تاریخ : Thu 17 Mar 2022 - 02:42
کد خبر : 70759
سرویس خبری : دانشگاه

۸۲۸ برنامه گسترده مهدوی در کشور انجام شده است

رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی:

۸۲۸ برنامه گسترده مهدوی در کشور انجام شده است

با ابتکار و راهبری ریاست عالیه دانشگاه جناب آقای دکتر طهرانچی، دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۰، به نام زیبای مهدویت مزین شد.

مسیب داوری، رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «با ابتکار و راهبری ریاست عالیه دانشگاه جناب آقای دکتر طهرانچی، دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۰، به نام زیبای مهدویت مزین شد. براساس همین به همه استان‌ها مأموریت‌های مستقلی در حیطه مهدویت داده شد.»
او اضافه کرد: «در همین راستا، موضوعات متنوعی در حیطه تولید محتوا و معرفت‌افزایی مهدوی و تبیین و ترویج معارف مهدوی از ابتدای سال کلید خورد. در ادامه دبیرخانه کشوری مهدویت در سطوح مختلف نخبگانی و عمومی، برنامه‌های فاخری را در موضوعاتی همچون سبک زندگی مهدوی، فرهنگ‌سازی و تولید محتوای مهدوی درپیش گرفت.»  رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه چنین رویکردی، اتفاق بی‌نظیری در آموزش عالی کشور است، خاطرنشان کرد: «این اتفاق در دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت گسترده و فراگیر شکل گرفت و مسائل و موضوعات متنوعی همچون تبیین مهدویت، بصیرت‌افزایی مهدویت، تولید محتوای مهدوی، تربیت مهدوی، خانواده مهدوی، سبک زندگی مهدوی، جامعه آرمانی مهدوی، آینده‌پژوهی مهدوی و... مورد بحث و بررسی و پژوهش قرار گرفت. این اتفاق بسیار خجسته و مبارکی است که تمام کشور از آهنگ و رایحه مهدوی آکنده شده و فضای دانشگاه را فضای عطرآگین مهدوی دربرگرفت.»  داوری تصریح کرد: «این رویداد‌های مهدوی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و به استناد سند تحول فرهنگی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به‌عنوان یک نقطه‌عطف قلمداد شود. از آنجا که ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به امر امامت و مهدویت دارند، با هدایت، ارشاد، حمایت و پشتیبانی ایشان، این برنامه توسعه پیدا کرد و تاکنون ۸۲۸ برنامه گسترده و فاخر مهدوی در کشور انجام شده است. این برنامه‌ها و رویدادها شامل سلسله‌نشست‌های تخصصی، وبینارها، جلسات نقد کتاب، همایش‌های ملی با موضوعات تخصصی و همچنین مقالاتی که در سطح کشور به این موضوع سوق داده شد، می‌شود.»
او ادامه داد: «صدها عناوین پایان‌نامه‌ای جزء اولویت‌های پژوهشی قرار گرفت و در سامانه پژوهشیار به‌عنوان نظام موضوعات مهدوی شناسایی و بارگذاری می‌شود.»
او با بیان اینکه جشنواره‌های فرهنگی و هنری موضوعی است که از سوی موسسه امامت و مهدویت در ۱۰ استان به شکل بسیار گسترده و موثر اجرا شده، ادامه داد: «این برنامه‌ها نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه فراگیر اجتماعی و حل مساله است. یکی از مسائل مهم جامعه ما نیاز به «حیات طیبه» و آینده روشن است که فعالیت‌های علمی و پژوهشی مهدوی معرفت‌افزا در پاسخ به این مسائل به شکل بسیار گسترده و فراگیری پرداخته است.»
رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «در روز نیمه‌شعبان هم پویش ملی و سراسری یوسف زهرا را خواهیم داشت. در این پویش تعداد زیادی از واحدها و استان‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور در پیاده‌روی ازحرم تا حرم یعنی از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران شرکت خواهند داشت. در این مسیر، غرفه‌ها و موکب‌های معرفت‌افزایی و فرهنگی و معنوی در بحث انتظار و معارف مهدوی برپا شده و به زائران خدمات فرهنگی ارائه می‌شود.»  داوری در ادامه تصریح کرد: «این موکب‌ها بسیار هدفمند بوده و برای اولین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است. معتقدم با این حرکت مبارک که امسال با دستور جناب دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت، می‌توانیم یک نهضت تبیین «حیات طیبه» شکل دهیم تا دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه منتظر و مهدوی و مقدمه‌ساز برای تمدن نوین اسلامی گام‌های موثر و ماندگاری بردارد. باید گفت دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه یک دانشگاه پیشرو و پیشگام است و امیدوارم این اقدام در سال‌های آینده با توسعه و تعمیق بیشتر ادامه پیدا کند تا در جامعه اسلامی منشأ اثر باشد.»
او درخصوص جشنواره‌های استانی امامت و مهدویت نیز توضیح داد: «۱۰جشنواره در ۱۰ استان با 10 عنوان موضوعی امامت و مهدویت برگزار شده که شامل بحث‌های علمی، ادبی و هنری، شعر و موسیقی امامت و مهدویت بود.»
رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: «استقبال دانشجویان و استادان در حوزه مهدویت با وجود آنکه با همه‌گیری کرونا مواجه بودیم، بی‌نظیر بود. هم در کانون‌های مهدوی و هم سلسله‌جلسات علمی و وبینارهای تخصصی که استادان در آن شرکت کردند، از استقبال خوبی برخوردار بود. تمام ارکان دانشگاه پای کار آمدند و مشتاق هستند که این اتفاق با یک سازوکار گسترده‌تری در سال‌های آینده ادامه پیدا کند تا پاسخگوی استقبال گرم دانشجویان و اعضای هیات‌علمی باشیم.»
داوری گفت: «فرهنگ‌سازی مهدوی زمانی اتفاق می‌افتد که این حرکت مقدس توسعه و تداوم پیدا کرده و تعمیق شود.»
رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تصریح کرد: «معتقدم زمینه‌سازی برای ظهور فقط مختص به اسلام نیست و تمام ادیان و مذاهب جهان همان‌طور که همایش‌های زیادی نیز در این حوزه داشتیم، موعود و منجی را باور دارند. بنابراین بحث مهدویت فقط مختص ممالک شیعی نیست بلکه نیاز همیشه بشریت است. درواقع نیاز بشر امروزی به «تمدنی صالح» و «حیات طیبه» بیشتر احساس می‌شود و پاسخ به این نیاز با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی به‌خوبی به این مأموریت مهم پرداخته است.»