیم، گفت: «باید با ادبیات مناسب، موثر و معطوف به نتیجه وارد صحنه شویم و یک وفاق جمعی ایجاد کنیم.»
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاه‌ها هستند، گفت: «باید جایگاه اساتید را در این زمینه دریابیم و به کمک و مدد آنان هنجارها را اصلاح و برطرف کنیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه نخستین محیط مشترک زن و مرد است، افزود: «این محیط مشترک نباید به محیط مختلط تبدیل شود.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه تبرج در محیط‌های مشترک سبب بی‌نظمی می‌شود، دانشگاه را محلی برای زندگی مشترک دانست که از آن نباید ترسید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «از محیط مشترک نترسیم، بلکه آن را مدیریت کرده و برایش مدل تعیین کنیم. شئون رفتاری و آراستگی یکی از الزامات محیط مشترک برای رشد است.»

همه مسئولان دانشگاه باید در شئون رفتاری احساس مسئولیت کنند
دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید روی جامعه اثربگذارد، نه بالعکس، خاطرنشان کرد: «از آنجایی که مساله آراستگی و شئون رفتاری زیرمجموعه تعلیم و تربیت اجتماعی است، همه مسئولان دانشگاهی باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند و این موضوع صرفا به معاونت یا اداره خاصی اختصاص ندارد.»
وی با اشاره به اینکه پوشش مناسب و رفتار عفیفانه بخشی از حقوق دانشجویان است، گفت: «حفظ و ارتقای امنیت روانی، افزایش بهره‌وری و کیفیت یادگیری در کلاس درس، هدف آراستگی و شئون رفتاری است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه دانشجویان باید پایبندی به حقوق و قوانین را بیاموزند، تاکید کرد: «آراستگی ظاهری و پوشش رفتاری اساتید، کارکنان و مدیران به‌عنوان کنشگران الگو نیز از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است که باید به آن توجه شود.»

بنای نظام آموزش‌و‌پرورش باید بر قرآن و مکتب اهل بیت(ع) باشد
همزمان با حضور دکتر طهرانچی در مشهد نشست سراسری رابطان استانی، فرهنگی، هنری و قرآنی سما نیز در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد. دکتر طهرانچی در این نشست با اشاره به ساحت‌های 6گانه تعلیم و تربیت، بر استخراج مدل‌های تربیتی این ساحت‌ها از قرآن کریم، تاکید کرد و درخصوص تربیت اقتصادی، گفت: «مساله مهم در تربیت اقتصادی، اصول موضوعه اقتصادی است که باید آن را آموزش بدهیم و در این رابطه به مفاهیم قرآنی توجه کنیم.»  وی ادامه داد: «اصول موضوع اقتصادی آموزش سود و هزینه به دانشجویان نیست بلکه مساله جایگاه رزق و روزی در زندگی است. مثلا اگر در عالم خلقت از ذکر خدا غافل شویم، در معیشت خود دچار مشکل می‌شویم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت علمی قرآن را یکی دیگر از ساحت‌های مهم عنوان کرد و گفت: «ظرافت‌ها، زیبایی‌ها و کرامت‌هایی در قرآن وجود دارد که لازم است آنان را به دانش‌آموزان یاد بدهیم. در زیبایی شناختی نیز مثال‌های فراوانی در قرآن آمده است.»
 دکتر طهرانچی تاکید کرد: «بنای نظام آموزش‌وپرورش باید بر قرآن و مکتب اهل بیت(ع) باشد. در تعلیم و تربیت باید به دنبال کشف مدل قرآنی برویم.» عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به متولیان فرهنگی مدارس سما، گفت: «پنجره طلایی تعلیم و تربیت دست شماست. باید در مجموعه سما کمیته علمی تشکیل شود و آیات سوره لقمان در مدارس سما تبیین شود و نحوه انتقال آن به دانش‌آموزان برای مربی مشخص شود. حضرت علی(ع) فرمودند: بینش، گرایش و کنش به‌عنوان سه وجه مهم در علم هستند که ما باید در هر سه وجه روی دانش‌آموزان کار کنیم.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از نامه لقمان حکیم به فرزندش به‌عنوان یک مانیفست و یک دستورالعمل در نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و افزود: «این نامه می‌گوید برنامه تعلیم و تربیت باید چگونه باشد. در این نامه رابطه فرزندان با پدر و مادر تبیین شده است. اگر این رابطه تقویت نشود، ولایت شکل نمی‌گیرد و اگر ولایت پدر بر فرزند ساری و جاری نشود، جامعه ولایی شکل نمی‌گیرد.»
وی با تاکید بر اینکه قرآن کتاب هدایت است، اظهار کرد: «با راهنمایی و هدایت قرآن کریم، باید تربیت جنسی بچه‌ها، انضباط رفتاری و قواعد ورود به حریم‌های خصوصی را آموزش دهیم.»  دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه پیشروان قرآنی مبنای تربیت را از قرآن استخراج و سپس به شکل زیبایی به بچه‌ها منتقل کنند، گفت: «تعالیم اهل بیت(ع) را استخراج کنید، قرآن را مهجور نگذارید، سنت‌های الهی در اقتصاد، تاریخ و سایر علوم را برمبنای قرآن آموزش بدهید که در این صورت است می‌توانید بگویید کار قرآنی انجام داده‌اید.»
لازم به ذکر است، در نشست سراسری رابطان استانی، فرهنگی، هنری و قرآنی سما دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی و رئیس سازمان سما، معتمدی معاون فرهنگی سازمان سما و سایر مسئولان حضور داشتند.

