تاریخ : Mon 25 Apr 2022 - 03:33
کد خبر : 71367
سرویس خبری : دانشگاه

انتظار می‌رفت وزیر علوم به سوالات دانشجویان به‌صورت مفصل پاسخ دهد

مسئول واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت:

انتظار می‌رفت وزیر علوم به سوالات دانشجویان به‌صورت مفصل پاسخ دهد

در این دیدار بحث مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده را مطرح و اعلام کردیم آنچه در داخل دانشگاه‌ها می‌بینیم این است که در اغلب مراکز آموزشی این مشاوران به جز اسم و برخی فعالیت‌هایی که صرف گزارش کار است، عملکرد دیگری ندارند و وظایف مهمی که برای آنها درنظر گرفته شده، عملا دنبال نمی‌شود.

فرناز اینانلو، مسئول واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه روز گذشته دومین جلسه‌ای بود که با وزیر علوم داشتیم، گفت:‌ «در این دیدار بحث مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده را مطرح و اعلام کردیم آنچه در داخل دانشگاه‌ها می‌بینیم این است که در اغلب مراکز آموزشی این مشاوران به جز اسم و برخی فعالیت‌هایی که صرف گزارش کار است، عملکرد دیگری ندارند و وظایف مهمی که برای آنها درنظر گرفته شده، عملا دنبال نمی‌شود. امیدواریم با تذکری که به روسای دانشگاه‌ها داده می‌شود اهمیت این حوزه دوباره پیگیری و افرادی برای این حوزه انتخاب شوند که خودشان دغدغه‌مند بوده و از توانمندی مدیریتی خوبی هم بهره‌مند باشند.»
او بیان داشت: «بحث آموزش مهارت‌های موردنیاز برای زندگی از سوی دانشگاه‌ها هم موضوع دیگری است که مطرح شد، ‌معتقدیم دانشگاه نه‌تنها از لحاظ بار علمی بلکه دیگر ابعاد زندگی یک دانشجو را هم باید بتواند پرورش دهد. ازاین‌رو معتقدیم باید برخی دروس در داخل دانشگاه‌ها داشته باشیم که برای ابعاد زندگی دانشجو مفید باشد.»
مسئول واحد خواهران با تاکید بر اینکه  تحصیل غیرحضوری مادران دانشجو را هم مطرح کردیم، اظهار داشت: «‌طی سال‌های اخیر آمار ازدواج و فرزندآوری در میان دانشجویان افزایش یافته و می‌طلبد فضای بهتری را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم. به‌ویژه در مقطع کارشناسی‌ارشد این امکان وجود دارد که دانشجویان مادر غیرحضوری تحصیل کنند و وزارت علوم باید این امکان را فراهم کند. همچنین یکی از مباحث مهم امروز در دانشگاه‌ها مقوله حجاب است. در این دیدار عنوان کردیم که باید به این مساله نگاه متفاوتی داشت و صرف تذکر دادن و تصویب برخی قوانین کافی نیست، بلکه باید افراد دغدغه‌مندی را پیدا کنیم که در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند. البته حجاب مختص به دانشجویان دختر نیست بلکه باید فارغ از بحث جنسیتی به این مساله نگاه شود.»
اینانلو گفت: «فضای جلسه صمیمی و مفیدی بود. از این حیث که این دومین جلسه‌ای است که در سال تحصیلی با وزیر علوم داشتیم و تداوم این جلسات را باید حرکت روبه‌جلویی دانست. البته انتظار می‌رفت که وزیر علوم به سوالات دانشجویان به‌صورت مفصل پاسخ دهد. همچنین یکی از نکاتی که باعث شد دانشجویان در این جلسه کم‌فروغ حاضر شوند، بحث زمانی است و وزارت علوم باید این مساله را مدنظر قرار می‌داد که بعد از حضوری شدن دانشگاه‌ها، زمان جلسه با کلاس‌های درسی برخی فعالان تداخل خواهد داشت.»
او خاطرنشان کرد: «قطعا اگر این جلسات به‌صورت هدفمندتر و با موضوعات مشخص و با فاصله زمانی معین برگزار شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. نباید در جلسات موضوعات به‌صورت کلی مطرح شود؛ چراکه در این وضعیت دایره بزرگی از موضوعات را خواهیم داشت، درحالی‌که تعیین موضوع قبل از جلسه باعث ایجاد اتفاقات خوبی می‌شود.»

* حسن شعبانی