تاریخ : Thu 17 Mar 2022 - 02:51
کد خبر : 70756
سرویس خبری : دانشگاه

آیا «متاورس» یک فرصت برای بانکداری است؟

راضیه آهنگر:

آیا «متاورس» یک فرصت برای بانکداری است؟

مفهوم جدید متاورس (Metavers) به دنیا و نسل بعدی اینترنت اطلاق می‌شود که شاید عنوان «زندگی دوم» برای آن برازنده باشد.

راضیه آهنگر، پژوهشگر: مفهوم جدید متاورس (Metavers) به دنیا و نسل بعدی اینترنت اطلاق می‌شود که شاید عنوان «زندگی دوم» برای آن برازنده باشد.
متاورس از دو واژه متا (Meta) به‌معنای فراتر و یونیورس (universe) به‌معنای جهان تشکیل شده که درمجموع، معنای «فراجهان» را می‌سازند.  این جهان شبیه‌سازی‌شده سه‌بعدی هر لحظه درحال پردازش و تغییر است. تک‌تک اجزای دنیای متاورس دارای پیوستگی هستند و اجزای آن را اشیای فیزیکی، هویت‌های شخصی و هر آنچه فرد خلق کند تشکیل می‌دهند و نکته حائز اهمیت این است که در این فضا با توجه به اینکه قائل به مکان نیست، محدودیت‌های فیزیکی معنا ندارد.

کاربران متاورس؛ پرواز بین حقیقت و مجاز
هرکس آزادانه و در هر زمان و مکانی که بخواهد می‌تواند در متاورس حضور پیدا کند، هر کاربر با خلق دنیای خود و اشتراک‌گذاری آن در ساخت دنیای مجازی متاورس سهیم است.
ورود به این دنیا حتی با گوشی تلفن‌همراه هم امکان‌پذیر است. این بدان معناست که شاید شما در خانه‌ای روستایی در گوشه‌ای دنج به دور از هیاهوی دنیای بیرون نشسته باشید و با تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ خود و به کمک ابزارهای جانبی عضوی از متاورس باشید.

  بانکداران در متاورس به چه خواهند اندیشید؟
فضای متاورس ترکیب واقعیت و انتزاع است. این تکنولوژی با خلق دنیایی نو، خواسته‌ کاربرانی است که پویایی و خلاقیت را بر هر چیز دیگری ارجح می‌دانند. پس طبیعی است که در این فضا صاحبان کسب‌وکار و از آن جمله بانکداران تصمیم بگیرند در جایی که مخاطب حضور دارد، آنها هم حضور داشته باشند.
صنعت مجازی در متاورس با استفاده از بلاکچین و ارزهای دیجیتال و نوآوری‌هایی که خواهد داشت پا را فراتر از ارز کاغذی و الکترونیکی می‌گذارد. متاورس فراتر از بانکداری الکترونیکی است و این دقیقا همان جایی است که بانکداران با درنظر گرفتن زیرساخت مناسب، باید آماده اتفاقات آینده باشند و همگام با تکنولوژی حرکت کنند.
در این دنیای پیش‌رو، قطعا عرصه‌ رقابت فراتر از چیزی است که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم و بانک‌ها با افزایش خدمات و جلب رضایت مشتری سعی می‌کنند جزء برترین‌‌ها و اولین‌هایی باشند که توسط مخاطب‌های خود انتخاب می‌شوند. در دنیای متاورس نیز همان‌طور که علم بازاریابی می‌گوید لازم است با شناخت مخاطب، گرفتن بازخورد و براساس نیاز مصرف‌کننده خدمات ارائه شود.
به‌نظر می‌رسد بانک‌ها احتیاج دارند در مسیر همراه شدن با تکنولوژی به فکر تحولی که درحال وقوع است، باشند و در این راه با استفاده از تولید محتوای نوین اهداف خود را پیش ببرند. همان‌گونه که این روزها به اقتضای زمان در فضای مجازی حضور دارند و جذب و ارتباط با مشتری را به‌صورت نوین و به‌روز انجام می‌دهند. در دنیای مجازی متاورس نیاز است روش‌های متفاوت و جدید ارتباط با مشتری، جذب و حفظ آن را جست‌وجو کرده و با برنامه‌ریزی به‌عنوان یک هدف در برنامه استراتژی خود بگنجانند.
مشتریان مجازی اگرچه به‌صورت فیزیکی به شعبه مراجعه نمی‌کنند اما ارتباط بیشتری با بانک‌ها برقرار کرده‌اند. بانک‌ها با داده‌کاوی و به‌دست آوردن آنچه مشتری نیاز دارد تا ارتباط موثرتری با آنها برقرار کند و هر آنچه برای اعتماد‌سازی وی لازم است می‌توانند رفتار او را سنجش و در این راه در بازار مربوطه پیشتاز و سهم بیشتری را به‌خود تخصیص دهند. پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده حال چه محصول یک کالای فیزیکی باشد یا یک خدمت، لازمه هرگونه فعالیت واحدهای بازاریابی و روابط‌عمومی است و بدون‌شک رفتار مخاطبان با گذشت زمان متفاوت بوده و تغییر خواهد کرد.
به‌نظر می‌رسد احتیاج کاربران بانک‌ها در آینده چیزی فراتر از پس‌انداز و کارهای روتین بانکی است و بانک‌ها باید در راه شخصی‌سازی نیاز وی گام بردارند. دنیای متاورس درواقع بهشتی است که هرکس برای خود می‌سازد، پس طبیعی است که بانک ایده‌آل هر فرد نیز با خدمات متفاوت، متنوع و بسته به خلاقیت او باید وجود داشته باشد. در این میان بانکی برنده است که نیاز مشتری را یک‌قدم جلوتر پیش‌بینی و برآورده کند.