تاریخ : Sat 07 May 2022 - 05:32
کد خبر : 71530
سرویس خبری : دانشگاه

بازگشت دانشگاه به مسیر توسعه هوش مصنوعی

بعد از 3 سال وقفه جشنواره ربوکاپ آزاد ایران به همت دانشگاه آزاد با هدف گسترش علم رباتیک برگزار شد

بازگشت دانشگاه به مسیر توسعه هوش مصنوعی

ربوکاپ یا جام‌جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی، دانش رباتیک و مکاترونیک است.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: «انسان‌ها و ربات‌ها همکار می‌شوند.» بی‌شک این جمله را در سال‌‌های اخیر زیاد شنیده‌اید. دیگر این روزها همه می‌دانند که اگر از ربات‌ها در روش‌های درست استفاده شود، آنها پتانسیل این را دارند که زندگی را برای انسان‌ها بسیار ساده‌تر کنند. به همین دلیل است که در دهه‌های اخیر مدل‌‌های جدیدی از همکاری و تعامل انسان‌ها و ربات‌ها پیدا شده و قرار است آنها به‌زودی جزئی از زندگی انسان‌ها شوند. جزئی که شاید در آینده دیگر جدایی از آن ممکن نباشد. اما سوال اینجاست که این ربات‌ها چگونه قرار است دستیار انسان‌ها شوند؟ چگونه قرار است این دستیار در کارهای روزمره به انسان‌ها کمک کنند؟ ربات ماشینی است که می‌‌تواند مجموعه کارهای پیچیده‌‌ای را به‌‌صورت خودکار انجام دهد. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان و حتی دانش‌آموزان به دنبال ساختن ربات‌هایی هستند که به کمک انسان‌ها آمده و کار را برای ما راحت‌تر کنند.
روزهای اخیر دانشگاه آزاد اسلامی میزبان رقابتی از همین جنس بود. رقابتی که به‌عنوان مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۲۲(IranOpen RoboCup) از روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه افتتاح شده و دیروز جمعه شانزدهم اردیبهشت نیز به کار خود پایان داد. «ربوکاپ» عنوان مسابقاتی بین‌المللی در زمینه دانش رباتیک و هوش مصنوعی است. RoboCup برگرفته از کلمات «Robot soccer» (مسابقه فوتبال) و «world Cup» (جام‌جهانی) است، بنابراین بیجا نیست که عنوان این مسابقات را «جام‌جهانی ربات‌‌ها» بنامیم. مسابقات ربوکاپ از سال 1997 به صورت سالانه و در سطح بین‌المللی، بین تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا که حداقلی از امتیاز اولیه را کسب کنند انجام می‌شود. در ایران هم چند سالی می‌شود که تیم‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در این رقابت‌‌ها شرکت می‌‌کنند. تیم دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها در بین تیم‌‌های ایرانی برتر است بلکه جزء تیم‌های قدرتمند جهانی نیز به حساب می‌آید تا جایی که به گفته معاون علم‌وفناوری واحد علوم‌وتحقیقات می‌توان گفت دانشگاه آزاد اسلامی به «طب رباتیک» کشور تبدیل شده است. ربوکاپ یا جام‌جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی، دانش رباتیک و مکاترونیک است. فدراسیون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مساله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فناوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند، به پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد. ربوکاپ، بازی فوتبال را با هدف ایجاد ابتکاراتی برای مسائل اساسی اجتماعی و صنعتی به‌عنوان محور اصلی تحقیقات خود انتخاب کرد. هدف نهایی ربوکاپ تشکیل یک تیم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان‌نماست که در سال ۲۰۵۰ برابر تیم قهرمان جام‌جهانی فوتبال به پیروزی دست‌یابد.  یکی از کاربردهای اصلی ‌فناوری‌های ربوکاپ جست‌وجو و نجات در زمان وقوع بلایای طبیعی ازجمله زلزله در مقیاس وسیع است. ربوکاپ، پروژه امداد ربوکاپ را به جهت ارتقای تحقیقات در زمینه مسائل اساسی اجتماعی شروع کرد و از اهداف اصلی آن استفاده مفید از فناوری برای کاهش خسارات جانی ناشی از وقوع بلایای طبیعی است.

