تاریخ : Tue 01 Feb 2022 - 02:43
کد خبر : 68870
سرویس خبری : دانشگاه

صنایع خلاق و کشاورزی ماموریت منطقه‌ای واحد گرمی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی مطرح کرد

صنایع خلاق و کشاورزی ماموریت منطقه‌ای واحد گرمی

اگر سند تحول با همیاری اساتید به‌خوبی پیش برود در آخر سال پنجم می‌توانیم به دانشگاه نسل سوم تبدیل شویم.

حسین منفرد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی درخصوص تعداد هیات‌علمی این واحد اظهار کرد: «در این دانشگاه 39هیات‌علمی درحال تدریس هستند که از این تعداد 16نفر از گروه «الف» و مابقی اعضا که 23نفر هستند در گروه «ب» قرار می‌گیرند. 38نفر دیگر در دانشگاه به‌عنوان استاد مدعو و حق‌التدریس حضور دارند که بیشتر در رشته‌های حقوق، عمران، کامپیوتر، معماری و دروس عمومی درحال تدریس هستند.»

او درخصوص تعداد رشته‌های درحال تدریس این واحد دانشگاهی عنوان کرد: «درحال حاضر 63رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در 5گروه حسابداری، مدیریت، حقوق، فنی مهندسی و گروه عمومی که رشته‌های علوم‌پایه و زبان‌های خارجی را دربر می‌گیرند، تدریس می‌شود. در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز 7رشته حسابداری، مدیریت، حقوق، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، کامپیوتر نرم‌افراز و عمران تدریس می‌شود که در این بین رشته‌های حسابداری، حقوق و مدیریت جزء رشته‌های محبوب و پرمخاطب دانشگاه به‌حساب می‌آیند.» منفرد درخصوص تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی این واحد دانشگاهی نیز گفت: «واحد گرمی از ابتدای تاسیس با دو رشته در مقطع کاردانی با 200دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت بیش از 4هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین درحال حاضر هزار و 769دانشجو به تحصیل در این واحد دانشگاهی مشغول هستند.»

او درخصوص اقدامات انجام‌شده این واحد دانشگاهی در برنامه پنج‌ساله سند تحول اظهار کرد: «برای اولین‌بار یک سند جامع و مناسب برای دانشگاه آزاد اسلامی نوشته شده که لازمه اجرای آن نیز هماهنگی بین تمام پرسنل دانشگاهی از اساتید، کارکنان و مدیریت است. اگر این پیگیری صورت نگیرد می‌تواند مانند دیگر اسناد قبلی تنها یک سند نوشته‌شده و اجرانشده باقی بماند.»

منفرد در ادامه افزود: «در استان اردبیل سند تحول راهبردی در همه حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی به‌نوعی شکسته ‌شده و توسط دبیرخانه همه وظایفی را که استان و به تبع آن واحدهای شهرستانی باید در سند پنج‌ساله راهبردی انجام دهد، مشخص‌شده و تمام واحدها درحال اجرای این برنامه‌ها هستند. اقدامات اولیه این سند در واحد گرمی انجام شده اما درخصوص میزان فعالیت‌های لازم برای هرسال قرار است در هفته آینده وظایف مشخص شود. برای مثال مشخص‌شده در هر واحد چه تعداد مقاله علمی‌کاربردی باید ارائه شود و در پایان پنج‌سال نباید کمتر از آن باشد. واحد گرمی در سال گذشته توانست با ارتقا از سطح3 به یک پله بالاتر در سطح2 قرار بگیرد.»

  معرفی 36 دانشجو به صنایع در طرح پویش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی درخصوص اقدامات انجام‌شده برای طرح پویش، عنوان کرد: «به‌علت شیوع کرونا در دوسال گذشته و تعطیلی دانشگاه‌ها و محدودیت‌هایی که در کشور حاکم شد، اجرای این طرح با مشکلاتی همراه بود؛ با تمام این اوصاف با رایزنی‌هایی که با کارخانه‌های شیرآلات در شهر انجام شد، توانستیم 36نفر از دانشجویان را برای گذراندن دوره‌های کارآموزی و کارورزی معرفی کنیم.» او درخصوص طرح پایش اظهار کرد: «به‌علت کوچکی استان اردبیل موضوعات احصاشده مانند گردشگری و آب‌های معدنی به‌صورت استانی بوده است. اساتید به‌طور خاص پیرامون این موضوعات درحال فعالیت هستند و پژوهش‌ها به‌نوعی استانی پیگیری می‌شود.» منفرد درخصوص فعالیت‌های مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی گفت: «تنها مرکز رشد دانشگاه در رشته‌های انرژی و مکانیک فعالیت دارد. در سال گذشته با طی‌شدن مرحله داوری از دو محصولی که در این مرکز رشد وجود داشت، فعالیت‌های آن به‌نوعی احیا شد. همچنین به‌تازگی سه هسته فناور دیگر در مرکز رشد مستقر شده و امیدوارم اینها را به‌سمت شرکت‌های دانش‌بنیان پیش ببریم.»

