تاریخ : Mon 18 Apr 2022 - 02:08
کد خبر : 71208
سرویس خبری : ورزش

صیادمنش در موقعیتی منحصربه‌فرد

پله‌های ترقی در انتظار مهاجم جوان ایرانی

صیادمنش در موقعیتی منحصربه‌فرد

اللهیار صیادمنش، مهاجم 20ساله تیم فنرباغچه ترکیه که به‌صورت قرضی به عضویت هال‌سیتی درآمده است در هشتمین دیداری که به‌طور فیکس یا ذخیره برای تیم شهر کینگستون آپون‌هال به میدان رفت موفق شد از تعلل مدافعان کاردیف‌سیتی استفاده کند و در دقیقه8 اولین گل ببرها را وارد دروازه شاگردان استیو موریسون کند.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: جمعه 26فروردین1400 یک روز شیرین و شروعی متفاوت برای درخشش یکی از پدیده‌های فوتبال ایران در قاره سبز بود. اللهیار صیادمنش، مهاجم 20ساله تیم فنرباغچه ترکیه که به‌صورت قرضی به عضویت هال‌سیتی درآمده است در هشتمین دیداری که به‌طور فیکس یا ذخیره برای تیم شهر کینگستون آپون‌هال به میدان رفت موفق شد از تعلل مدافعان کاردیف‌سیتی استفاده کند و در دقیقه8 اولین گل ببرها را وارد دروازه شاگردان استیو موریسون کند.

مهاجمی که نباید فرصت‌سوزی کند
این مهاجم 20ساله دوازدهمین بازیکن ایرانی است که بعد از کریم باقری، آندرانیک تیموریان، حسین کعبی، اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد، نوید ناصری، علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی، کریم انصاری‌فرد، سامان قدوس و رایان تفضلی در لیگ‌های فوتبال انگلستان به میدان رفته است. او همچنین نهمین ایرانی گلزن در لیگ‌های سطح بالای فوتبال انگلستان است. قطعا بعد از توجه به این آمارها مخاطب با سوال‌هایی مواجه می‌شود که یکی از آنها درمورد علت پرداختن به این بازیکن حتی با وجود کار غیرمنحصربه‌فرد او است. نکته خاص و جذاب این بازیکن به سن بسیار مناسب او برمی‌گردد که بهترین زمان برای پیشرفت و حضور در تیم‌‌ها و لیگ‌های بزرگ است. یکی از حسرت‌های همیشگی فوتبال دوستان دیر شکوفا شدن ستارگانی ازجمله علی دایی و مهدی طارمی است که همین موضوع باعث ایجاد مانع‌های مختلف در راه پیشرفت آنها و عدم رسیدن به استحقاق واقعی‌شان در فوتبال اروپا نیز شد؛ اما صیادمنش خیلی زود و درست راه پیشرفت و رویاپردازی را پیموده است. او در 16سالگی جزء شاگردان عباس چمنیان در تیم اعزامی به جام‌جهانی زیر 17سال هند بود و با درخشش خود مقابل گینه، آلمان و مکزیک شروع درخشانی برای خود در فوتبال حرفه‌ای رقم زد. همین آغاز شیرین اسم او را درکنار اسامی میسون گرینوود، رودریگو و اریک گارسیا در لیست 60استعداد برتر دنیا از نگاه گاردین قرار داد.
بعد از گشودن دروازه تیم شهر ویکتوریاولز بیش از گذشته رسانه‌های انگلیسی احتمال خرید قطعی او را توسط هال‌سیتی متصور شده‌اند. مهاجم اسبق فنرباغچه و استانبول‌اسپور ترکیه و زوریالوهانسک اوکراین در روزهای طلایی زندگی‌اش در تیمی بازی می‌کند که هدایت آن برعهده شوتاآرولادزه گرجستانی و 49ساله است. مربی‌ای که هدایت تیم‌هایی ازجمله کایسری‌اسپور، کاسیم‌پاشا، ترابوزن‌اسپور ترکیه و پاختاکور ازبکستان را در رزومه حرفه‌ای خود می‌بیند اما نکته درخشان این مربی سابقه حضور در باشگاه آلکمار هلند در سال‌های 2008 تا 2010 به‌عنوان دستیار سرمربی و همکاری با مربیان بزرگی ازجمله لوییس فن‌خال، رونالد کومان و دیک اددوکات بوده است که قطعا انتقال این تجارب می‌تواند باعث پیشرفت جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم‌ملی ایران شود.

