تاریخ : Sun 13 Mar 2022 - 02:02
کد خبر : 70635
سرویس خبری : دانشگاه

دانشجویان یاد می‌گیرند  درباره مسائل به‌صورت تخصصی  اظهارنظر کنند

رئیس دبیرخانه مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشجویان یاد می‌گیرند درباره مسائل به‌صورت تخصصی اظهارنظر کنند

دانشجویان یاد می‌گیرند که خودشان باید درباره یک مساله مطالعه داشته و عالمانه صحبت کنند. نکته بعدی این است که یاد می‌گیرند درباره مسائل مختلف نمی‌توانند نظر بدهند، ‌بلکه درباره یک مساله و آن‌هم به‌صورت تخصصی باید به اظهارنظر بپردازند.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: سیدابوالفضل سیدمحمدی،‌ رئیس دبیرخانه مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مزایای برگزاری دومین دوره کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ «نکته اول این است که دانشجویان مهارت گفت‌وگو را از این طریق فرامی‌گیرند تا بتوانند به دور از هیاهو و بحث و جدل به‌صورت عالمانه و منطقی و مستدل با یکدیگر درباره یک موضوع گفت‌وگو کنند. مساله دیگر این است که از این طریق دانشجو یاد می‌گیرد نظر مخالف را تحمل کند و در این‌باره آموزش می‌بیند تا بتواند براساس سعه‌صدر صحبت‌هایش را به مخالفان خود بگوید. نکته سوم نیز آن است که دانشجویان یاد می‌گیرند درباره مساله موردنظر مطالعه داشته باشند.» او در توضیح بیشتر این نکته افزود: «دانشجویان یاد می‌گیرند که خودشان باید درباره یک مساله مطالعه داشته و عالمانه صحبت کنند. نکته بعدی این است که یاد می‌گیرند درباره مسائل مختلف نمی‌توانند نظر بدهند، ‌بلکه درباره یک مساله و آن‌هم به‌صورت تخصصی باید به اظهارنظر بپردازند.» رئیس دبیرخانه مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تفاوت‌های دوره دوم نسبت‌به دوره اول گفت:‌ «در مرحله اول چون سال اول برگزاری این رویداد بود، شاید برخی کم‌وکاستی‌هایی را داشتیم، اما در سال دوم اتفاقی که افتاد این بود که با رشد چشمگیر دانشجویان شرکت‌کننده مواجه شدیم.»

سیدمحمدی تصریح کرد: «سال گذشته در حیطه محتوایی، تنها کارگاه‌های توجیهی ویژه دانشجویان و داوران را داشتیم که به‌نوعی ظاهر برگزاری رویداد را به همه آموزش می‌داد، اما امسال کارگاه‌های محتوایی هم اضافه کرده‌ایم تا براساس آن برخی مبانی را به دانشجویان آموزش دهیم. یعنی برای هر تیم استاد مشاور درنظر گرفته‌ایم و تیم‌ها به‌صورت اختیاری می‌توانند از آن استفاده کرده تا سطح عملی‌شان بالاتر برود. همچنین برای داوری‌ها نیز شاخص‌های مختلفی را قرار دادیم که یکی از آنها نحوه استدلال شرکت‌کنندگان است که دانشجویان بر چه اساسی صحبت کرده و مبنای علمی برای حرف‌هایشان دارند یا خیر. همچنین آیا در پاسخ به تیم مقابل، جواب متناسب را ارائه می‌کنند یا خیر. مدیریت زمان هم از دیگر ملاک‌های تعیین‌کننده برای امسال است.»

او با تاکید بر اینکه مشارکت در دوره دوم بسیار چشمگیر بود، خاطرنشان کرد: «برگزاری دور اول این رویداد در سال گذشته را می‌توان دلیل اصلی استقبال از دور دوم دانست، ‌به‌طوری‌که امسال استقبال از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به‌شدت افزایش یافته و این مهم را در بازدیدهایی که از استان‌های مختلف داشتیم، به‌وضوح می‌بینیم.»