تاریخ : Thu 10 Mar 2022 - 14:47
کد خبر : 70562
سرویس خبری : جهان شهر

چین به دنبال اثبات تفاوت خود با روسیه

چین به دنبال اثبات تفاوت خود با روسیه

برخی معتقدند احتمال دارد چین نیز در اقدامی مشابه با روسیه و در سایه اقدام این کشور در شرق اروپا، برای دستیابی به آروزی دیرینه خود جهت بازگرداندن جزیره تایوان به خود، این جزیره را آماج حملات خود قرار داده و آن را اشغال کند.

به گزارش «فرهیختگان»، مواضع مهم وانگ ایی وزیرخارجه چین در حاشیه سیزدهمین نشست کنگره ملی این کشور نشانگر چه نکاتی است؟

چین به دنبال اثبات تفاوت خود با روسیه

چین که بسیاری معتقدند یکی از عواملی است که می تواند منجر به «تله توسیدید» شده و خود را به عنوان قدرت درحال رشد در معرض جنگی گسترده با آمریکا به عنوان قدرتی که جایگاهش را در خطر می بیند، قرار دهد طی چند هفته اخیر با حمله روسیه به اوکراین از اهمیتی بیشتر از گذشته برخوردار شده است. برخی معتقدند احتمال دارد چین نیز در اقدامی مشابه با روسیه و در سایه اقدام این کشور در شرق اروپا، برای دستیابی به آروزی دیرینه خود جهت بازگرداندن جزیره تایوان به خود، این جزیره را آماج حملات خود قرار داده و آن را اشغال کند.

بر همین اساس پیگیری اظهارات مقامات چین که می تواند در وضعیت متلاطم کنونی، شرایط را تشدید و یا به سمت ثبات رهمون سازد، از اهمیت به سزایی برخوردار شده است.

هفته گذشته پکن شاهد برگزاری سیزدهمین نشست کنگره ملی چین بود که در آن مقامات چینی به اظهار نظرات خود پرداختند که یکی از این افراد وانگ ایی وزیرخارجه چین بود.

بنابر گفته های او چین همچنان برحل و فصل منازعات از طریق نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و رکن امنیتی آن یعنی شورای امنیت تاکید دارد. با اینحال وانگ ایی تاکید دارد که تایوان موضوعی داخلی برای چین است و نمی توان آن را با حمله روسیه به اوکراین مقایسه کرد زیرا کی یف دولتی مستقل به شمار می رود درحالیکه تایوان بر اساس سیاست پذیرفته شده «چین واحد» نهایتا یک بخش خودمختار از سرزمین چین است که بر مبنای «یک کشور دو سیستم» به فعالیت خود ادامه می دهد. بررسی مواضع وزیرخارجه چین او در نشست روز دوشنبه خود تلاش کرد بدون آنکه خطوط قرمز کشورش را کمرنگ جلوه دهد این نکته را پررنگ سازد که پکن همانند مسکو با انجام حرکتی غیرمعمول و شدید به دنبال پیگیری اهداف خود گام برنخواهد داشت. در ادامه مهم ترین بخش های سخنان هفته گذشته وزیرخارجه چین را می خوانید.  

آمادگی چین برای همراهی مثبت با جامعه جهانی در قضیه اوکراین

 وانگ ایی وزیر امور خارجه چین طی سخنانی در روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور آماده تداوم نقش آفرینی مثبت خود در بحران جاری اوکراین است تا با همراهی جامعه جهانی گفت و گوها میان طرفین درگیری برای صلح تسهیل شود.

