تاریخ : Mon 28 Feb 2022 - 00:58
کد خبر : 70098
سرویس خبری : دانشگاه

ترویج فرهنگ مهدویت بر فعالیت‌های آموزشی و علمی تاثیر می‌گذارد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و خراسان رضوی:

ترویج فرهنگ مهدویت بر فعالیت‌های آموزشی و علمی تاثیر می‌گذارد

افتتاحیه جشنواره در روز سیزدهم رجب در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور دکتر تهرانچی و مسئولان دانشگاه در مشهد تحت عنوان «جشنواره شعر مولود کعبه» برگزار شد و بسیار مورد استقبال دانشگاهیان و اهالی هنر قرار گرفت.

دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ترویج و معرفت‌افزایی در حوزه معارف مهدوی برنامه‌‌هایی را با عنوان ویژه برنامه‌‌های مهدویت رجب و شعبان 1400 با مشارکت تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از 13 رجب آغاز و تا 15 شعبان ادامه خواهد داشت. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و خراسان رضوی نیز با برگزاری جشنواره شعر مولود کعبه در این راستا قدمی برداشته است.

محسن مرادی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و خراسان رضوی، درباره افتتاحیه جشنواره شعر مولود کعبه و چله مهدویت گفت: «افتتاحیه جشنواره در روز سیزدهم رجب در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور دکتر تهرانچی و مسئولان دانشگاه در مشهد تحت عنوان «جشنواره شعر مولود کعبه» برگزار شد و بسیار مورد استقبال دانشگاهیان و اهالی هنر قرار گرفت.»

وی در ادامه افزود: «این برنامه در استان‌های دیگر(خراسان جنوبی و خراسان شمالی، کردستان و...) نیز به تدریج از 13 رجب تا 15 شعبان برگزار خواهد شد. مراسم اختتامیه آن 15 شعبان در شهر قم برگزار می‌شود.»

مرادی درباره جشنواره شعر مولود کعبه گفت: «ویژه برنامه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و خراسان رضوی مصادف با 13 رجب برگزار شد. برنامه استان خراسان که جزء برنامه‌های مطرح این جشنواره بود، به نوعی افتتاحیه جشنواره امامت و مهدویت نیز بود. جشنواره شعر مولود کعبه با نیت ترویج و تعمیق معارف اهل بیت(ع) برگزار شد. 350 شاعر و 780 اثر از کل کشور در این جشنواره شرکت کردند و درنهایت 14 اثر برگزیده شد که به اثرهای برگزیده که شعر و مدح مولا علی(ع) بود، جوایز نفیسی اعطا شد. این 14 اثر برگزیده از سه سطح دانشگاهیان، آزاد و دانش‌آموزان انتخاب شدند.»

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در ادامه بیان کرد: «در حاشیه این جشنواره از شعرای آیینی مانند موید که معرف تمام مداحان و شاعران اهل بیت است و همچنین مداحانی که در زمینه سرودن شعر به‌خصوص شعر آیینی درباره ائمه اطهار فعالیت دارند، تجلیل شد. در بخش دیگری از جشنواره شعر مولود کعبه، از شاعران برتر کشور مانند مجید تال، نجف‌زاده و... نیز تجلیل شد. یکی از افتخارات جشنواره ما این بود که مجری صداوسیما، حسن سلطانی، اجرای این جلسه را برعهده داشت و شهروز حبیبی که در محضر رهبر انقلاب شعر خواند نیز در جشنواره حضور داشت.»

وی افزود: «در این مراسم دکتر طهرانچی سخنرانی مفید و علمی درباره علت پرداختن دانشگاه به موضوع مهدویت و اساس تمدن‌سازی با نگاهی به معارف اهل بیت داشتند. مراسم بسیار وزینی بود و از صداوسیمای استان پخش شد و مورد توجه جامعه هنری و فرهیخته استان قرار گرفت.»

محسن مرادی به تاثیر دانشگاه در نشر فرهنگ مهدویت در بین قشر دانشجو و دانشگاهی اشاره‌ای کرد و گفت: «حضور دانشگاه و دانشجو در فضای اجتماعی باعث شده است که سایر فعالیت‌های دانشگاه نیز رنگ‌وبوی اسلامی و دینی بگیرد. طرح چنین موضوعاتی ازجمله تشکیل دفاتر تقلید مذاهب، جشنواره شعر و تاسیس موسسه امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی، این موضوع را ترویج خواهد داد. در سایه مقدس و پرمهر و محبت اهل بیت، برکت به سایر فعالیت‌ها نیز می‌رسد و قطعا بر فعالیت‌های آموزشی و علمی تاثیر می‌گذارد. در چند سال اخیر دانشگاه در فضای اجتماعی چنین رویکردی داشته و در حوزه مهدویت نقش‌آفرینی می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه خودش را از فضای جامعه دور و جدا نمی‌بیند.»

وی در پایان درباره استقبال دانشجویان از این جشنواره گفت: «دانشجویان ما بسیار استقبال خوبی از این مراسم داشتند؛ با اینکه دوران همه‌گیری و پاندمی کروناست اما جشنواره مورد استقبال قرار گرفت. دانشجویان بسیار نقش خوبی را در این جشنواره ایفا کردند.»