تاریخ : Wed 13 Apr 2022 - 04:55
کد خبر : 71100
سرویس خبری : دانشگاه

هدف ما ظرفیت هزار میلیاردی برای شرکت‌کنندگان گام دوم است

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد از تامین مالی شرکت‌کنندگان رویداد ملی گام دوم خبر داد

هدف ما ظرفیت هزار میلیاردی برای شرکت‌کنندگان گام دوم است

در دنیای رقابتی امروز، توجه به کارآفرینی یکی از دغدغه‌های مهم نهادها و مراکز مختلف ازجمله دانشگاه‌ها در سراسر دنیاست. دانشگاه‌های نسل سوم، کارآفرین، ارزش‌آفرین و ثروت‌آفرین هستند.

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: آموزش عالی در دهه‌های اخیر متناسب با تغییرات و تحولات اجتماعی و البته اقتصادی، دستخوش دگرگونی‌های بنیادینی شده است. در دنیای رقابتی امروز، توجه به کارآفرینی یکی از دغدغه‌های مهم نهادها و مراکز مختلف ازجمله دانشگاه‌ها در سراسر دنیاست. دانشگاه‌های نسل سوم، کارآفرین، ارزش‌آفرین و ثروت‌آفرین هستند. این روزها دانشگاه آزاد نیز در همین مسیر حرکت می‌کند؛ یعنی رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین و ثروت‌آفرین. رویداد ملی گام دوم دانشگاه پلی است که دانشگاه آزاد اسلامی را به این هدف نزدیک می‌کند. رویداد ملی گام دوم به‌عنوان یک رویداد بزرگ ملی حوزه فناوری با سه محور اصلی معرفی هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارتاپ و هزار شرکت فناور و خلاق قرار است خرداد‌ماه سال جاری همزمان با چهلمین سال تاسیس دانشگاه در راستای نمایش عمومی فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه و آشنایی بخش‌های مختلف دانشگاه با ظرفیت‌های این دانشگاه به‌صورت عینی برگزار شود.
یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها برای برگزاری چنین رویداد بزرگ و مهمی در حوزه فناورانه و نوآورانه، حضور نهادهای مالی برای حمایت از تیم‌ها و شرکت‌های خلاق و فناوری است که در این رویداد حاضر خواهند شد و طی تعامل و مشارکت‌های مالی با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد می‌توانند از فعالیت‌های تیم‌ها و شرکت‌های حاضر در رویداد حمایت کنند. در راستای تحقق اهداف رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه روز گذشته تفاهمنامه‌ای با صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع فرهنگی سپهر به‌عنوان دومین نهاد مالی مشارکت‌کننده در این رویداد به مبلغ 20میلیارد تومان به امضا رساند. تاکنون 320میلیارد تومان سرمایه برای برگزاری رویداد طی انعقاد دو تفاهمنامه با نهادهای مالی و توان و ظرفیت خود صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه جذب شده‌ است که که قرار است این سرمایه در روزهای باقی‌مانده طی مفاهمه با دیگر نهادهای مالی که خواستار حضور در رویداد هستند، به هدف‌گذاری هزارمیلیارد تومانی برسد.
در ادامه درخصوص جایگاه صندوق پژوهش و فناوری در زیست‌بوم نوآوری، سرمایه مشارکتی نهادهای مالی در رویداد ملی گام دوم، ارائه خدمات نهادهای مالی به تیم‌ها و شرکت‌های رویداد، تورهای بازدید از تیم‌های برتر، تاثیر برگزاری این رویداد در تحقق شعار سال 1401 و جزئیات این تفاهمنامه با عسکری غلام‌زاده، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  اعلام آمادگی 20 صندوق پژوهش‌وفناوری برای حضور در رویداد ملی گام دوم
عسکری‌ غلام‌زاده، مدیرعامل صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد با اشاره به حضور نهادهای مالی در برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه گفت: «تعامل با نهادهای مالی و حضور آنها در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی درقالب ارائه خدمات مالی خواهد بود. در این راستا برای اینکه بتوانیم نقش خودمان را در این رویداد به‌خوبی ایفا کنیم، 9قدم تعریف کردیم. نتیجه این 9گام تا این لحظه بحث انعقاد تفاهمنامه با نهادهای مالی بوده ‌است و دیگر قدم‌ها به فراخور و مرور زمان در بازه زمانی پیش از رویداد، هنگام برگزاری رویداد و پس از آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
وی اضافه کرد: «از بهمن‌ماه سال گذشته از 150نهاد مالی به‌صورت رسمی و مکتوب برای برگزاری جلسات مفاهمه و تعامل دعوت کردیم که نتیجه این جلسات، انعقاد تفاهمنامه با نهادهای مالی است که درحال حاضر دومین تفاهمنامه در این‌خصوص به امضا رسیده ‌است.»

