تاریخ : Sat 12 Mar 2022 - 01:39
کد خبر : 70582
سرویس خبری : ورزش

تعویق انتخابات کمیته به‌نفع ورزش نیست

رئیس فدراسیون ووشو در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: پرچم مسئولیت را باید به‌موقع تحویل گروه بعدی داد

تعویق انتخابات کمیته به‌نفع ورزش نیست

ما کمک‌های خوبی از کمیته ملی المپیک گرفتیم و یکی از کمک‌های خیلی خوب پرداخت بیش از ۹۰درصد اعتبارات فدراسیون‌ها در ابتدای سال بود.

نسیم شیرازی، خبرنگار: مجمع کمیته ملی المپیک با تمام حرف‌وحدیث‌ها و حاشیه‌هایش به پایان رسید تا سروصدای چهل‌ونهمین مجمع انتخابی کمیته ملی المپیک حالاحالاها ادامه‌دار باشد. کمیته‌‌ای که قرار است باشد تا ورزش قهرمانی با آرامش به‌سوی سکوهای آسیایی و جهانی حرکت کند، خود حالا موضوع اصلی تنش در ورزش شده است. تنشی که هرچقدر هم دوستانه، دلسوزانه یا طبیعی جلوه داده شود بازهم گوشه‌های تیزش بیرون می‌زند. مجمعی که قرار بود انتخاباتی باشد، همان‌طور که انتظار می‌رفت با یکی‌به‌دوهای تصمیم‌گیرنده‌های ورزش قهرمانی به پایان برسد تا تکلیف انتخابات رئیس جدید بماند برای بعد بازی‌های آسیایی، یعنی حدود 6ماه دیگر! رئیس فدراسیون ووشو که یکی از مخالفان برگزار نشدن انتخابات در این مجمع بود بعد از دیدار با وزیر ورزش پاسخگوی سوالات ما شد و جلسه سجادی را جلسه‌ای آرام و رضایت‌بخش توصیف کرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امیر صدیقی را در ادامه می‌خوانید.

تنش‌های مجمع کمیته ملی المپیک را در جلسه با وزیر نداشتید؟

جلسه با وزیر نسبت به مجمع آرام گذشت، البته که خیلی نمی‌خواهم درباره مجمع صحبت کنم.

ولی شما مخالف برگزار نشدن انتخابات در مجمع بودید، نمی‌خواهید از دلیل مخالفت‌تان بگویید؟

اصول حکمرانی خوب براساس این است که همیشه حالا هر گروهی که مسئولیتی برعهده می‌گیرد سعی و تمام تلاش و همتش را به‌کار گیرد تا به‌موقع و در زمان مقرر پرچم هدایت آن مجموعه را به گروه بعدی بسپارد یا اصلا خودشان به‌عنوان ادامه‌دهنده مسیر انتخاب بشوند. این موضوع همیشه در انتخابات‌ مختلف چه در سطح‌ بالاتر مثل ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی یا جاهای دیگر قابل مشاهده است. انتظارم این است که برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای رقم بخورد که انتخابات در زمان مقرر خود برگزار شود. قرار بود این مجمع روز برگزاری انتخابات باشد، آقای صالحی‌امیری خودشان بسیار انسان قابل احترامی هستند و من احترام زیادی هم برایشان قائلم و آقای سجادی، وزیر ورزش هم بارها در مصاحبه‌ها و صحبت‌هایشان تاکید بر مجمع انتخاباتی در زمان مقرر خود داشتند. به‌نظر من اینکه مجمع انتخاباتی المپیک قریب به حدود شاید بیشتر از ۸ماه به تعویق بیفتد قاعدتا نمی‌تواند به‌نفع کلیت خانواده ورزش کشور باشد و اساسا بنا بر این است که مدیریت هیات اجرایی و سایر موارد دراختیار دوستانی باشد که درحال‌ حاضر مسئولیت دارند و دغدغه‌ها را درک می‌کنند. خب این اتفاق دیروز مطرح شد و من هم نظرم را در مجمع اعلام کردم و خیلی از دوستان با من هم‌عقیده بودند ولی فعلا به‌نظر می‌رسد بنا بر این است که انتخابات به بعد از بازی‌های آسیایی موکول شود که باید ببینیم در ادامه چه اتفاقی می‌افتد.

