تاریخ : Mon 18 Apr 2022 - 04:20
کد خبر : 71218
سرویس خبری : دانشگاه

هیات یک تشکل محوردار هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست

هیات یک تشکل محوردار هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست

مراسم جشن سالروز ولادت امام‌حسن‌مجتبی(ع) با حضور دکتر طهرانچی توسط هیات فاطمه‌الزهرا(س) اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در مسجد امام‌علی(ع) واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد.

مراسم جشن سالروز ولادت امام‌حسن‌مجتبی(ع) با حضور دکتر طهرانچی توسط هیات فاطمه‌الزهرا(س) اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در مسجد امام‌علی(ع) واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد. مراسم جشن و سخنرانی هیات فاطمه‌الزهرا(س) اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به مناسبت سالروز ولادت امام‌حسن‌مجتبی(ع)، با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان این دانشگاه در مسجد امام علی(ع) واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این مراسم با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع)، با اشاره به اهمیت جایگاه هیات‌های مذهبی گفت: «هر کشوری ساختار اجتماعی خود را دارد و در آن ساختار باتوجه به فرهنگ هر ملت، زیرشبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. در کشور ما بیش از دو سده است که مفهوم اجتماعی به‌عنوان هیات به‌طور رسمی خلق شده است و این مفهوم کارکردی بسیار جدی در مفاهیم تعلیم و تربیت، حضور اجتماعی و پشتیبانی مردم از یکدیگر داشته است.»
وی خاطرنشان کرد: «محیط‌های تربیتی از خانواده آغاز شده و محیط‌های آموزشی، رفاقتی، محیط زندگی و محیط کار را دربرگرفته و درنهایت به جامعه ختم می‌شود. در این بین یکی از محیط‌هایی که اهمیت بسیار دارد، محیط رفاقتی است؛ چراکه این محیط فضایی انتخابی است، درحالی‌که خانواده انتخابی نیست.»
وی ادامه داد: «اساسا فضای مجازی به دنبال نفوذ در محیط رفاقتی است و با شبکه‌سازی تلاش دارد این محیط را از اجتماع چند ده نفری به محیطی که تعداد آن بی‌شمار است، تبدیل کند و از این طریق دیگر محیط‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «زمانی که سخن از اجتماع و محیط است، اساسا اجتماع چه از نظر مادی و چه از نظر عقلانی در برگیرنده جاذبه و دافعه و همبستگی است. همان‌طور که این پدیده را در الماس مشاهده می‌کنیم که دوده کربن در اثر جاذبه و دافعه و‌گذار از محیط ترمودینامیکی، به الماس تبدیل می‌شود. اگر این نظم و جاذبه و دافعه وجود نداشته باشد، الماس تشکیل نمی‌شود. در محیط انسانی نیز غضب و شهوت، محبت و عداوت و تولی و تبری در بین افراد وجود دارد.»
وی با بیان اینکه مودت، شیرازه هر محیط اجتماعی است، گفت: «اجتماعی اصالت دارد که رابطه در آن، با مودت فی‌القربی به وجود بیاید؛ همان‌طور که خداوند در آیه 200 سوره عمران می‌فرماید: «یا ایهاالذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون» (ای اهل ایمان صبور باشید و یکدیگر را به صبر سفارش کنید و با یکدیگر در ارتباط باشید و از خدا بپرهیزید، شاید که رستگار شوید).»
دکتر طهرانچی ادامه داد: «براساس این آیه شریفه، اگر به دنبال رستگاری هستیم، باید ارتباط با یکدیگر را پیگیری کنیم و در این مسیر، انسان منزوی به رستگاری نخواهد رسید. هیات‌های مذهبی یک محیط رفاقتی است که بر محور مودت فی‌القربی و با تکیه بر این آیه شریفه ایجاد شده است و اکنون اجتماع ما به چنین محیط‌هایی نیاز دارد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی مظهر اجتماع هیات‌هاست، تصریح کرد: «در اربعین حسینی مهربانی و ارتباط مردم با یکدیگر را در اوج می‌بینیم و مصداق این حدیث امام صادق (علیه السلام) که فرمودند وَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ کُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً کَمَا أَمَرَکُمُ اللَّه عَزَّ وَ جَلَّ (همان‌گونه که خداى عزّوجلّ به شما دستور داده، با هم پیوند داشته باشید، به یکدیگر نیکى کنید، و برادرانى نیکوکار باشید) در این اجتماع نمود پیدا می‌کند.»  دکتر طهرانچی با بیان اینکه هیات یک تشکل محوردار، هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست، گفت: «در هیات‌های مذهبی شور و شعور وجود دارد و دانشگاه‌ها باید بزرگ‌ترین هیات‌ها را درون خود داشته باشند.»