جامعه هدف‌مان برای جذب سرمایه و مشارکت، 150نهاد مالی است
وی با اشاره به اعلام آمادگی و حضور نهادهای مالی در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد افزود: «جامعه هدف ما برای جذب سرمایه و مشارکت، 150نهاد مالی شامل 60صندوق پژوهش‌وفناوری، 25بانک و موسسه مالی و اعتباری و 60صندوق سرمایه‌گذاری است که از بهمن‌ماه سال پیش مخاطب رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد بوده و در تعامل با آنها هستیم. تاکنون 20صندوق پژوهش‌وفناوری برای حضور در رویداد ملی گام دوم اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان با دو صندوق انعقاد تفاهمنامه صورت گرفت و به‌تدریج در روزها و هفته‌های آینده نیز دیگر تفاهمنامه‌ها منعقد خواهد شد.»
وی در ادامه اظهار کرد: «نخستین تفاهمنامه‌ منعقد شده با نهادهای مالی، میان صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه با صندوق صنایع پیشرفته به مبلغ مشارکتی 50میلیارد تومانی بوده‌ است. پس از آن صندوق پژوهش‌وفناوری غیردولتی صنایع فرهنگی سپهر با مبلغ مشارکت 20میلیارد تومانی متناسب با ظرفیت و منابع خود، به‌عنوان دومین نهاد مالی ما را در برگزاری این رویداد همراهی کرد. البته پنج بانک نیز برای حضور در رویداد اعلام آمادگی کردند و در سریع‌ترین زمانی که مبلغ پیشنهادی آنها قطعی شود، تفاهمنامه‌ میان صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه با این بانک‌ها منعقد می‌شود.»
غلام‌زاده ادامه داد: «همچنین نهادهای مالی دیگری ازجمله صندوق‌های پژوهش‌وفناوری ستارگان با رقم اعلام‌شده 100میلیارد تومان، صندوق پژوهش‌وفناوری کریمه در استان قم با رقم 20میلیارد تومان، صندوق پژوهش‌وفناوری ثامن در خراسان با رقم ۱۰۰میلیارد تومان و طبق منابع و ظرفیت‌هایشان، ارقامی را برای مشارکت در این رویداد پیشنهاد داده‌اند؛ اما همچنان تفاهمنامه‌ای با آنها امضا نشده ‌است. این اعداد اعلام ظرفیت نهادهای مالی است که خواستار شرکت در رویداد بوده و حاضرند مبالغ تعیین‌شده از جانب‌شان را از منابع و ظرفیت‌هایشان به شرط و شروطی در رویداد وارد کنند؛ به این معنا که نهادهای مالی در رویداد حاضر می‌شوند و از ظرفیت‌های موجود بازدید می‌کنند و چنانچه مطلوب‌شان بود، روی گزینه‌های موجود در رویداد سرمایه‌گذاری می‌کنند.»
مدیرعامل صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: «در رویداد ملی گام دوم، هم تیم استارتاپی و هم شرکت داریم که تعامل‌شان با نهادهای مالی می‌تواند بحث مشارکت‌های حقوقی برای تیم‌ها، مشارکت مدنی برای شرکت‌ها، دریافت ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری، تخصیص و ارائه تسهیلات و... را برایشان فراهم کند. ارقامی که نهادهای مالی بنابر ظرفیت خودشان در راستای مشارکت در این رویداد اعلام می‌کنند، مجموع ظرفیتی است که در منابع این نهادهای مالی وجود دارد و طی تفاهمنامه‌ای که با صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی منعقد می‌کنند، وارد این رویداد می‌شود. هرکدام از این تفاهمنامه‌ها که منعقد شود از جهت برندسازی این نهادها و نقشی که با توجه به نامگذاری سال1401 توسط مقام‌معظم‌رهبری قبول می‌کنند، بر فعالیت‌هایشان تاثیرگذار است.»

