تاریخ : Thu 17 Feb 2022 - 00:17
کد خبر : 69656
سرویس خبری : ورزش

سیمئوس ژائو: قرار نیست طارمی را از دست بدهیم

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مشاور باشگاه پورتو و سردبیر ورزشی لوسای پرتغال

سیمئوس ژائو: قرار نیست طارمی را از دست بدهیم

در لیگ قهرمانان نمایش خوب داشتیم و شایستگی‌مان را برای حضور در جمع بزرگان ثابت کردیم اما خیلی بدشانس بودیم.

ماتادور پورتو لقب خوبی برای این مهاجم مسئولیت‌پذیر است

بابک سرانی‌آذر، مترجم: تیم فوتبال پورتو درحالی امشب باید در پلی‌آف لیگ اروپا در پرتغال به‌مصاف لاتزیو برود که امید اولش مهدی طارمی است. درخشش مداوم این مهاجم ایرانی در تیم فوتبال باشگاه پورتو پرتغال باعث شد بار دیگر سراغ کسی برویم که بیشترین و موثق‌ترین اطلاعات را درباره او به ما می‌دهد. سیمئوس ژائو، رئیس بخش خبری باشگاه پورتو تاکنون چند پروژه برندینگ و روابط‌عمومی در پورتو را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است. او اکنون به‌عنوان مشاور خبری و رسانه‌ای مدیرعامل باشگاه پورتو نیز فعالیت می‌کند. روزنامه ایتالیایی کوریره دلو اسپورت از طارمی به‌عنوان ماتادور تازه پورتو یاد کرده که بازیکن خطرناکی است و مربیان لاتزیو باید مراقبش باشند. مشاور رسانه‌ای مدیرعامل پورتو هم بر این باور است که این لقب برازنده طارمی است، او بازیکن بسیار خوبی شده و البته بسیار مسئولیت‌پذیر و مسئولیت‌شناس است. گفت‌وگوی اختصاصی «فرهیختگان» با سیمئوس ژائو را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت پورتو درحال‌حاضر چگونه است؟

وضعیت تیم در کل خوب است اما در جزئیات دچار مشکلاتی هستیم که به‌زودی حل نخواهند شد. این مشکلات اغلب اقتصادی هستند و چند اشتباه محاسباتی در سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال و بورس لیسبون باعث شد باشگاه وارد فاز ضرر مالی شود که حل می‌شود اما نه به این زودی‌ها. وضعیت حقوق و دستمزد کارکنان و بازیکنان نیز در میان است که باید منظم مثل همیشه حل شود. از این نظر مقامات باشگاه تحت‌فشار هستند و هواداران پورتو هم مثل همیشه قرار است بخشی از این مشکلات را حل کنند.

گفتید هواداران، شما در این فصل سه‌بار کمپین حمایت هواداران را برگزار کرده‌اید، آیا باز هم هواداران به کمک تیم خواهند آمد؟

بله، در این مورد شک ندارم. هواداران پورتو هر سال و بارها به کمک تیم می‌آیند، این تیم خودشان است و اگر کمکی می‌کنند به خانه خودشان کمک کرده‌اند. ما یکی از بهترین هواداران دنیا را داریم و در شرایطی که خودشان مشکل مالی دارند با خرید از محصولات ورزشی و فرهنگی به باشگاه خود کمک می‌کنند. ما هواداری داشته‌ایم که به‌سختی از بانک وام گرفته و کل مبلغ را به‌حساب باشگاه واریز کرده است.

رقابت‌های اروپایی از این هفته دوباره آغاز می‌شود و پورتو که با لیگ قهرمانان خداحافظی کرده این بار در لیگ اروپا به کارش ادامه می‌دهد.

بله، همین‌طور است، با کلی بدشانسی و اندوه با لیگ قهرمانان اروپا خداحافظی کردیم و اکنون باید امیدوارانه به لیگ اروپا فکر کنیم. شایستگی صعود در این جاده را داریم. بازی سختی در پیش است اما موفق خواهیم بود.

در دیدار دشواری در لیگ اروپا به مصاف لاتزیوی تحت‌هدایت مائوریسیو ساری خواهید رفت!

درست است. یک مربی که پورتو را خیلی خوب می‌‌شناسد و بازیکنان تیم را تک‌تک زیر ذره‌بین گرفته است. لاتزیو تیم خوب و بزرگی است، مثل پورتو و پیش‌بینی من یک بازی بسیار سخت، زیبا و درگیرانه است.

در مرحله گروهی لیگ قهرمانان مقابل تیم‌های بزرگی چون لیورپول، میلان و اتلتیکومادرید نمایش خوبی داشتید.

در لیگ قهرمانان نمایش خوب داشتیم و شایستگی‌مان را برای حضور در جمع بزرگان ثابت کردیم اما خیلی بدشانس بودیم. به‌هرحال نمی‌شود به گذشته بازگشت. پورتو عالی بود و عالی هم کار کرد و البته بخت با ما یار نبود.

در آستانه بازی با لاتزیو، کوریره دلو اسپورت در گزارشی مدعی شد مهدی طارمی خطر شماره یک خط حمله پورتو است. نظر شما چیست؟

اشتباه نکرده، البته شماره یک و دو نداریم و تک‌تک مهاجمان تیم زهردار و بسیار خطرناک هستند. طارمی چند بار در لیگ قهرمانان پنالتی گرفته و به همین دلیل مربیان تیم‌های رقیب از حضور او در هراس هستند. او بازیکنی باهوش و البته بسیار مسئولیت‌پذیر است. خوشحالیم که او را درکنار خود داریم؛ یک بازیکن تمام‌کننده، باهوش و حرفه‌ای. طارمی بازیکنی با فیزیک مناسب، سریع و گلزن محسوب می‌شود که در لیگ پرتغال در 21 بازی موفق به زدن 12 گل و ارسال هشت پاس گل شده است.

در 6 بازی اخیر داخلی 5 گل به‌ثمر رسیده و این عالی است.

من البته به ذات فوتبال که کار تیمی است، خیلی باور دارم و معتقدم که یک مهاجم به‌تنهایی گلزنی نمی‌کند. او با کمک هم تیمی‌های خوبش به این 5 گل رسیده و این بسیار مهم است.

پس از ناکامی در لیگ قهرمانان اروپا، هواداران پورتو به طارمی حمله کردند، اکنون اما گویا رابطه خوبی با او دارند.

فوتبال همین است، گاهی در اوج هستی و گاهی در ته دره و این چیزی نیست که بتوانی از آن فرار کنی. طارمی بازیکن خوبی است که فراز و نشیب زیادی را هم تجربه کرده است. این طبیعی است و خوشحالم که با حرفه‌ای‌گری و سکوت خود از این دوره بد عبور کرده و اکنون درحال اوج گرفتن است و بازیکنان و هواداران او را دوست دارند.

یک سوال مهم که پیش از این هم از شما پرسیده بودم؛ آیا طارمی از تیم‌های خوب اروپایی پیشنهاد دارد؟ آیا قرار است به‌خاطر مشکلات مالی که ابتدای مصاحبه گفتید از پورتو برود؟

چنین قراری با او نداریم، پیش از این هم به شما گفتم که هر بازیکنی به‌صورت طبیعی پیشنهاد‌هایی دریافت می‌کند، کار خوب طارمی این است که هر بار در چنین شرایطی گزارشی شفاف به باشگاه می‌دهد و دوست ندارد بدون هماهنگی با ما کاری انجام بدهد. این کار او بسیار باارزش است و نتیجه کارش این است که همیشه آرامش دارد و بر بازی خود متمرکز است.