تاریخ : Sun 30 Jan 2022 - 02:15
سرویس خبری : جهان شهر

از کرملین تا جنوب کرمان چه گذشت؟

علی سعیدی:

علی سعیدی، خبرنگار صداوسیمای جیرفت: روایت تنها خبرنگار (خبرنگار صداوسیما در جیرفت) در بازدید رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده جنوب کرمان را در ادامه می‌خوانید.

صبح جمعه برای تهیه گزارشی بیرون از جیرفت بودم. قرار بود به‌سمت زهکلوت بروم. ساعت هفت صبح بود گوشی‌ام زنگ خورد، یکی از فرماندهان سپاه گفت: ماشین می‌فرستم ساعت۱۱ فرودگاه جیرفت باشید، از علت حضورم سوال کردم فقط گفت: منتظرم خبر بده؟! و ادامه داد: میهمان داریم. فقط همین! نیم‌ساعت بعد تماس گرفتم و گفتم ماشین بفرستید پل پرچم ورودی زهکلوت (همان منطقه سیل‌زده). حالا به‌سمت زهکلوت حرکت کرده بودم، خودروی سپاه ثارالله از جیرفت آمد و به‌سمت جیرفت و فرودگاه حرکت کردیم. در فرودگاه هماهنگی‌ها از قبل برای ورودمان انجام شده بود. به‌سمت سپاه فرودگاه راهنمایی شدیم. در این محل با یک‌نفر دیگر هماهنگ شدیم. مثل اینکه میهمان سردار سلامی، فرمانده سپاه بود، با چند خودرو به‌سمت باند فرودگاه حرکت کردیم. دوربین که نداشتم تصویربردار هم نه، فقط میکروفن با نشان خبر صداوسیما همراهم بود. گوشی را آماده کردم روی ضبط، در هواپیما باز بود. استاندار، فرمانده سپاه ثارالله، فرمانده انتظامی استان و جانشین قرارگاه منطقه‌ای ارتش در جنوب‌شرق همگی جلوی در خروجی حضور داشتند پس از ۵ تا ۷دقیقه که منتظر خروج هر فردی بودم الا رئیس‌جمهور، آقای رئیسی از هواپیما پیاده شد با خودروها به محل ساختمان سپاه فرودگاه جیرفت رفتیم. بالگردها آماده پرواز بودند، پس از لحظاتی خلبان وارد اتاقی شد که رئیس‌جمهور در آن اتاق بود، خلبان گفت: شدت وزش تند باد اجازه پرواز هوایی را نمی‌دهد و از نظر ایمنی این پرواز به‌صلاح نیست. آقای رئیس‌جمهور گفتند که تابع قانون و موارد تخصصی هستند اما باید به منطقه سیل‌زده عزیمت کنند. پس از هماهنگی‌های صورت‌گرفته قرار بر عزیمت و بازدید زمینی شد. قرار شد بنده هم در ون حامل رئیس‌جمهور باشم به‌همراه استاندار کرمان، فرمانده سپاه ثارالله، فرمانده انتظامی کرمان، فرماندار جیرفت، جانشین قرارگاه ارتش در جنوب‌شرق و محافظان رئیس‌جمهور. با ون از فرودگاه جیرفت عازم رودبار شدیم. به خبر مجموعه۱۴ شبکه یک هم نزدیک شده بودیم. همکاران تهران تماس گرفتند و خواستار ارتباط زنده با رئیس‌جمهور شدند بالاخره قرار شد با آقای زینی‌وند استاندار کرمان ارتباط زنده بگیرم، ارتباط زنده برقرار شد و استاندار خبر رسمی ورود رئیس‌جمهور را به جیرفت اعلام کردند، حالا دیگر حضور آقای رئیس‌جمهور در جیرفت و بازدید ایشان از مناطق سیل‌زده فراگیر شد. تماس‌های تلفنی از مسئولان شهرستانی، استانی و رسانه‌های مختلف به گوشی بنده زیاد شد. درطول مسیر باید صحبت‌ها و توضیحات زینی‌وند استاندار کرمان و فرمانده سپاه ثارالله، سردار معروفی را که برای رئیس‌جمهور ارائه می‌کردند با گوشی و به صورت تصویری ضبط می‌کردم، حجم تماس‌ها کار را سخت کرده بود، مجبور بودم تمامی تماس‌ها را رد تماس بدهم حتی تماس‌های مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان، آقای علی رمضانی را. به روستای نهضت‌آباد۲ یکی از روستاهای خسارت‌دیده از سیلاب رسیدیم. مردم که خبر را از تلویزیون شنیده بودند خود را به نهضت‌آباد رسانده بودند. جمعیت زیادی آمده بود، محافظان چندین‌بار به‌علت هجوم جمعیت موفق به بازکردن در نشدند. آقای رئیسی از خودرو پیاده و در حلقه مردم سیل‌زده احاطه شد. فریادها و خوشامدگویی‌های مردم بلند بود. با لهجه محلی رودباری فریاد می‌زدند خوش‌یَهتی سید، برق امیدواری و خوشحالی را در چشمان‌ مردمی که در گل‌ولای بودند دیدم. مردمی که سیلاب همه دارایی‌هایشان را که یک خانه ناایمن، دام و محصولات کشاورزی بود از آنها گرفته بود با مِهر و عاطفه‌ای وصف‌ناشدنی رئیس‌جمهور را در جمع گرم خودشان دیدند و گرد او حلقه زدند. زبان گلایه باز نکردند و فقط خوشامد می‌گفتند؛ اما رئیس‌جمهور با سخنان خود مرهمی شد بر آلام سیل‌زدگان و قول داد که درکنار مردم هستند تا مشکلات آنها کاهش یابد و رفع شود. حالا آقای رئیس‌جمهور اصرار بر رفتن به عمق مناطق سیل‌زده را داشتند. بسیار از جازموریان و از وضعیت مردم آن مناطق می‌پرسیدند. بالگرد هم از سمت استان سیستان‌وبلوچستان آمد اما وضعیت باتلاقی روستا سبب شد این بالگرد هم نتواند برای بازدید هوایی رئیس‌جمهور بنشیند. بازدید زمینی هم به‌جهت باتلاقی‌بودن روستاها و تردد خودرویی ممکن نبود. از روستای نهضت‌آباد به‌سمت جیرفت برگشتیم. درطول مسیر رئیس‌جمهور مرتبا از استاندار می‌خواستند که کار مردم و مشکلات زمین نماند، گفتند حتما به جازموریان سفر می‌کنم. از نجابت و ادب و صبوری این مردم بسیار گفتند، کاملا مشخص بود آلام این مردم برای رئیس‌جمهور یک دغدغه اساسی است. او که از کاخ کرملین حالا به دیدار کوخ‌نشینان و کپرنشینان رودباری در جنوب کرمان آمده بود همچنان در فکر مردم محاصره در سیلاب جازموریان بود. درطول مسیر دستوراتی به استاندار کرمان داد تا کارها با جدیت پیش رود و منطقه سیل‌زده به آرامش بیشتری برسد.

