تاریخ : Thu 10 Mar 2022 - 02:21
کد خبر : 70528
سرویس خبری : دانشگاه

مجلس روی وعده‌های انتخاباتی خود نماند

محمدحسین کاظمی:

مجلس روی وعده‌های انتخاباتی خود نماند

وعده‌های انتخاباتی اکثر نمایندگان این دوره مجلس شفافیت بود؛ اما متاسفانه تا وارد مجلس شدند از عدم‌ شفافیت صحبت کرده و معتقدند شفافیت باعث می‌شود تا پاسخگوی افکارعمومی بوده و استقلال رای را از آنها می‌گیرد.

محمدحسین کاظمی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: حضرت امام‌خمینی(ره) در رابطه با مجلس می‌گویند مجلس در راس امور است که این جایگاه مهم و ویژه مجلس را نشان می‌‌دهد. مجلس‌نشینان در خانه ملت باید به این امور واقف باشند. مجلس طرح‌هایی مثل صیانت و شفافیت و حذف ارز ترجیحی را روی کار می‌آورد که باعث نارضایتی مردم می‌شود. مجلس این دوره با شعار شفافیت روی کار آمد و همیشه بر این نقطه واقف بود که مجلس قبل شفافیت را تصویب نکرد. وعده‌های انتخاباتی اکثر نمایندگان این دوره مجلس شفافیت بود؛ اما متاسفانه تا وارد مجلس شدند از عدم‌ شفافیت صحبت کرده و معتقدند شفافیت باعث می‌شود تا پاسخگوی افکارعمومی بوده و استقلال رای را از آنها می‌گیرد. نمایندگان مجلس باید حریت و آزادگی را داشته و در مقابل رای خود پاسخگوی افکار عمومی باشند. فشار افکارعمومی اگر به ناحق است افکارعمومی را در مورد طرح و تصویبات مجلس اقناع کنند. این حق مردم است که بدانند نمایندگان‌شان چه کنشی در مجلس دارند.

طبیعتا بحث شفافیت آرا و اموال مهم است و باید تصویب شود و مجلس با تصویب چنین قانون‌هایی می‌تواند در افکارعمومی جایگاه داشته باشد. انتظارمان از این مجلس که با رویکرد شفافیت آمده، این بود که این طرح را جزء اولویت تصویبات خودش قرار دهد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. درمقابل می‌بینیم نه‌تنها طرح شفافیت تصویب نشد اما نمایندگان به‌دنبال طرح صیانت هستند. این طرح به‌صورت کافی برای افکارعمومی اقناع‌کننده نبود و اگر طرح خوبی باشد باید در افکارعمومی به درستی به آن پرداخته شود تا جامعه آن را بپذیرد؛ چراکه بدون پذیرش افکارعمومی نتیجه مثل افزایش قیمت بنزین خواهد بود. نباید این مساله را فراموش کرد که نمی‌توان آزادی‌های فردی را از افراد گرفت و محدود کردن فضای مجازی تنها پاک کردن صورت مساله است. برداشتی که در افکارعمومی از این طرح وجود دارد این است که با محدود‌سازی و فیلتر‌سازی به‌نوعی بحث فضای مجازی را ببندند تا ضعف‌های خودشان را پنهان کنند.

در بحث فضای مجازی که درگیر آن هستیم و جزء نیازهای اصلی مردم است، اینکه با محدودسازی بخواهند فضا را کنترل کنند، امکان‌پذیر نیست؛ چراکه جنین این طرح مرده خواهد بود. بحث مدیریت افکارعمومی با محدودیت انجام نمی‌گیرد بلکه باید درمقابل کنشگری در فضای مجازی قرار گیرد. باید فضاهای اینستاگرام و توئیتر و... را قانونمند کرد. رهبری نیز تاکید داشتند که قانونی بر فضای مجازی حاکم باشد. با محدود کردن نمی‌توان از حقوق کاربران صیانت کرد. این طرح بیشتر به طرح صیانت از حقوق مسئولان در فضای مجازی شباهت دارد. طرحی است که مجلس باید روی آن تامل کند و افکارعمومی را درنظر بگیرد و نظر نخبگان را بداند و اگر طرح خوبی است در فضای نخبگانی آن را بازگو کند.

ازسوی دیگر شاهد تصویب حذف ارز ترجیحی 4200تومانی هستیم که این مساله هم برای افکارعمومی قانع‌کننده نبود و واکنش بازار نسبت به این طرح باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی شده و فشار بر طبقه متوسط جامعه خواهد آمد. اجرا و تصویب چنین طرح‌هایی در زمانی که مردم تحت فشار اقتصادی هستند، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که مجلس در این دو سال چه کار می‌کند؟ چه لزومی دارد که چنین طرح‌هایی تصویب شود؟

انتظار می‌رفت مجلس فرصت دهد تا جامعه آماده شود و بعد به‌سراغ تصویب چنین طرح‌هایی برود. درست است که ارز 4200تومانی فسادزا است، اما نباید طرح حذف آن باعث ایجاد فشار بیشتر به مردم شود.