تاریخ : Wed 11 May 2022 - 06:10
کد خبر : 71623
سرویس خبری : دانشگاه

برای اولین‌بار در اینوتکس تامین مالی جمعی خواهیم داشت

دبیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه اینوتکس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

برای اولین‌بار در اینوتکس تامین مالی جمعی خواهیم داشت

برای غالب سازمان‌ها تور تعریف شده تا در قالب این تور با این زیست‌بوم آشنا شوند تا بین آنها ارتباط مستمر برقرار شود.

یگانه عرب – سارا طاهری، گروه دانشگاه: سجاد عباسی‌فشمی، دبیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه اینوتکس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره این رویداد گفت: «شعار اینوتکس این است که می‌خواهد زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور را گرد هم آورد. زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور صرفا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند؛ بلکه بخش‌های حاکمیتی و بخش‌هایی که ارائه خدمات می‌دهند و همچنین صنایعی که مصرف‌کننده این نوآوری‌ها و فناوری هستند نیز جزء این زیست‌بوم محسوب می‌شوند.» او اضافه کرد: «صرف جمع‌شدن اینها کنارهم ایجاد سینرژی یا هم‌افزایی نمی‌کند بلکه نیازمند این هستیم تا یک کاتالیزوری آنها را با یکدیگر درگیر کند. برای این منظور ما درکنار بخش نمایشگاهی اینوتکس، عناوین مختلف رویدادی داریم. یکی از این عناوین، رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه یا اصطلاحا ریورس‌پیچ است. در ریورس‌پیچ صنایع بزرگ و سازمان‌های بزرگ که نیازهای فناورانه بزرگی دارند حضور پیدا کرده و نیازهای فناورانه خود را ارائه می‌کنند.»

  همکاری‌های بی‌تو‌بی‌(B to B) افزایش پیدا می‌کند
دبیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه اینوتکس بیان کرد: «از بین شرکت‌هایی که در نمایشگاه حاضر هستند و همچنین شرکت‌هایی که علاقه‌مند به این حوزه هستند آنهایی که می‌توانند این نیازهای فناورانه را برطرف کنند در این نمایشگاه با یکدیگر وارد تعامل و گفت‌وگو می‌شوند. این یکی از برنامه‌هایی است که کمک می‌کند تا مشارکت‌ها و همکاری‌های بی‌تو‌بی‌(B to B) افزایش پیدا کند.»
عباسی‌فشمی با بیان اینکه بخشی از همکاری‌های بی‌تو‌بی (B to B)‌ در قالب سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: «به‌طور مثال ما کافه سرمایه اینوتکس را داریم؛ پیش از اینوتکس نیز سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به حضور هستند، شناسایی می‌شوند و درطرف مقابل استارتاپ‌هایی که احتیاج به جذب سرمایه دارند، شناسایی می‌شوند. این دو در طول چهار روز برگزاری اینوتکس به یکدیگر متصل می‌شوند. ما الان 405 جلسه سرمایه‌گذاری یکتا در این چهار روز در کافه سرمایه اینوتکس برگزار خواهیم کرد.»
او با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار در اینوتکس تامین مالی جمعی خواهیم داشت، توضیح داد: «یعنی استارتاپ‌هایی که بزرگ هستند. شاید یک یا دو شرکت سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری کافی نباشند. این استارتاپ‌ها در اینوتکس حضور دارند که سهم هرکدام 500 هزار تومان است. سود سهم‌های آنها مشخص و یک‌ساله یا دوساله با سود مشخص بوده و بانک‌ها آنها را ضمانت کرده و هرکدام از مخاطبان می‌توانند در ازای هزینه‌کرد یک سهام از آن سهام را دریافت کنند.»
او در پاسخ به این سوال که تعامل بخش دولتی و خصوصی چقدر می‌تواند به رشد این کسب‌وکارها کمک کند، گفت: «مشتری بسیاری از شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور دارند صرفا دولت است. به‌طور مثال مخاطب شرکت‌هایی که در حوزه نفت هستند، بخش حاکمیت است. غیر از آن شرکت‌های مختلف دیگری که حتی مخاطب عموم دارند بدنه دولتی نیز می‌تواند از آن فضا استفاده کند. ما برای اینکه ارتباط بیشتری بین بدنه دولتی و بخش خصوصی برقرار شود به همه سازمان‌ها اطلاع‌رسانی کرده و از آنها دعوت می‌کنیم حتما در این رویداد حاضر شده و برای آنها تور تعریف می‌کنیم.»

