تاریخ : Sat 05 Feb 2022 - 02:31
کد خبر : 69047
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

برای تولید این فیلم، سه‌بار افزایش بودجه داشتیم

علیرضا مجیدی، سرمایه‌گذار «ملاقات خصوصی» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

برای تولید این فیلم، سه‌بار افزایش بودجه داشتیم

من یک IT Man هستم. منتها به‌خاطر اینکه پلتفرم به وجود آوردیم و بعد از آن به این سمت رفتیم، با توجه به رقابتی که در پلتفرم‌های اصلی است به‌دنبال تولید محتوا رفتیم.

فیلمسازان جوان برای اینکه بتوانند فیلمنامه‌ها را برای پرده سینما آماده کنند قطعا نیازمند حمایت‌های مالی سرمایه‌گذاران سینمایی هستند. علیرضا مجیدی به‌عنوان سرمایه‌گذار فیلم‌سینمایی «ملاقات خصوصی» درکنار امید شمس، کارگردان جوان این فیلم قرار گرفته است. با مجیدی، سرمایه‌گذار این فیلم گفت‌وگویی کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

وقتی فیلمنامه را خواندید علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری برای فیلم «ملاقات خصوصی» شدید؟

خیر. من وقتی استعداد بچه‌ها را دیدیم علاقه‌مند شدم.

قبلا فیلمی از شمس را دیده بودید؟

قطعا. فیلم‌های او را دیده بودم، ضمن اینکه چندین کارگردان هستند که در مجموعه ما ورود کردند و توانستیم به اینها هماهنگی بدهیم. به هر حال باعث افتخار است که اولین محصول از این مجموعه بیرون آمده است. سال آینده دو فیلم دیگر خواهیم داشت.

اسم بقیه دوستان هم بگویید.

برادران ارک، آقای مهندسیان، آقای پیشوایی، آقای خوانساریان، آقای لک‌زاده و... .

به‌جز برادران ارک بقیه فیلم‌اولی هستند؟

فیلم اول بلند هستند. فکر می‌کنم آقای لک‌زاده فیلم بلند داشته باشد ولی بقیه فیلم‌اولی هستند. بقیه در تولید فیلم کوتاه فعال هستند.

کمی از سابقه‌ حرفه‌ای و همچنین علاقه‌مندی‌تان به سینما برای ما بگویید؟

من یک IT Man هستم. منتها به‌خاطر اینکه پلتفرم به وجود آوردیم و بعد از آن به این سمت رفتیم، با توجه به رقابتی که در پلتفرم‌های اصلی است به‌دنبال تولید محتوا رفتیم. با توجه به ارزشی که تولید محتوا در سطح بین‌المللی دارد، مجموعه از دو سال پیش شروع به شناسایی و ایجاد راهکار استراتژیک در این زمینه کرد. طبق بررسی به این نتیجه رسیدیم که کارگردان‌های فیلم کوتاه که استعداد پرش به فیلم بلند را دارند، شناسایی و حمایت کنیم و بتوانیم برای خود یک مجموعه‌ای به وجود بیاوریم که آن محدودیت فضای مجموعه را داشته باشد و باعث افتخار است که در اولین خروجی این حرکت فیلم ملاقات خصوصی را داریم. امید شمس با توجه به اینکه فیلمنامه او آماده‌تر بود، پیشرو بود. از دید کل بچه‌ها اینچنین بود و به این نتیجه رسیدیم که فیلم امید باید برای امسال ساخته شود ولی بودند دوستانی که زودتر از امید به مجموعه ما ورود پیدا کردند ولی فیلمنامه آماده‌ای نداشتند. واقعا به خردجمعی در مجموعه رسیدیم و الان تصمیم شخصی نیست، یعنی کارگردان‌ها و سینماگران مجموعه به نقطه‌ای رسیدند که به‌دنبال منافع شخصی خود نیستند بلکه به‌دنبال منافع جمعی هستند. فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین اتفاقی است که در سینما افتاده است و اگر بوده من ندیده‌ام.

پلتفرمی که گفتید برای پخش آنلاین است؟

بله. پلتفرم پخش آنلاین است.

می‌توانید اسم آن را بگویید.

چون هنوز راه‌اندازی نکرده‌ایم بهتر است گفته نشود.