برگزاری مسابقات ربوکاپ بعد از 3 سال وقفه
البته حدود 3 سالی بود که برگزاری بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود اما بالاخره شانزدهمین دوره آن با شعار «یادگیری، آینده درخشان» با هدف فرهنگ‌سازی علم رباتیک در قشر جوان و نوجوان در واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. هر چند به دلیل شرایطی که بیماری کرونا در جهان رقم زد، حضور تیم‌‌های خارجی در این دوره از مسابقات کمرنگ‌تر از دوره‌های پیشین بود اما با این اوصاف باز هم تیم‌‌هایی از کشورهای ترکیه، چین، مالزی، برزیل، آلمان، فرانسه و کانادا در این مسابقات حضور داشتند.

 لزوم توجه دانشگاه‌ها به علم‌وفناوری در حوزه هوش مصنوعی
اما آنچه از اهمیت ویژه‌‌ای در برگزاری این رویداد علمی برخوردار است، دسترسی به علم هوش مصنوعی و رباتیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین علوم آینده در قالب مسابقات ربوکاپ است. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است علم‌وفناوری در حوزه هوش مصنوعی باید مورد توجه دانشگاه‌ها قرار گیرد؛ چراکه فناوری هم همانند علم دارای سه رکن آموزش، پژوهش و کاربرد است. بنابراین این جشنواره مصداق خوبی برای آموزش فناوری در حوزه سامانه‌‌های رباتیک و هوش مصنوعی و نیز الگویی خوب برای آموزش فناوری در سطح دانشگاه‌های کشور است.
 این مسابقات با هدف ارائه توانمندی‌های دانشجویان و دانش‌آموزان در یکی از شاخه‌های مهم هوش‌مصنوعی یعنی رباتیک بوده و یکی از مهم‌ترین رویدادهای رباتیک کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل قرار است برگزیدگان شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی هم حضور داشته باشند؛ حضوری که باعث می‌شود به تبع آن توانمندی‌‌های بیشتری در حوزه رباتیک به نمایش گذاشته شود. درواقع حضور در رویداد ملی گام دوم، به شناسایی ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌‌های موجود در علوم رباتیک و هوش مصنوعی در کشور کمک خواهد کرد.

«رباتیک» و «هوش مصنوعی» از مسائل کلیدی فناوری‌های قرن حاضر
در هر حال «رباتیک» و «هوش مصنوعی» از مسائل کلیدی فناوری‌های قرن حاضر به‌شمار می‌رود و این موضوع در توسعه و پیشرفت کشورها و مرجعیت علمی تاثیر بسزایی داشته به‌طوری که به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری این مسابقات، خلاقیت ذهنی دانش‌آموزان و دانشجویان سنجیده شده و ارتقا می‌یابد. مقام‌معظم‌رهبری نیز همواره تاکید دارند به‌گونه‌ای عمل کنید که ایران جزء 10 کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی شود؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه ربات‌ها و هوش مصنوعی، تمام تلاش خود را در این حوزه به کار گرفته است.

حضور 135 تیم در دوره شانزدهم
این دوره از مسابقات با حضور بیش از ۱۳۵ تیم از دانشگا‌ه‌ها و مدارس داخل و خارج از کشور و حدود ۸۰۰ شرکت کننده، برگزار شد. همچنین ۹ لیگ ازجمله لیگ‌های دانش‌آموزی، فوتبالیست، امدادگر، دموی دانش‌آموزی و کواسپیس و ربات‌های سرویس‌رسان در کار، ربات پرنده، خودروی خودران و دموی بزرگسال حضور داشتند.

دکتر طهرانچی در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران:
رباتیک به‌عنوان یک فناوری ابرحوزه‌ای و ابررشته‌ای درحال ظهور و بروز اسـت

