تاریخ : Sat 07 May 2022 - 07:40
کد خبر : 71538
سرویس خبری : سیاست

ضرورت توجه بیش‌تر واشنگتن به هزینه‌های نبرد با چین

ضرورت توجه بیش‌تر واشنگتن به هزینه‌های نبرد با چین

علی‌رغم وعده‌های مکرر طرف آمریکایی مبنی بر پشتیبانی نکردن از «استقلال تایوان» یا عدم تلاش برای درگیری با چین، واشنگتن همچنان به تنش‌زایی در تنگه تایوان و دست به زدن به تحرکات نظامی بر سر آن مساله ادامه می‌دهد.

علی‌رغم وعده‌های مکرر طرف آمریکایی مبنی بر پشتیبانی نکردن از «استقلال تایوان» یا عدم تلاش برای درگیری با چین، واشنگتن همچنان به تنش‌زایی در تنگه تایوان و دست به زدن به تحرکات نظامی بر سر آن مسئله ادامه می‌دهد.
دقیقاً به همین دلیل بود که وی فنگه وزیر دفاع چین تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، بر حساسیت و اهمیت مسئله تایوان تأکید کرد. او اظهار داشت که اگر مسئله تایوان به‌خوبی مدیریت نشود، تأثیر بسزایی روی روابط واشنگتن و پکن خواهد داشت و تصریح کرد که ارتش قاطعانه از امنیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی این کشور دفاع خواهد کرد. اظهارات وی فنگ باید از سوی مسئولان آمریکایی موردتوجه قرار گیرند مخصوصاً ازاین‌جهت که اخیراً اقدامات نابخردانه نظامی آمریکا در حوزه تایوان احتمال خطای محاسباتی را بالابرده است؛ کما این‌که شاهد اعزام گروهی از نمایندگان آمریکایی به این جزیره چینی و عقد قرارداد تسلیحاتی با تایپه به ارزش 245 میلیون دلار بودیم. چنین تحریکات شدیدی به این گمانه‌زنی دامن زده است که ایالات‌متحده به دنبال راه‌اندازی یک جنگ نیابتی در منطقه است، همان‌طور که جرقه جنگی روسیه-اوکراین را در اروپا برانگیخت.
فنگ و آستین در این مکالمه همچنین درباره روابط دفاعی آمریکا و چین، مسائل امنیتی منطقه‌ای و عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به تبادل‌نظر پرداختند.
جنگ شدید و بحران انسانی در اوکراین اگر به واشنگتن چیزی آموخته باشد باید هزینه بالای نظامی و رنج انسانیِ مهندسی بی‌پروا و غیرمسئولانه نبرد با کشورهایی باشد که آن‌ها را "رقیب" خود می‌پندارد.
اگرچه ایالات‌متحده در صحنه نبرد میدانی نیرویی در اوکراین ندارد اما تاکنون 2.5 میلیارد دلار از 3.5 میلیاردی را که کنگره اجازه هزینه‌کرد آن در سال مالی جاری را داده بود، در این جنگ هزینه کرده است. مقداری از این هزینه‌کرد هم در قالب مهمات غیرقابل فروش مانند مین ضدنفر کلیمور بوده است که استفاده از آن‌ها توسط 160 کشور، ازجمله خود اوکراین، ممنوع است.
ایالات‌متحده از جنگ افغانستان و عراق آموخته است که جنگ یک تجارت پرهزینه است و جنگ در آسیا-اقیانوسیه پرهزینه‌تر نیز خواهد بود. برای واشنگتن بسیار بهتر است که به تقویت تبادل اطلاعات در هنگام بحران با پکن و مدیریت رقابت استراتژیک بین دو طرف توجه بیشتری داشته باشد.

منبع‌: روزنامه چین