اما آنچه ذهن من را به خود مشغول کرده بود حضور مردی خسته از سفر مسکو، در قلب مناطق سیل‌زده بود. او از کاخ کرملین در اوج یک سفر مهم که همه رسانه‌های جهان را درگیر خود کرده بود، اینک در میان مردم حضور داشت و حضورش بدون واسطه در جمع سیل‌زدگان این پیام را می‌داد که در فضایی جهانی از کاخ کرملین، مردم کوخ‌نشین را فراموش نکرده است. ۵ساعت درکنار رئیس‌جمهور کار خبری و پوشش این حضور را به‌عهده داشتم. آنچه دیدم، ضبط کرده و لمس کردم که تنها دغدغه مردم بود و بس. درحالی که رسانه‌های جهان بازتاب‌های سفر رئیس‌جمهور به مسکو را واکاوی و تحلیل می‌کردند حالا او با قلبی آرام‌تر نسبت به قبل برای کمک به رفع مشکلات و ترمیم و بازسازی زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده جنوب کرمان از آسمان جیرفت، مناطق سیل‌زده را ترک کرد. در پایان سفر که مصاحبه‌ای اختصاصی با ایشان داشتم گفتند به‌زودی سفری رسمی و استانی به منطقه خواهند داشت و از نزدیک با مردم دیدار خواهند کرد. مردم جنوب کرمان دغدغه‌های زیادی دارند و باید دولت برای آن گوش شنوا باشد دولتی که نشان داده پای‌کار است.

پس از اذان و اقامه نماز توسط رئیس‌جمهور در نمازخانه کوچک فرودگاه هواپیمای حامل رئیس‌جمهور به پرواز درآمد. با آنچه از تصویر نماز خواندن رئیس‌جمهور در کاخ کرملین در ذهن داشتم، جمله پایانی این سفر به ذهنم رسید که این‌گونه می‌تواند باشد تا آغاز دیگری برای امید مردم سیل‌زده قرار گیرد: «مردم جنوب کرمان چشم به‌راه ابراهیم».