تاریخ : Tue 12 Apr 2022 - 06:40
کد خبر : 71078
سرویس خبری : سیاست

رئیس‌جمهور دغدغه مطبوعات را شنید

علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای‌ اقتصاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیس‌جمهور دغدغه مطبوعات را شنید

نفس تعامل بین دولت و رسانه‌ها بسیار مطلوب است. نفس این ارتباط بسیار اثر‌گذار است. از زمان آغاز دولت سیزدهم این دومین جلسه‌ای است که برگزار شده است.

به‌طورکلی فضای جلسه دیروز رئیس‌جمهور با فعالان رسانه‌ای را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نفس تعامل بین دولت و رسانه‌ها بسیار مطلوب است. نفس این ارتباط بسیار اثر‌گذار است. از زمان آغاز دولت سیزدهم این دومین جلسه‌ای است که برگزار شده است. حسن این جلسات این است که علاوه‌بر ارتباطات حسنه و درک متقابلی که بین اصحاب رسانه و دولت شکل می‌گیرد کم‌وکیف موضوعات نیز در این جلسات مطرح می‌شوند که مدیران رسانه در جریان آن قرار می‌گیرند و رئیس‌جمهور هم دغدغه مطبوعات را می‌شنود. نفس این موضوع ارزشمند و اثر‌گذار است. هماهنگی‌های جلسه به‌خوبی انجام شده بود و ترکیب حاضران در جلسه تقریبا همه رسانه‌های مطرح کشور را پوشش می‌داد. من ایراد خاصی درمورد سازوکار جلسه ندیدم، به‌جز اینکه وقت آن کافی نبود. علی‌القاعده زمانی که بحث تبادل‌نظر مطرح می‌شود فرصت کنکاش در مساله و پرسش و پاسخ وجود ندارد و باید زمان بیشتری برای طرح دیدگاه‌های افراد مختلف اختصاص داده می‌شد.
 
این دومین جلسه سیدابراهیم رئیسی با اصحاب رسانه است. با توجه به اینکه شما در جلسه نخست نیز حضور داشتید، آیا در این مدت موارد پیشنهادی شما مورد پیگیری قرار گرفته است؟
من فکر نمی‌کنم 6 ماه زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک مجموعه باشد. مسائل اقتصادی ریشه‌ای بوده و نمی‌شود یک‌شبه آنها را حل کرد. ما همان اشکال‌ها و ایرادهایی که درخصوص مسائل اقتصادی به دولت قبل داشتیم، به این دولت نیز ارائه داده‌ایم و فکر می‌کنیم اتخاذ تصمیمات دیرهنگام و مشخص نبودن دقیق جهت‌ها عارضه‌ای است که همه دولت‌ها با آن دست به گریبانند، ولی با توجه به تعاملی که درحال شکل‌گیری است، امیدوار به مورد توجه قرار گرفتن پیشنهادها هستیم. آقای رئیس‌جمهور دوبار مرا خطاب قرار داد و گفت فلان مطلب و توصیه‌های ما برای ایشان موثر واقع شده و آن را مورد استفاده قرار داده‌ است. امیدواریم تبادلی که شکل می‌گیرد در بهبودی بخشیدن به روند سیاستگذاری در دولت موثر واقع شود.
 
آیا برای ادامه‌دار بودن این تعامل سازوکاری تعبیه شده است؟
سازوکار ویژه‌ای شکل نگرفته است. خود مطبوعات بالاخره سازوکار هستند و این تعامل به‌طور عادی هر روز بین رسانه‌ها و مخاطبان‌شان -که بخشی از آن نیز دولت است- وجود دارد، بنابراین این تعامل را نمی‌شود در مکانیسم‌های جاری و سازوکار اداری گنجاند. فکر می‌کنم این نشست‌ها کمک می‌کنند تعامل‌ها سازنده‌تر شوند و نقدها کارشناسانه‌تر و دقیق‌تر مطرح شوند. در طرف مقابل حتما نگاه دولت به مطبوعات نگاه دقیق‌تری خواهد بود.
 
درمورد مذاکرات وین چه انتقادهایی مطرح شد و موضع آقای رئیسی درقبال آن چه بود؟
چیزی که رئیس‌جمهور در جلسه ذکر کرد این بود که خطوط قرمز دولت در زمینه مذاکرات همان خطوط قرمزی است که رهبری دارند و درنتیجه منشأ و چهارچوب تصمیم‌گیری دولت در این زمینه همان چهارچوب رهبری است. منتها در جزئیات، نظر آقای رئیسی این است که مذاکره رفت‌وبرگشتی است و با توجه به تفاوت دیدگاه‌هایی که وجود دارد، هنوز به نتیجه نرسیده است. امیدواریم زودتر به نتیجه‌ای برسیم تا به مجموعه کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی کمک شود.

درمورد مباحثی همچون طرح صیانت یا حواشی مشهد که تاثیرات اجتماعی داشته است نیز مباحثی در جلسه مطرح شد. واکنش آقای رئیسی به این موارد چه بود؟
این موارد را یکی از دوستان مطرح کرد که آقای رئیس‌جمهور به‌دلیل فرصت کوتاهی که بود و زمان اذان مغرب و افطار فرارسید، فرصت نکرد خیلی به این موضوع‌ها بپردازد.