تاریخ : Thu 03 Feb 2022 - 00:55
کد خبر : 69007
سرویس خبری : دانشگاه

واحدهای صنعتی رغبتی به همکاری در روند برگزاری دوره‌های مهارتی دانشگاه‌ها ندارند

مسئول طرح آمک:

واحدهای صنعتی رغبتی به همکاری در روند برگزاری دوره‌های مهارتی دانشگاه‌ها ندارند

در برخی دوره‌ها توانسته‌ایم پروژه‌هایی را برای دانشجویان حین تحصیل از سوی دستگاه‌های مختلف جذب کنیم که حتما برای آنها درآمدزایی هم داشته است. طبیعتا چنین اقدامی خود به نوعی ارتباط‌گیری دانشجو با صنعت هم محسوب می‌شود.

علیرضا کیایی، ‌ مسئول طرح آمک علامه طباطبایی با بیان اینکه این دانشگاه از سال 96 با هدف برقراری ارتباط با صنعت و مهارت‌افزایی در میان دانشجویان اقدام به راه‌اندازی این طرح کرده است، گفت: «براساس طرح آمک، دوره‌های مهارت‌افزایی مختلفی برای دانشجویان برگزار شده که در آن مهارت‌های عمومی و تخصصی به دانشجویان ارائه می‌شود. منظور از دوره‌های عمومی، مباحث مربوط به کار با رایانه و مباحثی از این‌دست است، اما در دوره‌های تخصصی، مهارت‌ها براساس رشته دانشجویان به آنها آموزش داده می‌شود و طبیعی است که مهارت‌های ارائه‌شده در این بخش، به فراخور رشته‌ها، از گستردگی هم برخوردار باشند. درمجموع هدف این است که هرکدام از دانشجویان علاوه‌بر مدرک، بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند. طبیعتا چنین دوره‌هایی باعث می‌شود دانشجو بتواند 3 مرحله آموزش، مهارت و کارورزی را برای ورود به بازار کار طی کند.»

او درباره اینکه این دوره‌ها نتوانسته آن‌طور که باید زمینه را برای ورود فارغ‌التحصیل دانشگاهی به بازار کار تسهیل کند، اظهار داشت: «این‌که این دوره‌ها در ورود دانش‌آموختگان به بازار کار چه نقشی داشته، با اینکه چنین طرح‌هایی در کسب مهارت‌های لازم از سوی دانشجویان چه اثرگذاری‌ای داشته، متفاوت است. در برخی دوره‌ها توانسته‌ایم پروژه‌هایی را برای دانشجویان حین تحصیل از سوی دستگاه‌های مختلف جذب کنیم که حتما برای آنها درآمدزایی هم داشته است. طبیعتا چنین اقدامی خود به نوعی ارتباط‌گیری دانشجو با صنعت هم محسوب می‌شود.»

مسئول طرح آمک علامه طباطبایی با بیان اینکه باید خارج از سرفصل‌های آموزشی دوره‌های مهارتی برای دانشجویان برگزار شود، تصریح کرد: «یکی از خلأهایی که امروز در روند برگزاری این دوره‌ها با آن روبه‌رو هستیم، عدم همکاری واحدهای صنعتی است. یعنی دانشگاه باید به سمت آنها دست دراز کرده و از آنها بخواهد در این مهم مشارکت داشته باشند. هنوز اعتماد لازم بین دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی شکل نگرفته و علاقه‌ای هم ندارند که در روند کاری یکدیگر ورود کنند. به‌عبارت دیگر هنوز دانشگاه و صنعت بدون مرز شکل نگرفته، درحالی‌که با تحقق این مساله، بسیاری از مشکلات ما در بحث برگزاری دوره‌های مهارتی رفع خواهد شد.»

کیایی به اثرگذاری همه‌گیری کرونا در برگزاری این دوره‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: «تلاش کردیم با برگزاری دوره‌ها به‌صورت آنلاین، اثرگذاری از شرایط کرونایی را کاهش دهیم. البته دوره‌ها در این بستر هم به‌صورت تعامل دوجانبه بوده و اینکه صرفا بخواهیم صوت و تصویر شرکت‌کنندگان منتقل شود و خوشبختانه در ابتدای کرونا، سامانه آموزشی جامعی را در این زمینه راه‌اندازی کردیم و فعالیت‌ها نیز از این طریق دنبال شد. اما این‌طور نیست که بگوییم که این بیماری هیچ نقشی در روند برگزاری این دوره‌ها نداشته، قطعا برگزاری حضوری می‌توانست اثرگذاری بیشتری در انتقال مفاهیم به دانشجویان داشته باشد.»