او که در نشستی خبری در حاشیه سیزدهمین نشست کنگره ملی صحبت می کرد بار دیگر بر موضع سنتی چین برای حل مشکلات جهان از طریق سازمان های بین المللی پافشاری کرده و تاکید داشت، طرفین برای حل بحران فعلی باید به اهداف و اصول منشور سازمان ملل پایبند باشند و به حاکمیت و تمامیت ارضی تمامی کشورها احترام بگذارند. ایی در همین راستا گفت: «ما باید به اصل امنیت تقسیم ناپذیر پایبند باشیم و نگرانی های مشروع امنیتی طرفین را برطرف کنیم. منازعات باید با استفاده از ابزارهای صلح آمیز و از طریق گفت و گو و مذاکره حل گردند. همواره باید صلح و امنیت بلند مدت منطقه را در نظر داشت و یک سازوکار امنیتی متوازن، پایدار و موثر برای اروپا ایجاد نمود.» وی دیدگاه خود و کشورش درباره شیوه حل و فصل جنگ اوکراین را اینگونه تشریح کرد که هر چقدر که اختلافات عمیق تر باشند، لزوم مذاکره هم بیش تر است. وزیر خارجه چین همچنین خواستار تلاش برای جلوگیری از وقوع یک بحران انسانی با مقیاس بزرگ در اوکراین شد و اعلام کرد که هلال احمر چین به زودی کمک های خود را به اوکراین ارسال خواهد نمود.

چین خواستار بر مقابله با هژمونی و تک جانبه گرایی است

وزیر خارجه چین روز دوشنبه جهان دچار آشفتگی توصیف کرد که در آن تغییرات عمیقی در حال رخ دادن است به طوری که این تحولات در یک قرن گذشته دیده نشده است. او گفت که کشورها برای حفظ موقعیت هژمونیک خود، در حال بازگشت به ذهنیت جنگ سرد و ایجاد تضاد هستند و این امر مشکلاتی را که جهان با آن مواجه است تشدید میکند. وانگ ایی افزود که فوری ترین ضرورت در حال حاضر حفظ صلح است؛ او از کشورها خواست تا ذهنیت امنیت انحصاری و مطلق را کنار بگذارند و برای حل مناقشه به گفتگو پایبند باشند. ایی همچنین از جامعه بین الملل درخواست نمود تا با هژمونی و سیاست گروهی مخالفت کند و از نظام بین‌الملل متمرکز بر سازمان ملل محافظت نماید. وزیر خارجه چین معتقد است که جهانی شدن اقتصاد روندی است که نباید با رقابت ژئوپلیتیکی متوقف شود؛ او بر همین اساس از کشورها درخواست کرد تا با حمایت گرایی و انزواگرایی مخالفت کرده و به محافظت از سیستمی تجاری چندجانبه که آزاد، عادلانه و بدون تبعیض بپردازند.

تأکید چین بر دوستی پکن-مسکو

وزیر خارجه چین، در حاشیه حاشیه سیزدهمین نشست کنگره ملی این کشور در بخشی از اظهارات خود به روابط چین و روسیه نیز پرداخت و گفت: «مهم نیست که وضعیت بین المللی چقدر مخاطره آمیز و چالش برانگیز باشد، چین و روسیه در هر صورت تمرکز استراتژیک خود را حفظ خواهند کرد و به طور پیوسته مشارکت استراتژیک جامع خود را برای هماهنگی دوره جدید پیش خواهند برد.» به اعتقاد وی روابط چین و روسیه نه تنها به نفع مردم آنهاست بلکه به صلح، ثبات و توسعه جهانی نیز کمک می کند. او افزود که این رابطه به دلیل استقلال آن ارزشمند است.

وانگ ای در ادامه به اصول روابط پکن-مسکو پرداخت و اساس آن را اینگونه توصیف کرد: «این رابطه مبتنی بر عدم ائتلاف، عدم تقابل و هدف قرار ندادن شخص ثالث است و عاری از مداخله یا اختلاف ایجاد شده توسط اشخاص ثالث است.» به گفته وزیرخارجه چین دوستی بین مردم چین و روسیه بسیار محکم است و چشم انداز روشنی برای همکاری دوجانبه میان آن ها وجود دارد.

چین و آمریکا باید به مسیر صحیح بازگردند

وانگ ایی که کشورش در سال های اخیر روابط پر افت و خیزی را با آمریکا تجربه کرده با یادآوری روند سنتی روابط دو کشور که طی چندین دهه اخیر در جریان بوده گفت: «چین و ایالات متحده باید باوری را که 50 سال پیش به آنها کمک کرد تا یخ روابط را بشکنند، دوباره پذیرفته و سفر جدیدی را آغاز کنند.» وی در همین رابطه معتقد است رقابت قدرتهای بزرگ نباید  وضعیت حاکم بر روابط باشد و بازی حاصل جمع صفر انتخاب درستی نیست.

