تاریخ : Sun 20 Feb 2022 - 00:40
کد خبر : 69754
سرویس خبری : دانشگاه

تعداد منتخبان کشوری هر محور به سه نفر افزایش پیدا کند

تعداد منتخبان کشوری هر محور به سه نفر افزایش پیدا کند

با تاکید معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه هیات داوران تلاش کرده‌اند با بررسی دقیق آثار هم ازنظر بین‌المللی و هم محتوایی حقی از شرکت‌کنندگان تضییع نشود.

 محمدمهدی فروغی، عضو هیات‌علمی تمام‌وقت گروه شیمی واحد شهید حاج‌قاسم سلیمانی (واحد کرمان) نیز امسال به‌عنوان داور جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه همکاری دارد. او با بیان اینکه کارهای علمی، پژوهشی و فناورانه پیوسته درحال تغییر است، گفت: «با پیشرفت علوم و فناوری و توسعه جوامع، محدوده عملکرد و کاربرد سواد علمی و فناورانه برای هر فرد پیوسته درحال تغییر است؛ یعنی هر انسانی باید به‌طور مداوم درپی کسب اطلاعات موردنیاز جدیدتری باشد. بنابراین فضای رقابتی حاصل از برگزاری جشنواره فرهیختگان در دانشگاه آزاد اسلامی که فرآیند آن از هفته پژوهش و فناوری در آذرماه هرسال برگزار می‌شود و تا برگزاری جشنواره در اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، می‌تواند انگیزه برتری‌جویی و بالابردن کیفیت و کمیت کارهای علمی پژوهشی و فناورانه را در بین اعضای هیات‌علمی و دانشجویان و حتی مدیران اجرایی دانشگاه افرایش دهد.» او درخصوص آثار ارسال‌شده به جشنواره فرهیختگان در حوزه علوم پایه توضیح داد: «در سال‌جاری کیفیت و کمیت کارهای ارسالی علوم پایه نسبت‌به سال قبل پیشرفت چشمگیری داشته و می‌توان گفت دانشگاه در علوم پایه به‌سمت کارهای باکیفیت در تراز اول بین‌المللی حرکت کرده است. پژوهشگران امسال در علوم پایه دارای شاخص اچ ایندکس و ارجاعات بسیار بالایی هستند که خود نشان از رشد علوم پایه دانشگاه در سطح بین‌المللی است. همچنین در زمینه مقاله و کتاب امسال، مقالاتی با ضریب تاثیر بالا و ارجاعات بین‌المللی زیاد که جزء مقالات پراستناد هستند، بسیار دیده می‌شد.»

او درخصوص تاثیر کرونا بر فعالیت‌های پژوهشی و آثار رسیده به جشنواره عنوان کرد: «کرونا همان‌طور که بر سایر کارها تاثیرگذار بود، بر پژوهش‌های فناورانه و برگزاری جشنواره نیز تاثیر منفی دارد؛ به این دلیل که اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نمی‌توانند در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند. ازطرفی باتوجه به مجازی شدن آموزش، اساتید دانشگاه و دانشجویان، عمده انرژی و وقت خود را صرف کلاس‌ها و آموزش‌ مجازی می‌کنند.»

عضو هیات‌علمی تمام‌وقت گروه شیمی واحد شهید حاج‌قاسم سلیمانی با بیان اینکه در چنین شرایطی زمان زیادی برای انجام پژوهش باقی نمی‌ماند، اضافه کرد: «این وضعیت باعث شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید، وقت کمتری داشته باشند تا به پژوهش بپردازند. این تاثیر در سال گذشته بسیار بیشتر بود و در آثار ارسالی به جشنواره این رکود به‌خصوص ازنظر کمیت آثار بسیار نمایان بود، اما در سال‌جاری باتوجه به عادی شدن شرایط و حضور بیشتر اساتید و باز شدن آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و انجام روند معمول پژوهش بسیار کمتر دیده می‌شود.»

فروغی درخصوص نقاط ضعف در ارزیابی‌ها گفت: «با تاکید معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه هیات داوران تلاش کرده‌اند با بررسی دقیق آثار هم ازنظر بین‌المللی و هم محتوایی حقی از شرکت‌کنندگان تضییع نشود. اما شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف را بتوان عدم ارزیابی یکسان استان‌ها در فرآیند مرحله دوم داوری بیان کرد که بهتر است همه‌ساله یک کارگاه توجیهی به‌صورت مجازی برای داوران ستادهای استانی گذاشته شود تا داوری و امتیازبندی منتخبان استان‌ها هم در سطح کشور یکپارچه صورت گرفته و انگیزه مشارکت در جشنواره فرهیختگان را افزایش داد.»

او با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف حوزه پژوهشی دانشگاه عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های پژوهشی واحدهای دانشگاهی است، ادامه داد: «دانشگاه بیش از 30هزار عضو هیات‌علمی تمام‌وقت دارد. این درحالی ‌است که کمتر از ۵۰ درصد این افراد در فعالیت‌های جدی علمی و پژوهشی مشارکت فعال دارند که از این 50 درصد هم تعدادی در جشنواره و رویدادها پژوهشی شرکت نمی‌کنند، بنابراین برای افزایش مشارکت باید موارد ایجاد انگیزه مثل انواع تشویقی‌های قابل‌توجه برای منتخبان واحدها، استان‌ها و کشوری درنظر گرفت و تعداد منتخب کشوری را در هر محور جشنواره از یک نفر به سه نفر افزایش داد تا امید و انگیزه زیادتر شود.»