تاریخ : Mon 25 Apr 2022 - 03:53
کد خبر : 71372
سرویس خبری : دانشگاه

جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری تخصصی (غیرپزشکی) دانشگاه آزاد اسلامی

جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری تخصصی (غیرپزشکی) دانشگاه آزاد اسلامی

بخش کتبی (طرح سوال) آزمون جامع در کلیه رشته‌ها استانی بوده، به‌صورت حضوری در محل‌های تعیین‌شده توسط کمیته برگزاری استان و با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. بخش شفاهی آزمون جامع با توجه به شرایط اعلامی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌صورت حضوری در واحد دانشگاهی یا غیرحضوری از طریق سامانه‌های آموزشی موردتایید دانشگاه برگزار شود.

جواد علمایی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد و عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد دستورالعمل «شیوه‌نامه اجرایی آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری تخصصی (غیرپزشکی) و نحوه امتحانات پایان نیمسال تحصیلی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401 ـ 1400» را به روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها ابلاغ کردند.  در این دستورالعمل آمده است: «بخش کتبی (طرح سوال) آزمون جامع در کلیه رشته‌ها استانی بوده، به‌صورت حضوری در محل‌های تعیین‌شده توسط کمیته برگزاری استان و با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.  بخش شفاهی آزمون جامع با توجه به شرایط اعلامی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌صورت حضوری در واحد دانشگاهی یا غیرحضوری از طریق سامانه‌های آموزشی موردتایید دانشگاه برگزار شود. در این خصوص ذخیره فایل بخش شفاهی ارزیابی جامع ضروری است.»  در این شیوه‌نامه آمده است: «آزمون جامع (کتبی و شفاهی) کلیه رشته‌ها در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401–1400 از تاریخ 1401/2/24 لغایت 1401/3/12با لحاظ کردن پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.»
براساس بندهایی از این شیوه‌نامه، کلیه امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. درخصوص نحوه امتحانات دانشجویان اتباع مراتب متعاقبا اعلام خواهد شد.

امروز، آخرین مهلت انتخاب‌رشته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
انتخاب‌رشته دوره دکتری تخصصی سال 1401 دانشگاه آزاد برای داوطلبانی که در آزمون سراسری دوره دکتری تخصصی سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کرده‌اند، از پنجشنبه 25 فروردین‌ آغاز شده و تا ساعت 24 دوشنبه پنجم اردیبهشت ادامه دارد.
داوطلبان مجاز به انتخاب‌رشته براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور می‌توانند متناسب با مجموعه امتحانی خود حداکثر تا 80 رشته/محل را در دانشگاه آزاد انتخاب کنند.  داوطلبان لازم است با مراجعه به سامانه www.azmoon.org  دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته را دریافت کنند. متقاضیان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد لازم است پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و درصورت دایر بودن رشته/‌گرایش مورد‌تقاضای ایشان در دانشگاه آزاد از طریق سامانه مذکور انتخاب‌رشته کنند.  داوطلبان لازم است با کد شناسه انتخاب‌رشته مندرج در ذیل کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و کد ملی اقدام به ورود به سامانه کرده و پس از پرداخت وجه ثبت‌نام نسبت به انتخاب‌رشته/محل‌های مورد‌نظر خود به ترتیب اولویت اقدام کنند.  همچنین ثبت‌نام بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی سال 1401 دانشگاه آزاد می‌رساند، ثبت‌نام از پنجشنبه 25 فروردین آغاز شده و تا ساعت 24 دوشنبه پنجم اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
داوطلبان با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس www.azmoon.org پس از مطالعه دفترچه راهنما و درصورت داشتن شرایط ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت‌نام و انتخاب‌رشته/محل‌های درخواستی اقدام کنند.
داوطلبان لازم است پس از انتخاب‌رشته/محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت‌نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند.