ای درباره نحوه تعامل میان پکن و واشنگتن می گوید: «در دنیای جهانی شده و وابسته به یکدیگر امروزی، اینکه چگونه چین و ایالات متحده راه درست و رو به جلو را پیدا می کنند و می توانند با هم کنار بیایند، هم یک سوال جدید برای بشریت است و هم مستلزم فرمولی است که باید توسط خود آن ها تعییین شود.»

وزیر خارجه چین همچنین درباره راه هایی که می تواند جایگزین تنش های کنونی میان پکن و واشنگتن شوند گفت: «سه اصل احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد باید جایگزین سه گانه «رقابتی-همکاری-تخاصمی» شوند، سیاست چینِ آمریکا باید راهبری عقل و عمل گرایی به مسیر درست برگردانده شود و روابط چین-آمریکا در مسیر سالم و پایدار توسعه قرار گیرد.»

محکومیت تلاش برای خارج کردن قطار روابط چین و اروپا از ریل

وزیر خارجه چین گوید برخی طرف ها تمایلی به مشاهده توسعه پایدار روابط چین و اتحادیه اروپا ندارند، بنابراین به اصطلاح تهدید چین را جعل می کنند، با چین رقابت می کنند و حتی تحریم و تقابل را تحریک می سازند. وانگ ای در همین راستا ابراز امیداوری کرد که چین و اتحادیه اروپا بتوانند در این مورد هوشیاری زیادی به خرج دهند.

او در ادامه ریشه های همکاری چین و اتحادیه اروپا که چندین دهه فراز و نشیب را تجربه کرده، در مواردی مانند  حمایت عمومی قوی، منافع مشترک گسترده و نیازهای استراتژیک مشابه دانست. به گفته وزیرخارجه چین چنین همکاری هایی از انعطاف و پتانسیل بالایی برخوردار است و هیچ نیرویی نمی تواند آن را معکوس کند.

وانگ ایی معتقد است روابط چین و اتحادیه اروپا هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی دهد و به آنها وابسته یا تابع آنها نیست. بر اساس اظهارات وی چین امیدوار است اروپا بتواند درک مستقل و عینی تری از این کشور ایجاد کند و یک سیاست عملگرایانه درباره چین را اجرا نماید.

پروژه کمربند-جاده با سرعت ادامه دارد

آنگونه که وزیر خارجه چین گفته، ساخت مشترک کمربند و جاده با وجود همه‌گیری کووید-19 با شتاب خوبی در حال پیشرفت است. وی با اشاره به تکمیل راه‌آهن چین-لائوس، بندر حفیا و پروژه‌های در دست اجرا مانند کریدور اقتصادی چین-پاکستان و راه‌آهن پرسرعت جاکارتا-باندونگ اعلام کرد که در طول سال گذشته، اتصال بین زیرساخت‌ها در کشورهایی که به طرح کمربند و جاده پیوسته‌اند به طور پیوسته ارتقا یافته است. او در این باره گفت: «ارتباط نهادی قوانین و استانداردها برای کشورهای حوزه کمربند-راه هم نتایج مثمر ثمری به همراه داشت. از سال گذشته تاکنون 10 کشور سند همکاری کمربند-راه را با چین امضا کرده اند و تعداد کشورهایی که به این ابتکار پیوسته اند به 180 کشور رسیده است.» ایی همچنین اعلام کرد که چین با قدرت کامل به کشورهای حوزه کمربند-راه در مقابله با همه‌گیری کرونا کمک کرده است. به گفته وی از بین بیش از 20 کشور در حال توسعه که در زمینه توسعه و تولید واکسن کووید با چین همکاری داشته اند، اکثر آنها کشورهایی هستند که به طرح کمربند و جاده پیوسته اند. او می گوید که چین به همکاری با جامعه بین المللی برای ارتقای کیفیت ساخت ابتکار کمربند-راه ادامه خواهد داد.

