تاریخ : Sat 30 Apr 2022 - 03:33
کد خبر : 71461
سرویس خبری : دانشگاه

تنظیم افق فعالیت‌های فناورانه به وقت گام دوم

کمتر از یک ماه تا آغاز رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، «فرهیختگان» از آمادگی واحدهای دانشگاهی گزارش می‌دهد

تنظیم افق فعالیت‌های فناورانه به وقت گام دوم

دانشگاه نسل اول یا همان دانشگاه‌های سنتی، دانشگاه‌های آموزش‌‌محور هستند، دانشگاه‌های نسل دوم با اندکی تفاوت نسبت به دانشگاه‌های نسل اول، دانشگاه‌های پژوهش‌محور هستند که اکثر دانشگاه‌های کشور این روزها در این دسته قرار می‌گیرند.

راضیه فلاح، خبرنگار: برخلاف دانشگاه‌های نسل اول که امروز عملا مصداقی در جهان ندارند، دانشگاه‌های نسل دوم هنوز بخش عمده‌‌ای از دانشگاه‌‌ها را تشکیل می‌دهند. دانشگاه نسل اول یا همان دانشگاه‌های سنتی، دانشگاه‌های آموزش‌‌محور هستند، دانشگاه‌های نسل دوم با اندکی تفاوت نسبت به دانشگاه‌های نسل اول، دانشگاه‌های پژوهش‌محور هستند که اکثر دانشگاه‌های کشور این روزها در این دسته قرار می‌گیرند. اما این روزها دیگر تمام دانشگاه‌های دنیا به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کرده‌اند، یعنی همان دانشگاه‌هایی که کار‌آفرینی و به‌دنبال آن ثروت‌آفرینی می‌کنند. دانشگاه آزاد نیز در گام دوم خود می‌خواهد به این سمت حرکت کند. برای این هدف رویدادی را نیز با عنوان گام دوم دانشگاه تدارک دیده است تا دستاوردهای خود را درمعرض دید همگان قرار دهد. استان‌ها و واحدهای دانشگاه نیز این روزها در تدارک برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه هستند. رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه برای حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه خانواده دانشگاه آزاد از هشتم تا 11 خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود. در این گزارش به اقدامات دانشگاه آزاد واحد ارومیه، واحد کرمانشاه و واحد قزوین و واحد ساری پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ارومیه:
حضور 18 شرکت و 20 استارتاپ ایده‌شو در رویداد گام دوم

نصرت آقازاده، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ارومیه درخصوص اقدامات انجام‌شده برای رویداد گام دوم در این واحد گفت: «از زمان ابلاغ دستورالعمل برای شرکت در رویداد گام دوم، بلافاصله اقدامات لازم را شروع کردیم و در قدم نخست ستاد واحد و استان را تشکیل دادیم. در مرحله بعد به شناسایی هسته‌ها و گروه‌های پژوهشی که در استان فعال بودند، پرداخته و پس از آن گروه‌ها و هسته‌های پژوهشی را ایجاد و راه‌اندازی کردیم. در گام بعدی کارگروه‌های تخصصی متناسب با توانایی‌های استان، برای هماهنگی بیشتر و بالا بردن سرعت عمل شکل گرفت و سپس استارتاپ‌ها و ایده‌شوها برپا و فراخوان اولیه داده شد.»
او در ادامه افزود: «پس از اعلام فراخوان، رایزنی‌های لازم با صنایع و معادن در راستای حمایت از ایده‌های برتر انجام شد. ایده‌ها به مرکز ارسال و بین ایده‌های ارسالی برترین آنها انتخاب شدند. پس از آن 18 شرکت‌ فناور و یک هسته فعال در مرکز رشد استان را برای شرکت در رویداد گام دوم مطلع کردیم. بعد از گذشت مراحل مختلف این شرکت‌ها نیز برای شرکت در این رویداد آماده شدند.»

