تاریخ : Tue 08 Feb 2022 - 00:28
کد خبر : 69225
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

منابع زیادی وجود نداشت

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مجید مظهرصفاری، نویسنده کتاب «فرمانده نجیب»

منابع زیادی وجود نداشت

برای نام‌گذاری کتاب از صحبت‌های مقام‌معظم‌رهبری الگو گرفتیم. ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمودند: «من آقای مهدی باکری را جزء نجیب‌ترین فرماندهان دفاع مقدس شناختم.» درنتیجه ما این اسم را از این جهت و براساس صحبت ایشان انتخاب کردیم.

مجید مظهرصفاری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره ‌انگیزه‌ای که برای نوشتن کتابی با موضوع شهید مهدی باکری داشت، گفت: «در سال 1360 و بعد از شهادت مهندس امینی فرمانده واحد عملیات سپاه ارومیه، شهید باکری با دعوت فرمانده وقت آن دوره ارومیه به آنجا آمد و فرماندهی واحد عملیات سپاه ارومیه را به عهده گرفت و از تابستان سال 1360 به مدت پنج‌ماه فرمانده بود و در آن دوران اقدامات زیادی برای امنیت ارومیه انجام داد. با مطالعاتی که داشتم هیچ کجا راجع به عملیات‌های انجام‌شده نوشته نشده بود و فقط در بعضی از فهرست‌ها یک جمله وجود داشت که نوشته بودند مهدی باکری برای مدتی فرمانده عملیات سپاه بود. این موضوع برای من‌ انگیزه شد و در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، نوشتن کتاب را شروع کردیم و این کار یک‌سال زمان برد. ما فقط همان پنج ماه را مشخص کردیم و به روزنامه مراجعه کردیم تا اتفاقاتی را که در منطقه افتاده بود، پیدا کنیم.»

 انتخاب نام براساس صحبت‌های رهبر

این نویسنده درباره دلیل انتخاب نام «فرمانده نجیب» گفت: «برای نام‌گذاری کتاب از صحبت‌های مقام‌معظم‌رهبری الگو گرفتیم. ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمودند: «من آقای مهدی باکری را جزء نجیب‌ترین فرماندهان دفاع مقدس شناختم.» درنتیجه ما این اسم را از این جهت و براساس صحبت ایشان انتخاب کردیم.»

وی در ادامه راجع‌به وجه‌تمایز «فرمانده نجیب» از کتاب‌های مشابهش گفت: «ما تمام جوانب پنج ماه فرماندهی شهید باکری را بررسی کردیم و خاطرات رزمندگانی را که همراه وی بودند، نوشتیم و روزشمارها و روزنامه‌های مربوط به آن دوران را خواندیم و اینها را در قالب چند فصل بیان کردیم.»

 مردمی بود و مردمی فکر می‌کرد

مظهر صفاری در رابطه با ویژگی شهید باکری که برایش ارزشمند بود، گفت: «آقای باکری یک آدم بسیار مردمی بود و مردمی فکر می‌کرد و برای امنیت پایدار در منطقه شمال‌غرب ارومیه و جنوب ارومیه معتقد بود باید از نیروهای بومی استفاده کنیم و اعتقاد داشت آنها طرفدار احزاب دموکرات نیستند و اگر ما اقتدار و محبت خودمان را نشان دهیم جذب ما می‌شوند و حقانیت ما را درک می‌کنند. یک ویژگی مهمی که تا آخر عمرش آن را حفظ کرد بی‌ریایی بود. او بیشتر از هر چیزی به فکر انجام تکالیف الهی بود و هیچ پست و مقامی برایش اهمیتی نداشت و فقط برقراری امنیت برایش مهم بود.»

کتابی برمبنای پژوهش

این نویسنده درباره مشکلاتی که برای نوشتن این کتاب داشت، گفت: «سختی ما برای نوشتن این کتاب در بحث منابع بود. چون سال‌های زیادی از این عملیات می‌گذشت خیلی‌ها یادشان نبود چه اتفاقاتی افتاده است. افرادی بودند که حضور ذهن داشتند و ما از آنها کمک گرفتیم.»

وی در ادامه راجع‌به واقعی‌بودن نوشته‌هایش گفت: «این کتاب کاملا با واقعیت همخوانی دارد و ما قصه و داستان در آن نگفتیم و خاطرات را آن‌طوری که اتفاق افتاده نوشتیم، بدون هیچ مطلب اضافه. بنابراین این کتاب کاملا پژوهشی است و ما در آن اغراق نکردیم. حتی از کسانی که خاطره تعریف می‌کردند خواستیم تا واقعیت‌ها را بگویند.»