تاریخ : Thu 12 May 2022 - 01:57
کد خبر : 71634
سرویس خبری : ورزش

رقابت 5 تیم برای 3 بلیت لیگ 22

2 سهمیه لیگ آزادگان به کدام تیم‌ها می‌رسد؟

رقابت 5 تیم برای 3 بلیت لیگ 22

مسابقات هفته بیست‌وششم لیگ برتر فوتبال دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 با برگزاری 8 دیدار به اتمام رسید.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: مسابقات هفته بیست‌وششم لیگ برتر فوتبال دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 با برگزاری 8 دیدار به اتمام رسید. در این دیدارهای برگزارشده 6 تیم با پیروزی میدان را ترک کردند و 2 دیدار با تساوی به اتمام رسید. با توجه به پیروزی آبی‌پوشان تهرانی و عملکرد متزلزل شاگردان گل‌محمدی مقابل ذوب‌آهن تا حدود زیادی تکلیف قهرمان مسابقات مشخص شده است اما 4 هفته مانده به پایان مسابقات هنوز تکلیف تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ آزادگان مشخص نیست و 5 تیم برای فرار از نزول حداقل یک‌ساله تلاش می‌کنند.

 شهرخودرو مشهد
شاگردان داوود سیدعباسی بعد از کسب 1 برد و 4 تساوی در هفته بیست‌وششم مقابل صدرنشین جدول رقابت‌ها استقلال تهران قرار گرفتند و با شروع خوب خود فوتبال‌دوستان خطه خراسان و هواداران شهرخودرو را به کسب حداقل تک‌امتیاز ارزشمند مقابل کم‌اشتباه‌ترین و منسجم‌ترین تیم فعلی لیگ امیدوار کردند اما با گذشت زمان و تعویض‌های مربی جوان آبی‌پوشان ورق بازی به سود تیم دو ستاره فوتبال ایران برگشت و این تیم با گل دقیقه 88 آرمان رمضانی پانزدهمین شکست فصل را به نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا 2020 تحمیل کرد. می‌توان به‌راحتی اعلام کرد نماینده فوتبال استان خراسان‌رضوی برای نهمین فصل حضورش در لیگ برتر کار سخت‌تری نسبت به دیگر تیم‌ها پیش‌روی خود می‌بیند. قعرنشین فعلی مسابقات باید در 4 هفته باقی‌مانده مقابل پیکان تهران، سپاهان اصفهان، پرسپولیس تهران و فولاد خوزستان قرار بگیرد که به ترتیب به جایگاه‌های هفتم، سوم، دوم و چهارم جدول تکیه زده‌اند.قطعا بزرگ‌ترین علت جایگاه فعلی این تیم از انتقال سهام این باشگاه در سال 1397 به شرکت شهرخودرو با مدیریت فرهاد حمیداوی نشأت می‌گیرد. شخصی که نگاهش به فوتبال بسیار بیش از حد تجاری بود و با فروش چهره‌های شاخص این باشگاه که تاثیرگذارترین آن یحیی گل‌محمدی بود، نشان داد دغدغه اصلی‌اش فوتبال نیست. این تیم در زمان نقل‌وانتقالات تابستانی و زمستانی به‌دلیل نبود یک سیستم صحیح مدیریتی و جنگ بین هیات‌فوتبال استان خراسان‌رضوی و شرکت شهرخودرو نتوانست تیمی درخور شأن حضور در لیگ برتر تشکیل دهد و با بستن یک تیم که بیشتر به تیم‌های میانه و انتهای جدولی لیگ آزادگان شباهت دارد، این وضعیت را برای نماینده استان فوتبال خراسان‌رضوی رقم زد.
 فجر شهیدسپاسی شیراز
قهرمان لیگ آزادگان 1400- 1399 بعد از 8 سال دوری از مسابقات پرزرق‌وبرق لیگ برتر با هدایت مربی 54ساله شیرازی علی‌اصغر کلانتری به جمع بزرگان فوتبال داخلی برگشت. اما جدال‌های برگزارشده مطابق میل و خواسته آخرین نماینده فوتبال ایران در جام برندگان جام آسیا(جام در جام آسیا) پیش نرفت و دستاورد مشترک علی‌اصغر کلانتری، مهرزاد معدنچی و مجتبی سرآسیایی 21 هفته بیگانگی با رنگ پیروزی و کسب 10 تساوی و 11 باخت بوده است. این تیم در آخرین جدال لیگ برتری‌اش در یک دیدار 6 امتیازی مقابل دیگر تیم در خطر اضمحلال فوتبال ایران نفت مسجدسلیمان قرار گرفت و در یک دیدار کم‌حادثه و کسالت‌آور که شوت‌های در چهارچوبش به 5 نمی‌رسید، به کسب نتیجه بدون گل اکتفا کرد و برای فرار از خطر سقوط امیدوار به دیدارهای آینده و تغییر روند ملال‌انگیز خود ماند. شاگردان سرمربی اسبق شهرخودرو و مربی سابق گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان مجتبی سرآسیایی 42ساله باید در 4 دیدار پایانی این فصل به جدال هوادار تهران، ذوب‌آهن اصفهان، تراکتور تبریز و پرسپولیس تهران بروند که به ترتیب در جایگاه دهم، نهم، سیزدهم و دوم قرار دارند.
یکی از علت‌های مهم جایگاه فعلی فجر شهیدسپاسی نبود چهره‌های تعیین‌کننده در ترکیب این تیم است. نماینده فوتبال فارس همواره به ستاره‌های جوان و تعیین‌کننده خود مثل سیاوش اکبرپور، علی انصاریان، غلامرضا رضایی، مهرزاد معدنچی و علی سامره معروف بود اما به‌دلیل نقص و نبود افراد تعیین‌کننده در این تیم، آنها در 18 بازی خود موفق به گلزنی نشده‌اند و اگر درخشش ایمان صادقی و بازی تدافعی مدنظر علی‌اصغر کلانتری در فجر پیاده نمی‌شد، قهرمان جام‌حذفی 1380-1379 تا این لحظه طعم تلخ سقوط به لیگ آزادگان را چشیده بود.