ممکن است قبل از اکران سینمایی ملاقات خصوصی، تصمیم بگیرید این پروژه را به‌صورت مینی‌سریال از همان پلتفرم خودتان پخش کنید؟

در پلتفرم قبل از اکران پخش نخواهد شد و من فکر می‌کنم این فیلم ظرفیت به‌شدت بالایی از لحاظ مخاطب دارد. در این مدت به‌اتفاق آقای شمس و بازیگران، در سینماهای مختلف حضور داشتیم. من به‌شخصه بعد از اینکه فیلم تمام شد با گروه‌ها و قشرهای مختلف صحبت کردم. خروجی‌ای که گرفتم فوق‌العاده بود و همه تقریبا اذعان داشتند بهترین فیلمی بود که تا این لحظه دیده‌اند. من اسم فیلم‌های دیگر را نمی‌برم، به هر حال همه کسانی که تلاش کردند فیلم ساختند، چه تهیه‌کننده و چه سرمایه‌گذارها واقعا باانگیزه فعالیت کردند و دوست ندارم درباره این مقوله بحث کنم ولی به هر حال این اتفاق واقعی است. شاید 200اثر ساخته می‌شود و 4اثر برجسته می‌شود. من فقط می‌توانم افتخار کنم، فیلم ما یکی از آن 4اثر است.

این حمایت‌ها از کارگردان‌هایی مثل امید شمس ادامه‌دار است؟

صددرصد.

و کسانی که در این مسیر فیلمسازی قرار گرفتند، طبیعتا رها نمی‌شوند.

به‌هیچ‌عنوان. به هر حال قطعا این استارت کار است و ما نمی‌خواهیم تولید دائمی بی‌بنیه داشته باشیم. می‌خواهیم هدفمند باشد یعنی یک فیلمساز باید زمان کافی برای نگارش فیلمنامه و چکش‌کاری آن داشته باشد که این رفت‌وبرگشت‌ها شاید باعث شود فیلمنامه در حد 200بار اصلاحیه بخورد، چون از دید من ابتدای کار، فیلمنامه، فیلمنامه و فیلمنامه مهم است. بعد کارگردان و بعد انتخاب درست بازیگران است و بعد سایر عوامل پشت صحنه. تمام اینها تاثیرگذار است، یعنی در این فیلم اگر خروجی خوب می‌بینید برای این است که همه حرفه‌ای هستند و با هم کار می‌کنند. ممکن است افراد حرفه‌ای داشته باشید ولی نتوانند با هم کار کنند. من می‌توانم بیان کنم تمام اینها باعث رقم خوردن این فیلم شد. از مدیر تولید آقای کلبی‌آبادی تا مدیر فیلمبرداری آقای فرشاد محمدی دوست‌داشتنی، تا صدابردار هماهنگ با هم بودند. همه عوامل فوق‌العاده بودند. طراح لباس خانم خالقی‌زاده، صدا آقای حسین‌زاده، موسیقی آقای بامداد افشار، تدوینگر خانم شعله‌ور، طراح صحنه امیرحسین قدسی و... فوق‌العاده بودند. همه کنار هم توانستند این اتفاق را رقم بزنند و باید از این دوستان هم تشکر کرد چون این یک کار جمعی بود. به‌شخصه آقای بنان زحمت کشیدند برای دوندگی‌هایی که برای مجوزهایی که شاید گرفتن آن خیلی سخت بود ولی انجام دادند. ایشان تلاش شبانه‌روزی کرد و هنوز هم در مراجعی می‌روند و می‌آیند. اینها درکنار هم باعث این اتفاق شد، یعنی انتخاب یک تهیه‌کننده درست، انتخاب یک فیلمنامه درست، انتخاب بازیگران درست، انتخاب عوامل پشت صحنه درست و شاید در انتها یک سرمایه‌گذاری که پای‌کار بود.

این مراجعی که گفتید مشکل‌ساز که نمی‌شوند؟

خوشبختانه نبوده و این فیلم سه‌بار افزایش سرمایه پیدا کرد، یعنی بودجه این فیلم سه‌بار تغییر کرد. شاید اگر کس دیگری جای من یا تهیه‌کننده بود وسط فیلم کار را می‌خواباند. آقای بنان واقعا فشار زیادی تحمل کردند به‌خاطر مشکلاتی که از بعد افزایش سرمایه پیش آمد و ایشان شرافتمندانه پای‌کار ایستادند و شاید تهیه‌کننده دیگری بود می‌گفت به‌علت اینکه وصولی نیامده کار را می‌خوابانم ولی ایشان از اعتبار خود استفاده کردند و به بنده لطف داشتند، برای من اعتبار قائل شدند و متقابلا فکر کنم روسفید بودم و اجازه ندادم خدشه‌ای به‌وجود ‌آید. واقعا همکاری کامل تیمی بود و علت این خروجی زیبا این بود که یک تیم صادقانه درکنار هم کار کردند.