در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات که با حضور یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش کتابخانه زنده‌یاد دکتر حبیبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد، از برگزیدگان با اهدای لوح و جوایز تقدیر به عمل آمد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد در چهلمین سال تاسیس، مقدمه تغییر ریل در این دانشگاه است.»
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران با ابراز خرسندی از حضور پرشور دانش‌آموزان و دانشجویان در این دوره از مسابقات گفت: «از تمامی شما آینده‌سازان برای حضور در این رویداد فناوری قدردانی می‌کنم و خسته‌نباشید می‌گویم.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه هوش مصنوعی و رباتیک به‌عنوان یک فناوری ابرحوزه‌ای و ابررشته‌ای درحال ظهور و بروز است، تصریح کرد: «رهبر معظم انقلاب انتظار دارند که ایران جزء 10 کشور برتر این حوزه باشد و این مهم میسر نمی‌شود مگر با همت شما دانش‌آموزان و دانشجویان.» وی خطاب به دانش‌آموزان و دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات تاکید کرد: «دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید ماشین را به خدمت بگیرید و ماشین‌ها در خدمت انسان باشند، باید آگاه و عالم بر ماشین باشید. قرار نیست علوم کامپیوتری، بایوتکنولوژی، آی‌تی، فناوری نانو و... اختیار انسان را در دست بگیرد؛ بلکه ما باید آنها را در اختیار گرفته و از آنها بهره‌برداری کنیم.»
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه فناوری درواقع فن‌شناخت است و فن‌شناخت تیم‌محور است، گفت: «باید دست‌های توانا درکنار مغزهای متفکر کار کنند و با شناخت ادوات و نرم‌افزار به فناوری‌های جدید دست یافت. همان‌طور که علم از سه مرحله آموزش، پژوهش و کاربرد تشکیل می‌شود، فناوری هم دارای مراحل آموزش، پژوهش و کاربرد است. شما درحال حاضر در آغاز راه آموزش فناوری هستید. باید بستر کار بهتر و بیشتر برای شما فراهم شود تا بتوانید به فناوری‌های بهتر و بیشتر دست یابید.»
دکتر طهرانچی با اشاره به آیه 37 سوره مبارکه هود گفت: «خداوند در این آیه خطاب به حضرت نوح(ع) می‌فرماید «وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنَا و َوَحْیِنَا و...» بدین‌معنی که با دستورالعمل ما و زیر نظر ما اقدام به ساخت کشتی کن. فناوری نیازمند معلم است؛ شما دانش‌آموزان و دانشجویان نیز باید با راهنمایی معلمان و استادان خود گام بردارید.»
وی خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به چهلمین سال خود رسیده است. امسال در این دانشگاه یک رویداد برگزار خواهد شد با نام رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی. نگاه ما این است که دانشگاه بسترساز تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است. در چهلمین سال عمر دانشگاه آزاد اسلامی، قصد داریم مسیر این دانشگاه را طور دیگر رقم بزنیم و برگزاری این رویداد، مقدمه تغییر ریل در دانشگاه آزاد اسلامی است.»
دکتر طهرانچی در پایان ضمن قدردانی از دانش‌آموزان و دانشجویان شرکت‌کننده در شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران گفت: «از شما که در اولین رخداد پس از حضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس، این جمع باشکوه را تشکیل دادید، تشکر و برای همه شما آرزوی موفقیت می‌کنم.»

 ایجاد مراکز رشد هوش مصنوعی با استفاده از ظرفیت کانون‌های پرورش فکری
یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش کشور در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره ربوکاپ با اشاره به ایام گرامی‌داشت مقام معلم گفت: «یاد و خاطره همه معلمان پرتلاش کشورمان را گرامی می‌دارم و بر روح پرفتوح شهید علامه مطهری و شهدای معلم درود می‌فرستم. افرادی همچون شهید طهرانی‌مقدم و مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی دانشمند پزشکی کشورمان از جامعه معلمان کشور بودند؛ حتی مرحوم آشتیانی همه دستاوردهای علمی زندگی خود را مدیون دوران معلمی خود می‌دانست.»
وی با اشاره به اهمیت ربات در دنیای امروز اظهار کرد: «در دوران اخیر ارتباط انسان با انسان کمرنگ‌تر از گذشته شده‌ و به سمت ارتباط انسان و ربات گرایش پیدا کرده است. زمانی که برترین شطرنج‌باز جهان در سال ۱۹۹۷ در رقابت با کامپیوتر شکست خورد، همگان متوجه اهمیت ویژه هوش مصنوعی شدند.»
وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اشتغالزایی حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: «علم جدید رباتیک، عرصه‌ای سخت، اما جذاب است که با تعریف یک الگوی تجاری‌سازی مناسب، می‌توان بازار بزرگ چند میلیارد نفری را در دنیا و کشورمان برای آن درنظر گرفت.»
وی با بیان اینکه درحال ایجاد مراکز رشد هوش مصنوعی با استفاده از ظرفیت ۲۲۰۰ کانون پرورش فکری، پژوهش‌سراها، هنرستان‌های سراسر کشور هستیم، گفت: «اخیرا ۶۴ پژوهش‌سرا را با کمک معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری به‌عنوان خانه خلاق تاسیس و تجهیز کرده‌ایم.»
در بخش دیگری از این مراسم، جمشید صباغ‌زاده، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات با بیان اینکه در آینده‌ای نه‌چندان دور زندگی بشر با ربات‌ها آمیخته خواهد شد و از این رو هوش مصنوعی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: «یکی از چهار دانشکده موضوعی که سال گذشته در واحد علوم‌وتحقیقات تاسیس شد، دانشکده هوش مصنوعی بود که با هدف گسترش رشته‌های بین‌رشته‌ای راه‌اندازی شد.»
وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این دوره از مسابقات ربوکاپ آزاد ایران، گفت: «این مسابقات که با درخشش دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه برگزار شد، از اهمیت ویژه برخوردار است. برد و باخت در این‌گونه مسابقات معنا ندارد و آنچه ارزشمند است، حضور در این مسابقات و اصل مسابقه است.»
صباغ‌زاده در پایان از دانش‌آموزان حاضر در مراسم اختتامیه خواست از محیط دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات که یکی از بهترین و برجسته‌ترین مجموعه‌های آموزشی کشور است، بازدید کنند و با محیط آن آشنا شوند.
مرتضی موسی‌خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ نیز در این مراسم خطاب به دانش‌آموزان و دانشجویان شرکت‌کننده در شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران تاکید کرد: «هرکسی در این مسابقات شرکت می‌کند و قدم در این راه می‌گذارد، برنده است. قطعا شما به‌زودی جزء دانشمندان بزرگ و تاثیرگذاران جهان خواهید بود.»