 نفت مسجدسلیمان
نماینده فوتبال خوزستان که بعد از سقوط در فصل 1394-1393 به لیگ آزادگان توانست در لیگ هجدهم به سطح اول مسابقات برگردد، در چهارمین فصل حضورش بین بزرگان مثل فصل گذشته باید برای بقا بجنگد و امیدوار به ناکامی فجر شهیدسپاسی و شهرخودرو مشهد باشد که در جایگاه پانزدهم و شانزدهم قرار دارند. این تیم در دومین دیدار متوالی 6 امتیازی‌اش بعد از کسب تساوی مقابل تراکتور در هفته بیست‌وششم به دیدار فجر شهیدسپاسی شیراز رفت و در رقابتی که از حیث کیفیت موقعیت‌های ایجادشده بر حریف خود برتری داشت، نتوانست چهارمین پیروزی فصل خود را کسب کند و با ثبت دهمین تساوی خود نوزدهمین امتیاز فصل 1401-1400 را کسب کرد. این تیم در 4 دیدار پایانی خود باید به دیدار نساجی مازندران، گل‌گهر سیرجان، صنعت نفت آبادان و استقلال تهران برود که بعد از پایان هفته بیست‌وششم در رتبه دوازدهم، ششم، هشتم و نخست قرار دارند.
نفت مسجدسلیمان همواره در سال‌هایی که در لیگ برتر فوتبال ایران مشغول ماجراجویی و فعالیت بوده، با بازیکنانی نه‌چندان شاخص و جوان شاکله اصلی و تعیین‌کننده خود را ساخته است اما در این فصل نماینده فوتبال خوزستان به‌دلیل تغییرات بیش از حد روی نیمکت خود از نظر تاکتیکی دچار سردرگمی و ناکامی شده است. دستاورد این تیم از هفته نخست تا پانزدهم با هدایت فراز کمالوند ثبت 2 برد، 5 تساوی، 8 شکست و 11 امتیاز بود. قهرمان فصل 1397-1396 لیگ آزادگان هدایتش را از هفته شانزدهم تا بیست‌وسوم به مربی اسبق خود محمود فکری سپرد و با او کسب 3 تساوی و 5 شکست پازل ناکامی‌های خود در چند سال اخیر را تکمیل کرد. نفر بعدی نیمکت این تیم رضا مهاجری 57ساله بود که دستاوردش تا پیش از آغاز هفته بیست‌وهفتم 1 برد و 2 تساوی بوده است.