 18 شرکت از مراکز رشد و 20 استارتاپ ایده‌شو در رویداد گام دوم شرکت کردند
آقازاده با اشاره به تعداد شرکت‌های حاضر در این رویداد، ادامه داد: «حدود 18 شرکت از مراکز رشد و حدود 30 ایده را در سامانه پژوهشیار بارگذاری و 20 استارتاپ ایده‌شو در این رویداد شرکت کردند. تعداد هفت دوره توانمندسازی نیز در این راستا با رویداد گام دوم نیز در استان برگزار شد.»
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ارومیه درخصوص تعداد سرمایه‌گذارهای جذب‌شده و تعاملات انجام‌شده با شرکت‌های مالی، عنوان کرد: «رایزنی‌های لازم با شرکت‌های مختلف در استان برای حمایت از ایده‌ها، انجام شد. دانشگاه توانست با حدود 10 شرکت تجاری رایزنی داشته باشد. از این میان می‌توان به شرکت مارال صنعت جاوید، اسپوتا، پیشگامان بسیج، آذرباتری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.»
او درخصوص چشم‌انداز استان آذربایجان‌غربی بعد از شرکت رویداد گام دوم، اظهار کرد: «ماهیت برگزاری این رویداد توجه به ایده‌ها و ارائه دستاوردهای فناورانه در دانشگاه‌های واحدهای استان بود. همین امر باعث شد ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنایع استان برقرار شود. برای اجرای بهتر و توانمندتر در رویداد گام دوم، مجبور به رایزنی با شرکت‌های مختلف صنعتی در سطح استان شدیم. این رایزنی‌ها باعث شد ارتباط بین صنعت و دانشگاه بسیار بهتر از قبل شود. فعالیت‌های همکاران هیات‌علمی به‌صورت هدفمند اجرایی شد. می‌توان پایان‌نامه‌های دانشجویان مقاطع تکمیلی را نیز به‌صورت هدفمند انتخاب و پیاده‌سازی کرد. درنتیجه این اقدامات، آینده خوبی را در سطح استان ترسیم کرده‌ایم.»

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه:
50 ایده برای حضور در رویداد گام دوم معرفی شد

آرش بوچانی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه درخصوص اقدامات انجام‌شده برای رویداد گام دوم در این واحد، اظهار کرد: «از زمان ابلاغیه گام دوم ستاد استانی را تشکیل دادیم. بعد از مراحل مختلف توانستیم از بین حدود 120 ایده موارد مناسب را شناسایی و درنهایت نزدیک 50 ایده را به سازمان مرکزی ارسال کردیم. این درحالی بود که ظرفیت استان کرمانشاه را 20 ایده در نظر گرفته بودند. درخصوص هسته‌های فناور و زیرساخت آزمایشگاهی 74 زیرساخت آزمایشگاهی و 10 شرکت فناور نیز را به سازمان مرکزی ارسال کردیم.»
او در ادامه افزود: «تمرکز ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه درخصوص ایده‌های برتر با توجه به کشاورزی فعالی که در استان وجود دارد؛ بر همین صنعت استوار بود. صنایعی مانند، اسانس و عصاره‌گیری، صنایع تفضیلی کشاورزی، برق مهندسی و صنایع خلاق روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند. همچنین، توانستیم برای همه قسمت‌های فنی در واحدهای استان یک برنامه مدون به‌منظور جذب ایده‌های جدید بدهیم. رویداد گام دوم باعث شد شناخت کامل‌تری از استان کرمانشاه داشته باشیم.»
او درخصوص تعداد شرکت‌های جذب‌شده و تعاملاتی که با صنعت صورت گرفته، گفت: «نزدیک به یک‌سال‌وخرده‌ای قبل، ارتباط خود را با صنایع استان کرمانشاه برقرار کردیم. در این تلاش‌هایی که انجام شد، توانستیم با خانه صنعت استان و چند شرکت دانش‌بنیان دیگر به تفاهم برسیم. با شروع سال نو و بعد از ایام نوروز نیز با مجموعه کارخانه‌های صنعت فولاد شُکری تفاهمنامه‌ای منعقد شد. همچنین توانستیم تفاهمنامه‌هایی را با شرکت رژین‌‌تاک و ماتریس‌باختر منعقد کنیم.»
بوچانی در ادامه افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی با پارک علم و فناوری استان نیز تفاهمنامه‌ای منعقد کرد. با توجه به توانایی و ظرفیت استان کرمانشاه در مبحث گردشگری و میراث فرهنگی، توانستیم برای بستن تفاهمنامه‌ای خوب اقدامات لازم را انجام دهیم. با سازمان ورزش استان، کارخانه برق بیستون و شرکت سیمان سامان تعاملاتی را انجام داده‌ایم.»
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با اشاره به تفاهمنامه‌های مختلف، ادامه داد: «برای رسیدن به نتایج درست از یک آزمایشگاه و ایده تحلیل‌هایی را انجام دادیم. طبق بررسی‌هایی که انجام شد؛ متوجه شدیم با یک ارتباط درست که با صنعت برقرار شود؛ می‌توان به نتایج بسیار مناسبی رسید. برای مثال زمانی که یک سفارش از جانب صنعت به سوی دانشگاه بیاید؛ می‌توان به‌نوعی از بازار و تولید محصول اطمینان لازم را به دست آورد. همچنین ایده‌های دانشگاهی درجهت تعالی صنعت انجام می‌شود. به‌نوعی ما در دانشگاه استان ابتدا با صنعت ارتباط گرفته و پس از تفاهم با صنایع به پردازش ایده‌ها می‌پردازیم.»
او در ادامه افزود: «این ایده‌ها وقتی وارد استارتاپ‌ها شود؛ باعث می‌شود هیات‌علمی بدون دغدغه، همه تمرکز خود را تنها روی ایده‌های خود متمرکز کند.»
بوچانی درخصوص چشم‌انداز استان کرمانشاه بعد از رویداد گام دوم عنوان کرد: «استان کرمانشاه بسیار استان مستعدی در کشور است. اما هشت سال جنگ تحمیلی و آسیب‌هایی که به استان وارد شد موجب عقب‌افتادگی این استان از منظر صنعت به نسبت دیگر استان‌های کشور شد. البته این استان ظرفیت‌های بالایی در حوزه بوم‌گردی، کشاورزی و دامپروری دارد. با توجه به این امر، می‌توان نتیجه گرفت استان کرمانشاه از منظر صنعتی بکر به حساب بیاید. همین امر باعث می‌شود قابلیت‌های صنعتی در سطح استان بسیار خوب و به‌تبع راحت‌تر از دیگر استان‌ها به منصه ظهور برسد.»
او در ادامه گفت: «به بیان دیگر می‌توان گفت رویداد گام دوم یک نقطه آغاز به حساب می‌آید. فرصتی است تا همه استان‌های کشور بتوانند از همه توانایی‌های خود در صنعت استفاده کنند. این رویداد پنجره‌ای برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین و مساله‌محور است. استان کرمانشاه نیز به علت فرصت‌های فراوانی که در خود دارد یک گزینه خوبی برای رشد صنعت دارد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد قزوین:
95 ایده، استارتاپ و شرکت‌های فناور در مرحله داوری برای حضور در رویداد