معاون علم‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات مطرح کرد
ایجاد دبیرخانه دائمی مسابقات ربوکاپ در واحد علوم‌وتحقیقات

داوود ثمری، معاون علم‌وفناوری دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران بعد از یک‌وقفه سه‌ساله در واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد؛ آن هم با هدف اینکه بتوانیم گام موثری در ترویج علم رباتیک برداریم. درواقع باید بتوانیم از دل این مسابقات در سالی که به سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده، در حوزه کارآفرینی و اشتغال نیز از کنار علم رباتیک مباحثی را در دانشگاه آزاد داشته باشیم.» او با بیان اینکه میزبانی شانزدهمین دوره این مسابقات برعهده واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد بود، اضافه کرد: «این مسابقات شور و هیجانی را بعد از پاندمی کرونا ایجاد کرد و بچه‌ها بسیار خوشحال بودند که این مسابقات بالاخره بعد از چند سال وقفه برگزار شد. 135 تیم در این دوره شرکت کردند که نسبت به دوره‌های قبلی تعداد کمتر شده بود اما کیفیت این دوره نسبت به دوره‌های قبلی افزایش پیدا کرده بود؛ چراکه علم از حرکت باز نمی‌ماند.»
معاون علم‌و‌فناوری دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات تصریح کرد: «توسعه علم باعث شده علم رباتیک نیز پیشرفت‌های خود را داشته باشد و ربات‌های قوی‌تری را در این دوره از مسابقات شاهد بودیم. 75 درصد شرکت‌کنندگان در لیگ دانش‌آموزی و 25 درصد از لیگ‌های دانشجویی و بزرگسالان بودند. دانشگاه آزاد نیز در این دوره حضور پررنگی داشته و هم از مدارس سما و هم از واحد قزوین، واحد علوم‌و‌تحقیقات و واحد کرمان حضور داشتند.»
ثمری با بیان اینکه برگزاری این مسابقات از حرکت باز نماند، گفت: «امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیقی که خواهیم داشت و با ایجاد یک دبیرخانه دائمی در واحد علوم‌وتحقیقات در پیشبرد اهداف این مسابقات موفق باشیم.» او در پاسخ به این سوال که نقش دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه آزاد در پرداخت به جریان هوش مصنوعی چیست، توضیح داد: «در قالب مسابقات رباتیک، بحث هوش مصنوعی نقش پررنگی دارد؛ ما در واحد علوم‌و‌تحقیقات با توجه به تاکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده هوش مصنوعی را راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و سرای نوآوری سیستم‌های هوشمند در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد تا بتوانیم بسترهای لازم را برای این کار فراهم کنیم تا هم اعضای هیات‌علمی و هم دانشجویان ما که در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی حضور دارند قدم‌هایی را در بحث هوش مصنوعی بردارند.»
معاون علم‌و‌فناوری دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات در ادامه تاکید کرد: «امیدوارم بتوانیم سهم خوبی در بحث هوش مصنوعی در کشور و بسترهای لازم را در این حوزه فراهم کنیم.»
ثمری در پایان گفت: «قطعا دانشجویان و دانش‌آموزان ما وقتی با فرهنگ هوش مصنوعی آشنا شوند بسترها و مسیرهای لازم را برای این کار فراهم خواهند کرد. ما در قالب علم‌وفناوری به بخش‌های خوبی از هوش مصنوعی خواهیم رسید و خواهیم توانست محصولاتی را تجاری‌سازی کنیم که حوزه اصلی آن هوش مصنوعی باشد.»

