تاریخ : Mon 31 Jan 2022 - 11:32
کد خبر : 68816
سرویس خبری : سیاست

تصمیم نهایی درباره سربازی، بعد از مشورت با ستادکل نیروهای مسلح گرفته می‌شود

میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تصمیم نهایی درباره سربازی، بعد از مشورت با ستادکل نیروهای مسلح گرفته می‌شود

درباره طرح فروش خدمت سربازی باید گفت همه اینهایی که مطرح شده است، مقدمه است، باید با ستادکل هم همفکری صورت بگیرد و بعد از آن است که نتیجه آن نهایی خواهد شد. اگر این طرح با تدابیر ستادکل سازگار نباشد، تایید نمی‌شود.

به گزارش «فرهیختگان»، درباره تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق بودجه 1401 مجلس مبنی‌بر تعیین قیمت‌ برای خرید خدمت سربازی، گفت‌وگویی با سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، یکی از اعضای این کمیسیون مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم. میرتاج‌الدینی در ابتدا شرحی از تصمیم اتخاذ‌شده در کمیسیون تلفیق می‌دهد و می‌گوید: «باتوجه به اینکه درحال حاضر بیش از سه میلیون نفر از جوانان در کشور از سن آمادگی کامل برای حضور در خدمت سربازی گذر کرده‌اند و درگیر خانواده، فرزندان یا ادامه تحصیل شده‌اند و به‌طور کلی مشکلات عدیده‌ای دارند کمیسیون تلفیق با توجه به پیام‌هایی که این دسته از جوانان برای نمایندگان ارسال کرده و می‌کنند و در آنها به مشکلات‌شان اشاره دارند، تصمیم گرفت برای مسائل‌شان راه‌حلی پیدا کند.»

میرتاج‌الدینی این‌طور ادامه می‌دهد: «سعی کردیم در کمیسیون، برای این مساله راهکاری پیدا کنیم تا این مشکل حل شود. تعدادی از این جوانان، در پیام‌هایی که به ما داده‌اند اعلام‌ کرده‌اند حاضر هستند هزینه‌هایش را بپردازند تا مشکل‌شان حل شود. کمیسیون درکنار این مساله، تصمیم گرفت حقوق سربازان را هم افزایش دهد؛ هم سال گذشته و هم امسال حقوق سربازان را سه‌ برابر کرد. بنابراین، حقوق آنهایی که به سربازی می‌روند هم افزایش پیدا می‌کند.»

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس توضیحاتی هم درباره دلیل این تصمیم نمایندگان می‌دهد و می‌گوید: «این طرح، برای آن دسته از افرادی است که کار و درآمدی در جامعه دارند و می‌گویند حاضر هستند هزینه خدمت‌شان را بدهند تا مشکل‌شان دراین‌باره حل شود و برای همه نیست؛ به‌طور کلی برای آن دسته از افرادی پیشنهاد شده است که به‌راحتی امکان حضور در خدمت سربازی را ندارند. برای افرادی که درآمد پایینی دارند و امکان حضور در سربازی را ندارند هم تخفیف‌هایی درنظر گرفته شده است. این امکان برای افرادی که قصد دارند ادامه تحصیل بدهند، کار کنند، یا آنانی که در رفت‌و‌آمد از خارج از کشور به داخل کشور هستند، فراهم شده است تا بتوانند به مشغله و تحصیل‌شان ادامه دهند یا به‌راحتی به کشور رفت‌وآمد داشته باشند. همزمان باید برای آن دسته از افرادی که با این طرح نمی‌توانند مشکل‌شان را حل کنند هم فکری کرد. در همین طرح برای بعضی‌ها با شرایطی که دارند بیش از 60 درصد تخفیف حاصل شده است. با همه اینها ما قصد نداریم همه را به سمت خرید خدمت سوق دهیم. این طرح برای افرادی درنظر گرفته شده است که امکان حضور در خدمت سربازی برایشان دشوار است.»

میرتاج‌الدینی در پایان و درباره مساله «سربازی حرفه‌ای» و همین‌طور سرنوشت نهایی تصمیم کمیسیون تلفیق این‌گونه توضیح داد: «مساله سربازی حرفه‌ای، نیازمند یک تصمیم و قانون دائمی است. ستادکل نیروهای مسلح باید نظر بدهد و مساله به‌طور تخصصی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شود. درباره طرح فروش خدمت سربازی هم باید گفت همه اینهایی که مطرح شده است، مقدمه است، باید با ستادکل هم همفکری صورت بگیرد و بعد از آن است که نتیجه آن نهایی خواهد شد. اگر این طرح با تدابیر ستادکل سازگار نباشد، تایید نمی‌شود.»