انتقاد شدید چین از راهبرد هند-اقیانوسیه آمریکا

وانگ یی "استراتژی هند-اقیانوسیه" ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شد که واشنگتن قصد دارد از این استراتژی برای ایجاد نسخه ناتو در منطقه هند-اقیانوسیه استفاده کند. وی معتقد است که راهبرد هند و اقیانوس آرام ایالات متحده در حال تبدیل شدن به واژه ای برای "سیاست بلوکی" است.

بر همین اساس وزیر خارجه چین گفت: «آمریکا ابراز تمایل به پیشبرد همکاری های منطقه ای می کند، اما در واقعیت به رقابت ژئوپلیتیکی دامن می زند؛ درباره بازگشت به چندجانبه گرایی زیاد صحبت می کند، اما در حال تشکیل باشگاه های انحصاری است و مدعی است که قوانین بین المللی را رعایت می نماید، اما در واقعیت در حال تنظیم و تحمیل قوانینی است که مناسب خود و متحدانش باشد.»

او مجموعه‌ای از اقداماتی را که ایالات متحده در منطقه آسیا-اقیانوسیه اتخاذ کرده است، فهرست نمود: «تقویت شبکه اطلاعاتی پنج چشم، پیشبرد گفتگوی امنیتی «کواد»، تشکیل پیمان آکس و تشدید اتحادهای نظامی دوجانبه.» به گفته ایی: «این موارد به هیچ وجه نوعی موهبت برای منطقه نیستند، بلکه اقدامی شوم برای برهم زدن صلح و ثبات به شمار می روند.» وزیر خارجه چین می گوید که اهداف ایالات متحده حفظ سیستم هژمونی تحت رهبری خود، تضعیف معماری همکاری منطقه ای با محوریت آسه آن و به خطر انداختن منافع کلی و بلندمدت کشورهای منطقه است.

چین: آسیا-اقیانوسیه "صفحه شطرنج" نیست

چین اصرار دادرد که آسیا و اقیانوسیه نباید صفحه شطرنج برای رقابت قدرت های بزرگ باشد .وزیر خارجه چین بر این اساس گفت: «کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ سه آن) مهره های شطرنجِ یک رقابت ژئوپلیتیکی نیستند، بلکه بازیگران مهمی هستند که به توسعه و شکوفایی منطقه کمک می کنند.» ایی  چین و کشورهای آ سه آن را دعوت نمود تا در همکاری‌های بین‌المللی علیه همه‌گیری کووید 19 پیشرو باشند، همکاری های منطقه ای را سرعت بخشند و از ثبات در منطقه آسیا-اقیانوسیه دفاع کنند.

ایالات متحده باید به دغدغه های امنیتی کره شمالی احترام بگذارد

چین می گوید که علت اصلی مشکلات شبه جزیره کره این است که تهدید امنیتی خارجی بلند مدت برای کره شمالی حل نشده است و نگرانی‌های امنیتی منطقی این کشور هم مورد توجه قرار نگرفته است. بر همین مبنا وزیر خارجه چین گفت: «تمامی طرفین باید تلاش بکنند تا حدی  به خواسته های طرف مقابل جلمه عمل بپوشانند.»

 وی در ادامه مدعی شد که کره شمالی از سال 2018 مجموعه ای از اقدامات را برای پیشبرد گفتگوها انجام داده است که با واکنش متقابل مناسب مواجه نشده و اعتماد متقابل بین کره شمالی و ایالات متحده را بدتر کرده و پیشنهادات برای گفتگو را به کلمات پوچ تبدیل کرده است.

وانگ ای مرحله بعدی این مسئله را به نحوه کنشگری آمریکا مربوط دانست و از ایالات متحده خواست تا اقداماتی ملموس برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی معقول کره شمالی انجام دهد، اعتماد متقابل با کره شمالی ایجاد کند و تلاش برای حل سیاسی موضوع با پیروی از رویکرد  مسیر دو را ادامه دهد. با اینحال وی تاکید کرد که چین به کمک خود در حل این موضوع ادامه خواهد داد.