  مجموع سرمایه جذب‌شده برای برگزاری رویداد 320 میلیارد تومان است
وی افزود: «البته باید اشاره کرد که صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز 250میلیارد تومان ظرفیت و توان مالی خود را در این رویداد هزینه خواهد کرد. تا این لحظه مجموع سرمایه جذب‌شده برای برگزاری رویداد طبق هدف‌گذاری هزارمیلیارد تومانی، 320میلیارد تومان است که این مبلغ با احتساب سرمایه جذب‌شده دو صندوق صنایع پیشرفته و صنایع فرهنگی سپهر بوده ‌است. امیدواریم بتوانیم به هدف‌گذاری هزارمیلیارد تومانی رویداد ملی گام دوم دست پیدا کنیم. البته باید اشاره کرد برگزاری این رویداد برای نهادهای مالی جذاب است؛ چراکه دانشگاه آزاد، هزار تیم، استارتاپ، ایده و هزار شرکت خلاق و فناور را یکجا به جغرافیای ملی در حوزه‌های مختلف کنار هم جمع کرده ‌است و نهادهای مالی می‌توانند به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند و این جریان برایشان جذابیت دارد.»
غلام‌زاده با اشاره به نزدیک‌شدن به هدف‌گذاری هزارمیلیارد تومانی رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد توضیح داد: «درحال حاضر 320میلیارد تومان از این هدف‌گذاری هزارمیلیارد تومانی طی انعقاد دو تفاهمنامه و ظرفیت خود دانشگاه آزاد اسلامی تامین شده ‌است. البته انجام این اقدام، خود یک نوآوری محسوب می‌شود. درحال حاضر در رویدادها یا نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود، لیستی از شرکت‌های حاضر برای نهادهای مالی ارائه می‌شود و از آنها برای شرکت در رویداد دعوت می‌شود. نهادهای مالی نیز ضمن بررسی ظرفیت و منابع خود تصمیم می‌گیرند براساس توان خود تا چه سقفی حاضر هستند ذیل چهار مفهوم تسهیلات، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی و ضمانت‌نامه‌ پای‌کار بیایند. البته اینکه دانشگاه آزاد تا چه اندازه از این ظرفیت بالقوه را می‌تواند بالفعل کند، در زمان برگزاری رویداد مشخص خواهد شد.»
مدیرعامل صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد همچنین با بیان دیدگاه خود درخصوص جایگاه صندوق پژوهش‌وفناوری در زیست‌بوم نوآوری عنوان کرد: «صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی که خود ظرفیت ملی است، می‌تواند بر امر تسهیل‌گری و رفع نیازهای تامین منابع شرکت‌ها، تیم‌ها و زیست‌بوم نوآوری به‌نحو احسن تمامی نیازها را پوشش بدهد. صندوق‌های پژوهش‌وفناوری، بانک‌هایی هستند که اجازه سپرده‌پذیری ندارند، انعطاف بیشتری نسبت به بانک‌ها داشته و چابک‌تر هستند. درحال حاضر دانشگاه آزاد در تمام استان‌ها قابلیت ارائه خدمت دارد. یکی از جذابیت‌هایی که این رویداد برای اکوسیستم نوآوری کل کشور پیدا کرده، این است که دانشگاه آزاد یک ظرفیت ملی را در حوزه‌های مختلف فناورانه و نوآورانه در کشور عرضه می‌کند. از طرف دیگر نهاد مالی دانشگاه که صندوق پژوهش‌وفناوری است، میزبان نهادهای مالی مختلف، بانک‌ها و صندوق‌های پژوهش‌وفناوری به گستره جغرافیای ملی خواهد بود.»
وی در ادامه اشاره کرد: «به این معنا که یک هم‌افزایی ملی در سالی که به‌نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نامگذاری شده‌، ایجاد خواهد شد. فکر می‌کنم برگزاری رویداد ملی گام دوم، نخستین رویداد در این حوزه باشد که برگزار می‌شود و صندوق‌های پژوهش‌وفناوری می‌توانند نقش موثری در اکوسیستم نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و به تبع آن کشور ایجاد کنند.»
