تاریخ : Mon 28 Feb 2022 - 00:24
کد خبر : 70104
سرویس خبری : ورزش

کسب محبوبیت از طریق ورزش

کسب محبوبیت از طریق ورزش

آبراموویچ تنها مالک حاشیه‌ساز در فوتبال انگلیس نیست و به‌تازگی شاهزادگان سعودی نیز با خرید نیوکاسل به جمع تیم‌داران انگلیسی اضافه شده‌اند.

به گزارش «فرهیختگان»، آبراموویچ تنها مالک حاشیه‌ساز در فوتبال انگلیس نیست و به‌تازگی شاهزادگان سعودی نیز با خرید نیوکاسل به جمع تیم‌داران انگلیسی اضافه شده‌اند. «اسپورت‌واشینگ» اصطلاحی است که درباره افرادی به‌کار برده می‌شود که به‌دنبال شستن نام بد خود از طریق سرمایه‌گذاری در ورزش هستند و معمولا با خرید تیم‌های مختلف و صرف هزینه‌های هنگفت در آنها به‌دنبال این هستند تا به‌نوعی شهرت خود را اصلاح کنند. درمورد آبراموویچ و روسیه نیز هم چنین عقیده‌ای وجود دارد و عده‌ای معتقدند این تاجر متمول با خرید چلسی به‌دنبال این بود تا نگاه‌ها را به روسیه و شرایط اجتماعی و سیاسی این کشور تغییر دهد. او به‌نظر تا اندازه‌ای هم در این کار موفق بوده و با کسب عناوین مختلف قهرمانی با چلسی توانسته محبوبیت زیادی بین هواداران آبی‌ها به دست آورد.

حکومت عربستان هم در سال‌های اخیر چنین روندی را در پیش گرفته است؛ آنها به‌خصوص پس از قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی که در سفارت این کشور در ترکیه رخ داد با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شدند اما حالا با تبلیغات روی موضوعاتی همچون آزادی‌های مدنی و تغییر برخی قوانین برای ایجاد اصلاحات ساختاری در این کشور، می‌خواهند خود را در مسیر پیشرفت نشان دهند. آنها حالا به‌سراغ فوتبال رفته‌اند و وقتی در ابتدای فصل برای خرید نیوکاسل دست‌به‌کار شدند مخالفت‌های بسیاری در بریتانیا به‌راه افتاد و به‌خصوص سازمان‌های مدافع حقوق بشر معتقد بودند این کشور که سابقه خوبی در زمینه مسائل حقوق بشر ندارد نباید بتواند به‌راحتی در یکی از تیم‌های باسابقه این کشور سرمایه‌گذاری کند. البته درنهایت آنها کار خود را پیش بردند و توانستند اختیار باشگاه را به‌دست بگیرند. نیوکاسل حالا به لطف سرمایه‌گذاری آنها توانسته پس از ژانویه وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به ابتدای فصل پیدا کند و خود را از انتهای جدول جدا کرده است. در چنین اوضاعی فرار از سقوط و همچنین خرید ستاره‌ها در تابستان آینده می‌تواند نیوکاسل را به جمع تیم‌های بالای جدول برساند و سعودی‌ها از این طریق می‌توانند چهره‌ای محبوب از خود بین هواداران ایجاد کنند.

البته همیشه این رفتارها نمی‌تواند تضمین‌کننده بهتر شدن شرایط مالکان باشد و آنها در برخی بزنگاه‌ها همانند آنچه هم‌اکنون درمورد جنگ اوکراین و ماجرای آبراموویچ رخ داده، مجبورند ماهیت واقعی خود را نشان دهند. روزنامه «دیلی‌میل» با انتقاد از بیانیه اخیر مالک باشگاه چلسی نوشت: «بیانیه باشگاه چلسی درحالی منتشر شد که در آن هیچ اشاره‌ای به جنگ در اوکراین، فاجعه انسانی که در آنجا درحال رخ دادن است و همچنین رابطه آبراموویچ با پوتین نشده است. در چنین اوضاعی او باید یک بیانیه واضح‌تر منتشر می‌کرد و رسما درباره اتفاق‌های اخیر موضع می‌گرفت اما ترجیح داده تا به‌جای این کار هیچ اشاره‌ای به اتفاق‌های اخیر نداشته باشد و این موضوع بیش از پیش ماجرا را عجیب می‌کند. همین که آبراموویچ درباره جنگ اظهارنظر نمی‌کند نشان می‌دهد او به پوتین وابسته است و نمی‌خواهد با اظهارات ضدجنگ، دوستش را ناراحت کند. این درحالی است که هر روز اخبار نگران‌کنند‌ه‌ای از اوکراین به گوش می‌رسد و این جنگ در همین چند روز تلفات زیادی داشته است.»

مخالفت با حضور چنین افرادی در فوتبال انگلیس مختص به روزهای اخیر نیست و مدت‌هاست آنها مخالفان زیادی در سطح بریتانیا دارند، اما این روند در روزهای اخیر به اوج رسیده است. هفته گذشته کریس برایانت، عضو پارلمان انگلیس که از اعضای حزب کارگر است به‌شدت از حضور آبراموویچ در ورزش انگلیس انتقاد کرد و گفت: «چرا آبراموویچ با چنین پیشینه‌ای باید بتواند در فوتبال ما تیم‌داری کند؟ او تنها به‌دنبال کسب منفعت از این موضوع است و نباید اجازه دهیم که او اینچنین راحت به کارهایش ادامه داده و قوانین کشور را در نظر نگیرد. به‌عقیده من باید او را نیز در لیست افرادی که قرار است تحریم شوند، قرار دهیم.»