پشتیبانی از آسیای مرکزی " در حال رشد و باثبات"

وانگ ایی معتقد است که آسیای مرکزی رو به رشد، شکوفا، باثبات و پویا به نفع چین و سایر کشورهای منطقه است. به گفته وی روابط چین با پنج کشور آسیای مرکزی که اکنون در «عصر طلایی» 30 سالگی قرار دارند، از چشم اندازی روشن برای رشد پرشور برخوردار است. وزیر خارجه چین در همین راستا اعلام کرد: «چین با 5 کشور این منطقه برای تعمیق بیش تر روابط کار خواهد کرد تا در سه دهه پیش رو باز هم موفقیت های بیشتری برای چین و منطقه آسیای مرکزی ایجاد شود.»

حمایت از دموکراسی کل-فرایندی چین

وزیرخارجه چین می گوید ایالات متحده آشکارا یک خط ایدئولوژیک بین کشورها ترسیم کرده و در جهان تفرقه ایجاد نموده که سبب نقض روح دموکراسی شده است. او بر این اساس اعلام کرد: «تعیین نظام آمریکا به عنوان معیار دموکراسی کنشی غیردموکراتیک است، مفروض دانستن تکمیل بودن نظام آمریکا نه تنها برخلاف روح دموکراسی است که برای آن فاجعه نیز به همراه دارد.»

ایی معتقد است که چین دموکراسی مردمی را  که گسترده، واقعی و موثر است به طور کامل اجرا می کند و از حمایت صمیمانه مردم چین نیز برخوردار است. او می گوید «جهان دموکراسی چین را به رسمیت می شناسد و ما به مسیر خود اطمینان کامل داریم.»

وانگ تاکید دارد که کشورش مشتاق تبادل و یادگیری متقابل از سایر کشورها بر اساس برابری است؛ او بر همین اساس از کشورهای دیگر درخواست نمود تا روح واقعی دموکراسی را ترویج کنند، انواع مختلف شبه دموکراسی را حذف کنند و روابط بین المللی را دموکراتیک تر نمایند تا حرکت رو به جلو به پیشرفت بشر تزریق شود.

مسئله تایوان و اوکراین قابل مقایسه با یکدیگر نیستند

چین مسئله تایوان و اوکراین را دارای ماهیت متفاوتی می داند که آن ها را غیر قابل مقایسه ساخته است. در همین رابطه وانگ ایی در حاشیه نشست کنگره ملی چین گفت: «بنیادی‌ترین تفاوت این  دو آن است که تایوان بخشی جدا نشدنی از چین است و مسئله تایوان کاملاً به امور داخلی چین تعلق دارد اما در مقابل مسئله اوکراین اختلاف بین  این کشور و روسیه است.» وزیر خارجه چین در ادامه از استانداردهای دوگانه برخی افرادی که مکرراً بر حاکمیت در مورد اوکراین تأکید می کنند و در عین حال حاکمیت و تمامیت ارضی چین را از نظر مسئله تایوان تضعیف می کنند، انتقاد کرد. او می گوید که آینده و امید تایوان در توسعه مسالمت آمیز روابط با چین و اتحاد مجدد با سرزمین اصلی و نه حساب کردن روی وعده های پوچ نیروهای خارجی نهفته است. ایی معتقد است: «طرح استفاده از تایوان برای مهار چین محکوم به شکست است و تایوان در نهایت به آغوش سرزمین مادری بازخواهد گشت.»

حکمرانی جهانی وارد مرحله آسیایی خود شده است

وزیرخارجه چین می گوید کشورش مشتاق است تا ببیند که  بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه نقش بزرگتر و فعال تری در حکومت جهانی در آینده ایفا می کنند.

این اظهارات در حالی توسط وی ابراز شده که چین همزمان با ریاست دوره ای گروه بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)  ، امسال میزبان چهاردهمین اجلاس سران این اتحادیه خواهد بود.

