تاریخ : Mon 28 Feb 2022 - 02:09
کد خبر : 70110
سرویس خبری : ورزش

باید فکری برای  جدایی احتمالی سربازها می‌شد

بیاتی‌نیا: نمی‌دانم کادر‌فنی استقلال خبر داشته یا خیر

باید فکری برای جدایی احتمالی سربازها می‌شد

وقتی هواداران استقلال چندین سال است که دست‌شان از جام دور مانده من هم موافقم در این برهه زمانی فعلی اولویت این تیم گرفتن جام باشد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: هفته بیستم لیگ برتر فوتبال امروز برگزار می‌شود و طبعا نگاه‌ها به مسابقه دو تیم سرخابی با رقبای خود است، دو تیمی که فاصله‌شان با بقیه را زیاد کرده‌اند و مدعیان اصلی قهرمانی به‌شمار می‌روند. استقلال که با 5 امتیاز اختلاف در صدر قرار دارد و این روزها به‌خاطر از دست دادن دو بازیکن خود که سرباز شده‌اند با حواشی زیادی مواجه شده است امروز در مشهد باید با نساجی مازندران روبه‌رو شود و پرسپولیس هم در تهران با تیم آماده مس‌رفسنجان دیدار می‌کند. به همین بهانه با یکی از پیشکسوتان فوتبال هم‌‌صحبت شدیم. کسی که معتقد است لیگ بیست‌و‌یکم کیفیت بالایی ندارد و تیم‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محسن بیاتی‌نیا را در ادامه می‌خوانید.

با سپری شدن حدود دو‌سوم از رقابت‌های لیگ برتر این مسابقات را در فصل جاری چطور ارزیابی می‌کنید؟

 لیگ‌مان مثل همیشه نیست و نمی‌دانم چرا تا این اندازه مسائل و اتفاقات دیگر در آن می‌افتد. امسال لیگ ما خوب نبود البته چند سالی می‌شود که روند آن صعودی نیست، هرچند نمی‌گویم که نزولی اما روند روبه بالایی را هم نمی‌بینیم هرچند به جام‌جهانی هم صعود کردیم، اما از آنجایی که بسیاری از بازیکنان تیم‌ملی را لژیونرها تشکیل می‌دهند و بازیکنان کمتری از لیگ برتر به تیم‌ملی دعوت می‌شوند، لیگ پرباری نداریم و نمی‌توانیم روی لیگ برتر برای ساختن یک تیم‌ملی قوی حساب کنیم. امروز همه تیم‌های ما مشکل مالی و زیرساختی دارند و اگر بخواهیم به گذشته برگردیم ایراد‌های زیادی را می‌توان گرفت. ما امروز تحت هر شرایطی به جام‌جهانی صعود می‌کنیم اما باید یاد بگیریم نگاه مقطعی نداشته باشیم، چون فوتبال ما فقط تیم‌ملی نیست و باید به سایر جوانب دیگر هم نگاه کنیم و باید ببینیم که چه می‌خواهیم. وقتی که می‌توانیم با برنامه‌ریزی و زیرساخت قوی در فوتبال ایران تیم‌ملی قدرتمندی داشته باشیم چرا این کار را نمی‌کنیم؟ چرا بعد از ۴۰، ۵۰ سال نباید به فکر صعود به دور بعدی باشیم و چرا نباید به حضور در المپیک فکر کنیم؟ ما نباید به اینکه هست قانع شویم بالاخره این نسل هم تمام می‌شود و دوباره باید منتظر باشیم تا چند نسل سپری شود تا یک نسل طلایی به‌وجود بیاید، دقیقا همان اتفاقی که بعد از جام‌جهانی ۹۸ فرانسه رخ داد. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم نباید نگاه مقطعی به فوتبال ایران داشته باشیم.

هفته بیستم امروز برگزار می‌شود. درباره بازی استقلال و نساجی چه نظری دارید؟

قبل از اینکه درباره این بازی صحبت کنم یک موضوع برای من جای سوال است؛ اینکه آیا کادرفنی استقلال از این موضوع آگاه بود که دو بازیکن این تیم مشمول خدمت سربازی شده و رفتنی می‌شوند یا اینکه این اتفاق به‌یک‌باره افتاد. نمی‌دانم کادر‌فنی استقلال از این موضوع خبر داشته یا خیر؟

به‌نظر می‌رسد از باشگاه امیدواری‌هایی به کادرفنی داده بودند.

