تاریخ : Sun 13 Mar 2022 - 01:31
کد خبر : 70636
سرویس خبری : دانشگاه

موکب مهدویت در مسیر حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران برپا می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

موکب مهدویت در مسیر حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران برپا می‌شود

براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شد، طرح مهدویت با مرکزیت استان اصفهان انجام و سایر استان‌های دیگر دبیرخانه خود را دایر کردند. دبیرخانه استان سمنان نیز به نمایندگی از دانشگاه آزاد چندین سخنرانی و سمینار‌های مختلف را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرده است. همچنین غیر از برنامه‌های ثابت که همه واحدها موظف به انجام آنها بودند، در نظر داریم موکب مهدویت را در شهر قم و بین حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مستقر کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ترویج و معرفت‌افزایی در حوزه معارف مهدوی برنامه‌هایی را با عنوان ویژه‌برنامه‌های مهدویت رجب و شعبان1400 با مشارکت تمامی واحدهای دانشگاه آزاد برگزار می‌کند. این برنامه‌ها از 13رجب آغاز شده و نیمه‌شعبان به پایان می‌رسد. یکی از واحدهایی که در این حوزه ورود کرده، دانشگاه آزاد واحد سمنان است. مهدی منصوری، رئیس دانشگاه آزاد این استان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شد، طرح مهدویت با مرکزیت استان اصفهان انجام و سایر استان‌های دیگر دبیرخانه خود را دایر کردند. دبیرخانه استان سمنان نیز به نمایندگی از دانشگاه آزاد چندین سخنرانی و سمینار‌های مختلف را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرده است. همچنین غیر از برنامه‌های ثابت که همه واحدها موظف به انجام آنها بودند، در نظر داریم موکب مهدویت را در شهر قم و بین حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مستقر کنیم.»

او ادامه داد: «در نظر داریم از ظرفیت دانشگاه‌های استان قم، اصفهان و دیگر استان‌ها در برپایی این موکب استفاده کنیم. برای مثال از استان شیراز و غرفه شبهات کمک گرفته‌ایم تا در اجرای برنامه‌‌های موکب مهدوی و پیشبرد اهداف‌مان با ما همکاری داشته باشد. همچنین از استان‌های دیگر مانند استان البرز هم کمک‌هایی دریافت کرده‌ایم.»

منصوری تصریح کرد: «آغاز فعالیت موکب مهدویت از بیست‌وششم اسفندماه خواهد بود. با این حال اقدامات اولیه موکب‌سازی را از سه هفته پیش با رایزنی‌های ابتدایی برای همراه کردن استان‌های دیگر آغاز کردیم. همچنین هماهنگی‌های لازم با نهادهای مردمی برای برقراری موکب انجام شده است. استقرار موکب هم یک زمان مشخص دارد و نمی‌توان زودتر یا دیرتر از آن زمان اقدام به برپایی موکب کرد، البته قطعا شهرداری و سازمان‌های مردم‌نهاد تعیین‌کننده زمان استقرار موکب مهدویت هستند. با این حال یکشنبه هفته آینده برای انجام کارهای نهایی به قم خواهیم رفت تا بتوانیم درنهایت چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری این کار را به سرانجام رسانیم.»

او به ورود دانشگاه آزاد اسلامی به مقوله مهدویت اشاره کرد و گفت: «حرکت فوق‌العاده خوب و مثبتی انجام گرفته است و قطعا تاثیر معنوی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. امید است امسال که به‌عنوان سال اول، این اتفاق مبارک افتاده، شاهد زمینه‌سازی خوبی برای ادامه این حرکت در سال‌های آینده باشیم. با این حال نمی‌توان این مقوله را نادیده گرفت که به دلیل شرایط خاص کشور و شیوع بیماری کرونا حضور فیزیکی دانشجویان کمتر بوده است؛ اما بازهم توانستیم برنامه‌هایی را برای این قشر داشته باشیم.»

رئیس دانشگاه آزاد استان سمنان اظهار داشت: «بازخورد دانشجویان از برنامه‌هایی که تدارک دیده بودیم نیز بسیار خوب و رضایت‌بخش بود. نبود فیزیکی دانشجویان باعث شد از فرصت فضای مجازی، بسیار بیشتر از قبل استفاده کنیم. همچنین گروه‌هایی مانند بسیج از این فرصت برای استفاده و تفهیم مفاهیم مهدوی بهره لازم را بردند.»

منصوری با اشاره به نقش دانشگاه آزاد در نشر فرهنگ امامت و مهدویت خاطرنشان کرد: «هر آنچه تا امروز دانشگاه در تحقق فرهنگ امامت و مهدویت در جامعه تاثیر داشته، با اجرای این طرح آن تاثیر، ده‌ها برابر بیشتر خواهد شد. آمار دقیقی نمی‌توان درحال حاضر داد، اما اجرای این طرح یک ساختار دقیق برای مباحث مهم مهدوی و شرایط افراد و جامعه در زمان انتظار دارد.»