وانگ ای در همین راستا تاکید کرد که چین همکاری های موجود در بریکس را تعمیق خواهد کرد و و الهام بخش امید و اطمینان در زمینه تلاش مشترک همه کشورها برای شکست این بیماری همه گیر خواهد بود

وی زمینه های همکاری این گروه را مواردی مانند واکسن کووید-19، بهداشت عمومی، اقتصاد و تجارت، توسعه سبز، فقرزدایی دانست.

وزیر امور خارجه چین در ادامه گفت که این کشور همچنین همکاری راهبردی با بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را افزایش خواهد داد؛ او افزود که اجلاس های متعدد و نشست های سطح بالا قرار است امسال در آسیا برگزار شود. وزیرخارجه چین بر این مبنا گفت: «حکمرانی جهانی وارد دوره آسیایی خود شده است. چین امیدوار است که اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه از "پیرو" به "پیشرو" و حتی "گام‌گذار" در این حکمرانی تبدیل شوند.» وی همچنین درباره ظرفیت گروه بریکس اعتقاد خود را اینگونه بیان کرد: «ما می‌توانیم با هم نقش فعال‌تری داشته باشیم و با صدای بلندتری صحبت کنیم.»

چین و هند باید علیرغم شکست ها با یکدیگر همکاری کنند

وزیر خارجه چین در نشست روز دوشنبه خود از هند خواست تا برای حفظ این اجماع راهبردی که دو کشور اصلاً تهدیدی علیه هم نیستند بلکه فرصت‌های توسعه را برای یکدیگر فراهم می‌کنند، با چین همکاری کند تا  این اطمینان به وجود آید که روابط دوجانبه در مسیر درست پیش می‌رود. وی تاکید کرد که روابط چین و هند در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است که به نفع هر دو کشور نیست. او در همین رابطه گفت: «چین و هند در مجموع بیش از 2.8 میلیارد نفر جمعیت دارند و یک سوم جمعیت بشریت را تشکیل می دهند. زمانی که دو کشور ما به ثبات و رفاه دست یابند و در صلح و هماهنگی زندگی کنند، صلح و رفاه جهانی هم پایه محکمی خواهد داشت.» وی همچنین از هند خواست تا با چین همکاری کند تا مسیر اعتماد متقابل را ادامه دهند و از سوء تفاهم و محاسبه اشتباه جلوگیری کنند، امری که به گفته او سبب خواهد شد تا دو کشور به جای دشمنی و فرسایش متقابل برای موفقیت متقابل شریک یکدیگر باشند.

تأکید چین بر نقش سازنده این کشور در خاورمیانه

وزیر خارجه چین نقش این کشور در خاورمیانه ایفا را همواره سازنده توصیف کرده و معتقد اتست این کشور هرگز قصد نداشته تا به دستاوردهای ژئوپلیتیکی، حتی پر کردن خلاء قدرت، دست یابد.

وانگ ای در همین راستا تاکید کرد که برخی از کشورهای بزرگ خارج از خاورمیانه برای مداخله در امور منطقه و آسیب رساندن به منطقه و مردم آن رقابت کرده اند اما چنین وضعیتی نباید ادامه یابد.

وزیر امور خارجه جمهوری خلق می گوید: «قدرت حفاظت از امنیت و توسعه در خاورمیانه باید به طور کامل به مردم این منطقه بازگردانده شود. ما باید با کشورهای خاورمیانه در دستیابی به صلح از طریق همبستگی، ثبات از طریق خود -نوسازی و توسعه از طریق همکاری حمایت کنیم.»

اجماع در مورد دریای چین جنوبی امکان پذیر است

چین معتقد است مه قوانین منطقه ای برای برقراری صلح و امنیت پایدار در دریای چین جنوبی، باید اساسی تر و مؤثرتر باشند. او در مورد رایزنی‌های مربوط به «منشور رفتار در دریای چین جنوبی» اعلام کرد که دیدگاه‌های متفاوتی در هر مشورت یا مذاکره ظاهر می‌شوند. وی در همین رابطه گفت: «تا زمانی که همه طرف‌ها در ذهن خود داشته باشند که هدف مشترکی داریم، می توان بین همه اختلافات پل زد و اجماع کاملاً قابل دسترس است. هیچ کدام از جریان های مخالف ایجاد شده توسط نیروهای خارجی نمی توانند در دریای چین جنوبی موج ایجاد کند و هیچ اختلال دارای منبع خارجی هم نمی تواند مانع همکاری منطقه ای گردد.»