نمی‌خواهم به کسی ایرادی بگیرم، چون به من ربطی ندارد که بخواهم درباره مدیران فعلی و گذشته نظر بدهم، اما نمی‌دانم چرا به برخی اصول در فوتبال ایران توجه نمی‌شود. فرگوسن می‌گفت هر وقت می‌خواهید با بازیکنان قرارداد ببندید طوری نباشد که در پایان یک فصل ۵ نفر جدا شوند و طوری قرارداد ببندید که پله‌ای باشد تا یک تیم به‌یک‌باره خالی نشود، اما در فوتبال ایران این قانون رعایت نمی‌شود. تیمی که در کورس قهرمانی قرار دارد باید بداند که در فوتبال ایران اتفاقات عجیب زیادی رخ می‌دهد و هزار و یک مورد تا پایان فصل پیش می‌آید. پس چطور فقط با دو دفاع کار را پیش برده و برای آنها نیز ذخیره مطمئن ندارد؟ اگر هم اعضای کادرفنی احساس می‌کردند که این دو بازیکن ممکن است جدا شوند چرا بازیکن دیگری را نگرفتند. هرچند امیدوارم استقلال از این بحران خارج شود.

از لحاظ فنی این بازی را چطور می‌بینید؟

 وقتی هواداران استقلال چندین سال است که دست‌شان از جام دور مانده من هم موافقم در این برهه زمانی فعلی اولویت این تیم گرفتن جام باشد. با این موافقم که در یک مقطع زمانی این تیم زیبا بازی نکند و دنبال نتیجه باشد در هر صورت برخی مواقع زیبا بازی کردن تبعاتی دارد و من هم به این عقیده احترام می‌گذارم و چه‌بسا این یک هنر است که در دقایقی از بازی بتوانید یک بر صفر خود را نگه دارید چون بعد می‌گویند چه جامی و نمی‌گویند چه فوتبال زیبایی. تیم‌هایی مثل منچستر‌سیتی فوتبال زیبایی ارائه می‌دهند، اما همه جام‌ها را نمی‌برند و بعضی‌وقت‌ها می‌توان با بازی زشت هم قهرمان شد.

به بازی پرسپولیس مقابل مس‌رفسنجان برسیم این بازی را چطور می‌بینید؟

ابتدا باید به مجموعه مس‌رفسنجان تبریک بگویم که پای سرمربی جوان خود ایستادند و با وجود آنکه در فصل گذشته یا اوایل فصل امسال نتایج دلخواه را نگرفتند، اما پای برنامه چند‌ساله خود ایستادند و نتیجه آن را هم گرفتند. آنها قدرتمند هستند چون برنامه دارند. این در‌حالی است که برخی تیم‌ها با توجه به استعداد‌هایی که دارند مقطعی نتیجه می‌گیرند اما تیم‌های متوسط مثل مس با برنامه‌ریزی نتایج خوبی می‌گیرند، هرچند مس هم تیم متوسط رو به بالایی محسوب می‌شود اما فوتبال بسیار خوبی ارائه می‌دهد و بازی امروز را برای پرسپولیس سخت می‌بینم.

درخصوص پرسپولیس گل‌محمدی چه صحبتی دارید؟

این تیم هنوز شخصیت قهرمانی خود را حفظ کرده است. در هر صورت آنها پنج سال پیاپی قهرمان شدند و در خط حمله تیم خطرناکی هستند، اما در فوتبال ایران هنوز یک چیز را کمبود داریم و نمی‌دانم چرا خبری از بازیکنان تلنت و با استعداد و خلاق که بتوانند کار را در بیاورند نیست و الان فوتبال ما از این دسته از بازیکنان خالی شده است. فوتبال مثل یک سوپر مارکت است و باید برای موفقیت ابزارتان کامل باشد و جنس‌تان جور باشد، اما امروز در فوتبال ایران بازیکن دریبل‌زن و خلاق کم شده است.

به‌عنوان سوال آخر آیا اختلاف ۵ امتیازی استقلال و پرسپولیس در صدر جدول می‌تواند تضمین‌دهنده موفقیت آبی‌ها در ادامه فصل باشد؟

در مسابقاتی مثل لیگ که فرسایشی دنبال می‌شود همیشه تیمی که دوم است بیشتر تلاش می‌کند، چون می‌خواهد به تیم اول برسد؛ تیم اول هم باید حواسش باشد که امتیاز از دست ندهد و در این بین بازی‌های آنها فقط سه امتیازی نیست و می‌تواند ۶ امتیازی باشد. پس استقلال اگر موفقیت می‌خواهد باید بازی‌هایش را قوی‌تر ببرد و اگر بخواهد به این برد‌های اقتصادی اکتفا کند در برخی بازی‌های برگشت دردسر برایش به‌وجود خواهد آمد.