منع انتخاباتی یا همان دیر آماده‌شدن آیین‌نامه که البته گفته می‌شود شاید حتی به‌خاطر عقب‌انداختن مجمع انتخاباتی هم باشد! ولی حتی اگر سهوی هم باشد به‌نظر شما سهل‌انگاری در اداره‌کردن این موضوع نبوده است؟

من به این موضوع اشاره کردم و در مجمع هم گفتم که با وجود تلاش‌هایی که کمیته ملی المپیک داشته و برای المپیک مثبت هم حرکت کرده ولی من این موضوع را یک تذکر می‌دانم و باید به‌نحوی برنامه‌ریزی می‌شد تا به اینجا نرسیم که دوباره این مسیر از ابتدا عقب بیفتد و حتی بعضی دوستان مدیریت اجرایی هم معتقد بودند که شاید اساس تایید گرفتن از کمیته بین‌المللی هم طولانی بشود. ولی من نظرم این بود که چون ارتباط خوبی بین خود آقای صالحی‌امیری و مجموعه کمیته بین‌المللی المپیک وجود دارد و این آیین‌نامه انتخاباتی هم تغییر اساسی و جدی نسبت به آیین‌نامه قبلی نکرده، گرفتن تاییدیه‌اش زیاد زمان‌بر نخواهد بود، حالا به هر صورت مثل اینکه تصمیم گرفته شد انتخابات در تاریخ بعدی برگزار شود.

شما چقدر از عملکرد کمیته ملی المپیک راضی هستید؟

ما کمک‌های خوبی از کمیته ملی المپیک گرفتیم و یکی از کمک‌های خیلی خوب پرداخت بیش از ۹۰درصد اعتبارات فدراسیون‌ها در ابتدای سال بود. این خیلی به برنامه‌ریزی و سازماندهی کارها کمک می‌کند و همین‌طور رشد خیلی خوبی که اعتبارات فدراسیون‌ها داشت و اتفاقات مثبتی که من فکر می‌کنم در بحث بازسازی‌هایی که در مجموعه آکادمیک المپیک قرار گرفته بود؛ اینکه این امکانات را به‌صورت رایگان دراختیار مجموعه قرار دادند واقعا اتفاق مثبتی بود که فکر می‌کنم نباید به‌راحتی از آن گذشت.

در مجمع بعضی حاضران می‌گفتند به هرحال تنش هم شیرینی مجمع است! یا هیچ مشکلی با این نوع تنش‌ها در مجامع نداریم، ولی این تنش به‌نوعی به بی‌احترامی ختم شد، به‌نظر شما این هم می‌تواند جزء شیرینی‌ها باشد؟

مجمع برای مطرح‌کردن موضوع‌های مختلفی است که می‌تواند طرح شود و بحث‌های مختلفی ممکن است ایجاد شود ولی حالا یک مقدار به قول شما پرتنش شد و می‌توانست فضا به آن سمت هم نرود و همه این موارد مطرح شود. در احترام و در حفظ شئون مجمع کمااینکه خب یک انتقادی هم بود، خیلی مشخص و قانونمند مطرح و پاسخ شنیده می‌شود. حالا به هر صورت کلا ذات تنش و بحث‌های جدالی که به‌صورت دوبه‌دو ایجاد می‌شود، خیلی به‌نفع هیچ مجموعه و سازمانی نیست.