آزمون فوق‌العاده وکالت مرکز وکلای سال ۱۴۰۱ برگزار شد
رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «آزمون فوق‌العاده وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور بیش از ۷۹ هزار داوطلب برگزار شد.»
سیده‌معصومه طباطبایی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری آزمون فوق‌العاده وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور بیش از 79 هزار داوطلب دیروز جمعه 23 اردیبهشت‌ماه در 55 حوزه امتحانی در سطح کشور خبر داد.
وی افزود: «این آزمون در 5 حوزه در شهر تهران و 50 حوزه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برگزار شد.»
دکتر طباطبایی اظهار داشت: «مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی سابقه بیش از 38 سال برگزاری آزمون‌های مختلف ازجمله کنکور سراسری، آزمون‌های جامع پزشکی، زبان و آزمون‌های مختلف سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را دارد و با توجه به تجهیزات و امکانات و نیروهای متخصص در این دوره مجری برگزاری آزمون فوق‌العاده وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه شده است.»
وی خاطرنشان کرد: «باتوجه به گستردگی واحدهای دانشگاهی در اکثر شهرستان‌های کشور و امکانات موجود در واحدهای دانشگاهی این دانشگاه همکاری همه‌جانبه در برگزاری آزمون‌های مختلف با سازمان سنجش و آموزش کشور را نیز داشته است.»

جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیته علمی دفتر امور زنان و خانواده
 در دومین جلسه کمیته علمی دفتر امور زنان و خانواده ضمن بحث و تبادل‌نظر پیرامون تبیین شاخصه‌های موردنظر مقام‌معظم‌رهبری در معرفی الگوی سوم زن, برخی آسیب‌های موجود در حوزه زنان در سطوح استادان، کارکنان و دانشجویان توسط اعضا بیان شده و مقرر شد تا جلسه آتی برنامه‌های عملیاتی باتوجه به راه کنش «ارائه تسهیلات رفاهی و خدمات فرهنگی به دانشجویان با هدف ارتقای سلامت روحی و جسمی» سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی جهت تعیین اولویت‌ها و برنامه‌ریزی زمانبندی شده ارائه شود.

حضور فعال دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در غرفه نشر علمی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واقع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارائه شده است. کتاب‌های ارائه‌شده در غرفه نشر علمی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از حوزه‌های علوم پایه، مهندسی، پزشکی، دامپزشکی و علوم انسانی هستند.
عناوین گروه علوم انسانی در تمامی موضوعات ازجمله روانشناسی، کشاورزی، هنر، معماری، کامپیوتر، مدیریت، ادبیات، دین و اندیشه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
علاقه‌مندان برای بازدید از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی با شعار «با کتاب سلامتیم» می‌توانند به رواق غربی، سالن ناشران دانشگاهی، غرفه ۱۱۰ مراجعه کنند. نمایشگاه بین‌الملل کتاب در روزهای ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران دایر است.