گزارش عملکرد ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه
دکتر واعظی از تشکیل شوراهای تخصصی بسته‌های 10گانه، ذیل ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. فرشته واعظی‌جزئی، دبیر ستاد راهبری و پیاده‌سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد پرداخت.
وی با بیان اینکه «بسترسازی»، «فرهنگ‌سازی» و «اجرایی‌سازی» سه مقوله‌ای هستند که باید به‌صورت موازی انجام شوند، اظهار داشت: «برای اجرایی‌سازی برنامه نیاز به بستر‌سازی و فرهنگ‌سازی است. فرهنگ‌سازی شامل گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، نماد‌سازی و رفتار‌سازی است.»
واعظی خاطرنشان کرد: «به‌منظور تحقق بازآرایی ساختار نظام آموزشی، طراحی نقشه شناختی حوزه‌های دانشی در تعامل با موضوعات و چالش‌های روز جامعه، منطبق بر روندهای جدید دانش، مشاغل جدید، نیازهای آمایشی و توجه به مرزهای دانش ضروری است.»
دبیر ستاد راهبری و پیاده‌سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه احصای موضوعات اصلی و حوزه‌های دانشی مرتبط با آنها در اجرای برنامه، اهمیت فراوانی دارد، گفت: «تجزیه و تحلیل وضع موجود و احصای وضعیت موجود از اطلس آمایش استان استخراج می‌شود. در همین راستا، فرآیند آمایش به پنج دسته کلی آمایش «آموزشی– اقتصادی – اجتماعی»، آمایش «اداری – فرآیندی»، آمایش «آموزشی –فرهنگی – اجتماعی»، آمایش «آموزشی – فناوری» و آمایش «آموزشی –بین‌الملل» تقسیم شده که درحال بررسی و انجام است.»
وی با بیان اینکه در مرحله تجزیه و تحلیل وضع موجود، وضع موجود استان و واحدهای مختلف از منظر محیط داخلی و بیرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد، افزود: «خروجی این مرحله به احصای مسائل و مزیت‌های پیش روی هر استان و واحد دانشگاهی در تحقق اهداف تعیین شده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی منجر می‌شود.»
وی ادامه داد: «مسائل مرتبط با واحدها نسبت به بسته‌های کاری و اهداف با استفاده از شاخص‌ها و اطلاعات اطلس آمایشی استان‌ها احصا می‌شود. سپس، تبیین و اعتباردهی به مسائل و مزیت‌ها و بسته‌های کاری قرار می‌گیرند.»
فرشته واعظی با اشاره به بسته‌های کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بسته‌های کاری شامل بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی»، «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مساله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین»، «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «دستیابی به سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» است که ذیـل محورهـای راهبـردی قرار می‌گیرند.»
دبیر ستاد راهبری و پیاده‌سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه شوراهای تخصصی بسته‌های 10گانه، ذیل ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی درحال شکل‌گیری هستند، ادامه داد: «مـواردی کـه از راهبردهای کلان دانشـگاه اسـتخراج شـده‌اند، بیـان‌کننده اهـداف اصلـی دانشـگاه طـی برنامه هسـتند و چهارچـوب و اولویت‌های اصلـی آن را شـکل می‌دهنـد. بنابراین، شایسـته اسـت تمامـی برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشـگاه در قالـب ایـن بسـته‌های کاری سـاماندهی شـوند.»
واعظی خاطرنشان کرد: «ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور رفع ابهام و تفسیرهای متعدد در گذر زمان، شناسنامه شاخص‌ها در سطح اهداف را طراحی کرده است. طراحی شناسنامه شاخص برای هر یک از شاخص‌ها در سیستم مدیریت عملکرد ضروری است. طراحی شناسنامه شاخص به معنای هویت بخشیدن به شاخص‌هاست. درواقع با استفاده از ابزار شناسنامه شاخص، هویت منحصربه‌فردی به هر یک از شاخص‌ها داده می‌شود تا قابل‌درک و قابل‌بررسی باشند.»
وی ادامه داد: «ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با جمع‌آوری نقطه‌نظرات کارشناسی شده معاونت‌ها، سطوح و بخش‌های ذی‌ربط، سعی در بررسی، ارزیابی، بهبود و ارتقای این مهم داشته است.»
فرشته واعظی‌جزئی در پایان گفت: «ایجاد هسته‌های فکری در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از گام‌های مهم در جهت دستیابی به مأموریت و رسالت حقیقی دانشگاه و عبور از مرزهای تفکر سنتی در عرصه مدیریت است که امیدواریم با همکاری اعضای هیات‌علمی و مجموعه‌ای از صاحب‌نظران که همگی از متفکران و اندیشمندان جامعه کنونی هستند، بتوان فصلی نو در ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد.»

داوری مرحله پایانی بیست‌وششمین مسابقات قرآن کریم درحال برگزاری است
داوری مرحله پایانی بیست‌وششمین مسابقات قرآن کریم از ۲۷ تا ۳۰ فروردین در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت برخط درحال برگزاری است. این مسابقات در سه بخش استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد و در رشته‌های حفظ پنج جزء، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء‌‌ و حفظ کل قرآن کریم، قرائت، تحقیق، ترتیل، دعاخوانی و اذان داوری می‌شود.
۲۹۰ نفر در این مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. برگزیدگان اول تا سوم بخش دانشجویی، به جشنواره ملی قرآن کریم راه می‌یابند. این دوره از جشنواره ملی به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر قم از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ برپا خواهد شد.