احمد فخاریان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد قزوین نیز درخصوص اقدامات این دانشگاه برای حضور در رویداد گفت: «پیرو ابلاغ دستورالعمل اجرایی رویداد گام دوم بلافاصله شوراهایی استانی و کارگروه واحد را در سه واحد قزوین، تاکستان و بوئین‌زهرا تشکیل داده و احکام صادر شد. جلسات شورای مربوطه را نیز به‌صورت هفتگی تشکیل دادیم و دستورالعمل را مرور کرده و اقداماتی که باید انجام شود را برنامه‌ریزی کردیم.» او اضافه کرد: «همچنین اطلاعات بخش هسته‌ها و مراکز پژوهشی را جمع‌آوری و از مدیران مربوطه خواستیم این اطلاعات را در سایتی که برای این رویداد پیش‌بینی کرده بودیم، بارگذاری کنند. در بخش تجهیزات، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها اطلاعات جمع‌آوری و در سایت مربوطه با مستندات وارد شد. در بخش ایده‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور نیز مراکز رشدی در واحد قزوین و بوئین‌زهرا داشتیم که با برگزاری رویدادها ازجمله استارتاپ ویکند، درنهایت ایده‌های برتر و شرکت‌های فناور که در مراکز رشد مستقر بودند، اطلاعات‌شان در سامانه مربوطه بارگذاری شد.» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد قزوین خاطرنشان کرد: «در تمام استان 39 هسته پژوهشی و زیرساخت و آزمایشگاه داشتیم. تقریبا 95 ایده و استارتاپ و شرکت‌های فناور در سطح استان بودند که اطلاعات آنها جمع‌آوری و در سایت مربوطه بارگذاری شدند که در مرحله داوری برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه هستند.» او درخصوص تعاملات این واحد دانشگاهی با نهادهای مالی نیز گفت: «یک دیتابیس از شرکت‌هایی که در سطح منطقه حضور داشتند تهیه کردیم و با شرکت‌هایی که مدیران ارشد آنها از دانشجویان سابق ما بودند نیز رایزنی شد و درنهایت حدود 40 شرکت گلچین شده و جلسات اولیه برای جذب آنها برای شرکت در این رویداد برگزار شد. امیدواریم ظرف 10 روزه آینده بتوانیم از این مجموعه حدود 10 شرکت را به‌عنوان اسپانسر جذب کنیم.» او در ادامه تصریح کرد: «مهم‌ترین دستاورد این رویداد این است که صنایع، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در استان هستند بتوانند به‌نوعی از قابلیت‌ها و زیرساخت‌های واحدهای دانشگاهی این استان مطلع شوند و در جریان زیرساخت‌ها و تجهیزات دانشگاه آزاد استان قرار بگیرند. به‌طور مثال در این استان مراکز تحقیقاتی زیادی وجود دارند که می‌توانند به حل مسائل و نیازهای صنعت کمک کنند. معتقدم این رویداد بستری است که می‌توان ظرفیت‌های دانشگاه را به صنایع معرفی کرد.» او در پایان گفت: «درنهایت می‌توان کمک کرد تا سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها را شناسایی و جذب سرمایه کنیم تا ایده‌های آنان تبدیل به محصول شده و شرکت دانش‌بنیان شوند.»

