تاریخ : Thu 14 Apr 2022 - 02:40
کد خبر : 71124
سرویس خبری : ورزش

صعود سپاهان و فولاد به فینال در حد شاهکار است

کربکندی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: حذف سرخابی‌ها هشدار خوبی بود تا همه‌چیز را شوخی نگیریم

صعود سپاهان و فولاد به فینال در حد شاهکار است

کمی بازی‌های گروه سپاهان حساس شده است. این تیم در اولین دیدار خود به‌خوبی به بازی برگشت و توانست با 3گل پیروز شود.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: دیدار سوم دو تیم فولاد و سپاهان ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا پنجشنبه و بامداد جمعه برگزار خواهد شد. در شرایطی که سرخابی‌ها در این دوره موفق به دریافت مجوز لازم برای شرکت در لیگ قهرمانان نشدند امید اهالی فوتبال به درخشش دو نماینده باقی‌مانده ایران است و تا الان هم اوضاع نه خیلی خوب بوده و نه خیلی ناامیدکننده. پیشکسوت فوتبال ایران هم می‌گوید ایرانی‌ها معمولا مشکلی برای صعود از مرحله گروهی ندارند و در مراحل حذفی کارشان سخت می‌شود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رسول کربکندی را در ادامه می‌خوانید.

بازی‌های سپاهان و فولاد را در مسابقات آسیایی تماشا کردید؟
کمی بازی‌های گروه سپاهان حساس شده است. این تیم در اولین دیدار خود به‌خوبی به بازی برگشت و توانست با 3گل پیروز شود و در بازی دوم هم نسبتا خوب عمل کرد و موقعیت‌های خوبی روی دروازه الدحیل ایجاد کرد اما در 15دقیقه آخر به‌نظرم یک‌مقدار عقب کشیدند. تیم رقیب آنها را وادار کرد به عقب بروند و روی یک سانتر خوب که با حرکت مهاجم حریف همراه شد توانستند سپاهان را شکست دهند. اگر سپاهان یک مساوی می‌گرفت شرایطش برای صعود خوب می‌شد ولی به‌هرحال در بازی سوم باید مقابل تیمی قرار گیرد که با یک برد و یک باخت درمقابل آنها حضور پیدا می‌کند. بازی‌های سپاهان این مرحله خیلی حساس است و علی‌القاعده تیم‌های ایرانی همیشه از دور گروهی خوب صعود می‌کنند و در مراحل بعدی با مشکل مواجه می‌شوند. فولاد هم با دو مساوی یک‌مقدار هنوز درمورد صعودش ابهام وجود دارد. امیدوارم جای خالی استقلال و پرسپولیس را این دو تیم بتوانند پر کنند و نتایج خوبی کسب کنند. ایران نباید در آسیا اعتبارش را از دست بدهد و امیدوارم هر دو تیم بتوانند در بازی‌های سوم نتایج خوبی بگیرند و به مرحله بعد صعود کنند. با این صعود دو تیم آمادگی بیشتر و تجربه بهتری کسب می‌کنند به‌خصوص بازیکن‌هایی که اولین‌بار است در مسابقات آسیایی بازی می‌کنند و با این صعود دیگر آن استرس مرحله گروهی را ندارند. هر دو تیم مهره‌های خوب و مربیان جوانی دارند و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

عدم حضور استقلال و پرسپولیس در مسابقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟
این به‌نظرم یک هشدار خیلی خوبی برای فوتبال ما بود. ما همه‌چیز را به شوخی می‌گیریم، مسائل آیین‌نامه‌ها و ابلاغیه‌ها را جدی نمی‌گیریم. این دو باشگاه خیلی درگیر تغییر مدیریت هستند و هر مدیری که می‌آید این‌قدر درگیر مسائل مختلف ازجمله بدهی، محرومیت و با مشغله می‌شود که نسبت به موارد و مسائل اطرافش بی‌توجه نشان می‌دهد. ما فکر کردیم همه‌چیز مثل اینجاست که با تلفن و ارتباط حل شود. به‌هر‌حال به‌نظرم یک هشدار خیلی خوبی بود که باشگاه‌های ایران امور بین‌الملل‌شان به این مسائل اشراف و توجه کامل داشته باشد. هیچ بعید نیست اگر اتفاقات مشهد زودتر اتفاق می‌افتاد شاید تیم‌ملی ایران از مسابقات کنار گذاشته می‌شد ولی این اتفاق نزدیک قرعه‌کشی بود و با یک‌سری ترفند مثل همیشه بهانه برای توجیه کار خودمان آوردیم ولی من فکر می‌کنم بالاخره سر ورود بانوان به ورزشگاه با فیفا به مشکل برخورد می‌کنیم. استقلال و پرسپولیس اعتباری برای فوتبال ایران و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هستند و با نبود آنها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از نظر تماشاگر، تبلیغات و خیلی فاکتورهای دیگر را از دست دادیم. همچنین هر دو تیم از جام‌حذفی کنار رفتند. در لیگ قهرمانان اروپا بایرن‌مونیخ از دور مسابقات حذف می‌شود و در بازی رئال‌مادرید و چلسی واقعا اگر تعصبی روی یک تیم نداشته باشیم از فوتبال ارائه‌شده لذت می‌بریم و من نمی‌دانم بعد از تماشای این دیدارها، تماشای لیگ داخلی چقدر می‌تواند برای تماشاگران جذاب و دیدنی باشد.

با توجه به وضعیتی که سپاهان و فولاد دارند چقدر می‌توانیم به حضور این دو تیم در مراحل بالا امیدوار باشیم؟
اگر از مرحله گروهی عبور کنیم و مراحل بعدی قرعه‌کشی شود و نمایندگان ایران رقبای خود را بشناسند می‌توانیم بهتر نظر دهیم، ولی چیزی که مهم است اینکه تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هروقت به تیم‌های شرق آسیا برخورد کنند با مشکل مواجه شده‌اند. همچنین هم‌گروهی‌های نمایندگان ایران با بازیکنان خارجی و بازیکنان باتجربه‌ای که جذب می‌کنند تعادل مسابقات را برهم می‌زنند ونسبت به باشگاه‌های ایرانی برتری پیدا می‌کنند. الان شما رئال‌مادرید را ببینید، در هر بازی ممکن است 4 یا 5بازیکن خود را برای بازی بعد استراحت دهد یا تعویض‌هایی که مربی این تیم انجام می‌دهد بسیار شجاعانه و تاثیرگذار است. ما باید سعی کنیم تیم‌های قدرتمندتری را برای آسیا ببندیم. ممکن است سطح فنی این تیم‌ها برای حضور در لیگ داخلی کافی باشد ولی به‌نظرم برای مسابقات آسیایی باید تیم‌های قدرتمندتری داشته باشیم تا بتوانیم آن اعتبار گذشته خودمان را کسب کنیم.

تیم‌های حاضر در مسابقات چندان قدرتمند نیستند، شاید اگر استقلال با پرسپولیس در مسابقات حاضر بودند تا مراحل بالا صعود می‌کردند.
اگر تیم‌های ایرانی بتوانند به فینال راه پیدا کنند می‌توان گفت شاهکار کردند چون شرایط بسیار سخت است. حتی به‌رغم قدرت یک‌سری تیم‌ها مثل گذشته که یا سرمایه‌گذاری نکردند یا بازیکن‌های تاثیرگذار کمتری نسبت به گذشته در مسابقات حاضر شدند می‌توان اعلام کرد اگر هرکدام از 2تیم بتوانند به فینال راه پیدا کنند در حد یک شاهکار خواهد بود.