 تراکتور تبریز
پرشورهای تبریزی که بعد از سقوط در اولین دوره لیگ برتر در فصل فوتبالی 1389- 1388 به سطح نخست فوتبال ایران برگشتند، در دوازدهمین سال حضورشان در لیگ برتر وضعیتی را تجربه می‌کنند که چندان با آن آشنا نیستند. این تیم که تاریخچه‌ای 52ساله دارد بعد از حضور ارطغرل ساغلام با کسب 2 پیروزی، 3 تساوی و 2 شکست به وضعیت به هم‌ریخته خود سروسامانی داد و با کسب پیروزی 3 بر 2 مقابل هوادار تهران که در این فصل فراتر از انتظارات عمل کرده، توشه 26هفته‌ای خود را به 24 امتیاز رساند و فاصله خود را با رتبه شانزدهم، پانزدهم و چهاردهم به 9، 7 و 5 امتیاز رساند. البته به‌دلیل عملکرد پرنوسان نمایندگان فوتبال خراسان‌رضوی، خوزستان و فارس باید حضور تراکتور را در لیگ بیست‌ودوم تقریبا قطعی بدانیم. این تیم باید در هفته‌های باقی‌مانده مسابقات به جنگ ذوب‌آهن اصفهان رتبه نهمی، پرسپولیس تهران جایگاه دومی، فجر شهیدسپاسی شیراز پانزدهم جدولی و قهرمان سی‌وپنجمین دوره جام‌حذفی یعنی نساجی رتبه دوازدهمی برود.
علت مهم ناکامی این فصل تبریزی‌ها جو مسموم تزریق‌شده به این باشگاه است که در سال‌های اخیر به‌مرور زمان این تیم را از بین قدرتمندان و بالانشینان به‌سوی ضعفای لیگ از حیث جایگاه برد. نکته تعیین‌کننده دیگر انتخاب‌های متوالی اشتباه نفر اول فنی این باشگاه است و سپردن امور فنی به اشخاصی مثل فیروز کریمی و فراز کمالوند که دست‌کم از زمان درخشش و موفقیت‌شان 10 سال می‌گذرد. انتخاب افراد اشتباه در این باشگاه منجر به تغییرات عدیده در بخش سرمربی و به‌تبع آن تزریق عدم خودباوری به مجموعه بازیکنان این تیم شده است که قطعا ماحصل بهتری از وضعیت فعلی تراکتور نخواهد داشت.

 نساجی مازندران
تیم نساجی مازندران با کسب 5 برد، 13 تساوی و 8 شکست با کسب 28 امتیاز در جایگاه دوازدهم جدول قرار دارد و با توجه به فاصله 11 امتیازی تا منطقه سقوط، 4 هفته مانده به پایان مسابقات هنوز جزء کاندیداهای سقوط محسوب می‌شود ولی به‌دلیل عملکرد پرلغزش شهرخودرو و فجر در انتهای جدول سقوط شاگردان ساکت الهامی به لیگ آزادگان امری تقریبا غیرممکن است و درصورت به وقوع پیوستن تا سال‌ها برای رخ‌دادن اتفاق عجیب نساجی فصل 1401-1400 را مثال خواهند زد. این تیم در 4 دیدار باقی‌مانده روبه‌‌روی نفت مسجدسلیمان، هوادار تهران، ذوب‌آهن اصفهان و تراکتور تبریز قرار می‌گیرد که به ترتیب در رتبه‌های چهاردهم، دهم، نهم و سیزدهم قرار دارند.
به نظر می‌رسد تزریق استراتژی غیرمناسب ساکت الهامی به نساجی، بزرگ‌ترین علت جایگاه فعلی این تیم است. پانزدهمین قهرمان تاریخ جام‌حذفی نقشه‌های مناسبی برای کسب برد ندارد و در لیگ بیست‌ویکم نتوانسته است بعد از دریافت گل اول به پیروزی برسد. این تیم در 13 دیدار که گل اول دریافت کرده است موفق شده نتیجه 5 دیدار را به تساوی بکشد و در 8 دیدار با شکست میدان را ترک کرده است. همچنین قائمشهری‌ها در 4 دیدار که گل اول بازی را به ثمر رساندند با دریافت گل تساوی 3 امتیاز را با تک‌امتیاز معاوضه کردند. این تیم تنها در یک دیدار موفق شده با وجود گل‌خوردن به پیروزی برسد که در آن بازی ابتدا نساجی پیش افتاد سپس مس رفسنجان توانست گل تساوی را به ثمر رساند اما در انتها نساجی توانست با زدن گل برتری 3 امتیاز را به اندوخته خود اضافه کند. موارد اشاره‌شده نشان‌دهنده نبود ساختار دفاعی مناسب چهاردهمین خط دفاعی لیگ برتر است.