تاریخ : Tue 01 Feb 2022 - 10:30
کد خبر : 70291
سرویس خبری : اقتصاد

رشد 84 درصدی تسهیلات بانک ایران‌زمین

رشد 84 درصدی تسهیلات بانک ایران‌زمین

طبق گزارش صورت مالی بانک ایران‌زمین، میزان تسهیلات نسبت به رقم 5126 میلیارد تومانی 9ماهه سال 1399 رشد 84 درصدی داشته است.

مهدیه قاسمی: استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود به منظور بر آورده ساختن نیازها و خواسته های بشری، از جمله افزایش تولید، درآمد، اشتغال، رفاه جامعه و...جزو مهمترین هدف‌های توسعه هر کشور محسوب می‌شود. برای این منظور معمولا سعی می‌شود تا با به کارگیری سیاستها ابزارهای اجرایی گوناگون در برنامه های توسعه به این هدف دست یافت. در این زمینه سیاست‌های پولی و اعتباری جایگاه ویژه ای دارد و اقتصاددانان توسعه وجود نظام پولی و اعتباری مناسب را رمز موفقیت برنامه های توسعه می دانند. استفاده از اعتبارات خواه در سرمایه‌گذاری جدید و خواه در تامین سرمایه در گردش، منجر به افزایش تولید می شود و از این رو می تواند در اشتغالزایی بخش تاثیر داشته باشد. بانک ایران‌زمین ازجمله بانک‌هایی است که در حوزه‌های مختلف اقدام به پرداخت تسهیلات به بخش مولد اقتصاد می کند. بررسی ها نشان می دهد در 9ماهه نخست سال 1400 مانده تسهیلات اعطایی این بانک به اشخاص غیردولتی نزدیک به 9.5 هزار میلیارد تومان بوده است.

طبق گزارش صورت مالی بانک، این میزان نسبت به رقم 5126 میلیارد تومانی 9ماهه سال 1399 رشد 84 درصدی داشته است. اما طبق صورت مالی، از این 9.5 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک ایران زمین در پایان 9ماهه سال 1400، حدود 2 هزار و 137 میلیارد تومان آن مربوط به بخش صنعت، 3 هزار و 600 میلیارد تومان آن مربوط به بخش خدمات، هزار و 805 میلیارد تومان به بخش بازرگانی، 1472 میلیارد تومان مربوط به بخش مسکن و 460 میلیارد تومان نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

همچنین گزارش تجمیعی عملکرد تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تا پایان سال 1399 نشان می دهد که بانک ایران زمین واحدهای صنعتی و معدنی را تا حد توان تامین مالی کرده است. جدول توزیع بانکی مبالغ و میزان جذب قراردادهای سپرده گذاری ریالی این صندوق از این حکایت می کند که تامین مالی 12 طرح در بخش صنعت و معدن توسط بانک ایران زمین صورت گرفته است. همه این منابع به منظور تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تخصیص یافته است.