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ساری:
90 گروه و هسته پژوهشی روی سامانه پژوهشیار بارگذاری شدند

صادق سلمان‌پور، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ساری درخصوص اقدامات انجام‌گرفته پیرامون رویداد گام دوم، اظهار کرد: «در اولین اقدام بعد از ابلاغ رویداد گام دوم به استان مازندران، ابتدا با تشکیل کارگروه ویژه توانستیم ایده‌ها و هسته‌های فناور را شناسایی کنیم. پس از آن ایده‌های برتر را از دیگر ایده‌ها جدا و با بارگذاری روی سامانه به سازمان مرکزی ارسال کرده‌ایم.»
او درخصوص تعداد ایده‌های ثبت‌شده روی سامانه پژوهشیار، گفت: «پس از شناسایی ایده‌های برتر 90 گروه و هسته پژوهشی را روی سامانه پژوهشیار ثبت کردیم. درحال بررسی عملکرد 27 شرکت دانش‌بنیان هستیم تا برترین‌ شرکت‌ها را از بین همه جدا کنیم و به سازمان مرکزی ارسال شود. همچنین هر واحد استان مازندران بسته به توانایی خود از سه تا یک استارتاپ و ایده‌شو را در این ایام برگزار کرده است.»
سلمان‌پور درخصوص تعداد شرکت‌های سرمایه‌گذار برای ایده‌ها در رویداد گام دوم، عنوان کرد: «یک قرارداد بسیار خوب در یکی دو روز آینده بین شرکت قطعه‌سازی سیرجان و دانشگاه آزاد واحد ساری منعقد خواهد شد. همچنین، با هفت شرکت‌ مختلف مانند ‌ام‌اچ‌کو، شرکت هواپیمایی وارش و یکی از رستوران‌های استان مذاکراتی برای انعقاد قرارداد داشته‌ایم. بیشتر این شرکت‌ها در صنعت قطعه‌سازی فعال هستند و به علت توانایی واحد در تولید قطعه به‌نوعی خودشان برای همکاری با دانشگاه جذب شده‌اند. در نظر داریم تا اساتید قطعه‌ساز را در یک گروه مشخص گردهم آورده تا به‌نوعی این‌گونه در رویداد گام دوم شرکت کنیم.»
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ساری درخصوص چشم‌انداز استان با اجرا و برگزاری رویداد گام دوم، گفت: «برگزاری این رویداد بسیار عالی است و توانایی‌های دانشگاه آزاد را در استان به نوعی به همگان معرفی می‌کند. در این راستا در استان مازندران توانستیم حتی با دیگر استان‌ها و شهرهای دیگر درخصوص جذب منابع مالی به‌ویژه درخصوص صنعت قطعه‌سازی رایزنی کنیم.»
او در ادامه افزود: «در راستای جذب سرمایه‌گذار مالی حتی توانستیم با استان خراسان جنوبی نیز وارد گفت‌وگو شویم و امید است تا در هفته آینده به واحد آمده و تفاهمنامه‌ای را با آنها منعقد کنیم.»