تاریخ : Thu 10 Feb 2022 - 01:30
کد خبر : 69370
سرویس خبری : ورزش

پای روابط مشکوک مدیرعامل وسط است؟

سود قابل‌توجه تیم لیگ برتری از اشتباهات داوری

پای روابط مشکوک مدیرعامل وسط است؟

براساس گزارش فوتبال برتر اشتباهات تاثیرگذار در نتایج بازی‌ها در این فصل 4 امتیاز از استقلال صدرنشین لیگ کم کرده و 3 امتیاز هم از پرسپولیس و در جدول فرضی بر این اساس آبی‌پوشان می‌توانستند با 42 امتیاز صدرنشین باشند و پرسپولیس با 38 امتیاز در تعقیب این تیم.

به گزارش «فرهیختگان»، برنامه فوتبال برتر در این هفته به تاثیر اشتباهات و تصمیمات داوری در تغییر نتایج مسابقات لیگ برتر پرداخت که در نوع خودش قابل‌توجه بود. براساس گزارش فوتبال برتر اشتباهات تاثیرگذار در نتایج بازی‌ها در این فصل 4 امتیاز از استقلال صدرنشین لیگ کم کرده و 3 امتیاز هم از پرسپولیس و در جدول فرضی بر این اساس آبی‌پوشان می‌توانستند با 42 امتیاز صدرنشین باشند و پرسپولیس با 38 امتیاز در تعقیب این تیم.

هرچند باید پذیرفت بخش زیادی از این اشتباهات به‌صورت غیرعمدی صورت می‌گیرد اما برخی از نتایج این بررسی تا حدودی عجیب و شاید غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد. براساس گزارش منتشرشده در فوتبال برتر یکی از باشگاه‌ها درحالی سود زیادی از تصمیمات داوری برده که مدیرعامل آن در سال‌های گذشته نزدیک‌ترین ارتباط را با برخی داوران داشته و خدمات و همچنین امکانات ویژه‌ای در اختیار آنها قرار داده و همواره باشگاه‌های مقابل نگرانی‌های ویژه‌ای از تقابل با تیم تحت‌مدیریت وی داشته‌اند و حالا این گزارش شائبه‌برانگیزتر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

نکته جالب‌توجه این است که اشتباهات داوری به مقدار قابل‌توجهی به سود این تیم تمام‌ شده و رتبه آنها در لیگ براساس همین گزارش می‌توانست حداقل سه‌پله پایین‌تر از جایگاه فعلی باشد.

به‌نظر می‌رسد هرچند گزارش اخیر فوتبال برتر با هدف دقت نظر بیشتر داوران در تصمیمات و شفاف‌سازی درخصوص سود و زیان باشگاه‌ها از اشتباهات داوری منتشرشده اما می‌تواند برخی ناظران و متولیان را نسبت به اتفاقات مشکوک و فساد محتمل در این حوزه حساس‌تر کند تا حداقل در نیم‌فصل دوم نگاه دقیق‌تری به این مساله داشته باشند.

وحید صالحی، داور فوتبال نیز چندی پیش با حضور در برنامه فوتبال برتر شبکه سوم سیما از فساد در داوری فوتبال ایران صحبت کرد و مدعی شد داورها هم دلال دارند، بعضی‌ از آنها با سفارش وزیر و وکیل و ابلاغ‌فروشی انتخاب می‌شوند و اینکه می‌گویند اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است، یک راه فرار است. وی اعلام کرد یک داور برای بازی «100 میلیارد تومانی» انتخاب شد و 2 پنالتی اشتباه گرفت و تاکید کرد داوران پاکدست هم داریم ولی اشتباه داوری با «تصمیم» تفاوت دارد.

البته این تنها باری نیست که یک فرد مطلع و مرتبط با جامعه داوری درباره فسادهای موجود در این حوزه افشاگری می‌کند. مربی یکی از تیم‌های لیگ برتری هم در این خصوص به «فرهیختگان» می‌گوید: «متاسفانه این مسائل وجود دارد، بسیاری از داوران ما پاک هستند و تاثیری نمی‌پذیرند اما برخی افراد برای این تاثیرگذاری تلاش می‌کنند، زنگ می‌زنند و سفارش می‌کنند. تیم‌ها از اشتباهات داوری هدفمند در مسابقه برابر یک تیم احساس نگرانی می‌کنند، چون سال‌ها مدیرعامل این باشگاه ارتباط نزدیکی با داوران داشته و امکاناتی در اختیار داشته که در اختیار برخی داوران می‌گذاشته، طبیعتا ممکن است تاثیرگذار باشد و این مسائل باشگاه‌های دیگر را نگران می‌کند. خود من از آمار برنامه اخیر فوتبال برتر این مساله را حس کردم کاملا یک تیم خاص که همین شرایط را دارد از این محل سود برده است. به‌نظرم فدراسیون باید نظارت بیشتری داشته باشد، هرچند این فرد در سال‌های گذشته با مسئولان خود فدراسیون و سازمان لیگ هم ارتباط نزدیک و حتی همکاری‌های رسمی و غیررسمی داشته و این موضوع واقعا نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.»