تاریخ : Mon 21 Mar 2022 - 18:39
کد خبر : 70790
سرویس خبری : سیاست

از‌ شهریور‌ صادرات‌ نفت خام‌ را‌ افزایش‌ دادیم،‌ هیچ‌ گونه‌ تحریمی‌ هم‌ کم‌ نشد

اوجی وزیر نفت:

از‌ شهریور‌ صادرات‌ نفت خام‌ را‌ افزایش‌ دادیم،‌ هیچ‌ گونه‌ تحریمی‌ هم‌ کم‌ نشد

یادم است که آقای زنگنه روزی که در وزارتخانه جلسه تودیع و معارفه دوستان شان بود، به ما گفتند یکی از پاشنه‌های آشیل وزارتخانه بحث میعانات گازی است.‌ می‌دانید که در تولید نفت خام اگر نفت شما را نخرند یا مشکلی ایجاد شود راحت می‌توان دستور داد که چاه‌ها را ببندند و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.‌ ولی در بحث تولید گاز چون همراه گاز، تولید میعانات گازی را داریم این کار ممکن نیست.‌

اوجی وزیر‌ نفت در گفت‌وگو با ویژه نامه نوروزی روزنامه ایران درباره صادرات نفت ایران، تحریم‌ها، رویکرد دولت جدید و... نکاتی گفته که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید :
-صادرات نفت و میعانات گازی ما به سبب تحریم ها در دولت قبل هم پایین بود. چنان که اوایلی که به وزارت نفت آمدم گزارش ها و مکاتباتی از وزیر محترم سابق دیدم که حتی پیش بینی می کرد، این میزان صادرات هم کاهش پیدا کند. این مکاتبات ایشان با رئیس جمهور وقت آن زمان یعنی آقای دکتر روحانی و دکتر رئیسی که تازه آمده بودند است. ایشان دلایلی آوردند و حتی احتمال کاهش صادرات را هم پیش بینی می کردند.

-ما از همان ماه اول یعنی از همان شهریور ماه، به مرور هم صادرات نفت خام و هم میعانات گازی را افزایش دادیم. هیچ گونه تحریمی هم کم نشده و هیچ گونه تخفیفی هم در تحریم ها داده نشده است. همان تحریم های سفت و سخت که حتی بدتر هم شده است.

-در چند سال گذشته به جهت عدم سرمایه گذاری در این صنعت از برنامه ششم توسعه هم عقب افتاده ایم. مطابق آن برنامه الان باید روزانه یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب در کشور تولید گاز شیرین می داشتیم. اما خب نداریم.

- الان نزدیک به 840 میلیون متر مکعب در روز ظرفیت تولید گاز شیرین داریم که این فاصله نشان می دهد سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است و از برنامه ششم عقب هستیم. به همین دلیل در فصول سرد سال با کمبود گاز مواجه می شویم.

-در حوزه نفت نیز قابلیت و پتانسیل تولید، بیشتر و البته صیانتی نفت را داریم تا بتواند به اقتصاد کشور کمک کند. اما خب سرمایه گذاری صورت نگرفته و ظرفیت تولید هم کاهش پیدا کرده است.

-عنوان می کردند به علت تحریم سرمایه گذاری ممکن نیست اما از شهریور که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، تحریم ها شدید تر از قبل هم بوده است. ولی این دولت معطل بحث لغو تحریم ها نشده و ننشسته است که ببیند این تحریم ها به کجا می رسد و معطل سرمایه گذار خارجی نمانده است. از طرفی هم زمانی که برجام رقم خورد و وارد فضای پسابرجام شدیم، بازهم شاهد بودیم که اتفاق خاصی رخ نداد و شرکت های خارجی نیز آنچنان برای سرمایه گذاری اقدام نکردند.