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران:
امیدواریم ربوکاپ ایران منشا تحول صنعت هوش مصنوعی باشد

مرتضی موسی‌خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات این مسابقات گفت: «با پیگیری‌ها و حمایت‌های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بلافاصله بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها یعنی در برهه‌ای که زمان کوتاهی برای برگزاری این مسابقات زمان داشتیم و با توجه به پیش رو بودن امتحانات میان ترم دانشگاه‌ها و پایان ترم مدارس و همچنین مسابقات جهانی تایلند، توانستیم با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات، واحد قزوین و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این مسابقات را برگزار کنیم.»
او با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری این مسابقات یک ماه به طول انجامید توضیح داد: «خوشبختانه باتوجه به اینکه در زمان پاندمی کرونا، بسیاری از تیم‌ها و مدارس تعطیل بودند 135 تیم در این دوره ثبت‌نام کرده و در این مسابقات شرکت کردند. شانزدهمین دوره این مسابقات از روز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه آغاز شد و جمعه شانزدهم اردیبهشت به کار خود پایان داد.»  رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران اضافه کرد: «مسابقات ربوکاپ در بخش دانش‌آموزی در لیگ‌های مختلف ربات‌های دانش‌آموزی، ربات‌های فوتبالیست، ربات‌های امدادگر، دموی دانش‌آموزی و کواسپیس و در بخش بزرگسالان نیز ربات‌های سرویس‌‌رسان در کار، ربات پرنده، خودروی خودران و دموی بزرگسال و بخش شبیه‌ساز دوبعدی برگزار شد.»

 تاثیرگذاری مسابقات در پرورش متخصصان و توسعه دانش کاربردی رباتیک
او خاطرنشان کرد: «البته در بخش شبیه‌ساز دوبعدی یک بخش استارتر برای دانش‌آموزان راه‌اندازی کردیم که بیش از 35 تیم در آن لیگ ثبت‌نام کردند و خوشبختانه مسابقات با شور و هیجان خاصی برگزار شد. امیدوار هستیم همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری تاکید کردند این نوع از فعالیت‌ها هم در هوش مصنوعی و هم در شور و نشاط علمی در دانشگاه باعث تحول شود. همچنین نسبت به توسعه دانش هوش مصنوعی و رباتیک که محورهای بحث انقلاب چهارم صنعتی است بتوانیم متخصصان خود را داشته باشیم و این دانش کاربردی را روزبه‌روز در کشور توسعه دهیم. درنهایت در آینده نزدیک بتوانیم اقتصاد بدون نفت و اقتصاد دانش‌بنیان را بر محور هوش مصنوعی و دانش رباتیک در کشور داشته باشیم.»  موسی‌خانی درخصوص نحوه داوری‌ها و حمایت‌ها نیز صحبت به میان آورد و گفت: «مسابقات توسط کمیته ملی ربوکاپ برگزار شده است. بعد از تاکید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی کمیته ملی ربوکاپ تلاش‌های زیادی کرده و پروپزال مسابقات را آماده و مجوز برگزاری مسابقات اخذ شد. این مسابقات توسط سرپرست‌های لیگ‌های مختلف و ترکیب کمیته‌های فنی که منتخب سرپرست‌های لیگ‌ها هستند برگزار و داوری مسابقات توسط کمیته‌های فنی زیرنظر سرپرستان لیگ‌ها انجام شد.»  او اظهار کرد: «در این مسابقات جوایز نسبت به دوره قبل یعنی قبل از شیوع ویروس کرونا دو برابر شد و جوایز تیم اول 6 میلیون، تیم دوم 4 میلیون و تیم سوم 2 میلیون تومان است. البته در مسابقات جهانی جوایز مطرح نیست بلکه آنچه مهم است دانشی است که بچه‌ها به دست آورده و گواهی مسابقات را اخذ می‌کنند که این دانش و گواهی بسیار ارزشمند است.»