غلام‌زاده همچنین درخصوص تاثیرگذاری فعالیت نهادهای مالی بر حمایت از تیم‌ها و شرکت‌های خلاق و فناور و دانش‌بنیان حاضر در رویداد ملی گام دوم بیان کرد: «نوآوری‌ای که صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد گام دوم دانشگاه ایجاد کرده و در پی تداوم آن است، این است که این سرمایه مشارکتی نهادهای مالی حاضر در رویداد را درقالب ظرفیت پای‌کار می‌آورد. به این معنا که تیم‌ها و شرکت‌هایی که در این رویداد حاضر می‌شوند، از قبل می‌دانند که چه ظرفیتی قرار است در رویداد به‌عنوان سرمایه‌گذار و تسهیل‌گر در کنارشان قرار بگیرد و یکی از جذابیت‌ها برای تیم‌ها و شرکت‌ها این است که بدانند چه ظرفیت منابع مالی قرار است در این رویداد عرضه شود. اگر این رویکرد صورت بگیرد، اتفاقات مبارکی خواهد افتاد و تیم‌ها و شرکت‌ها تلاش می‌کنند بهترین ارائه را برای جذب سرمایه لازم از نهادهای مالی و تعامل با آنها انجام بدهند.»
مدیرعامل صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد در ادامه گفت: «یکی دیگر از نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی ذیل آن 9اقدام این است که دانشگاه آزاد این رویداد را به‌عنوان یک نمایشگاه نگاه نکرده ‌است. یکی از تدابیری که در رویداد اندیشیده‌ایم، تورهای بازدید از ظرفیت‌های موجود در رویداد است و یک تورلیدر به نمایندگی از صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد هم برای هر نهاد مالی مشخص شده‌ است و آنها را برای بازدید از تیم‌ها و شرکت‌های برتر ارتباط می‌دهد تا آنها ارائه‌های پنج‌‌دقیقه‌ای از فعالیت‌های خود را داشته ‌باشند.»
وی افزود: «از اداره‌کل مربوطه تقاضا کرده‌ایم از هزار تیم استارتاپی و صاحب ایده و هزار شرکت خلاق و فناور و دانش‌بنیان، هرکدام 30تیم برتر را معرفی کنند که نهادهای مالی حاضر در رویداد ابتدا با 30تیم و 30شرکت برتر درقالب تور ارتباط داشته‌ باشند و پس از آن اگر ظرفیت و جذابیت‌های بیشتری برای نهادهای مالی وجود داشت، به 1940تیم و شرکت باقی‌مانده موجود از هزار تیم و هزار شرکت رویداد می‌پردازند. اقدام دیگر ما نیز این است که 30شرکت و ۳۰تیم برتر را رها نمی‌کنیم، بلکه فایل ارائه مختصری هم توسط صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد برایشان آماده شده‌ است که می‌توانند بر این اساس ارائه 5دقیقه‌ای خودشان را آماده کنند که وقتی نمایندگان نهاد مالی به‌‌همراه تورلیدر برای بازدید در غرفه‌شان حاضر می‌شود، بهترین ارائه را داشته‌ باشند و نهاد مالی دغدغه و چالش‌های آن تیم‌ها و شرکت‌ها را دریافت کند.»
مدیرعامل صندوق پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنانش توضیح داد: «برگزاری این اتفاق برای نهادهای مالی، اتفاق خاص و جذابی است که هزار گروه پژوهشی و زیرساخت؛ هزار تیم استارتاپی و صاحب ایده و هزار شرکت به جغرافیای ملی و در همه حوزه‌های فناوری در یک مکان مشخص حضور دارند تا آنها را بررسی کرده و درصورت تایید، ارائه خدمات داشته ‌باشند. از طرف دیگر برگزاری این رویداد برای ظرفیت موجود در دانشگاه آزاد نیز اتفاق خوبی است؛ چراکه این نهادهای مالی را یکجا و با اعلام ظرفیت قبلی که تاکنون وجود هم نداشت، کنار هم جمع می‌کند و اگر این اتفاق صورت بگیرد، نتیجه حاصله از آن نه‌تنها زیست‌بوم دانشگاه را دچار تحول عظیمی از لحاظ تامین منابع و رویکرد تحولی دانشگاه آزاد به‌سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم؛ یعنی دانشگاه حل مساله و کارآفرین سوق می‌دهد؛ بلکه نتایج آن برای بحث اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال پایداری که دغدغه اصلی حاکمیت و شخص مقام‌معظم‌رهبری نیز است، تاثیرگذار خواهد بود.»