تاریخ : Tue 01 Feb 2022 - 02:25
کد خبر : 68858
سرویس خبری : جهان شهر

«شیشه عمر» امارات در دستان یمن

حملات یمن علیه مراکز حساس امارات وارد هفته سوم شد

«شیشه عمر» امارات در دستان یمن

در جبهه حامیان عربستان و امارات مساله از ابتدای جنگ روشن است و حامیان آنها از همان زمان تاکنون به پشتیبانی همه‌جانبه از این دو کشور پرداخته‌اند پس با بین‌المللی شدن جنگ بازیگرانی به موضوع ورود می‌کنند که جزء حامیان ائتلاف متجاوز عربی در یمن نیستند. آنها شاید حامی مقاومت یمن نباشند اما ورودشان به مساله از غلظت حضور حامیان بین‌المللی عربستان و امارات در پرونده یمن می‌کاهد.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین‌الملل: بامداد دوشنبه امارات متحده عربی برای سومین هفته متوالی و همزمان با میزبانی از نمایشگاه بین‌المللی اکسپو، شاهد حملات سنگین پهپادی و موشکی یمن بود.

روز گذشته یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در جریان کنفرانس خبری خود برای تشریح جزئیات این حمله اعلام کرد شهر ابوظبی پایتخت امارات با موشک‌های بالستیک «ذوالفقار» و شهر دبی نیز با استفاده از پهپادهای «صماد۳» هدف قرارگرفته‌اند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین از حمله ‌این کشور به پایگاه «شاروره» عربستان و مواضع این کشور در «جیزان» و «عسیر» به وسیله پهپادهای صماد۳ و «قاصف کی۲» خبر داد. یمن از سه‌هفته پیش و برای مجازات امارات به‌دلیل دخالت‌هایش در این کشور به‌ویژه دور جدید حملات تروریست‌های وابسته به ابوظبی در استان شبوه علیه نیروهای دولت قانونی صنعا، حملاتی را موسوم به «اعصار الیمن» طراحی کرده که تاکنون طی سه مرحله از آنها انجام شده است.  موج سوم حملات اعصار یمن در هفته جاری درحالی صورت گرفتند که یک روز پیش از موشکباران امارات، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم‌صهیونیستی برای دیداری رسمی وارد این کشور شده بود.  پس از این حمله خبرهایی مبنی بر درخواست سازمان اطلاعات رژیم‌صهیونیستی از اسحاق هرتزوگ، برای بازگشت سریع وی به تل‌آویو خبر دادند بااین‌حال برخی رسانه‌ها می‌گویند خطری رئیس رژیم‌صهیونیستی و هیات همراهش را در امارات تهدید نمی‌کند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در کنفرانس خبری روز گذشته خود به شکلی غیرمستقیم اشاره‌ای به سفر هرتزوگ به امارات داشته و سران ابوظبی را به حملات گسترده‌تر تهدید کرد. یحیی سریع در همین راستا گفت: «کشور کوچک دشمن اماراتی تا زمانی که به‌عنوان ابزار دشمن صهیونیستی در ابوظبی و دبی به تجاوز به مردم و کشور ما ادامه دهد، ناامن خواهد ماند. نیروهای مسلح یمن بار دیگر به شهروندان، ساکنان و شرکت‌ها برای دوری از مقرها و تاسیسات حیاتی، به‌دلیل آسیب‌پذیری در برابر هدف‌گیری در دوره آتی هشدار می‌دهد.» این تهدیدات درحالی انجام می‌شود که اخیرا منابع یمنی از طراحی عملیاتی بسیار بزرگ علیه امارات پرده برداشته‌اند. روز یکشنبه وبگاه «الخبر الیمنی» براساس اطلاعاتی که منابعی از بخش «اطلاعات نظامی» دولت یمن در اختیارش قرار داده‌اند، اعلام کرد طرح جدید حمله به امارات شامل هدف‌گیری 50 نقطه حساس این کشور است.  در گزارش این وبگاه یمنی آمده که عملیات جدید «سیل العرم» نام دارد و قرار است در آن از ۳۰۰ پهپاد، ۵۰ موشک بالستیک و ۴۶ موشک کروز استفاده شود. نقطه تمرکز این عملیات شریان‌های اصلی اقتصادی امارات خواهند بود.