 مسابقات موردتایید و اعتبار بنیاد ملی نخبگان قرار خواهد گرفت
رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران تصریح کرد: «مسابقات ربوکاپ با همت ستاری در بنیاد ملی نخبگان ارزیابی شده و موردتایید و اعتبار بنیاد ملی نخبگان قرار خواهد گرفت. از آن مهم‌تر دست‌یافت‌های علمی است که بچه‌ها به دست خواهند آورد؛ همچنین آنچه مهم است پیاده کردن دانش مهندسی و مقابله با تیم‌های دیگر، رفع اشکالات برای مسابقات جهانی، اعتمادبه‌نفس، روحیه کار گروهی و کار تیمی و ایجاد ‌انگیزه در جوانان است که این دانش کاربردی را بیشتر دنبال کرده و سوگیری و جهت‌گیری خود را روی این دانش قرار دهند تا بتوانند در آینده جزء متخصصان حرفه‌ای جهان و کشور باشند.»
او تاکید کرد: «این حوزه، جزء حوزه‌هایی است که به دلیل اهمیت و کاربرد آن در بخش‌های فنی و تکنولوژی و اهمیت کاربرد نرم‌افزار و هوش مصنوعی در صنایع خودرویی، پزشکی و... می‌تواند درآمدهای هنگفتی برای کسانی که در این حوزه هستند و برای کشور فراهم کند تا بتوانیم فرصت بهتری را برای زندگی بهتر مردم در دنیای تکنولوژی‌های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک فراهم کنیم.»
موسی‌خانی تاکید کرد: «در این دوره از مسابقات 135 تیم پذیرفته شدند؛ در هر لیگ مقام‌های اول تا سوم انتخاب شدند. تیم‌هایی نیز از کشورهای خارجی در این دوره شرکت کردند که بیشتر در بخش شبیه‌سازی بود زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان حضور تیم‌های خارجی مانند دوره‌های قبلی وجود نداشت.»

مسابقات ربوکاپ در مسیر تحقق شعار سال
رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران با اشاره به شعار سال گفت: «قطعا این مسابقات در مسیر تحقق شعار سال است. مقام‌معظم‌رهبری امسال را با نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری کردند؛ آنچه که در این حوزه اتفاق می‌افتد موجب فعالیت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های استارتاپی است که درحال حاضر شرکت‌های خوبی در این حوزه شکل گرفته‌اند. معتقدم این دانش یک دانش کاربردی و دانش‌بنیان است که موجب تولید و اشتغال در کشور خواهد شد.»

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات:
دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال عملیاتی کردن رباتیک در صنعت و کشاورزی است