دارایی های افغانستان را آزاد کنید

چین خواهان لغو تحریم هایی است که ایالات متحده به صورت یکجانبه علیه افغانستان وضع کرده زیرا از نظر پکن این تحریم ها باعث آسیب بیشتر به مردم افغانستان می شوند.

وزیر خارجه چین می گوید که افغانستان در حال حاضر در حال گذار از هرج و مرج به نظم است و چین معتقد است که همه طرف ها باید از اصل «به رهبری افغان ها، مالکیت افغان ها» حمایت کنند و از مردم افغانستان در تعیین مسیر توسعه مطابق با شرایط ملی خود پشتیبانی نمایند.

وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در همین رابطه خواستار آن شد تا کشورها کمک های بشردوستانه  خود به افغانستان را افزایش دهند تا این کشور بتواند بر سختی های کنونی خود غلبه کند. وی همچنین مدعی شد که چین یکی از اولین کشورهایی است که به کمک افغانستان آمد و به کمک رسانی به مردم افغانستان بر اساس نیازهای آنها ادامه خواهد داد.  به گفته او چین در حال آماده شدن برای سومین دور مذاکرات بین وزرای خارجه کشورهای منطقه است تا  پکن بتواند به عنوان یک کشور همسایه به ثبات و رفاه بلندمدت افغانستان  کمک بیشتری کند.

آینده مشترک چین با کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب

وانگ ایی معتقد است که منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب (LAC) دارای آینده روشن و سرزندگی است و حیاط خلوت هیچ کشوری نیست. او تاکید دارد که مردم این منطقه به عدالت همکاری متقابل سودمند نیاز دارند، نه سیاست قدرت، هژمونی یا قلدری.

وزیرخارجه چین با اشاره به اینکه چین و کشورهای این منطقه بخشی از جهان در حال توسعه هستند، گفت که آرمان مشترک برای استقلال، توسعه و حیات، رویای چین را با رویای کشورهای منطقه مرتبط می کند. به گفته او چین به تعمیق دوستی وگسترش همکاری با دوستان خود در ابن منطقه ادامه خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه چین و کشورهای منطقه  بخشی از جهان در حال توسعه هستند، گفت که آرمان مشترک برای استقلال، توسعه و سرزندگی، با رویای کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب مرتبط می کند. به گفته وزیرخارجه چین این کشور به تعمیق دوستی و گسترش همکاری با کشورها منطقه ادامه خواهد داد

تکذیب اتهام «تله بدهی»

وزیرخارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش در سال های گذشته بیش از 10 هزار کیلومتر راه آهن، نزدیک به 100 هزار کیلومتر بزرگراه ، صدها بندر و بیمارستان و مدارس بی شمار در سراسر آفریقا ساخته است.

او درهمین رابطه به کسانی که چین را به ایجاد "تله بدهی" در آفریقا متهم می‌کنند، گفت: «اینها «تله‌های بدهی» نیستند، بلکه یادگارهای همکاری هستند.» وانگ ایی تاکید کرد که چین به تعهدات خود در قبال همکاری با آفریقا احترام می گذارد و هرگز وعده های توخالی نمی دهد و چین روح دوستی و همکاری را در آینده حفظ خواهد کرد. او در ادامه گفت: «ما با کشورهای آفریقایی برای پیشبرد گسترده همکاری‌های ضد کووید، ارتقای بیشتر همکاری‌های عملی چین و آفریقا و عمل به چشم‌انداز صلح و توسعه در شاخ آفریقا همکاری خواهیم کرد.»

منبع : روزنامه چین (China Daily)