تاریخ : Wed 02 Feb 2022 - 00:06
کد خبر : 68915
سرویس خبری : دانشگاه

رشته کارآفرینی معطل ارتباط صنعت و دانشگاه

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

رشته کارآفرینی معطل ارتباط صنعت و دانشگاه

دانشجویان رشته کارآفرینی با چالش‌هایی ازجمله عدم ورود موفقیت‌آمیز به بازار کار، عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، گاه طولانی شدن فرآیند تغییر سرفصل‌های دروس رشته کارآفرینی و... دست به‌گریبان هستند که ورود و دسترسی آنها به راه‌اندازی کسب‌وکارشان را با مشکل مواجه کرده و مانع از کارآفرین شدن و کارآفرینی و اشتغال‌زایی این دانشجویان در کشور می‌شود.

یگانه عرب، گروه دانشگاه: امر کارآفرینی در جهان، یکی از محورهای اصلی رشد و توسعه است؛ چراکه کارآفرینی، شغل می‌آفریند و در پی آن خلأها و شکاف‌های بازار کار را پر می‌کند. کارآفرینان در کشور فرصت‌های تازه کسب‌وکار را برای اهالی این حوزه و علاقه‌مندانش ایجاد می‌کنند تا با ایده‌های خلاق در جهت راه‌اندازی کسب‌وکار خود بربیایند. یکی از اصول مهم و کاربردی در تربیت کارآفرینان در کشور و ترویج کارآفرینی، بهره‌مندی از نظام آموزشی است؛ به این معنا که نظام آموزشی نقش مهمی در اشتغال کارآفرینان در کشور داشته و موجب تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و کارآفرین می‌شود. دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به‌عنوان واحدهای مجری نظام آموزش عالی در زمینه کارآفرینی و تربیت نیروی متخصص و ماهر موردنیاز بخش‌های مختلف جامعه سهم به‌سزایی دارند.

البته باید بیان کرد که دانشجویان رشته کارآفرینی نیز با چالش‌هایی ازجمله عدم ورود موفقیت‌آمیز به بازار کار، عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، گاه طولانی شدن فرآیند تغییر سرفصل‌های دروس رشته کارآفرینی و... دست به‌گریبان هستند که ورود و دسترسی آنها به راه‌اندازی کسب‌وکارشان را با مشکل مواجه کرده و مانع از کارآفرین شدن و کارآفرینی و اشتغال‌زایی این دانشجویان در کشور می‌شود. در این گزارش تلاش کرده‌ایم در گفت‌وگو با استادان رشته کارآفرینی در دانشگاه و دانشجویان این رشته به بررسی وضعیت دانشجویان کارآفرینی در دانشگاه‌های ایران پرداخته و چشم‌اندازی از روند فعالیتی دانشجویان این رشته در رشد و توسعه کشور، چالش‌های دانشجویان کارآفرین در دانشگاه‌ها، بسترسازی مناسب دانشگاه برای اشتغال دانشجویان این رشته و لزوم تغییر سرفصل‌های دروس این رشته ارائه کنیم.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

عدم تعامل صنعت با دانشگاه، مانع از کارآفرین شدن دانشجویان این رشته می شود (لینک)

 

تشکیل تیم کشوری کارآفرینی برای تغییر سرفصل های دروس این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی (لینک)

 

طولانی بودن پروسه تغییر سرفصل های دروس، انعطاف پذیری استاد در تدریس را کاهش می دهد (لینک)