طراحی 13 دانشکده موضوعی نهایی شد
عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسکانیوز، پیرامون تاسیس دانشکده‌های موضوعی گفت: «اگرچه تصویب اولیه دانشکده‌های موضوعی در معاونت علوم انسانی و هنر صورت می‌گیرد؛ اما تصویب نهایی و اجرای آن برعهده شورای گسترش است که آن دیگر در اختیار معاونت ما نیست. همچنین این شورا باید واحد محل تاسیس دانشکده‌های موضوعی را مشخص کند. ما براساس وظیفه‌ای که در رابطه با طراحی علمی و محتوایی این دانشکده‌ها داشتیم، حدود ۲۰ دانشکده موضوعی ارائه داده‌ایم که تاکنون کار ۱۳ عدد آن نهایی شده است.»
وی افزود: «حین طراحی متوجه شدیم ‌نیازمند یک آمایش سرزمینی براساس نیازهای اصلی هر استانی هستیم تا ناظر به آنها، اولویت دانشکده‌های موضوعی مشخص شود؛ برای مثال ممکن است در استانی دانشکده پدافند غیرعامل و در استان دیگری دانشکده اقتصاد مقاومتی موردنیاز باشد؛ بنابراین از استان‌ها خواسته شد چنین آمایشی را برای ما ارسال کنند تا برنامه هر استان بر پایه آن و همچنین سند تحول و تعالی دانشگاه تدوین شود.»  خسروپناه اظهار کرد: «اینکه مطرح می‌کنند دانشکده‌های موضوعی صرفا به اسم تغییر کرده‌ است و ماهیت ساختارهای قبلی را دارد، درست و دقیق نیست، طبیعتا وقتی می‌خواهیم اقدام به راه‌‌اندازی یک دانشکده موضوعی کنیم، باید از گروه‌های درسی موجود استفاده کنیم، اما متناسب با ساختار جدید دانشکده موضوعی، اختیار داریم تا ۴۰ درصد اصلاح در سرفصل‌ها ایجاد کنیم، زیرا بیشتر از این مقدار منوط به اجازه از شورای عالی گسترش وزارت علوم است.»
وی ادامه داد: «برای مثال گروه اقتصاد موجود با تغییرات ۴۰درصدی در زیرمجموعه دانشکده اقتصاد مقاومتی قرار گرفت، پایان‌نامه‌ها و رسالات باید به سمت اقتصاد مقاومتی هدایت شود. به تعبیر دیگر همه عناصر یک دانشکده موضوعی باید مبتنی‌بر هدف خاصی که برای آن تعریف شده است، عمل کنند.»
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ماهیت غربی برخی رشته‌ها بیان کرد: «ما وقتی به‌دنبال تحول و تعالی هستیم، نباید دانش غرب را نفی کنیم یا حصاری برای اجتناب از مطالعه نظریات غربی دور خود بکشیم؛ بلکه باید از علوم غربی درکنار داشته‌های دانشی خود بهره ببریم. علاوه‌برآن، در سال‌های اخیر، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه تالیفات متعددی در حوزه علوم بومی مانند اقتصاد مقاومتی داشته‌اند که امروز در کلاس‌های ما استفاده می‌شود.»
وی تاکید کرد: «هیات‌های اندیشه‌ورز با توجه به‌عنوانی که دارد، باید جمع‌بندی خود را از کاستی‌ها و نواقصی که در زمینه‌های مختلف همچون تحول و تعالی علوم انسانی، برنامه‌های درسی و مجلات علمی وجود دارد، در اختیار معاونت علوم انسانی و هنر قرار دهند. معاونت با تصویب و ابلاغ آن به استان‌ها، ضمانت اجرایی پیشنهادهای آنها را تامین می‌کند.»

ثبت‌نام آزمون اختصاصی واحدهای ارس، کیش و امارات دانشگاه آزاد امروز پایان می‌یابد
ثبت‌نام متقاضیان آزمون اختصاصی واحدهای ارس، کیش و امارات 1401 دانشگاه آزاد که از پنجشنبه 25 فروردین آغاز شده، دوشنبه پنجم اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد.
ثبت‌نام از متقاضیان این آزمون صرفا از طریق سامانه ثبت‌نام مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس www.azmoon.org انجام خواهد شد.
داوطلبان با مراجعه به سامانه www.azmoon.org  پس از مطالعه دفترچه راهنما و درصورت تمایل ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت‌نام و انتخاب‌رشته/محل‌های درخواستی اقدام کنند.
داوطلبان لازم است پس از انتخاب رشته/محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت‌نام خود را تهیه و تا زمان برگزاری آزمون و اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند.