تاریخ : Sat 12 Feb 2022 - 00:53
کد خبر : 69426
سرویس خبری : دانشگاه

ترسیم گفتمان انقلاب در پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه آزاد

12 برگزیده سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی معرفی شدند

ترسیم گفتمان انقلاب در پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه آزاد

آیین تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی دیروز همزمان با 22بهمن‌ماه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اکبر اشرفی رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و دبیر جشنواره ملی کتاب انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد برگزار شد.

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت مرکز فرهنگی-دانشگاهی امام‌خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در راستای ترویج اندیشه‌ها و آرمان‌های امام‌خمینی(ره) بین نسل جوان و فرهیخته دانشگاهی و همچنین بهره‌مندی از تجربیات و دانش این قشر فرهیخته برای تبیین اندیشه‌های انقلاب اسلامی، سومین دوره جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی را برگزار کرده ‌است. در این راستا، آیین تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی دیروز همزمان با 22بهمن‌ماه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اکبر اشرفی رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام‌خمینی(ره) و دبیر جشنواره ملی کتاب انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد برگزار شد.  محورهای سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی، شامل اندیشه‌های امام‌خمینی(ره)، اندیشه‌های مقام‌معظم‌رهبری، تبیین انقلاب اسلامی، مطالعات تطبیقی انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های جهان، بازتاب انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان، ادبیات انقلاب اسلامی ایران و دفاع‌مقدس، ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران می‌شود و استادان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد در قالب‌های کتاب، طرح‌های پژوهشی پایان یافته، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد آثار خود را در بازه زمانی1398 تا 1400 ارسال کردند.  آثار احصاشده در این جشنواره پس از پایش زمانی آثار تالیف رسیده براساس دوره مذکور در فراخوان و پایش موضوعی، توسط 4نفر از اعضای هیات‌علمی مرکز، داوری شد که پس از این مرحله 59اثر برای داوری نهایی باقی ماند. در داوری نهایی هریک از 59اثر باقی‌مانده، مجددا مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت 12اثر برگزیده دارای امتیاز 70 تا 100، در 4گروه معرفی شدند.

نفرات برتر جشنواره در چه موضوعاتی قلم زدند؟

مصطفی نجفی، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دارای پایان‌نامه برگزیده «رابطه میان گفتمان انقلاب اسلامی با الگوی اراده معطوف به هویت و بازتاب آن در کتاب‌های درسی» با امتیاز 95: در مقطع کارشناسی‌ارشد نظریه‌ای را درخصوص علل وقوع انقلاب مطرح کردم. بازه نظریاتی بسیاری را همچون نظریات لیبرالیستی، مارکسیستی و تلفیقی و... درخصوص علل وقوع انقلاب داریم. ارائه یک نظریه جدید به‌طوری که بتواند هم نقاط ضعف نظریات قبلی را برطرف کند و هم حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد، یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود. در مقطع کارشناسی‌ارشد این نظریه را درباره انقلاب اسلامی مطرح کردم و آن را با انقلاب فرانسه و جنبش‌التحریر مصر مقایسه و علل ناکامی آن جنبش و علل پیروزی انقلاب اسلامی و انقلاب فرانسه را در این نظریه بیان کردم. در مقطع دکتری اما تلاش کردم این نظریه را کاربردی‌تر کرده و نشان بدهم که کاربرد آن چیست و قرار است کجا به کار بیاید. یکی از مفاهیمی که در نظریه موردتاکید قرار دادم بحث هویت اجتماعی بود و شاخص‌هایی را از کتاب‌های درس انقلاب اسلامی در حوزه هویت استخراج کردم و به‌عنوان مدرس این مفاهیم در دانشگاه باید بگویم در حوزه کار فرهنگی و هویت‌سازی ضعف داریم.

لیلا یوسفی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از واحد تبریز و دارای رساله دکتری برگزیده «گستره و آثار قاعده اهم در فقه اسلام با رویکردی به دیدگاه امام‌خمینی(ره)» با امتیاز 94: این رساله در سه فصل نوشته شده‌ است و در نظر دارد گستره و آثار قاعده اهم در فقه اسلامی با رویکرد امام‌راحل را مطالعه کند و قلمروی مصادیق آن را به‌صورت تطبیقی بررسی و موارد اشتراک و افتراق فقهای اسلامی را تبیین کرده و دامنه دخالت عقل و عرف را مشخص کند. هدف از این پژوهش تبیین و توصیف یکی از قواعد فکری تحت‌عنوان قاعده اهم و مهم است که با توجه به نیازها و پدیده‌های جدید زندگی اجتماعی امروز بشریت است تا پاسخگوی نیاز آنها باشد.

مسلم افراسیابی، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد واحد شیراز و دارنده پایان‌نامه برگزیده «بررسی رویکرد منطقه‌گرایی و استفاده از ظرفیت‌های جهان اسلام در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با امتیاز 94: بحث منطقه‌گرایی همواره در سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از موارد مهم و اساسی بوده که از سوی جمهوری اسلامی موردتوجه قرار گرفته است. در‌واقع جمهوری اسلامی تلاش کرده است با استفاده از پارادایم‌های ارزشگذاری درمقوله منطقه محوری با ایجاد تعامل بنیادین با جهان اسلام در راستای توسعه نفوذ خود در منطقه برقرار باشد. مساله جهان اسلام و استفاده از ظرفیت‌های این منطقه وسیع یکی از مواردی است که مقام‌معظم‌رهبری نیز این ظرفیت‌ها را مورد توجه قرار داده و این مساله در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به وضوح بیان شده است. درواقع وجود منابع عظیم نفت و گاز در این کشور با آب‌وهوای متنوع و ویژگی سرزمینی شرایط متفاوتی به این منطقه داده است. جمهوری اسلامی همواره جهان اسلام را اصلی‌ترین اولویت خود در سیاست خارجه می‌داند و جهان اسلام را جزء قوی‌ترین مناطق در سیاست خارجه قرار داده است. از دیدگاه جمهوری اسلامی اولویت اصلی وحدت اصولی بر برخی اشتراکات مثل حج، پیامبراسلام و... در ایجاد وحدت است.

رضا گرزین، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و دارنده پایان‌نامه «شاخص‌های نظام انقلابی در اندیشه سیاسی امام‌خامنه‌ای» با امتیاز 93: این پژوهش از نوع پژوهش بنیادی و دارای چهار فصل است. در این طرح تلاش شده‌ است با استفاده از روش تحلیل محتوا در ابتدا به کشف کمیت، کیفیت، تغییرات و ثبات نظام انقلابی براساس بیانات رهبری پرداخته و در ادامه با استفاده از نتایج به‌دنبال راهکارها، بهبود و به کمال رساندن ساختارها برای تحقق امر خودسازی، جامعه‌سازی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و درنهایت آمادگی برای طلوع طلیعه خورشید فجر حضرت مهدی(عج) باشیم.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

روایتگری انقلاب اسلامی تا حد مطلوب فاصله دارد (لینک)

 

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی:

چهارمین دوره کتاب سال انقلاب به‌صورت سراسری برگزار می‌شود (لینک)

 

رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام‌خمینی(ره):

۶۳۵ اثر به دبیرخانه سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی ارسال شد (لینک)