او درخصوص اقدامات انجام‌شده در دانشکده‌های مهارتی واحد گرمی نیز توضیح داد: «دانشگاه اقدامی برای تاسیس مدارس سما انجام نداده و تمام توجهش را برای تاسیس دانشکده‌های مهارتی متمرکز کرد و با موافقت معاونت سما و تصویب پروپوزال، منتظر موافقت شورا و صدور مجوز ازسوی شورای گسترش سازمان هستیم تا دانشکده مهارتی این واحد در 10رشته فنی برای مقطع کاردانی فعالیت خود را آغاز کند.»
او درخصوص تعداد مقالات پژوهشی ارائه‌شده در سال1400 واحد گرمی عنوان کرد: «امسال حدود 20مقاله پژوهشی، 150پایان‌نامه و 2طرح درون‌دانشگاهی و برون‌‌دانشگاهی در این واحد ارائه شد؛ بیشتر پژوهش‌های انجام‌شده نیز در حوزه انرژی و مدیریت بوده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی درخصوص اقدامات انجام‌شده برای ماموریت منطقه‌ای این واحد دانشگاهی گفت: «ماموریت دانشگاه صنایع خلاق و کشاورزی تعیین‌شده که علت آن، وجود پژوهش‌ها و فراخوان‌های بسیاری بود که در مرکز رشد در حوزه ساخت انیمیشن و کلیپ انجام گرفته و درحال حاضر هم کارهای اولیه آن درحال اجراست. برای حوزه کشاورزی در «مرکز انگونت» نیز درحال مذاکره با یک سرمایه‌گذار هستیم تا در یک زمین دوونیم هکتاری یک گلخانه تاسیس کنیم و قسمتی از این زمین نیز برای تحقیقات آزمایشگاهی دانشگاه در نظر گرفته می‌شود. سال گذشته به‌علت یک‌سری مسائل حقوقی و بروکراسی‌های اداری این اقدامات با وقفه‌ روبه‌رو شد، اما در هفته‌های اخیر اقدامات خوبی پیرامون این مساله اتفاق افتاده است.»

منفرد درخصوص درآمدهای غیرشهریه‌‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی اظهار کرد: «از طریق اجاره و با آزمایش‌هایی که در حوزه بتن و خاک در آزمایشگاه‌‌های دانشگاه انجام شد، حدود 40میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای داشتیم. آزمایشگاه دانشگاه توانست بعد از انعقاد تفاهمنامه با سازمان نظام مهندسی تمام آزمایش‌های حوزه بتن و خاک شهرستان را ازآن خود کند و همین امر برای درآمد غیرشهریه‌ای دانشگاه اتفاق مهم و مبارکی بود.»

  همکاری بین دانشگاه واحد گرمی و اداره‌کل ورزش‌وجوانان

منفرد درخصوص سایر اقدامات واحد گرمی برای افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای اظهار کرد: «برای اولین‌بار یک طرح برون‌دانشگاهی پژوهشی بین دانشگاه و اداره‌کل ورزش‌وجوانان انجام شد و در حوزه انرژی با برق منطقه آذربایجان‌شرقی درحال رایزنی هستیم و به‌زودی قرارداد آن منعقد می‌شود.» او درباره اقدامات انجام‌شده برای رسیدن به یک دانشگاه نسل سوم عنوان کرد: «اگر سند تحول با همیاری اساتید به‌خوبی پیش برود در آخر سال پنجم می‌توانیم به دانشگاه نسل سوم تبدیل شویم. معتقدم دانشگاه باید خود را با مسائل جامعه پیوند بزند تا باری از مشکلات را کم کند. در دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه این طرح و اجرای آن می‌توان مشکلات جامعه را تا حدوی مرتفع کرد که قدم‌های اول آن نیز برداشته شده است. به‌طور مثال دانشگاه آزاد واحد گرمی درخصوص مهارت‌آموزی و نقش تربیتی برای زندانیان با رئیس زندان شهرستان گرمی جلسه‌ای برگزار کرد و قدم‌های مثبت در این راستا در شهرستان ازسوی دانشگاه برداشته شده است. لازمه انجام این اقدامات هم رایزنی با مراکز دولتی، خصوصی، صنایع، کارخانه‌ها و مراکز فرهنگی است تا به‌شرط اعتماد ازسوی جامعه، دانشگاه بتواند مشکلات آن را حل کند.»