درباره فدراسیون ووشو هم بگویید، برای بازی‌های آسیایی هم کوراش و هم ووشو را در بخش خانم‌ها و آقایان دارید. برنامه‌تان برای مدال‌آوری چیست و اینکه بودجه کفاف می‌دهد؟

کمتر فدراسیون یا هیچ فدراسیونی را نمی‌توانید پیدا کنید، حتی آنهایی هم که در بازی‌های آسیایی و در بازی‌های المپیک نیستند که از میزان بودجه‌ای که دراختیارشان قرار می‌گیرد، راضی باشند؛ چون همیشه پیمانه ورزش برای اعتبارات کوچک دیده شده و خب فدراسیون ووشو جزء جدی‌ترین و برترین فدراسیون‌ها در حوزه مدال‌آوری است. در بازی‌های آسیایی قبل ما نزدیک به ۲۰درصد کل مدال‌های کاروان را از سمت فدراسیون به‌دست آوردیم و تنها فدراسیونی بودیم که با مدال کوراش در بازی‌های آسیایی قبلی سه مدال طلا را به‌دست آوردیم که می‌تواند تعداد بسیار خوبی باشد و خیلی بهتر به موفقیت کاروان کشور در مجموع بازی‌ها کمک کند. به هر صورت تلاش‌مان را می‌کنیم؛ چراکه تیم بزرگی را هم باید به بازی‌ها اعزام کنیم. ما تیم‌های ساندا و تالو و کوراش را در هر دو بخش آقایان و خانم‌ها داریم که این تعداد زیادی هم هست و اگر اشتباه نکنم نزدیک به ۱۷ورزشکار اعزامی خواهیم داشت. این تیم خیلی بزرگی است و احتیاج به تدارک خیلی زیادی دارد. همین الان نزدیک به ۸۰نفر در اردوهای تیم‌ملی داریم که بسیار پرهزینه است ولی در هر صورت امیدواریم با تلاشی که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک انجام می‌دهند و حمایتی که مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه‌ریزی باید انجام بدهند، بتوانیم اعتبارات خوبی به‌ویژه در ابتدای سال۱۴۰۱ داشته باشیم تا ان‌شاءالله برنامه‌ها را به‌‌موقع به سرانجام برسانیم و شاهد تکرار موفقیت‌های ورزشکاران‌مان در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.

اردوی برون‌مرزی هم در برنامه دارید؟

 یک اعزام برون‌مرزی ۲۶اسفند برای مسابقات قهرمانی آسیای کوراش داریم که با یک تیم کامل خانم‌ها و آقایان در ۱۵وزن شرکت خواهیم کرد. این یک اتفاق بی‌نظیر است؛ چراکه رنکینگ جهانی را هم مشخص خواهد کرد و می‌تواند به ورزشکاران ما برای حضور پرقدرت در بازی‌های آسیایی کمک کند. تیم تالوی ما باید در بازی‌های جهانی به میزبانی آمریکا شرکت کند، ما ۴سهمیه کسب کردیم و این سقف سهمیه کشورهاست. مسابقات دانشجویان جهان را در تیرماه داریم و به امید خدا برای بازی‌های آسیایی امیدواریم بتوانیم تدارک خوبی ببینیم و حضور بسیار موفق و درخشانی داشته باشیم.

حرف پایانی؟

خدا را شکر با وجود تمام محدودیت‌های کرونایی، همچنین محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی که ایجاد شده بود، توانستیم تقویم فدراسیون ووشو را امسال به بهترین شکل ممکن به پایان برسانیم و این جای خوشحالی دارد. توانستیم یک رویداد بسیار خوب را در حوزه همگانی و استعدادیابی تحت‌عنوان فستیوال ملی ووشو برگزار کنیم و این اتفاق خوبی بود و امیدوارم بتوانیم همین مسیر را ادامه بدهیم؛ چراکه سال آینده برایمان سال مهمی است و همه از ما نتایج خوب را انتظار دارند و ما هم به امید خدا و با دعای خیر مردم این سرزمین برای کسب مدال‌های خوشرنگ تلاش می‌کنیم.