  برای سازمان‌ها تور نمایشگاهی تعریف کردیم
دبیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه اینوتکس خاطرنشان کرد: «برای غالب سازمان‌ها تور تعریف شده تا در قالب این تور با این زیست‌بوم آشنا شوند تا بین آنها ارتباط مستمر برقرار شود. در کنار آن قطعا بخش‌های خصوصی نیز درکنار یکدیگر همکاری خواهند داشت.»

  حضور پاویون روسیه،‌ هند و مالزی در اینوتکس 2022
او درخصوص نحوه تعامل با سفرای کشورهای خارجی نیز گفت: «هر سال برنامه‌ریزی برای اینوتکس سال آینده را در دستورکار داریم. سال گذشته که اینوتکس تمام شد یک کمیته بین‌الملل با همکاری همکاران از وزارت امور خارجه، مرکز همکاری‌های ریاست‌جمهوری و... را در این زمینه ایجاد کردیم. تلاش بر این بود تا بتوانیم هیات‌های مختلف تجاری و شرکت‌های خارجی را هم در نمایشگاه داشته باشیم. امسال پاویون روسیه،‌ هند و مالزی را در این دوره از نمایشگاه اینوتکس داشتیم. درکنار آن هیات‌های تجاری از قرقیزستان و... را هم داریم که با تیم تجاری در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.»

  سفیران کشورهای جهان به اینوتکس می‌آیند
دبیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه اینوتکس افزود:‌ «یکی از برنامه‌هایی که از سال گذشته آغاز شده،‌ تعامل بهتر با رایزن‌های بازرگانی سفارتخانه‌های مختلف بوده است؛ چراکه برای صادرات رایزن‌های بازرگانی کشورها در ایران نقش موثری دارند و به همین دلیل از سفرای کشورهای مختلف و رایزن‌های مختلف آنها دعوت کردیم تا در اینوتکس شرکت کنند. امیدوارم همه این اتفاقات به یک خروجی مثبتی برای کشور منتهی شوند.»
او درباره اهمیت تعامل سیستم بانکداری کشور با فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه اظهار داشت:‌ «اصطلاحی داریم مبنی بر اینکه پشت هر بنگاه اقتصادی موفق،‌ یک بانک خلاق و نوآور وجود دارد. هر اندازه که بدنه بانکی بتواند با فضای نوآوری بیشتر عجین شود، طبیعتا شرکت‌های حاضر در این حوزه درخصوص تامین سرمایه،‌ ایجاد خط‌تولید و... می‌توانند نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند؛ از این‌رو امسال بانک‌ها از این نمایشگاه استقبال خوبی داشته‌اند،‌ البته آنها عمدتا با بخش نوآوری خود در نمایشگاه حضور دارند.»
عباسی‌فشمی افزود: «به‌طور مثال سال گذشته متوجه شدیم یکی از بانک‌های حاضر در نمایشگاه،‌ توانسته برخی استارتاپ‌ها را دور خود جمع کند،‌ آنها برای تکمیل حلقه نوآوری آن بانک به آنجا پیوستند، ‌تصور می‌کنم هر اندازه این ارتباط بیشتر شود، اکوسیستم نوآوری گسترش و خروجی بهتری خواهد داشت.»

  ایده‌های دانشجویی در برابر خطر دره تجاری‌سازی
دبیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه اینوتکس درباره تحقق شعار سال خاطرنشان کرد:‌ «شعار امسال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، درکنار آن باید این مساله را مدنظر قرار داد که بسیاری از دانشجویان وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند ایده‌های مختلفی داشته که به‌دنبال اجرا و تجاری کردن آنها هستند،‌ اما در این مسیر با دره تجاری‌سازی روبه‌رو هستیم که فعالان این حوزه آن را دره مرگ نامیده‌اند، ‌به معنی واقعی کلمه تبدیل یک ایده به محصول و تجاری‌سازی آن فرآیند سختی است و برای تحقق شعار سال نیاز به ارتباط موثر بین بخش‌های مختلف این فرآیند داریم.»

در این رابطه بیشتر بخوانید:

روزهای طلایی زیست‌بوم فناوری (لینک)

اینوتکس حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در بازار بین‌المللی را فراهم می‌کند (لینک)