تاریخ : Tue 12 Apr 2022 - 16:30
کد خبر : 71084
سرویس خبری : دانشگاه

با استفاده از دیپلماسی فرهنگی می‌توان مبانی عمیق اسلامی را منتقل کرد

علی اسدی

با استفاده از دیپلماسی فرهنگی می‌توان مبانی عمیق اسلامی را منتقل کرد

جمهوری اسلامی ایران با داشتن مبانی عمیق اسلامی و وجود ذخایر عظیم فرهنگی و هنری لازم است با قدرت زیادی به بحث دیپلماسی فرهنگی بپردازد و به‌نوعی معرف فرهنگ و پیشینه بهتر ایران باشد.

علی اسدی، دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: جمهوری اسلامی ایران با داشتن مبانی عمیق اسلامی و وجود ذخایر عظیم فرهنگی و هنری لازم است با قدرت زیادی به بحث دیپلماسی فرهنگی بپردازد و به‌نوعی معرف فرهنگ و پیشینه بهتر ایران باشد. متاسفانه باید گفت که ما با این موضوع روبه‌رو نیستیم. در جمهوری اسلامی ظرفیت جهانی شدن که امام خمینی نیز درباره آن سخن گفتند بسیار فراهم است و با استفاده از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی می‌توانیم به صدور انقلاب بپردازیم و به‌نوعی معرف فرهنگ و هویت اصیل ایرانی هم خواهد بود.  درباره ایجاد روحیه خلاقیت در میان جوانان هم باید بگویم که فرصت‌هایی از جانب این وزارتخانه در اختیار دانشجویان قرار بگیرد؛ چراکه امروز حضور این وزارتخانه در میان دانشجویان کمرنگ است و از ظرفیت این قشر استفاده نمی‌شود. قطعا می‌توان با استفاده از ظرفیت جشنواره فیلم دانشجویی با حمایت وزارت ارشاد، کارگردانانی را وارد جامعه کرد که صاحب خلاقیت هستند، اما به این مساله کمتر پرداخته شده است. مولفه دیگر نیز بحث کاغذ و حوزه کتاب است که متاسفانه هنوز آماری نداریم که بدانیم تا چه میزان نسبت به کاغذ خودکفا شده‌ایم. نباید این را فراموش کرد که ظرفیت فراهم کردن کاغذ برای رسانه‌های مکتوب با توجه به هزینه‌ها مقدور نیست و باید به این مساله پرداخته شود.  یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود این است که معاونان و مدیران مدارس با ما ارتباط گرفته و معمولا نیز اکثر دغدغه‌شان این بود که در برنامه‌ها باید چه موسیقی و فیلمی را پخش کنند و این جای سوال است که چرا نباید تزریق‌های کاری را به وزارت آموزش‌وپرورش داشته باشیم که شاهد چنین نگرانی‌هایی نباشیم. نتیجه این کم‌کاری هم آن است که می‌بینیم صبح آهنگ ساسی‌مانکن در مدارس پخش می‌شود. مساله دیگر بحث سینماست که رهبری اعلام کردند که امروز هیچ بخشی از سینما از حیث اثرگذاری بالاتر نیست. اگر به سینما به‌خوبی پرداخته شود سبب امیدواری می‌شود؛ چراکه اثر مستقیم در جامعه دارد و باید نگاه محافظه‌کارانه از جشنواره فیلم فجر دور شود و به‌سمت شفافیت برویم که این امر باعث امیدواری بیشتر می‌شود.
بحث رسیدگی به نظام مسائل هنرمندان هم مساله دیگری است و می‌توان گفت که سینمای ایران به نسبت دیگر سینماها سینمای پاکی است اما قطعا در این فضا نیز افراد ناپاکی هستند و پیشنهاد می‌شود سینمای ایران از طرف وزارت ارشاد منشور اخلاقی را آماده کند که از این طریق و با همکاری سازمان سینمایی و قوه قضائیه فرصتی ایجاد شود تا افرادی که نسبت به منشور اخلاقی مطالبه دارند بتوانند در داخل بدنه کار را دنبال کند و نه اینکه از سینما خارج و رسانه‌های مختلف بخواهند وارد آن شوند.