تاریخ : Tue 05 Apr 2022 - 11:25
کد خبر : 70887
سرویس خبری : دانشگاه

شبکه علمی اساتید طراحی و راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل پژوهشی معاونت علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد:

شبکه علمی اساتید طراحی و راه‌اندازی می‌شود

علیرضا ایرانبخش، مدیرکل پژوهشی معاونت علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد درخصوص برنامه‌های این حوزه در سال جدید، اظهار کرد: «در تلاش هستیم برای سال جاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متفاوتی را پیش ببریم. از میان این اقدامات، مهم‌ترین بخش آن پیاده‌سازی وظایف و ماموریت‌هایی است که در راستا با سند تحول و تعالی دانشگاه است. در بخش دیگر اقدام به احصای اساتید دانشگاه آزاد در بخش‌های متفاوت اساتید نام‌آور دانشگاه آزاد، سرآمدهای علمی، اساتید فناور، اساتید مخترع، عوامل اجرایی و مدیران گرو‌ه‌ها کرده‌ایم تا شبکه علمی اساتید را طراحی و راه‌اندازی کنیم.»
او در ادامه افزود: «در بخشی دیگر درصدد هستیم پایان‌نامه‌ها در جهت پاسخگویی به صنعت، جامعه و دولت کاربردی شوند. در دیگر سو تلاش داریم پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری را کیفیت‌بخشی کنیم. همچنین اقداماتی در کفایت علمی چه در بخش کسب کفایت و عدم‌کفایت در حوزه پیش‌دفاع‌های مقطع دکتری انجام شده است. با توجه به گذشتن از پنج دوره در این بخش هم دانشجویان و اساتید به تجربه لازم در واحدها رسیدند و هم با توجه به کارکرد شورای رهبری به نتایج بسیار خوبی در این زمینه رسیده‌ایم. همچنین توانستیم از حدود 900 استاد برای انجام این مهم استفاده کنیم. شورای رهبری نیز با امکاناتی که در سامانه پژوهشیار وجود دارد؛ با توجه به تعاریفی که در سند و تحول و تعالی دانشگاه آمده، به خوبی از پس وظایف خود برآمده است.»
ایرانبخش با اشاره به دیگر اقدامات معاونت علوم مهندسی و کشاورزی، ادامه داد: «از سوی دیگر به کیفیت‌بخشی و افزایش کمی مجلات علمی دانشگاه اقدام کرده‌ایم. با توجه به پتانسیل بالایی که مجلات در سطح بین‌الملل دارند با دسته‌بندی مجلات و نشریات درصدد هستیم بتوانیم مقدمات تعالی را در این بخش نیز پیش ببریم. در حوزه‌هایی که نشریه و مجله نداریم یا استان‌هایی که در این زمینه ضعیف عمل کرده‌‌اند؛ با ابلاغی که به روسای استان‌ها داشتیم در تلاشیم تا از این فرصت به نحو کامل‌تری در سند تعالی بهره ببریم. با ایجاد‌ انگیزه در تولید کتاب‌های فاخر و مرجع در تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی هستیم.»
مدیرکل پژوهشی معاونت علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد ادامه داد: «در نظر داریم بخشنامه‌ها را تجمیع کرده و اجرای آنها دچار زمان‌زدگی نشود. در این راستا، از اقدامات خوبی که انجام شده می‌توان به بخشنامه جامع دوره دکتری اشاره کرد که پس از تایید ریاست دانشگاه ابلاغ خواهد شد. این بخشنامه در سه بخش پیش‌نهاده یا پروپوزال، پیش‌دفاع و دفاع نهایی تهیه شده است. بخشنامه جامع کارشناسی‌ارشد درحال انجام است. بخشنامه فرصت‌های مطالعاتی نیز با توجه به سازوکاری که در جهان و کشور حاکم است در دستورکار قرار گرفته تا بتوان در تعالی و پیشبرد اهداف از آن بهره گرفت.»
او در ادامه افزود: «در حوزه کنگره‌ها و کنفرانس‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی که دانشگاه آزاد از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد خوب عمل کرده تا بتوانیم به مجموعه‌ متفکران داخل و خارج کشور قابلیت‌های خود را نشان دهیم. امید است بتوانیم یک دیپلماسی علمی خوب داشته باشیم و اقدامات اثربخشی نیز انجام دهیم.»