جمشید صباغ‌زاده، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات نیز درخصوص این مسابقات گفت: «در آینده نزدیک برای دنیای پسارفاه و خدماتی نقش ربات خیلی جدی است. شاید روزگاری برسد که تعداد ربات‌ها بسیار بیشتر از انسان‌ها باشد. درحال حاضر در حوزه‌های کشاورزی و خدمات‌رسانی نیز ربات‌ها جای خودشان را نیز باز کرده‌اند. اگر کشور به دنبال پیشرفت در زمینه رباتیک است؛ باید با برگزاری مسابقات مختلف خلاقیت جوانان و دانشجویان را در این زمینه شکوفا کند. به‌تبع اگر در این خصوص صبر کنیم؛ کشور از تکنولوژی روز رباتیک دنیا عقب خواهد افتاد. برای آنکه از این علم عقب نباشیم؛ می‌توانیم با برگزاری همین مسابقات به این مهم برسیم. این امر یک ضرورت و اقدام برای هر کشوری است تا بتواند به این مهم دست پیدا کند.»
او درباره عدم برگزاری دو ساله این مسابقات به علت کرونا و توان دانشگاه‌ها برای اجرای مسابقات، اظهار کرد: «قبل از برگزاری مسابقات، فکر می‌کردم مسابقات نسبت به سال‌های قبل از کرونا ضعیف‌‌تر برگزار شود. اما مسابقات در همان روز اول نیز خیلی پرقدرت‌تر از قبل کار خود را آغاز کرد. مسابقات بسیار مهیج و خوب با استعدادهای بسیار بالا توانست کار خود را آغاز کند.»
صباغ‌زاده در ادامه افزود: «برای خود من بخش دانش‌آموزی به نوعی جذابیت بیشتری داشت. دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از کلاس چهارم دبستان در این مسابقات شرکت داشتند. این امر باعث شد تا جذابیت مسابقات نیز بالاتر رود و افتخاری برای کشور در این خصوص به حساب ‌آید.»
قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص جزئیات و مراحل انجام‌شده در مسابقات عنوان کرد: «در مسابقات رباتیک امسال 135 گروه، بالغ‌ بر 700 نفر از دانشگاه‌های مختلف شرکت داشتند. دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به نمایندگی از جامعه دانشگاه آزاد اسلامی در این رویداد شرکت کرده بودند. شرکت‌کنندگانی از دیگر کشورها نیز در این مسابقات شرکت داشتند.»
رئیس واحد علوم‌وتحقیقات در ادامه گفت: «این مسابقات در دو سطح دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد. درخصوص نوع ربات‌ها نیز انواع مختلفی از ربات‌ها در این مسابقات‌ شرکت داشتند. برای مثال انواع ربات خدماتی، خودرو، امدادرسان و... بودند. در این مسابقات برنده اهمیت بسیار کمی دارد. شرکت در این مسابقات به خودی خود مهم است و همین کشف استعداد ویژه در این تخصص ویژه و خاص به حساب می‌آید.»
صباغ‌زاده درباره تعداد شرکت‌کنندگان در تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی عنوان کرد: «در مسابقات امسال شرکت‌کنندگان دانش‌آموزی بیشتر از دانشجویان بودند و می‌توان گفت؛ حدود 70 درصد از شرکت‌کنندگان را دانش‌آموزان به خود اختصاص داده بودند. اگر از منظر کلان و کشوری نیز بخواهیم بگوییم؛ شرکت دانش‌آموزان در این مسابقات به علت شروع سریع برای این تخصص اهمیت ویژه‌ای دارد.»
او با بیان تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات رباتیک امسال، اظهار کرد: «135 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دوره از مسابقات شرکت داشتند. این تعداد به نوعی غربال شده از بین تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور بود.»
 قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص برگزاری این مسابقات و رسیدن به شعار «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» که از سوی مقام‌معظم‌رهبری برای سال انتخاب شد، گفت: «برگزاری مسابقات رباتیک به‌طور قطع با شعار سال انطباق دارد. این علم هم کارآفرین و هم دانش‌بنیان به حساب می‌آید؛ همچنین با تاکید ویژه مقام‌معظم‌رهبری در زمینه هوش مصنوعی نیز می‌توان عملکرد خوبی داشت. به بیان ساده‌تر کشور باید به این بخش ویژه اهمیت بدهد و باید در همه زیرشاخه‌های علوم نیز از آن استفاده کرد.»
دکتر صباغ زاده با بیان این مطلب که برگزیدگان و برترین‌های این مسابقه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی حمایت مادی و معنوی می‌شوند، ادامه داد: «در دانشگاه به دنبال عملیاتی کردن مباحث نظری رباتیک جهت خدمات به بخش‌های مختلف کشور ازجمله صنعت و کشاورزی هستیم. سعی داریم از طریق توجه به محتوای فنی این فعالیت و علاقه‌مند کردن دانشجویان با مباحث رباتیک، واحدهای فناور مرتبط با این علم، تشکیل و با تزریق آن به مراکز رشد واحد علوم‌وتحقیقات، شاهد تولد شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه باشیم.»
به گفته قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات، شلوغ‌ترین بخش این دوره از مسابقات را لیگ دانش‌آموزی به خود اختصاص داده است. یکی از اهداف موردتوجه در این دوره از مسابقات، علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان برای برنامه‌ریزی جهت فعالیت علمی در حوزه‌های علم رباتیک در مقاطع بالاتر در دانشگاه آزاد اسلامی است.
صباغ زاده تصریح کرد: «این مسابقات برای دانشگاه آزاد اسلامی که به‌عنوان قطب رباتیک کشور شناخته می‌شود، حائز اهمیت است و در این دانشگاه برای مانایی و رشد در این حوزه، برنامه‌های منسجمی وجود دارد.»