- با توجه به اینکه از سوابق مطلع هستیم و نیاز این صنعت و کشور را نیز در نظر داریم معتقدیم که که اگر سرمایه گذاری نشود در 2 یا3 سال آتی در حوزه امنیت انرژی دچار چالش خواهیم بود. زیرا در بحث ظرفیت پالایشگاهی کشور، بااین روندی که مصرف بنزین و نفت و گاز در حال افزایش است. بزودی میزان تولید و مصرف باهم یکی می شوند یا در بحث گاز اکنون در فصول سرد سال با کسری مواجه هستیم اما با ادامه این روند کم کم در کل سال با کسری گاز مواجه خواهیم بود.

برای 8 سال آینده 200 میلیارد دلار نیاز است که هم در بحث بالادست و هم در بحث پایین دست و پتروشیمی ها سرمایه گذاری کنیم. در واقع 200 میلیارد دلار نیاز داریم تا به تولید 5.7 میلیون بشکه در روز نفت ، یک میلیارد و400 میلیون متر مکعب گاز و افزایش ظرفیت پتروشیمی ها به 140 تن در سال دست یابیم که با سرمایه گذاری این مبلغ در بخش های حفظ و نگهداشت ، بازسازی،نوسازی و افزایش تولید اجرایی خواهد شد. از این 200 میلیار دلار سرمایه مورد نیاز این صنعت حدود 80 میلیارد دلار فقط مربوط به صنعت گاز است. هرسال مصرف گاز کشور 10 تا12 درصد در حال افزایش است.

مصرف بنزین در حال حاضر به 86 میلیون لیتر در روز رسیده و با همین روند اگر ادامه داشته باشد. ما‌ باید در سال های آینده وارد کننده فرآورده های نفتی باشیم.

یادم است که آقای زنگنه روزی که در وزارتخانه جلسه تودیع و معارفه دوستان شان بود، به ما گفتند یکی از پاشنه‌های آشیل وزارتخانه بحث میعانات گازی است.‌ می‌دانید که در تولید نفت خام اگر نفت شما را نخرند یا مشکلی ایجاد شود راحت می‌توان دستور داد که چاه‌ها را ببندند و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.‌ ولی در بحث تولید گاز چون همراه گاز، تولید میعانات گازی را داریم این کار ممکن نیست.‌

وقتی که گاز را به پیک تولیدش می‌رسانیم، مثلا به یک میلیارد مترمکعب در روز همزمان نهایت تولید میعانات گازی را داریم.‌ سال‌های گذشته که به این مشکل خورده بودند مدام آمدند روی کشتی‌ها و روی آب میعانات گازی را ذخیره کردند و چون فروش صادرات نفت و میعانات گازی هم تحریم و مشکل بود.

به همین جهت مدام حجم این ذخایر میعانات گازی روی آب زیاد شد.‌ لذا اقای زنگنه چندباری مصوبه گرفته بود که کشتی‌ها را اضافه کند.‌ تا کشتی‌ها روی آب، میعانات گازی ذخیره کنند. سال گذشته هم یکی از چالش‌هایی که در تولید گاز داشتند همین میعانات گازی بود. چرا که تولید به جایی می‌رسید که دیگر جا برای ذخیره وجود ندارد. از این رو هرقدر که توانسته بودند ذخیره کرده بودند و نهایتا وقتی امکان ذخیره نبود تولید را کم کرده بودند.‌ چرا؟ چون می‌گویند میعانات گازی را چه کنیم.

ما هم به تبعش مکاتباتی با سران سه قوه داشتیم و آنها هم موافقت کردند طی جلسات رفتیم مجوز گرفتیم و پیگیر همان درخواست دوره قبل ۱۲ کشتی که هر کدامشان ۲ میلیون بشکه ظرفیت دارد، شدیم که ذخیره کنیم اما به دنبال این افتادیم که راهکار دیگری پیدا کنیم.یکی از اقداماتی که انجام دادیم بحث افزایش مصرف میعانات گازی کشور بود.‌ یک سری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها هم خوراکشان میعانات گازی است مثل پتروشیمی نوری، بوعلی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس روی این بخش تمرکز کردیم و مذاکراتی انجام دادیم‌ و اصلاحاتی روی فرایند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها انجام دادیم.