  ویژگی‌ها، ابعاد و اهداف حملات به امارات

ادامه یافتن حملات یمن به امارات متحده عربی نشان می‌دهد صنعا از چنین حملاتی تنها به دنبال دستاوردهای مقطعی و محدود نیست، بلکه موشک‌باران ابوظبی و دبی دارای اهداف متنوعی هستند و باید به آنها به‌شکل مجموعه‌ای نگریسته شود. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها، ابعاد و اهداف این حمله پرداخته‌ایم.

۱-حمله‌ای دارای اهداف جداگانه راهبردی-تاکتیکی

حملات یمن به امارات به‌دلیل نوع سلاح‌های به‌کاربرده شده، برد حملات، مراکز موردحمله قرار گرفته و همچنین دقت تخریب‌ها دارای ابعاد راهبردی و تاکتیکی به‌صورت همزمان است. این حملات ازلحاظ تاکتیکی به‌دقت اهدافی خاص را موردحمله قرار داده‌اند تا مابه‌ازای ارزش مادی اهداف نابودشده امتیازاتی از امارات اخذ شود. همچنین استفاده از موشک‌های بالستیک، دامنه گسترده بانک اهداف و حساسیت مراکز هدف‌گیری شده نشانگر وجوه راهبردی حملات است که امارات ما به ازای آن ها باید امتیازاتی راهبردی بدهد.

۲ -خروج امارات از یمن هدف تاکتیکی حملات

اهداف تاکتیکی این حمله یعنی هدف قرار دادن اماکن مهم امارات برای آسیب‌زنی متقابل به این کشور برای متوقف سازی عملیات میدانی اخیر امارات در یمن بود. ادامه حملات یمن نشان می‌دهد امارات همچنان باید با خروج از مناطق مختلف یمن ازلحاظ تاکتیکی امتیاز بدهد.

۳- ترسیم معادله منطقه‌ای هدف راهبردی حملات

به‌جز این در حوزه راهبردی هم حملات یمن در حال ترسیم معادله‌ای جدید در منطقه هستند تا از شدت پیروی امارات از آمریکا و رژیم‌صهیونیستی بکاهند. در این صورت امارات مابه‌ازای برداشتن هر گامی در مسیر سیاست‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی مجبور به تحمل حملات نظامی خواهد بود.

۴ -بخشی از کارزار اخراج آمریکا از منطقه

اخراج آمریکا از منطقه تنها سیاست ایران نیست، بلکه دیگر ملت‌های منطقه نیز چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند.  حملات یمن با تهدید محل استقرار نظامیان آمریکا در پایگاه الظفره در چهارچوب کلی اخراج آمریکا از منطقه قابل تفسیر است.

۵- ایجاد بازدارندگی دربرابر آمریکا

با آشکار شدن شکست امارات و عربستان سعودی، آمریکا بر میزان حضور مستقیم خود در نبردهای یمن افزوده است تا مانع از پیروزی محور مقاومت در این جنگ شود.  مورد هدف قرار گرفتن پایگاه نیروهای آمریکایی در امارات این پیام را برای واشنگتن در بردارد که درصورت اصرار این کشور به دخالت در جنگ یمن، حمله به پایگاه‌های آمریکا در منطقه یک گزینه برای یمن است. این اقدام می‌تواند یک بازدارندگی موثر در مقابل برنامه‌ریزی آمریکا در یمن ایجاد کند.

۶ -فرسایش اعتبار امارات و عربستان در میان افکار عمومی

 حملات مداوم به عربستان‌سعودی و یمن گرچه با تبلیغات گسترده در جهان عرب و فضای بین‌المللی برای فشار به یمن همراه می‌شود اما تداوم آنها باعث می‌شود این موج ایجادشده توسط ریاض و ابوظبی اثراتی متفاوت داشته و شأنیت و احترام این دو کشور را به‌عنوان کشورهای جنگ زده و زیر آتش در جهان عرب و فضای بین‌المللی دچار فرسایش کند.

۷ -بین‌المللی ساختن منازعه

کشیده شدن جنگ به خلیج‌فارس و شدت یافتن آن باعث کشیده شدن پای دیگر بازیگران به موضوع جنگ در یمن می‌شود.

در جبهه حامیان عربستان و امارات مساله از ابتدای جنگ روشن است و حامیان آنها از همان زمان تاکنون به پشتیبانی همه‌جانبه از این دو کشور پرداخته‌اند پس با بین‌المللی شدن جنگ بازیگرانی به موضوع ورود می‌کنند که جزء حامیان ائتلاف متجاوز عربی در یمن نیستند. آنها شاید حامی مقاومت یمن نباشند اما ورودشان به مساله از غلظت حضور حامیان بین‌المللی عربستان و امارات در پرونده یمن می‌کاهد.