تاریخ : Sat 30 Apr 2022 - 04:02
کد خبر : 71465
سرویس خبری : دانشگاه

4 توصیه برای تغییر سبک زندگی دانشجویان در ماه رمضان

مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران مطرح کرد

4 توصیه برای تغییر سبک زندگی دانشجویان در ماه رمضان

اگر چیزی برای ما ارزشمند است اما به‌سادگی از کنارش رد می‌شویم به همین دلیل است که از آن شناخت نداریم. مهم‌ترین نکته ماه رمضان این است که شناخت خود را نسبت به ماه رمضان افزایش دهیم و قطعا با این کار نوع مواجه‌مان با این ماه عزیز متفاوت خواهد شد.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار: دانشگاه‌های کشور امسال همزمان با ماه مبارک رمضان حضوری شدند تا از این طریق دانشجویان ماه رمضانی متفاوت را نسبت به دو سال قبل تجربه کنند. در این میان طبیعتا دانشگاه‌ها هم خود را برای شرایط جدید آماده کرده‌اند و هرکدام از این مراکز تلاش کردند با برنامه‌ریزی،‌ شرایطی را مهیا کنند تا دانشجویان در کنار انجام وظایف دانشجویی‌شان، از محاسن این ماه هم بهره‌مند شوند. ماهی که در آن می‌توان شرایط را برای تغییر سبک زندگی در طول سال فراهم کرد. ازاین‌رو مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توصیه‌هایی را به دانشجویان داشته است.  مرتضی جلیلی گفت: «پیامبر اکرم می‌فرماید اگر بندگان خدا می‌دانستند ماه رمضان چه ویژگی‌هایی دارد، آرزو می‌کردند همه سال ماه رمضان باشد. نکته این حدیث این است که اگر ما بخواهیم از چیزی استفاده بهینه کنیم، اولین راه این است که شناخت خود را نسبت به آن موضوع بالا ببریم. بدانیم که چه کارکرد و فوایدی دارد و به چه دردی می‌‌خورد. این موضوع کمک می‌کند نوع برخورد و مواجهه ما با موضوع متفاوت باشد.» او ادامه داد: «اگر چیزی برای ما ارزشمند است اما به‌سادگی از کنارش رد می‌شویم به همین دلیل است که از آن شناخت نداریم. مهم‌ترین نکته ماه رمضان این است که شناخت خود را نسبت به ماه رمضان افزایش دهیم و قطعا با این کار نوع مواجه‌مان با این ماه عزیز متفاوت خواهد شد. پیامبر نیز درمورد ماه رمضان خطبه‌ای به نام خطبه شعبانیه دارد که در آن درباره ماه رمضان بحث مفصلی کرده اما بخشی از آن بسیار کمک‌کننده است، ‌این‌که پیامبر عنوان کرده «أیُّهَا النّاسُ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَه وَالرَّحمَه وَالمَغفِرَه» در این خطبه به چهار ویژگی ماه رمضان اشاره شده است. اولین ویژگی ماه رمضان این است که ماه خداست.»
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در تفسیر بیشتر این خطبه اظهار داشت: «خداوند از بین 12 ماهی که در سال وجود دارد ماه رمضان را به نام خود کرد. این موضوع نشان‌دهنده این است که شرافت این ماه نسبت به ماه‌های دیگر بسیار بالاتر است. ماه خدا نیز ماه بامغفرت و پر از رحمتی است. برکت این ماه را در چند جمله بازگو می‌کنم. برکت یعنی اینکه ما از وسیله‌ای که داریم بیشترین بهره را ببریم، از کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ماه رمضان این است که ماه بابرکتی است. مثلا نفس‌کشیدن روزه‌دار در ماه خدا مثل عبادت است. در ماه‌های دیگر اگر ذکری بگوییم، ثواب می‌کنیم اما در ماه رمضان نفس‌کشیدن‌مان مانند ذکرگفتن در ماه‌های عادی ثواب دارد. خوابیدن‌مان در ماه رمضان ثواب است. یا مثلا یک آیه قرآن در ماه رمضان خواندن مانند ختم قرآن در بقیه ماه‌هاست. مثلا سوره حمد که هفت آیه است به اندازه 7 ختم قرآن به پای ما نوشته می‌شود. اگر می‌خواهیم از ماه رمضان بیشترین بهره را ببریم باید شناخت‌مان را از آن افزایش دهیم.»

دانشجویان از کمک به فقرا غافل نشوند
جلیلی درمورد دومین گام برای تغییر سبک زندگی در این ماه اظهار داشت:‌ «در گام دوم لازم است به این مساله توجه کرد که باید از لحظه‌به‌لحظه آن استفاده کنیم. در ماه رمضان باید زمانی از برنامه‌های روزمره را برای امور معنوی بگذاریم. یکی از بهترین امور معنوی نماز جماعت است. نماز جماعت بسیار پربرکت است و در ماه رمضان اثر آن بیشتر می‌شود. ما در مسجد دانشگاه تهران‌مرکز در سوهانک نمازجماعت داریم و مسجد نیز پر می‌شود. خود حضور در مسجد و نمازجماعت اتفاق مبارکی است. انس با قرآن در این ماه بسیار ثواب دارد. دانشجویان وقت بگذارند به هر اندازه‌ای که حوصله‌شان می‌کشد، قرآن بخوانند. برنامه منظمی داشته باشند و در یک ساعت خاص از روز قرآن به‌خصوص با ترجمه بخوانند. نیازی نیست که خسته شوند، در حدی که فقط کلام خدا را خوانده و فهمیده باشند، کافی است.»
او در ادامه به سومین گامی که در این راه کمک‌کننده است، اشاره کرد و گفت: «سومین کاری که به دانشجویان توصیه می‌کنم این است که ادعیه و دعاها و مناجات ویژه ماه رمضان را فراموش نکنند و با دعاها انس بگیرند. ماه رمضان دعاهای زیبایی دارد. اگر خواستند در سحر مناجات ابوحمزه ثمالی بسیار توصیه شده است. انس با دعای سحر نیز بسیار کمک‌کننده است.»
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد استان تهران خاطرنشان کرد: «چهارمین توصیه نیز کمک کردن به فقراست. همان‌طور که یکی از فلسفه‌های روزه این است که به یاد فقرا بیفتیم. به فقرا کمک کردن و شرکت در کارهای خیر بسیار خوب است و اینکه بتوانیم به اندازه وسع‌مان کمک کنیم، توصیه می‌شود. با توجه به اینکه خیریه‌های متفاوت وجود دارد و قابل اعتماد هستند، اگر بتوانیم مستقیم در آنها شرکت کنیم و دانشجویان و گروه‌های جهادی و خیرانی که در دانشگاه وجود دارند بسیار تاثیرگذار است و باید این مساله را در طول ماه مبارک با جدیت بیشتری دنبال کرد.»