لیگی مهم‌تر از برزیل و هلند
یکی از بزرگ‌ترین محاسن حضور در لیگ چمپیونشیپ انگلستان فشردگی و فشار بالای این لیگ پرزرق‌وبرق است. یکی از دلایل عمده عدم موفقیت ایرانی‌ها در فوتبال انگلستان عدم تطابق جسمانی با شرایط این لیگ جذاب و دیدنی است و صیادمنش به‌دلیل شرایط بسیار مناسب از نظر سنی فرصتی مهم را پیش‌روی خود دارد تا تمام آموخته‌های غلط خود در فوتبال را به‌دور بیندازد و ارمغانی جدید و درخشان برای خود رقم بزند.
 این رقابت‌ها که از نظر ارزش بازیکنان در رتبه هفتم دنیا بالاتر از سری«آ» برزیل، ارودیسه هلند و پریمیرلیگ روسیه قرار دارد مسابقاتی متشکل از 24تیم است که تیم‌های حاضر موظف به برگزاری 46دیدار در این رقابت‌ها هستند. این دیدارها درصورت صعود به پلی‌آف حضور در لیگ جزیره به 49رقابت می‌رسد. از دیگر مسابقاتی که باشگاه‌های سطح چمپیونشیپ در آن حاضر می‌شوند می‌توان به جام اتحادیه و جام‌حذفی انگلیس اشاره کرد. این مسابقات سنگین می‌تواند باعث تغییر در روند زندگی یک فوتبالیست و تبدیل آن به ستاره‌ای بزرگ شود.
دیگر نکته امیدوارکننده درمورد این بازیکن شرایط سنی مناسب این بازیکن بابت حضور در تیم‌ملی امید است. صیادمنش پیش از این در 18سالگی به‌همراه تیم‌ملی زیر 23سال در مسابقات2020 تایلند شرکت کرد که همراه با موفقیت و صعود به المپیک توکیو نشد. مسابقات انتخابی المپیک پاریس در سال2024 برگزار خواهد شد و بازیکنانی می‌توانند در رقابت‌ها حاضر شوند که کوچک‌تر از 1379/10/11 باشند و صیادمنش به‌دلیل تولد در 8تیر1380 مشکلی بابت همراهی شاگردان مهدی مهدوی‌کیا در این رقابت‌ها ندارد که همین موضوع باعث ایجاد امید بابت صعود به المپیک2024 پاریس است. در روزهایی که کمبود مهاجم و ستاره تعیین‌کننده در نوک پیکان هجومی دیده می‌شود آمادگی ستاره 20ساله خبر خوشی برای مهدی مهدوی‌کیا و علاقه‌مندان تیم‌ملی فوتبال امید است.

فرصتی که کمتر برای ایرانی‌ها پیش می‌آید
بعد از بررسی و مشاهده تمام نکات اشاره‌شده می‌توان اللهیار صیادمنش را بازیکنی نامید که توانایی پایان دادن به ناکامی‌های فوتبالیست‌های ایرانی در کشور انگلستان را دارد. او قبلا نشان داده مثل بعضی از هم‌نسلی‌هایش در تیم‌ملی نوجوانان، جوانان و امید راه پیشرفت را بلد است و خیلی سخت درگیر زرق‌وبرق پول کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌شود و پیشرفت را به حضور در امارات و قطر ترجیح می‌دهد. تکه‌های پازلی که مهاجم اسبق استقلال با گشودن دروازه لسترسیتی در لیگ اروپا و درخشش در فوتبال اوکراین چیده است، این ستاره مازندرانی را با وضعیتی مواجه کرده که پله‌های ترقی انتظار او را می‌کشند.