تاریخ : Mon 14 Mar 2022 - 02:05
کد خبر : 70682
سرویس خبری : سیاست

حمله ایران به پایگاه اربیل بازدارندگی دفاعی ایجاد می‌کند

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حمله ایران به پایگاه اربیل بازدارندگی دفاعی ایجاد می‌کند

عملیاتی که انجام شد، یک عملیات حساب‌شده ‌بود. حتی از نظر ارزش نظامی، ارزش آن بسیار بالا بود و با توجه به تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران از این حمله می‌شود گفت یک عملیات پیروزمندانه و در نوع خود یک عملیات بسیار سطح بالا و بی‌نظیر است.

حمله موشکی بامداد روز یکشنبه به پایگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل در رسانه‌های بسیاری بازتاب داشته است. به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند این رژیم از این حمله، ضربه سختی خورده است. بااین‌حال رسانه‌های غربی و آمریکایی سعی می‌کنند مانند ماجرای عین‌الاسد میزان کشته‌های نظامی و جاسوس صهیونیست را کتمان کنند. در ادامه برای بررسی ابعاد مختلف حمله موشکی ایران به پایگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

قنادباشی در توضیح سطح این عملیات با اشاره به اینکه عملیات بامداد یکشنبه در نوع خود یک عملیات بسیار سطح بالا و بی‌نظیر است، گفت: «عملیاتی که انجام شد، یک عملیات حساب‌شده ‌بود. حتی از نظر ارزش نظامی، ارزش آن بسیار بالا بود و با توجه به تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران از این حمله می‌شود گفت یک عملیات پیروزمندانه و در نوع خود یک عملیات بسیار سطح بالا و بی‌نظیر است. یعنی اگر ما این عملیات را با عملیات‌های موشکی بسیاری از کشورهای منطقه یا حتی غرب مقایسه کنیم، به‌خوبی متوجه سطح و ارزش بالای این عملیات می‌شویم.»  این کارشناس مسائل منطقه دومین مساله‌ مهم در اقدام موشکی ایران علیه پایگاه‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل را تاثیرات این اقدام بر توازن منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و گفت: «اقدام موشکی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی، سرفصل جدیدی در روابط بین ایران و این رژیم در عرصه حرکت‌های ایذایی یا عملیات فریب و روزانه رژیم‌صهیونیستی است. به‌عبارتی، عملیات‌های فریب یا حرکت‌های ایذایی چندین سال است توسط صهیونیست‌ها انجام می‌شود. صهیونیست‌ها سعی کرده‌اند و حتی سعی می‌کنند نیروهای مستشاری ما را در کشورهای دیگر ازجمله سوریه نابود کنند. و حتی در چنین عملیات‌هایی گاهی نیروهای ما را به شهادت می‌رسانند. اما این‌بار ما در یک نقطه آغازین قرار گرفته‌ایم که پاسخ عملیات‌های ایذایی رژیم‌صهیونیستی را داده‌ایم و این تصمیم، یک تصمیم مهم است که به صهیونیست‌ها گوشزد می‌کند دوران جدیدی آغاز شده‌ است و بسیار می‌تواند مهم باشد، چون قاعدتا بازدارندگی دفاعی ایجاد می‌کند.»

جعفر قنادباشی در ادامه تاکید کرد که یک پاسخ بسیار روشن و دندان‌شکن به رژیم‌صهیونیستی داده شد و انتقام سختی از آنها گرفته‌ شد. او گفت: «زمانی ما به آمریکایی‌ها گفته بودیم که زمان بزن و دررو گذشته است و الان ما داریم به صهیونیست‌ها می‌گوییم که زمان حرکت‌های روزانه شما تمام شده ‌است. کمااینکه نظیر چنین تصمیمات مهم و استراتژیکی در لبنان هم دیده شده ‌است. قبل‌تر، زمانی که نیروهای لبنانی را شهید کردند، سیدحسن نصرالله اعلام کرد که اگر بار دیگر چنین اقداماتی صورت بگیرد، ما حتما پاسخ قاطعی خواهیم داد. در همین راستا صهیونیست‌ها به‌طور پیوسته سعی می‌کنند از هر طریقی، به‌طور هوایی یا زمینی یا دریایی به کشورهای ملل مقاومت دست‌اندازی کنند. بامداد روز گذشته یک پاسخ بسیار روشن و دندان‌شکن به آنها داده و انتقام سختی از آنها گرفته ‌شد.»

قنادباشی معتقد است با حمله موشکی ایران به پایگاه‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی، پرونده جدیدی در عرصه دفاعی ایران گشوده شده ‌است. او در همین راستا توضیح داد: «به‌خصوص در حوزه اقتدار ایران پرونده جدیدی گشوده شد و نشان داد که ما به‌صورت استراتژیک با دشمنان خود مقابله می‌کنیم. حضور مستشاری ایران در کشورهای منطقه‌ خاورمیانه در اصل دارد با هفته دفاع از امنیت ایران دربرابر تهدیدات بیرونی صورت می‌گیرد، به همین دلیل مسائل مربوط به حضور منطقه‌ای ایران از جایی که به امنیت کشورمان مربوط می‌شود، مذاکره‌بردار نیست.»  از جعفر قنادباشی پرسیدم تاکید غرب و آمریکا بر مذاکره روی مسائل نظامی و منطقه‌ای ایران، چه ارتباطی با خرابکاری‌های رژیم‌صهیونیستی دارد و به‌عبارت بهتر، حمله موشکی ایران به پایگاه رژیم‌صهیونیستی چه تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای دارد، او گفت: «کشورهای غربی و آمریکایی‌ها در مذاکرات براساس منافع ملی و محاسبات کارشناسان خود پیش نمی‌روند. آنها در مذاکرات آن‌چیزی را اصل قرار می‌دهند که از سوی نهادهای صهیونیستی فعال در آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به آنها دیکته شده ‌است. به همین دلیل طبیعی است هدف آمریکایی‌ها از طرح مذاکرات منطقه‌ای با ایران، تامین اهداف صهیونیست‌ها باشد. به همین خاطر پذیرفتن مذاکره منطقه‌ای و دفاعی، علاوه‌بر اینکه خلاف دکترین دفاعی و سیاست امنیتی جمهوری اسلامی است، خیانت به جهان اسلام نیز است.»

این کارشناس مسائل منطقه در پایان به جوسازی‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای آمریکا و غرب درباره حمله موشکی ایران به پایگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی پرداخت و تاکید کرد: «روال رسانه‌های غربی همواره این‌گونه بوده است که متناسب با بزرگی ضربه‌ای که در حملات نظامی خورده‌اند برای تحریف واقعه، فضاسازی تبلیغاتی می‌کنند تا افکار عمومی را از اصل ماجرا منحرف کنند. در همین راستا ممکن است در روزهای آتی بعد از حمله موشکی موفق بامداد یکشنبه نیروهای مسلح ایران به پایگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل، شاهد فعالیت گسترده و هماهنگی رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی کشورهای غربی با هدف تحریف و تخریب ابعاد این واقعه باشیم.»